Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:13

Kaatje_S schreef:
Het klinkt alsof jouw apotheek idd niet heel erg mee denkt. Aan de andere kant snap ik ook dat ze niet voor elke klant een halve dag bezig kunnen gaan met uitzoeken, die tijd en bezetting is er nu eenmaal niet.

Apotheken zouden veel meer en nadrukkelijker actie moeten voeren voor dit soort problemen. Nu verdwijnt het in het niets, de patienten worden niet geholpen maar er komt ook niet echt aandacht hiervoor.

Citaat:
Binnen een cluster kan je vaak wel de voorraad inzien, maar daarbuiten niet. We communiceren het in principe wel als het dus niet leverbaar is, maar verder is het aan de klant om te beslissen of ze wat anders willen proberen.

Maar het zijn geen klanten, het zijn patienten. En de medicijnen die ze nodig hebben, zijn niet een kwestie van smaak maar van leven en levenskwaliteit.

Citaat:
Het voorkeursmerk laten we in bestelling staan en we geven aan dat de klant zelf aan de bel moet trekken als het bijna op is, dat kunnen we niet voor iedereen bijhouden.

Kun je dan niet beter bij het Kruidvat gaan werken? Als je zo weinig interesse hebt in de medische kant? Het is geen 'voorkeur', het is een medische noodzaak. En het gaat hierbij ook niet om het 'aan de bel trekken als het bijna op is', dat doet de TS namelijk al.

Het gaat erom dat de apotheek allang een recept heeft, en vervolgens niets doet als er aan hun kant iets mis gaat. Terwijl dat toch echt de kern van het werk is, en de apotheek echt de enige is die hier wat kan veranderen. En levering van de juiste medicijnen is de taak van een apotheek. Ik zou ook liever willen dat het beter geregeld is (en ik doe mijn best: ik neem een verantwoorde zorgverzekering, ik stem op politici met aandacht voor de zorg, ik steun iedere actie waar ik kan) maar de patienten de pech maar laten hebben... nee, dat kan niet.

En wat mij betreft krijgt iedere apotheek die 'medische noodzaak' op een recept negeert omdat ze het zien als een 'voorkeur' van 'klanten' een tuchtklacht. Je speelt met de levens van mensen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:32

Die discussie heb ik hier ook al gehad, de apotheek heeft er namelijk geen last van als ik door de medicatie waar ik slecht op reageer me ziek moet melden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:00

Ik ben eigenlijk een hele makkelijke patiënt, normaal gesproken. Heb altij zonder morren andere merken meegenomen, terwijl het nooit vertel werd at het ineens anders was. Geen probleem zolang ik er niet slecht op reageer. Ik snap dat het druk is, soms onmogelijk door verzekering enzovoorts. Dus ik zorg dat ik alles geregeld heb, ook qua verzekering voordat ik naar apotheek ga. Ik heb me aangepast aan hun voorkeur qua besteltijd (die ze vervolgens niet halen, maar eerder vinden ze niet goed)
Ik haat het om te moeten klagen en snap echt dat er fouten gemaakt kunnen worden. Ik heb het vervangende medicijn 2 keer geprobeerd op hun aandringen en 2 keer heftige reacties. Dat is het enige wat ik qua problemen gehad heb, naast bij hetzelfde medicijn dat zij recept niet wilden vervullen als ik 2 weken voordat het op was nieuwe aangevraagd had en dat mocht pas paar dagen van te voren.
En nu dan gewoon niet doorgeven dat het er niet is en niet komt. Is het te veel gevraagd om dan te bellen dat het er niet is? Dan had ik vorige week al zelf aan de slag kunnen gaan.
Hier zijn het te veel dingen bij elkaar en onfatsoenlijk behandeld worden, zonder excuses achteraf. Deze apotheek heb ik al vanaf 1 jaar oud, dus valt best mee toch? Alleen is de grens voor mij wel bereikt, dat was het al en nu helemaal.

Het is onderdeel van grote keten, maar zoals ik het begreep hebben ze niet nagekeken bij anderen. Alleen dat zij het niet hebben en het voorlopig niet komt.

