Pijn in lichaam, geen oorzaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Re: Pijn in lichaam, geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:42

Heb je al wel eens naar je kussen en matras gekeken?
Ik had vroeger regelmatig (lichte) rugpijn en nekpijn.
Met een beter matras en kussen is de rugpijn weg gegaan en de nekpijn heel erg verminderd.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 10:58

Hutcherson schreef:
Hoe is jouw maag/darmfunctie? ik heb altijd last van verstoppingen gehad, tot 1,5/2 jaar terug toen ik juist dunnere ontlasting kreeg. Dat laatste is uiteraard te verklaren door de colitis. Op een ct scan hebben ze ook mogelijk een vorm van malrotatie gevonden. Qua maag zit ik snel vol en heb ik af en toe last van brandend maagzuur. Wanneer ik veel last heb van m'n darmen wordt ik ook misselijk, maar dit komt zeer waarschijnlijk ook door de colitis.
Hoe zit jij graag? Ik wissel heel veel af qua houdingen, kan niet lang in één houding zitten. De 'perfecte' zithouding die aangeleerd wordt door therapeuten kan ik ook niet lang volhouden.
Als je een wond hebt, geneest dit dan snel of trager dan 'normaal' Ik heb het idee dat korstjes vrij lang blijven zitten. Het duurt echter niet lang voordat er een korstje komt.
Heb je wel eens blauwe plekken? Ja, ik heb af en toe spontane blauwe plekken die ik niet kan plaatsen, voornamelijk op bovenbenen en armen. Op mijn scheenbenen heb ik hier altijd al last van gehad. Het zijn geen grote blauwe plekken oid.
Hoe reageer je op pijnmedicatie? paracetamol helpt redelijk, maar tramadol vind ik voor de sterkte van het medicijn slecht werken. NSAID's mag ik niet meer maar hielpen in combinatie met paracetamol wel redelijk goed.
Ben je wel eens verdoofd geweest (plaatselijk of narcose) en hoe reageerde je hierop? plaatselijke verdoving bij tandarts werkt goed, geen rare reacties. Narcose ben ik altijd beroerd van. Ik heb de laatste twee jaar twee coloscopieëb gehad met roesje en daar reageer ik wisselend op (volgensmij was het verschillende medicatie die ze gebruikt hebben). Ze moesten me geloof ik beide keren bijspuiten. De eerste keer heb ik vrij weinig meegekregen maar wel heel draaierig achteraf, de tweede keer veel meegekregen maar achteraf geen verschijnselen.
Weet je toevallig hoe je slaapt? Met name met je handen. Ik draai heel veel in mijn slaap en wissel dus verschillende houdingen af. Ik lig op m'n rug of zij (beide kanten). Mijn handen weet ik niet.
Heb je wel een een revalidatietraject gedaan met fysiotherapie? Of een forse fysio traject? Hoe ging dit? Ik heb een revalidatietraject gehad voor SOLK. Dit was met psycholoog, ergotherapie en fysiotherapie. Dit is het enige wat redelijk heeft geholpen, tot het moment dat mijn tussenjaar over was en ik weer naar school moest. De fysiotherapie bestond voornamelijk uit zwemmen, buikspieren trainen en wat sport zoals badminton, niet het losmaken van spieren.

Ik heb mijn antwoorden er in vet achtergezet.

goldyc schreef:
Zijn er ooit al eens foto's van je rug gemaakt?

Ik had soortgelijke klachten en het verdict hier is scoliose van de bovenrug. Dat komt niet vaak voor. Ik had pijn in mijn bovenrug, schouders, nek, daardoor hoofdpijn, en soms ook pijn in mijn bekken/heupen. Nu mankeert er hier waarschijnlijk nog wel wat, maar door de scoliose staan mijn ribben/schouders/bovenrug scheef, waardoor ik ga compenseren in mijn bekken en mijn nek/armen/schouders om recht te lopen, waardoor ik die dingen allemaal scheef zet en daar weer pijn in krijg. Aan scoliose is niet heel veel te doen, maar dan weet je tenminste wat het is. Het is vaak progressief.

