Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:25

Anna79 schreef:
Liselot schreef:

Ik heb als assistente gewerkt en er is áltijd een verdoving te zetten! In het uiterste geval wordt er een blok gezet (dezelfde verdoving als bij de kaakchirurg), maar dan moet de tandarts wel weten dat het nog zeer doet.
Communicatie is écht key! Zeg dat je het eng vind, dat je er enorm tegenop ziet en ze helpen je er echt doorheen.
Geen enkele tandarts laat een patient graag pijn lijden…

Ik heb een ontsteking gehad en moest een wortelkanaalbehandeling ondergaan waarbij de verdoving ook niet werkte, stonden op laatst meerdere tandartsen bij en mijn tandarts had het zweet op zijn hoofd, heb ik zo'n slechte tandarts of is een blok zetten iets nieuws? Mijn ervaring is van 20 jaar geleden maar heb er wel een trauma van.

Sterkte TS, I feel you :(:)
Ik zou het geloof ik wel proberen maar als de verdoving niet lijkt te pakken ging ik weer naar huis :evaw:

Nee een mandibulair blok is echt niet nieuw, maar hij is wel lastig te zetten dus niet alle tandartsen durven het aan. Was bij ons in de praktijk ook wel een laatste redmiddel

Succes morgen TS, komt helemaal goed!!

purny

Re: Morgen kies trekken met ontsteking? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:28

Paar jaar geleden op zondagavond met een ontsteking onder mijn kies gezeten. Ik kon niks meer, niet slapen helemaal niks van de pijn. Op maandag naar de tandarts geweest en aan de AB en Ibu 600.
Op donderdag is de kies eruit getrokken heb nergens last van gehad ook niet tijdens trekken. Wat was ik blij dat ik hem kwijt was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:29

Herkenbaar Purny. Ik kon mijn hoofd wel tegen de muur slaan van de pijn!
En geen pijnstilling die hielp.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:30

Cayenne schreef:
Herkenbaar Purny. Ik kon mijn hoofd wel tegen de muur slaan van de pijn!
En geen pijnstilling die hielp.

Vooral die aanvallen...

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:31

imka schreef:
Bedankt allemaal, ik ga er morgen gewoon heen en heb het er dan met haar over en hoor dan wel wat ze zegt. Het klinkt na mijn bericht alsof ik heel kleinzerig ben, maar dat ben ik echt niet nornaal gesproken, maar wat mijn gebit betreft, sch*t ik echt 7 kleuren en kan ik echt wakker liggen.

Ik sche#t ook 7 kleuren voor de tandarts hoor.

Maar helaas is bij mij de helft van de kiezen er al uit inmiddels.

En 13 februari gaat er nog 1 uit die nu afgebroken is tot de wortel.

Maar pijn in je mond kan je niet kleinzerig over zijn want dat is gewoon zeer pijnlijk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:43

imka schreef:
Oke, na alle verhalen durf ik dus niet meer.. misschien beter dan eerst de AB zijn werk te laten doen ipv morgen gelijk te laten trekken, want heb geen zin om weer meer angst te krijgen door een nieuwe rotervaring..

Vertrouw op de kundigheid van de tandarts doe weet echt wel waar hij aan begint als hij denkt nog even wachten is beter doen ze dat .
Als de kies eruit is dan is de druk eraf en veel minder pijnlijk .
Zelf denk ik altijd dit doet maar bv 10 minuten heel pijn en daarna is het beter .