Ik snap het te kort en hoe lastig het is hoor. Had al veel minder moeite ermee gehad als ze vorige week gebeld hadden toen ze het recept ontvingen. Of misschien een tip wat ik kan proberen.

Trouwens bedankt allemaal! Het blijft interessant om te lezen hoe het bij apotheken werkt of hoort te werken! Dat is ook fijn en kan ik inschatten of het hier echt zo raar gaat haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:05

Kaatje_S schreef:
Ik werk zelf in een apotheek en het is momenteel heel erg qua niet leverbare medicatie. In het nieuwe jaar heb je dan ook nog te maken met de verzekeringen die een nieuw preferentiebeleid hebben opgesteld. Ook de apotheken zijn aan regels gebonden en kunnen niet altijd overal maar wat vandaan plukken. En een openbare apotheek mag bijvoorbeeld meestal geen ziekenhuisverpakkingen bestellen.

Het klinkt alsof jouw apotheek idd niet heel erg mee denkt. Aan de andere kant snap ik ook dat ze niet voor elke klant een halve dag bezig kunnen gaan met uitzoeken, die tijd en bezetting is er nu eenmaal niet. Binnen een cluster kan je vaak wel de voorraad inzien, maar daarbuiten niet. We communiceren het in principe wel als het dus niet leverbaar is, maar verder is het aan de klant om te beslissen of ze wat anders willen proberen. Zo niet, dan houdt het voor de apotheek ook wel op.
Het voorkeursmerk laten we in bestelling staan en we geven aan dat de klant zelf aan de bel moet trekken als het bijna op is, dat kunnen we niet voor iedereen bijhouden.

Je kan idd een rondje bellen om te vragen of er bij andere apotheken nog iets is.

Is dat niet juist het werk van een apotheek? Bijhouden welke medicijnen in welke hoeveelheid een patiënt heeft?

En in principe wel communiceren... Mooi. Maar een patiënt heeft niet altijd een keuze qua medicatie, lijkt me? Het leveren van medicatie voor patiënten is toch de kerntaak van een apotheek? Als een bepaald medicijn er niet is, meedenken en overleggen wat wel mogelijk is?

Het is nogal wat dat iemand die zo afhankelijk is van haar medicatie, wat niet uit vrije keuze is of zo, zo aan haar lot over wordt gelaten. Als TS niet zelf op tijd is gaan bellen had ze een nog groter probleem gehad :\.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:08

Nayomie schreef:
Wat soms helpt is toch een beetje de druk opvoeren en kijken of jouw apotheek het bij de internationale apotheek nog kan halen. Ze kunnen soms wat meer dan dat ze zeggen.

Dit mag niet zomaar helaas dan moet er eerst een importvergunning door de inspectie afgegeven worden dat je als apotheek dat geneesmiddel uit het buitenland mag halen.

Het is wat Kaatje ook al zegt op dit moment echt drama met alle leveringsproblemen. Jou apotheek klinkt inderdaad ook niet als de meest meedenkende hierin . Maar door de vele leveringsproblemen is het misschien ook niet meer haalbaar om veel te doen .
Of je apotheek de voorraad van andere apotheken in de regio kan inzien is maar net hoe het geregeld is .
Maar Zelf ronddelen loont zeker wie weet heeft een apotheek nog net iets liggen

( en ook al zijn ze niet super behulpzaam en klinkt de service ook niet geweldig bij je apotheek wees een beetje lief tegen de assistentes er is net een hele campagne gestart over de agressie in apotheken )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:19

Ik snap echt dat ze niet bij gaan houden elke dag hoeveel dagen iemand nog heeft en niet aan de bel trekken dat je moet bestellen. Maar dat controleren doen ze hier dus wel als je een herhaalrecept aangeleverd hebt. Dan controleren ze sowieso of je niet te vroeg bent. Ik had hem idd op tijd aangevraagd met het termijn wat zij zelf goed vinden, ik vind het te krap en zou het liever eerder aanvragen, maar dat mag dus niet.