Hoofdpijn kan je krijgen als je bovenste nekwervels (atlas en draaier) op de een of andere manier geblokkeerd zitten; gewoon verkrampte spieren eromheen is voldoende. In mijn geval ligt het aan een geblokkeerde wervel omdat ik die zo vast zet uit compensatie. De osteopaat/manueel therapeut maakt me gemiddeld een keer per maand los en dan blijft het goed te doen. Ik loop 2x per week bij de fysio en krijg daar oefeningen voor mijn rug, dat werkt wel.

Laat ook eens kijken naar je manier van stappen, als je scheef stapt (omdat je je voeten niet goed neerzet oid), kan dat ook voor dergelijke klachten zorgen. Met dat probleem heb ik ook persoonlijke ervaring helaas, nu heb ik steunzolen en dat helpt enorm. Zonder heb ik gelijk rugpijn (vooral in mijn onderrug dan).

Ja foto's van mijn rug zijn gemaakt. Daaruit kwam een lichte scoliose, maar dit kon de klachten niet veroorzaken. Er is ook een MRI scan van mijn nek gemaakt, daarop was niks te zien.

Ik heb toevallig maandag een afspraak bij de podotherapeut staan om voor zooltjes te kijken. Al moet ik eerlijk zeggen dat wandelen de pijn niet verergerd.

moonfish13 schreef:
Ik ben hypermobiel, en als ik niet 2x per week zwem is mijn leven een hellegat.
Echt ik moet levenslang sporten.
Daarbij heb ik toegegeven aan pijnstilling die ik liever niet slik, maar ik lag elke nacht huilend van de pijn in mijn bed.
Mijn fysio vond het dus niet meer humaan zei hij toen het erdoor was dat ik pijnstilling had.
Hij zei letterlijk elke nacht en 24/7 zoveel pijn is niet humaan meer, ik ben blij dat je ze nu hebt.

Ik moet wel zeggen ik heb ook zenuwschade door lyme die over het hoofd gezien is.
Dus de neuroloog heeft na mri scans etc. aangestuurd op een humaan bestaan qua pijnmanagement.
Ik voel me bijvoorbeeld overal zwaar zonverbrand zonder tramadol.
Elke vierkante centimeter huid doet pijn.

Ik heb vooral spijt dat ik niet eerder pijnstilling goed gekregen heb.
Want ik wilde eerst echt niet, maar ik heb een zoveel fijner leven gekregen.
Gewenning heb ik weer niet, ik kreeg covid en mijn ribben zijn ook hypermobiel.
Dus dat pompen deed gruwelijk zeer, maar ik ben dus zonder enig probleem gestopt met opiaten in flinke dosis.
Gewoon cold turkey, niks gemerkt, maar dat schijnt echt geluk te zijn en moet iets genetisch zijn anders kan dat niet.

Hypermobiliteit kan echt je leven heel zwaar maken, ik zou een fysio zoeken die hydrotherapie kan geven!
Ik knap ontzettend op van loopoefeningen in water voor mijn knieën en mijn rug.
Dan werken alle rugspieren mee ook.
Maar ik ben in de fitness qua napijn niet belastbaar, daar begin ik ook niet meer aan.
Ik zwem graag met gewichten aan mijn enkels bijvoorbeeld als alternatief als ik goed in conditie ben.

Nu ben ik in november geopereerd, met een totaal verrekt bekken tot gevolg.
En daarna covid waar ik goed ziek van was.
Nu merk ik echt dat ik mijn spiermassa mis om minder pijn te hebben.
Maar fitness? Mij niet gezien.
Geef mij dan maar een zwembad er is echt zat te bedenken.
Aquafitness wordt ook op veel plekken gedaan.
Andere tip is zwangerschapszwemmen.
Hier doen ze dan een soort yoga achtige dingen en oefeningen, gericht op zwangeren.
En ik mag op off-days meedoen omdat ik ook bekkenklachten heb, in het warmwaterbad.