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 20:56

Ja, is ook zo, het is niet dat ik uren in de tandartsstoel zit.. aan de andere kant heb ik ook wel zoiets van, als ik nu zeg dat ik het nog niet aandurf, moet ik weer er tegen aan hikken een poosje, en dat is ook niet alles. En die zeurende pijn continu ben ik ook wel klaar mee.. zal aan jullie woorden denken als ik daar lig (te zweten en baden in angst )

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 21:00

Laatste had ik een smiley bij maar pakte die niet haha, was dus een grapje.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:06

Hier ook enorm bang voor de tandarts en een ontstoken kies. Mn halve gezicht was er dik vsn en de pijn was afschuwelijk, zat een abces bij in mn mond en niets hielp.
Ik was bijna nog banger voor de tandarts dan voor de pijn maar uiteindelijk toch gegaan en de opluchting was zo groot toen hij eruit was. En ik heb daar staan huilen van de stress, ik ben zo goed geholpen dus met jou komt het ook goed :)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 21:11

Oh joh, wat rot! Ik hoop dat ik me daarna ook zo voel. Het gekke is dat ik echt al heel veel narigheid gehad heb aan mijn gebit, en ook veel verschillende behandelingen heb gehad, maar nu er een ontsteking zit, is die angst opeens heel veel erger.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:15

imka schreef:
Storm: hoe is de ontsteking weg gegaan dan?

Ik weet het niet precies, ik had eerst de wortels van de punten laten halen maar de ontsteking ging niet weg. Daarna kwam er een fistel op mijn tandvlees. Iedere keer ging die weer open en kwam er troep uit, maar ik was zo bang dat ik ook niet terug naar de tandarts durfde. Na een aantal keer bleef de fistel weg, en nu al jaren geen last meer van. De kies is er dus nooit uit gegaan.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 22:28

Oh,dat moet erg fijn geweest zijn ja.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:29

DuoPenotti schreef:
Renee1991 schreef:
Ik vaar misschien soms teveel op boerenverstand in zulke situaties, maar ik zou de kies er het liefst asap uit hebben. Des te groter lijkt me de kans dat de ontsteking weg kan gaan.

Zo denk ik er ook over en zo was het bij mij ook.

Dit dus en ja doet pijn, maar zodra de kies eruit is zal het ook opluchten. En nog even napijn hebben.

Heb meerdere kiezen laten trekken met ontsteking.

Heb nu 15 December laatste tanden en tandresten eruit laten halen onder narcose. Kon na de laatste keer trekken niet meer instaan voor de veiligheid van de tandarts.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:39

Ja, niet alle ervaringen zijn kommer en kwel. Bij mij was m’n ontstoken kies wel keurig verdoofd. Maar het kostte de tandarts wel wat extra werk om de boel daadwerkelijk goed verdoofd te krijgen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:02

Liselot schreef:
Ik heb als assistente gewerkt en er is áltijd een verdoving te zetten! In het uiterste geval wordt er een blok gezet (dezelfde verdoving als bij de kaakchirurg), maar dan moet de tandarts wel weten dat het nog zeer doet.
Communicatie is écht key! Zeg dat je het eng vind, dat je er enorm tegenop ziet en ze helpen je er echt doorheen.
Geen enkele tandarts laat een patient graag pijn lijden…

Nou ik ben door de kaakchirurg geopereerd, wel andere casus want de verstandskies was eerder afgebroken in de kaak en de wortel laten zitten. (Bewuste operatie uitgevoerd door de kaakchirurg ivm een zenuw waar de wortel tegenaan lag)
Maar die wortel is dus omhoog gekomen met een pittige ontsteking als gevolg, dit was niet te verdoven. Ze hebben alles geprobeerd maar heb echt alles kunnen voelen.
Dit was natuurlijk wel een stuk complexer dan een kies trekken, maar het is dus echt niet zo dat ze ALTIJD kunnen verdoven.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:20

Hier een acute ontsteking gehad aan een kies die de tandarts niet durfde te behandelen omdat hij angst had mijn kaak te breken, zover was de ontsteking al.

De kaakchirurg moest hem zsm trekken en het de wond en bot schoonschrapen. Hij heeft me beloofd dat ik er niets van zou voelen maar ik moest wel echt stil liggen.
De verdoving had wel wat inwerktijd nodig, paar minuten. Door de verdoving begon ik te huilen en werd ik echt zwaar chagrijnig maar dat kwam echt door de vloeistof gaf de arts aan. Kies is getrokken, gelijk daarna wond gespoeld, geschraapt en gespoeld, hij zei alles wat hij deed, en toen was de pijn zoveel minder.
Ik was zo intens opgelucht..

