Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:37

xChanelx schreef:
Ook ik twijfel, inderdaad toen bij één van de eerste lichtingen en dezelfde twijfel over bijwerkingen op lange termijn. Nu is daar gelukkig een stuk meer duidelijk over. En hoor ik regelmatig jonge vrouwen met (een voorstadium van) baarmoederhalskanker.

Wat ik nu het meest lastig vind, is dat er staat dat het vaccin het meest effectief is voordat je seksueel actief bent én op jonge leeftijd. Maar ik kan nergens informatie vinden over wat dat verschil dan is. Want als dat gewoonlijk 95% is en nu 80% bijvoorbeeld ben ik veel meer overtuigd dan bij 95 & 40%.
Mocht iemand daar informatie over vinden, hoor ik het graag. Ik zal zelf ook nog eens rondvragen.

@Suzanne: het is het meest effectief voordat je seksueel actief bent, omdat je dan nog niet besmet kunt zijn met het hpv virus. Maar ook daarna kan het zijn dat je niet besmet bent en je dus alsnog een besmetting kan voorkomen.

88% vs 50% lees ik hier: https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... t-best.htm

Celine_Famke

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:50

Ik zat toen ook bij de eerste lichting en heb het niet gedaan. Was ook nog zo enorm jong en nog niet eens ongesteld. Daarom hebben we het niet gedaan. Nu ga ik hem alsnog halen. Het kan altijd zin hebben, ook als je al seks hebt gehad. Je hoeft het virus immers niet al opgelopen te hebben.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:26

veerledec schreef:
xChanelx schreef:
Ook ik twijfel, inderdaad toen bij één van de eerste lichtingen en dezelfde twijfel over bijwerkingen op lange termijn. Nu is daar gelukkig een stuk meer duidelijk over. En hoor ik regelmatig jonge vrouwen met (een voorstadium van) baarmoederhalskanker.

Wat ik nu het meest lastig vind, is dat er staat dat het vaccin het meest effectief is voordat je seksueel actief bent én op jonge leeftijd. Maar ik kan nergens informatie vinden over wat dat verschil dan is. Want als dat gewoonlijk 95% is en nu 80% bijvoorbeeld ben ik veel meer overtuigd dan bij 95 & 40%.
Mocht iemand daar informatie over vinden, hoor ik het graag. Ik zal zelf ook nog eens rondvragen.

@Suzanne: het is het meest effectief voordat je seksueel actief bent, omdat je dan nog niet besmet kunt zijn met het hpv virus. Maar ook daarna kan het zijn dat je niet besmet bent en je dus alsnog een besmetting kan voorkomen.

88% vs 50% lees ik hier: https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... t-best.htm

Dank je!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:30

pmarena schreef:
Het speelt al jaren dat ze ook willen dat jongens hem aangeboden krijgen, omdat die ook dragers kunnen zijn schijnbaar. Zodat die niet van vrouw tot vrouw een besmetting over kunnen brengen zeg maar.

Maar ze krijgen zelf ook last. Ik kende een man die genitale wratten binnenin zijn .....kreeg en daaraan geopereerd moest worden, en al zijn sexuele contacten moest inlichten. Omdat het besmettelijk was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:16

Ik was net te oud toen ze ermee begonnen. Mijn jongere zusje heeft em wel gehad. Als ze me later nog hadden uitgenodigd dan had ik em zeker gehaald.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:36

Ik heb hem als kind gehad maar niet genomen want bang voor naalden en iedereen werd er zo ziek van... Achteraf gezien moeten ze 12 jarigen niet zelf zo'n keuze laten maken :')

Ik zou hem nu denk ik wel nemen als ik een uitnodiging zou krijgen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:42

Absoluut doen!

Hier ook eerste lichting destijds, ook gehaald. Ik hoorde wel iets dat er in het rijksvaccinatieprogramma tegen 2 varianten wordt ingeënt, maar dat er ook vaccinaties voor meer varianten zijn. Nog niet nagevraagd hoe dat zit.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:01

Als je al wel seksueel actief bent maar nog niet besmet bent heeft het net zo goed nut, daarom hebben de die regel laten varen zoals ik begreep.