Als je het durft zou ik kijken of er in de buurt een zwembad is met warmwaterbad.
En kijken of je kunt starten met de zwangeren!
Voor mij is dat echt een uitkomst geweest.
Nu ik dit typ denk ik ook gelijk oja dat is de volgende stap als ik een beetje sterker ben.
Nu moet wegens de covid er een hart-long fysio bij zijn nog.
Maar daarna ga ik dobberen met de zwangeren en dat vinden ze hartstikke gezellig hoor.
Als je zegt dat je bekkenklachten hebt is het: oja dan is dit ideaal ja!
Ach kom erbij, gezellig!

Dat viel mij echt onwijs mee de reacties, dus ik zou dat eens vragen.
De instructrice hier is ook zeer kundig, daar hoef ik geen fysio bij te hebben dan.
Het is ook maar max een half uurtje actief wat doen, en een kwartier ontspannend drijven.
Soms zijn partners mee soms niet.

Ik heb toevallig een keer meegedaan met een soort fitness in het water voor ouderen. Dit was inderdaad in een warmwaterbad en was goed te doen. Ik voelde me echter niet zo thuis daartussen. Ik weet niet of ze het ook voor zwangeren doen, kan ik eens naar kijken. Gewoon zwemmen kan helaas alleen in het koudwaterbad.

anne_bento schreef:
Ik heb ook jaren met klachten rondgelopen en er was niets te vinden. Met sporten werd de pijn een stuk draaglijker dus dat ben ik fanatiek gaan doen. Totdat ik een b12 tekort op liep en zo enorm moe was dat sporten even niet lukte, de klachten verergerde toen enorm. Zo ben ik bij een hele goede reumatoloog terecht gekomen. In mijn bloed niks te vinden wat op reuma wijst, en ook geen ontstoken gewrichten. Toch door gezocht, en een biopt uit de speekselklier van mijn lip genomen. Daaruit bleek wel degelijk reuma. In combinatie met wat andere klachten (droge ogen en mond) is de diagnose Syndroom van Sjogren gesteld en blijk ik toch reuma te hebben.

Misschien is het toch de moeite om een seconde opinion aan te vragen bij een reumatoloog.. en probeer misschien toch ook het sporten eens, als ik voldoende sport nemen mijn klachten echt enorm af!

Wat voor sport doe je?

belle_boef schreef:
Als je in het verleden nare dingen hebt mee gemaakt (trauma) zet zich dat vast in je lijf. Dan zou je met een lichaamsgerichte trauma behandeling hier mee aan de slag kunnen.

Ik heb geen nare dingen oid. meegemaakt in het verleden. Ik denk dus niet dat zoiets verschil gaat uitmaken voor mij.

Hevonen schreef:
Een vriendin van mij heeft ook hypermobiliteit. Naast wat hierboven door Moonfish is geschreven zegt zij ook dat een gezond eetpatroon heel belangrijk is. Zodra zij geraffineerde suikers, of wit meel (ipv volkoren) etc gebruikt verergeren haar klachten. Zij kan dan niet meer lopen etc en moet een rolstoel gebruiken. Zolang ze op haar eet- en beweegpatroon let gaat het allemaal wel, wel vaak met pijnstilling.

Uiteraard is er veel wat ze niet kan, zoals hardlopen of dansen. Zij heeft het al vanaf haar jeugd en is nu 38.

Ik zal eens goed naar mijn eten gaan kijken. Wat doet zij aan beweging?

ElCid schreef:
Vit. B12 tekort ( ik had volgens de reguliere bloedtest ook ca. 330 maar volgens bioresonatie een duidelijk tekort, sinds ik, wekelijks, spuit zijn mijn klachten grotendeels weg). Daarbij kan het een overgevoeligheid/ allergie voor voedsel zijn; bij mij tarwe, soja en lactose; sinds ik ook die laat staan ben ik vrijwel klachtenvrij.
Jammer genoeg zal je bij een reguliere arts hiermee niet verder komen. Ik ben zelf naar een orthomoleculaire therapeut geweest i.v.m. de voedselallergie ( wat ik zelf al vermoedde dus en wat middels een bloedtest is aangetoond) en bij een antroposofisch werkende huisarts die me op de B12 heeft gezet. De reguliere geneeskunde loopt vrijwel altijd vast in dit soort gevallen.