Maar als je een recept binnenkrijgt en de medicatie niet op voorraad is en er in het dossier staat dat de patiënt dat merk moet hebben en niet de vervanger, dan is bellen toch logisch? Wij mogen nooit zomaar langskomen na x aantal dagen om medicatie op te halen, zoals het vroeger wel ging. Nu moet je wachten op de afhaal mail en dat was ik dus aan het doen. Ik belde juist vandaag, een week later, omdat er geen bericht was nog steeds en ik ook niks gehoord had verder.

Ik ben altijd beleefd tegen iedereen. Pas als er echt iets fout gaat en ze weigeren te helpen of weigeren hun werk te doen, dan word ik minder aardig. Vooral als het mij door hun bewust foute voorlichting veel geld kost en ze weigeren de fout te herstellen. Ik scheld nooit en word nooit agressief. Dus dat heeft ook niks met dit topic te maken. Ik neem het tekort de apotheken ook niet kwalijk. Het was de apotheker zelf ook nog aan de telefoon, trouwens.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:24

Ik heb zelf in de apotheek gewerkt en ben er weggegaan door het gezeur elke dag en de achterlijk hoge werkdruk.

@MyWishMax: wat een slechte apotheek dat ze je niet gecontacteerd hebben over het tekort. Kan wel zo zijn dat ze in het systeem zien dat je nog hebt dus er geen spoed achter zetten. Maar nogsteeds slecht dat ze zo weinig service leveren!!
Mijn tip; verhuis van apotheek en ga dan bij de nieuwe in de herhaalservice of baxterservice. Dan wordt ht elke 3 maanden voor je klaargezet automatisch.

@San87: nee, men moet zelf bijhouden hoeveel ze nog hebben en zelf optijd nieuwe medicatie aanvragen. Is dat lastig? Dan kan men vragen of ze in de herhaal- of baxterservice kunnen van de apotheek. Dan is het allemaal geregeld en wordt het inderdaad bijgehouden door de apotheek.

De apotheek zit aan meer regeltjes verbonden dan men denkt.
Eigenlijk heeft de verzekeraar alles in handen, die hebben natuurlijk het preferentiebeleid. Dealtjes met merken die ze dan hun verzekerden geven.
En het vervelende is; dat kunnen ze onwijs vaak er jaar switchen als ze dat willen.
Als je vraagt aan de verzekeraar of je X merk mag zullen ze ja zeggen, maar als je vraagt of ze X merk vergoeden is het een ander verhaal. Dan zit je met dat preferentiebeleid. Je mag alles zolang je er zelf voor betaald …

Medische noodzaak is pas een medische noodzaak als er (dacht ik, ht is een tijdje geleden) minstens 3 andere merken geprobeerd zijn waaruit blijkt dat die niet mogelijk zijn.
En ja dat is krom, want iemand moet dan 3x door vervelende bijwerkingen heen wil diegene een medische noodzaak krijgen voor een bepaald merk.
(Niet op mij gaan vuren, ik verzin dit ook niet en vind het ook absurd in sommige gevallen!)
Uit ervaring in de apotheek is lang niet elke Medische Noodzaak ook echt Medische Noodzaak en zeker wel voorkeur. En daarom zijn ze er zo streng op.

Bij mij in de apotheek konden we trouwens geen voorraden van andere apotheken zien helaas. Wij deden een rondje bellen voor de patiënt wanneer er spoed achter zat.

Maar het preferentiebeleid en medische noodzaak is zo een gezeik in de apotheek.
De apotheek heeft GEEN vrije keuze in wat ze geven of ze betalen het uit eigen zak, krijgen boetes van verzekeraars en krijgen uiteindelijk dan geen contacten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:28

MyWishMax schreef:
Ik snap echt dat ze niet bij gaan houden elke dag hoeveel dagen iemand nog heeft en niet aan de bel trekken dat je moet bestellen.

Tja, ik niet. Ik weet wat voor geavanceerde software de apotheken ondertussen hebben en heel eerlijk: dit kan gewoon, als ze maar willen.