Ik zou hem zeker weten halen. Draag al een poos HPV bij me en dat betekend vervelende uitstrijkjes een ziekenhuis bezoekje en twee biopten genomen van baarmoedermond. Daarbij de stress elke keer als je op de uitslag moet wachten. Doe mij maar een vaccinatie als je er kanker mee kan voorkomen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:07

Amber_ schreef:
Ik zou het zeker doen.

Helaas was ik te oud toen ze ermee begonnen ... nu kwam ik er gelukkig op mijn 30ste achter via een oproep van het Bevolkingsonderzoek, dat ik dus Pap3 had.

Nu 3 jaar later, 2 behandelingen verder mag ik eindelijk zeggen dat het rustig is. Hopelijk is het met de controle over een half jaar nog steeds weg, en niet voor 3de x weer terug is.

Ik had de enting in igg heel graag gehad.
Het enge eraan is vooral dat je niet merkt dat je HPV of afwijkende cellen hebt.... ik heb nooit klachten gehad en toch had ik het wel degelijk.

Zover ik lees heeft het nu ook zin voor ons dertig plus. Ook na / tijdens een verkeerd uitstrijkje.

Interessant ts!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:09

BaileyMix schreef:
Absoluut doen!

Hier ook eerste lichting destijds, ook gehaald. Ik hoorde wel iets dat er in het rijksvaccinatieprogramma tegen 2 varianten wordt ingeënt, maar dat er ook vaccinaties voor meer varianten zijn. Nog niet nagevraagd hoe dat zit.

Ik las idd een variant voor meer.
“ gardasil 9”.

https://olijf.nl/nieuws/waarom-het-hpv- ... kan-werken

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:28

Ik zat in de groep die alsnog in eerste instantie opgeroepen werd, al waren we eigenlijk toen “te oud” (ik ben van 93) en ik heb hem wel gehaald. Geen seconde spijt van gehad en gelukkig ook geen bijwerkingen.
Voor mij toen al een geval van voorkomen is beter dan genezen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:12

Ik zou het zeker doen. Helaas buiten de normale rondes gevallen, paar keer pap 3a, paar keer ingreepjes. Wou dat ik hem had gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:35

miss_lizje schreef:
Mkango schreef:
Hoe denk je dan dat het zich verspreidt? :=

Als microbiologisch analist weet ik dat prima. Maar mijn broer zal het niet verspreiden onder vrouwen.

Die heeft namelijk een vaste steady relatie... Met een man. ;)

Maar dat weet de GGD toch niet := die sturen iedereen brieven en weet niet of er iemand homo is.

Maar het HPV virus veroorzaakt toch niet alleen baarmoederhalskanker? Ik dacht dat het ook bij mannen schadelijk kan zijn.

Zelf zou ik hem trouwens gewoon halen als ik in de doelgroep viel.
Ik haal altijd alle vaccinaties.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:41

Ik ben te oud :P maar ik zou 'm ook halen

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:42

Westhof schreef:
Hi,

Ik kreeg net een uitnodiging voor vaccinaties voor het HPV-virus. Toen ik jonger was (een jaar of 12?) heb ik deze ook gehad, maar toen niet gehaald. Nu ben ik 26, bijna 27.

In 2023 kunnen mensen die tussen 1 januari 1996 en 31 december 2003 geboren zijn deze prikken nog gratis halen. Wil deze groep hem ná 2023 halen, dan moet je dit zelf bekostigen (ik lees dat dit in totaal €450 kan kosten).

En nu twijfel ik toch wel… Ik ben daarom benieuwd naar jullie afwegingen om hem wel/niet te halen. Heb je hem bijvoorbeeld eerder ook niet gehaald, en heb je nu wel de intentie n.a.v. de nieuwe uitnodiging? Ben dan heel benieuwd waarom!

(En nee, ik heb niets tegen inentingen, ben verder volledig ingeënt ;) Ik wil ook niet dat dit een discussie wordt over vaccineren in het algemeen, laten we het alleen over dit specifieke vaccin houden).

Oh dit wist ik helemaal niet. Ik wilde hem namelijk nog graag halen ondanks dat ik 22 ben, maar als hij nu gratis is..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:49

.... de injectie werd destijds bij jonge meisjes aangeboden, om haar te beschermen vanaf (voorafgaand aan) het eerste sexuele contact.