Ik ga er eens naar kijken!

Tieneke schreef:
Goh, er is zo veel wat dit kan veroorzaken. Dit kan gaan van Ehlers-Danlos tot Lyme tot een verkeerde bureaustoel voor je werk.

Wat voor werk doe je? Heb je een goede bureau en stoel die ergonomisch zijn afgesteld?

Ik werk als communicatiemedewerker, dus vooral zittend. Ik werk op verschillende locaties, maar eigenlijk hebben ze overal ergonomische stoelen en verstelbare bureaus. Mijn stoel en bureau thuis zijn nagekeken door een ergotherapeut.

tootje71 schreef:
Ik heb ontzettend veel baat van de chiropractor ik zou daar zeker ook even over informeren.

Ik loop momenteel bij een chiropractor, maar ook daar helpt het slechts voor een paar dagen. Ik overweeg daarom om ermee te stoppen.

KimL86 schreef:
Heb je al wel eens naar je kussen en matras gekeken?
Ik had vroeger regelmatig (lichte) rugpijn en nekpijn.
Met een beter matras en kussen is de rugpijn weg gegaan en de nekpijn heel erg verminderd.

Ik heb al meerdere kussens uitgetest en heb het kussen gehouden wat het best ligt. Zelfde geldt eigenlijk voor het matras. Ik merk het ook meteen wanneer ik op een ander matras/kussen lig (op vakantie bv) dat het dan soms erger wordt.

LWDaisy schreef:
Puur gebaseerd op rug- en nekpijn in je OP, moet ik meteen aan mijn vriend denken.

Die heeft daar ook ontzettend veel last van gehad (jaren), en de oplossing was zo simpel dat we daar heel lang overheen gekeken hebben: de rug en de nek warm houden. Nu heeft hij nog maar zeer zelden last van zijn nek en/of rug. Hij draagt de helft van het jaar een onderhemd, stopt dat altijd goed in, en houdt zijn nek warm door bijvoorbeeld een coltrui, sjaal of buff. Zo kan hij hier 's avonds in een lekker warme woonkamer zitten met een ingestopt shirt met korte mouwen, buff om zijn nek en dan heeft hij nergens geen last meer van :)

Ik probeer mijn nek en rug zoveel als mogelijk warm te houden. In de winter draag ik altijd hemden of shirtjes onder truien en als ik naar buiten ga een sjaal. Ik kan echter niet zo goed tegen coltruien (geeft me een bedrukt gevoel) en hoodies oid zorgen voor meer nekpijn dus die draag ik niet. Wel gebruik ik kersenpitten of een stoov kussen om het warm te houden wanneer dit mogelijk is.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:32

Ik zet mijn nek en schouders snel vast. Op bokt het topic gelezen over spijkermatten/ flowy. Heb er zelf ook 1 aangeschaft en moet zeggen dat helpt mij echt super. Voordeel is dat het weinig kost om uit te proberen en je het zo vaak kunt gebruiken als je wilt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:55

Je spieren gaan vanzelf opspelen als je wervels niet goed zijn. Dat is namelijk je fundament. Ben daar zelf na jaren therapie achter gekomen. Ik bleek namelijk 3 gebroken wervels te hebben die door daarmee te zijn doorgelopen een schade hebben veroorzaakt in mijn rug. Bij waren ook ooit foto’s gemaakt, ben inderdaad na een val van mijn paard naar de SEH gegaan maar daar werd het afgedaan met het zal wel gekneusd en beurs zijn.

Kreeg de diagnose fibromyalgia en hyper mobiel. En nu weet ik dus heel duidelijk waar het vandaan komt. De schade gaat nooit meer weg en mijn lijf is net een klokje met een beschadigd tandwiel. Alles draait steeds in de soep, spieren, zenuwen etc. Door regelmatig te behandelen, chiropractor en dry needling, kan ik mijn lijf steeds weer de nodige reset geven. Als dat gedaan is voel ik inderdaad mijn wervels en kan ik precies aanwijzen waar het zit. Na verloop van tijd kom ik zo vast te zitten en doet alles zeer.