XiiaaooNaa

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:30

Het kan en er is een service voor, maar daar moet iemand dan wel in willen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:31

Ik krijg een voorraad van ongeveer 1,5 maand mee, geen 3 maanden. En het herhaalrecept moet via de huisarts aangevraagd elke keer weer. Die moet het goedkeuren. Kan dus geen gebruik maken van herhaalservice via de apotheek oid, helaas.

Is wel irritant hoor, elke maand weer achter medicatie aan. Laatste doosje open betekent nog 6 dagen medicatie en 1 over, dus ik vroeg het bij het openen van het een na laatste doosje aan. Dan had ik nog 15 dagen voordat het op was, maar dat was dus te vroeg. Zou liever meer voorraad krijgen, maar geloof dat dat niet mag bij deze medicijnen.

Maar dank je voor de uitleg! Heel fijn!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:33

Wat raar dat je geen herhaalrecept krijgt van de ha!
Kleine moeite voor hem/haar.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:35

1,5 maand? Dat is interessant…
Bij mijn weten zijn er medicijnen die maximaal 1 maand gegeven mogen worden en anders gewoon 3 …

Krijg een vermoeden wat voor medicijnen je dan hebt. Maar trouwens….zelf met 1,5 zouden ze je in de herhaal moeten kunnen zetten.
Er is sowieso wat af te spreken tussen arts & apotheek dat het standaard voor je gaat klaarstaan elke 1,5 maand.
En anders is het echt een flut apotheek met geen oog voor service.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:35

chanicha schreef:

Bepaalde medicijnen moet steeds via de huisarts gaan. Elke keer weer …

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:37

Wat een gedoe. Ik krijg altijd bericht dat de medicatie in de kluis ligt. Vorige week belde een medewerkster of het klopte dat één medicijn stop was gezet. Nou nee, komt niet goed wanneer ik daar na 15 jaar mee stop.
Dat dacht ze al vandaar het belletje, waarschijnlijk had iemand op het verkeerde knopje gedrukt. Zo kan het dus ook.
En jouw apotheek, rekent die elke zes weken ook zes euro voor de uitleg? Zo halen sommige apothekers aardig wat extra centen binnen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-01-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:38

XiiaaooNaa schreef:
chanicha schreef:

Bepaalde medicijnen moet steeds via de huisarts gaan. Elke keer weer …

Snap ik :))
Ik heb al jaren herhaalrecepten.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:38

BigOne schreef:
Wat een gedoe. Ik krijg altijd bericht dat de medicatie in de kluis ligt. Vorige week belde een medewerkster of het klopte dat één medicijn stop was gezet. Nou nee, komt niet goed wanneer ik daar na 15 jaar mee stop.
Dat dacht ze al vandaar het belletje, waarschijnlijk had iemand op het verkeerde knopje gedrukt. Zo kan het dus ook.

Dat is netjes!! Zo hoort het ook! :D
Iedereen maakt foutjes, gelukkig was deze assistente kundig.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:39

chanicha schreef:
Snap ik :))
Ik heb al jaren herhaalrecepten.

Zou je dan ook niet de herhaalservice in gaan?
Dan vraagt de apotheek de recepten aan.
(Bepaalde middelen uitgesloten)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:40

Voor zover ik begrepen heb is dit type medicatie altijd via arts. Dat maakt mij ook niks uit, want ik kan online aanvragen en op een werkdag is het binnen een uur doorgestuurd naar de apotheek.
De arts is ook nooit het probleem, want zij is altijd op tijd met doorsturen en keurt het dus ook die 2 weken van te voren goed ivm speling tot medicatie binnen is.

Haha nu ben ik benieuwd XiiaaooNaa :') Ik geloof dat ik aan de 40 dagen oid kom, ergens in die richting.