Het vaccin kan ook zin hebben als je besmet bent (en bijvoorbeeld CIN II hebt).
En zelfs bij vrouwen van 45 heeft het nog steeds zin (al wordt de immuunrespons minder).

Ik had destijds wat vraagtekens bij 'het beschermt niet tegen alle virusvarianten', inmiddels blijkt dat als je aanloopt tegen een HPV virus 'buiten die negen' waartegen wordt ingeënt, je lichaam toch wel baat heeft bij de kennis die zij opdoet aan de hand van het vaccin.
(Je hebt zogezegd vijanden gezien die er op lijken.)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:13

Ik heb hem toch maar samen met mijn vriend ingepland nu.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:34

De gynaecoloog informeerde mij hier laatst hoger na dat ik een lisnogwat had gehad. De slechte cellen weggehaald in elk geval vanwege Pap3.

Anyway, het kost rond de €450 euro en het wil niet zeggen dat je nooit meer HPV krijgt gaf ze aan… kan was wel een heel stuk kleiner..

Ik twijfel…
Moet over een 4 maanden terug voor controle uitstrijkje… wellicht dan nog eens bespreken..

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:49

Mijn dochter kreeg afgelopen week ook een uitnodiging om alsnog de HPV injecties te halen. Destijds geweigerd omdat deze toen nog maar kort gezet werden in Nederland en er een vrij negatief beeld mbt deze vaccinatie vanuit Scandinavië kwam. Er werd jaren geleden een documentaire uitgezonden over nare bijwerkingen en gevolgen van de HPV vaccinatie bij Scandinavische meisjes, net voor mijn dochter de uitnodiging kreeg. Ondanks die bijwerkingen bleven wereldleiders die HPV vaccinaties promoten. We hebben er toen voor bedankt. Helaas is deze documentaire (destijds op NPO) verdwenen, ik kan het nergens meer online vinden.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:00

Ik heb op mijn 12e wel de vaccinatie gehad, en heb jaren later alsnog HPV en een verkeerde pap en onrustige cellen gekregen :+

Maar ik lees dat het hier alsnog zin kan hebben om een herhaalvaccinatie te halen. Dus mocht ik die oproep ook krijgen, dan zal ik hem wel halen :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 01:41

Ik sprak laatst met een vrouw wiens man van 50+ kanker had gehad achter op zijn tong als gevolg van hpv!
Mijn dochters hebben de vaccinatie gehad want ik had met 30 jaar gelijk pap4. Gelukkig goed afgelopen..

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 05:52

Gelijk halen zou ik zeggen!

Ik heb vorige maand thuis een uitstrijkje gemaakt .. die was niet goed ..
Naar de dokter voor de test .. ook niet goed.
2 wk terug bij de gynaecoloog geweest, gisteren de uitslag van het biopt gekregen, ze hebben dieper liggende afwijkende cellen gevonden.. binnen 6 wk wordt ik opgeroepen om een conisatie uit te laten voeren.

Ik heb met 35 het uitstrijkje overgeslagen.. had ik het nou maar wel gedaan.

Mijn dochter is nu 8 maar die laat ik met 12 zeker prikken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 07:20

Ik zou hem ook halen. Ik ben net 40 dus geen kans gehad (wist ook niet dat het kon+naalden fobie), maar ik vond het echt geen grapje om pap 3a2 te hebben. Uitstrijkjes zijn niet leuk, biopten zijn niet leuk en die lisexitiedinges heb ik maar onder een roesje laten doen. 2 jaar lang onzekerheid of het goed was en weer controle uitstrijkjes.

Nee hoor, ik zou mooi die prik halen als je hem nu gratis kunt halen, ook al vermindert het alleen maar de kans erop.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:20

Ik zou ook gewoon niet weten waarom je niet bepaalde soorten kanker zou kunnen willen voorkomen.. Dat wil toch iedereen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:28

Jildau schreef:
Ik zou ook gewoon niet weten waarom je niet bepaalde soorten kanker zou kunnen willen voorkomen.. Dat wil toch iedereen?

Destijds was er nog weinig bekend over een zoals hier al eerder genoemd en documentaire toen met de negatieve gevolgen van de prik in Scandinavië.

Voor veel ouders op mijn school een reden het niet te doen. Wij waren de eerste lichting (1992)