Blijf dus naast allerlei oplossingen in therapie en pijnbestrijding ook zoeken naar de oorzaak. Je kan zoveel gerichter behandelen als je weet waar het vandaan komt. Sterkte.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:24

Hoihoi, misschien een tip om eens te kijken naar een anti inflammatoire dieet.

Ik heb ook colitis ulcerosa en regelmatig gewrichtspijn. Hier helpt het vooral melkproducten te skippen. Succes!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 13:37

scrabbel schreef:
Ik zet mijn nek en schouders snel vast. Op bokt het topic gelezen over spijkermatten/ flowy. Heb er zelf ook 1 aangeschaft en moet zeggen dat helpt mij echt super. Voordeel is dat het weinig kost om uit te proberen en je het zo vaak kunt gebruiken als je wilt.

Ik ga het eens opzoeken!

EvaLuna schreef:
Hoihoi, misschien een tip om eens te kijken naar een anti inflammatoire dieet.

Ik heb ook colitis ulcerosa en regelmatig gewrichtspijn. Hier helpt het vooral melkproducten te skippen. Succes!

Ik zal me eens verdiepen daarin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:55

Ik zou een hele tijd basische voeding gaan eten en zien wat dat geeft.
Er is veel te vinden hierover op het net. 80% basisch - 20% zuur lijkt een uitstekende combi te zijn.
Volgens mij komt het ook zo ongeveer neer op wat iemand al opperde met een anti-inflammatoir dieet.

En sporten. Heel belangrijk voor je lijf. Wel op de juiste manier, dus een kinesist om raad vragen lijkt me al een goed begin.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:29

Heb je ooit al eens gedacht aan problemen met je stuitje? Ik heb ook hypermobiele gewrichten, had licht torsie vd wervelkolom en pijn bovenin mijn rug. Bleek, na 6 jaar en 100den therapieën en psychologen, door scheefstaand en torsie van m’n stuitje te komen. Nooit naar gekeken, want daar zat geen pijn. Was voordat de klachten begonnen heel hard van m’n paard gevallen, maar niet specifiek op m’n stuitje. Blijkbaar zo’n harde klap dat andere lichaamsdelen meer pijn deden, maar impact op stuitje dus toch heel groot geweest.

Ik quote even van een website:
Een scheefstand van het stuitje kan gevolgen hebben voor de totale bewegingsketen van gewrichten en spieren. Als gevolg van de hierdoor verstoorde zenuwprikkeling kunnen ook darm- en blaasproblemen ontstaan. Doordat er vaak problemen worden ondervonden bij het zitten, kan coccygodynie de kwaliteit van leven ernstig verstoren en sociale problemen geven..
https://www.debekkenfysiotherapie.nl/stuitklachten/

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:33

Google eens op hypermobiele Ehlers-Danlos syndroom. Kijk of je t herkent.
Fibromyalgie diagnose is overigens een 'zoethoudertje'. Geeft de klachten een naam en de mensen voelen zich begrepen en kunnen andere mensen vertellen dat ze fibromyalgie hebben. Echter zet 100 mensen met fibromyalgie op n rij en je krijgt 100 verschillende verhalen.
Bij UWV en instanties wordt fibromyalgie ook niet erkend en kunnen ze niks mee.
De klachten bestaan absoluut alleen is fibromyalgie een misdiagnose

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:44

Hutcherson schreef:
Fibromyalgie diagnose is overigens een 'zoethoudertje'. Geeft de klachten een naam en de mensen voelen zich begrepen en kunnen andere mensen vertellen dat ze fibromyalgie hebben. Echter zet 100 mensen met fibromyalgie op n rij en je krijgt 100 verschillende verhalen.