Maar ik ben bang dat het aan de service ligt. Anticonceptie krijg ik ook niet met herhaalservice, kan ik pas sinds kort online aanvragen bij apotheek en dan nog telkens disussies omdat ik de stopweken niet heb en dus sneller door voorraad heen ben. Dat is al jaren zo op advies van diverse artsen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:41

Het gaat automatisch, ik krijg een mail als het klaarligt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:41

BigOne schreef:
En jouw apotheek, rekent die elke zes weken ook zes euro voor de uitleg? Zo halen sommige apothekers aardig wat extra centen binnen.

Ik dacht dat dit de standaard was bij apotheken, blijkbaar niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:43

Nope :') Ik moet alles al jaren handmatig aanvragen. Of eigenlijk, ik moest altijd bellen naar de huisarts, later het recept door de brievenbus van apotheek doen en sindskort kan het online. Maar herhaalservice waarbij het automatisch ging heeft nooit gekund voor mij.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:44

MyWishMax schreef:
Voor zover ik begrepen heb is dit type medicatie altijd via arts. Dat maakt mij ook niks uit, want ik kan online aanvragen en op een werkdag is het binnen een uur doorgestuurd naar de apotheek.
De arts is ook nooit het probleem, want zij is altijd op tijd met doorsturen en keurt het dus ook die 2 weken van te voren goed ivm speling tot medicatie binnen is.

Haha nu ben ik benieuwd XiiaaooNaa :') Ik geloof dat ik aan de 40 dagen oid kom, ergens in die richting.

Maar ik ben bang dat het aan de service ligt. Anticonceptie krijg ik ook niet met herhaalservice, kan ik pas sinds kort online aanvragen bij apotheek en dan nog telkens disussies omdat ik de stopweken niet heb en dus sneller door voorraad heen ben. Dat is al jaren zo op advies van diverse artsen.

Ohhh dan matsen ze je daar denk ik … want het klinkt alsof je medicijnen hebt die max 30 dagen meegegeven mogen worden hahah.

Wel fijn zo een meedenkende huisarts! Nu nog een fijne apotheek …

De apotheek waar je nu zit klinkt echt verschrikkelijk zo anti-service gericht.
Ze kunnen gewoon een memo maken over alles en dan zou je niet elke keer weer gezeik moeten hebben …
Maarja als ze dat niet doen dan vergeten ze het steeds en heb je steeds weer gedoe. Irritant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:47

Nou, vroeger kreeg ik wel voor langer mee? Toen ik nog op lagere dosis zat? Toen was het wel voor 3 maanden, dacht ik. Dat zou wel kloppen, want dosis is verdubbeld dus tijd gehalveerd.

Ga morgen eens aan de huisarts vragen of ik voor langere tijd mee kan krijgen. Weet niet of die beperking via haar komt of via de apotheek? Zou dat met te kort te maken kunnen hebben anders? Hoewel ik dus al meer dan een jaar elke maand ongeveer moet halen.

Edit en die anticonceptie slik ik sinds 16e. Vanaf 18e moest ik doorklikken proberen en ik word bijna 34. Tussendoor wel eens jaar oid gestopt en bij nieuwe recept ook doorgegeven geen standaard stopweken.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:50

MyWishMax schreef:
Nou, vroeger kreeg ik wel voor langer mee? Toen ik nog op lagere dosis zat? Toen was het wel voor 3 maanden, dacht ik. Dat zou wel kloppen, want dosis is verdubbeld dus tijd gehalveerd.

Ga morgen eens aan de huisarts vragen of ik voor langere tijd mee kan krijgen. Weet niet of die beperking via haar komt of via de apotheek? Zou dat met te kort te maken kunnen hebben anders? Hoewel ik dus al meer dan een jaar elke maand ongeveer moet halen.

Ik stuur een pb!

Het tekort heeft sowieso niks temaken met de 1,5 maand.
Het is of de arts die het zo doorstuurt of de apotheek die wat raars doet haha

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:51

Vind het wel interessant dat ze zo doen met de pil, wij maakte daar geen probleem van en gaven gewoon 6 maanden mee (voor jou dan wat korter).
En daarna weer etc.

Zeker als het zo een duidelijke reden heeft. No problem, gewoon leveren.