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 23:40

Fijn om te horen, ook al zijn er mensen die ook rotervaringen hadden, geven dit soort verhalen me ook een beetje vertrouwen en hoop dat ik morgen ook kan zeggen dat het mee viel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:56

Als er een ontsteking zit is het echt de beste optie om die kies eruit te laten halen. Als je een kundige tandarts hebt weten ze echt wel hoe ze het zo okee mogelijk kunnen maken.

Wat anderen ook zeggen; een ontsteking laten zitten kan gevaarlijk zijn. Daarnaast wordt een ontsteking in je mond niet minder pijnlijk, tenzij er een fistel ontstaat (een gangetje waar de pus door weg kan..). Er komt elke keer als je kauwt/dichtbijt druk op dus daardoor blijft een ontsteking actief.

Ik ga duimen dat die kies er makkelijk uit floept morgen en dat je er met een okee gevoel op terug kunt kijken. Zeg ook vooral tegen je tandarts dat je op ziet tegen de pijn. Als je een goede hebt houden ze daar echt wel rekening mee.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 00:05

Ik heb inderdaad al een fistel en hij moet er ook zeker uit. Hoop met heel mijn hart dat het goed gaat, pijnloos verwacht ik niet. (napijn etc)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 00:10

Hele andere vraag, ik heb/had dus aan 2 kiezen een ontsteking, nu is het plan dus om deze er sowieso uit te trekken, in de hoop dat de ontsteking dan verdwijnt en de 2de kies er niet uit hoeft. Zowel, heb ik een groot gat en daar zit ik niet op te wachten.. hebben meerdere mensen 2 kiezen aan 1 kant (ik rechtsboven) weg moeten laten halen, en zo ja, dit zo gelaten of een implantaat/brug genomen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:13

Ah zo herkenbaar die angst! T is een enorm opgesloten gevoel bij een tandarts, dat triggert bij mij ook al angst. Je ligt laag met je hoofd, iemand hangt over je heen, communiceren is lastiger… ik ken echt niemand die dat fijn vind.

Goed overleggen morgen, zowel over je angst als je zorgen over verdoving en of die wel werkt. Ik probeer zelf altijd van 100 terug te tellen als ze iets vervelends doen en daar op focussen.

Welke kies moet eruit trouwens? Verstandskies of een andere?

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 00:16

Nee, verstandkiezen zijn al jaren er uit. Het is de kies die erna komt en die daarna dus heel misschien ook. Ligt er aan wat dit doet met de ontsteking. Dus duimen dat dit voldoende is, anders moet ij nog een keer.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 00:16

Bedankt voor je tip btw (terug tellen)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:41

imka schreef:
Hele andere vraag, ik heb/had dus aan 2 kiezen een ontsteking, nu is het plan dus om deze er sowieso uit te trekken, in de hoop dat de ontsteking dan verdwijnt en de 2de kies er niet uit hoeft. Zowel, heb ik een groot gat en daar zit ik niet op te wachten.. hebben meerdere mensen 2 kiezen aan 1 kant (ik rechtsboven) weg moeten laten halen, en zo ja, dit zo gelaten of een implantaat/brug genomen?

Ja 2 kiezen naast elkaar en onder aan dezelfde kant.

Implantaat is geen optie met chronische ontstoken kaak. Ik heb nu volledig kunstgebit (die niet pas).

Zou gewoon overleggen met de tandarts wat de mogelijkheden zijn.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 03:27

Ik heb boven een plaatje die de missende kiezen en tanden vervangt.

Heb toen wel voor de ouderwetse gekozen omdat daar nog tanden/kiezen bij gezet kon worden.

Dat was op advies van mijn oude tandarts en gelukkig heb ik naar hem geluisterd want daarna nog 2 tanden moeten laten verwijderen.

Aan de onderkant mis ik ook kiezen maar dat gaat tot op vandaag nog prima met eten.