Het is een verzamelnaam voor een aantal dezelfde symptomen.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat het vaak gebruikt wordt als ze het niet weten en is er vaak wat anders aan de hand.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:10

Je bent hypermobiel? Dat lijkt me grotendeels bijdragen aan je klachten.
Ik ben ook hypermobiel in sommige gewrichten en dat kun je alleen maar zo goed mogelijk houden door sporten.
Hypermobiel = beweging in je gewrichten, dus je banden etc zijn constant bezig. Je moet zorgen dat het omliggende gebied zo sterk mogelijk wordt om je gewrichten stabiel te krijgen. Krachttraining dus.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:03

DiantaM schreef:
Hutcherson schreef:

Het is een verzamelnaam voor een aantal dezelfde symptomen.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat het vaak gebruikt wordt als ze het niet weten en is er vaak wat anders aan de hand.

Niet perse dezelfde symptomen heb ik het idee. De een heeft gewrichtsproblemen en gaat heel goed op b12 injecties, de ander heeft weer ontstekingen en enorme vermoeidheid en die gaat weer goed op vitamine D.
Fibromyalgie wordt in de medische wereld gezien als 'je hebt klachten, maar deze zijn niet te schalen onder een reumaspectrum danwel onder iets anders'.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:06

Goof schreef:
Ik ben ook hypermobiel in sommige gewrichten en dat kun je alleen maar zo goed mogelijk houden door sporten.
Hypermobiel = beweging in je gewrichten, dus je banden etc zijn constant bezig. Je moet zorgen dat het omliggende gebied zo sterk mogelijk wordt om je gewrichten stabiel te krijgen. Krachttraining dus.

Dat laatste werkt vaak niet in de praktijk.
Waarom is een gewricht hypermobiel om te beginnen? Omdat de spieren en ligamenten beiden niet sterk genoeg zijn om je gewricht in de juiste beweging te sturen. Waarom is dat? Omdat je wellicht dat gewricht lang geimmobiliseerd hebt (denk aan gips oid) en de kracht daadwerkelijk is afgenomen, of de doorbloeding is niet in orde waardoor afvalstoffen niet juist worden afgevoerd en bouwstoffen niet correct aankomen en je een soort atrofie/dystrofie krijgt, of de zenuw(en) die die spier bezenuwen kunnen hun werk niet goed doen. Bij die laatste twee kun je trainen wat je wilt, maar de kwaal zal recisiveren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:30

Hutcherson schreef:
Goof schreef:

Waarom is een gewricht hypermobiel om te beginnen? Omdat de spieren en ligamenten beiden niet sterk genoeg zijn om je gewricht in de juiste beweging te sturen. Waarom is dat? Omdat je wellicht dat gewricht lang geimmobiliseerd hebt (denk aan gips oid) en de kracht daadwerkelijk is afgenomen, of de doorbloeding is niet in orde waardoor afvalstoffen niet juist worden afgevoerd en bouwstoffen niet correct aankomen en je een soort atrofie/dystrofie krijgt, of de zenuw(en) die die spier bezenuwen kunnen hun werk niet goed doen. Bij die laatste twee kun je trainen wat je wilt, maar de kwaal zal recisiveren.

Ja, dat is natuurlijk helemaal waar! Goed om uit te zoeken inderdaad.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:41

Hutcherson schreef:

Dit wou ik inderdaad ook zeggen, ehlers danlos syndroom. Bij mij ook op fibromyalgie gegooid en uiteindelijk nu uitgekomen op ehlers danlos hypermobiliteit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:13

Fibromyalgie is een vuilbak-diagnose, het betekent letterlijk ‘pijn in bindweefsel en spieren’. Dan heb je dus een duur woord voor je pijn. Ben je vet mee. De oorzaak wordt daarna vaak niet meer naar gezocht.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:27

femkepien schreef:
Hutcherson schreef:

Dit wou ik inderdaad ook zeggen, ehlers danlos syndroom. Bij mij ook op fibromyalgie gegooid en uiteindelijk nu uitgekomen op ehlers danlos hypermobiliteit.

Dit gebeurt echt veel vaker dan je zou denken. Mensen die naar huis gestuurd worden met diagnoses als fibromyalgie, ziekte van crohn, prikkelbare darm syndroom, chronisch pijnsyndroom of hypermobiliteitssyndroom en na jaren doorzoeken naar het missende puzzelstukje blijkt het dan Ehlers-Danlos syndroom te zijn (wat vaak zoon zo'n patient alles verklarend is).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:01

Hutcherson schreef:
Goof schreef:

Ik ben hypermobiel in de zin dat mijn bandenapparaat elastischer is dan bij de meeste mensen.
(Banden zelf doen 'niets', ze zitten bijvoorbeeld om je enkels en houden idealiter de boel bij elkaar.)

Ik heb niet zo zeer te veel bewegingsruimte in mijn gewrichten (nu ja, een beetje), maar als ik heel snel van de fiets spring en mijn enkel klapt om, is die enkel alleen dik, pijnlijk en een dag later blauw.

Ik herken mij - Gode zij lof - niet in Ehlers-Danlos. (Drie jaar geleden een lieve vrouw begraven die tien jaar jonger was dan ik. Gestorven aan ED, die haar spijsvertering onmogelijk maakte.)

Voor mij heeft het verder niets met immobilisatie van doen, niet met slechte doorbloeding of slechte aansturing door zenuwen etc.

Ik ben dus iemand bij wie sterke spieren essentieel zijn. (Ik vind krachttraining ook om de één of andere reden gewoon leuk.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:42

Janneke2 schreef:
Hutcherson schreef:

Ik ben hypermobiel in de zin dat mijn bandenapparaat elastischer is dan bij de meeste mensen.
(Banden zelf doen 'niets', ze zitten bijvoorbeeld om je enkels en houden idealiter de boel bij elkaar.)

Ik heb niet zo zeer te veel bewegingsruimte in mijn gewrichten (nu ja, een beetje), maar als ik heel snel van de fiets spring en mijn enkel klapt om, is die enkel alleen dik, pijnlijk en een dag later blauw.

Ik herken mij - Gode zij lof - niet in Ehlers-Danlos. (Drie jaar geleden een lieve vrouw begraven die tien jaar jonger was dan ik. Gestorven aan ED, die haar spijsvertering onmogelijk maakte.)

Voor mij heeft het verder niets met immobilisatie van doen, niet met slechte doorbloeding of slechte aansturing door zenuwen etc.

Ik ben dus iemand bij wie sterke spieren essentieel zijn. (Ik vind krachttraining ook om de één of andere reden gewoon leuk.)

Ik denk dat je de neurologie achter aansturing van spieren niet begrijpt.

En je ligamenten (bandenapparaat) doen zeker wel iets. Dat is je backup als je spier niet sterk genoeg heeft. Heeft met een golgi peesorgaan te maken, maar ik denk dat dat iets tever gaat.

En ik denk ook dat je je nooit echt hebt ingelezen in EDS. Er zijn dodelijke varianten en je hebt daarin ook nog een spectrum van mate van ernst.
Bij lichte hypermobiele varianten blijven de klachten beperkt tot gewrichten (bv luxaties of subluxatie), huid (easy bruising en slechtere wondgenezing) en iets verstoorde proprioceptie. Maar bij heftige hypermobiele varianten zie je bijkomende diagnoses als mestcelactivatie of POTS. Ook maag- en darmverlammingen spelen dan mee. Je zicht kan aangetast zijn en hartproblemen (want je bloedvaten bestaan aan de slagaderkant met name uit bindweefsel) spelen een rol.
Dus ja je kunt sterven aan EDS maar dan zijn de klachten op latere leeftijd vaak al vele male erger dan bij lichte hypermobiele EDS.
Maar eigenlijk voor iedere 'EDS' er' geldt: revalidatie en 'spieren trainen' werkt vaak averechts bij onvoldoende kennis bij het (para) medische team.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:42

Die lieve vrouw die stierf aan EDS had onder andere een 'revalidatie' achter de rug die één en ander erger maakte. |(
(Accoord, de diagnose EDS was toen nog niet gesteld en ze is daarna stad en land afgeweest om uit te vinden wat er nu dan toch precies aan de hand was...)

Welk stukje begrijp ik niet goed volgens jou...?
(Ik ken de golgi peesorganen, en hun 'zusjes' in de spieren en banden als 'voelers': orgaantjes die de informatie geven van 'wat gebeurt er, wat is de stand van mijn enkel, mijn onderbeen, etc.' - zodat vooral het cerebellum bij kan sturen.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:43

Janneke2 schreef:
Die lieve vrouw die stierf aan EDS had onder andere een 'revalidatie' achter de rug die één en ander erger maakte. |(
(Accoord, de diagnose EDS was toen nog niet gesteld en ze is daarna stad en land afgeweest om uit te vinden wat er nu dan toch precies aan de hand was...)

Welk stukje begrijp ik niet goed volgens jou...?
(Ik ken de golgi peesorganen, en hun 'zusjes' in de spieren en banden als 'voelers': orgaantjes die de informatie geven van 'wat gebeurt er, wat is de stand van mijn enkel, mijn onderbeen, etc.' - zodat vooral het cerebellum bij kan sturen.)

De artsen die EDS kennen en diagnosticeren zijn nihil in NL. Je hebt een paar echter specialisten die wachtlijsten hebben waar je bang van wordt. Maar soms kun je toch geluk hebben als je alles goed uitlegt en je een arts hebt die met je meedenkt.

Zullen we dat stukje over golgi peesorgaan laten gaan in dit topic? Ik weet namelijk niet wat je bedoeld met 'zusjes' en banden als 'voelers' haha. Mocht je meer anatomische uitleg willen over hoe banden samenwerken met pezen en hoe ze samen ervoor zorgen dat je niet door je enkel gaat bv, dan hoor ik je graag in de pb.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:59

Ben je wel eens op diabetes geprikt?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 02:03

Saintelette schreef:
Heb je ooit al eens gedacht aan problemen met je stuitje? Ik heb ook hypermobiele gewrichten, had licht torsie vd wervelkolom en pijn bovenin mijn rug. Bleek, na 6 jaar en 100den therapieën en psychologen, door scheefstaand en torsie van m’n stuitje te komen. Nooit naar gekeken, want daar zat geen pijn. Was voordat de klachten begonnen heel hard van m’n paard gevallen, maar niet specifiek op m’n stuitje. Blijkbaar zo’n harde klap dat andere lichaamsdelen meer pijn deden, maar impact op stuitje dus toch heel groot geweest.

Ik quote even van een website:
Een scheefstand van het stuitje kan gevolgen hebben voor de totale bewegingsketen van gewrichten en spieren. Als gevolg van de hierdoor verstoorde zenuwprikkeling kunnen ook darm- en blaasproblemen ontstaan. Doordat er vaak problemen worden ondervonden bij het zitten, kan coccygodynie de kwaliteit van leven ernstig verstoren en sociale problemen geven..
https://www.debekkenfysiotherapie.nl/stuitklachten/

Nee nog niet aan gedacht, ik ga het eens bekijken!

Hutcherson schreef:

En @femkepien: ik vind het heel lastig om te bepalen of het zou kunnen passen bij Ehlers-Danlos syndroom. Er zijn zoveel verschillende types met zoveel verschillende symptomen. En sommige symptomen zijn nogal vaag, zoals wat is een velvet of elastische huid?

Goof schreef:

De reumatoloog heeft enkel gezegd dat ik hypermobiel in mijn handen en voeten ben, nu moet ik eerlijk zeggen dat ze ook niet heel erg naar mijn rug heeft gekeken, dus ik weet niet of die hypermobiel is. Knieën en ellebogen zijn niet (meer) hypermobiel. Ik heb krachttraining geprobeerd voor mn rug, maar dit werkte averechts.

Tallie1979 schreef:
Ben je wel eens op diabetes geprikt?

Niet specifiek. Ik heb wel in het voorjaar een lactose onderzoek gehad waarbij ze ook nuchter mijn bloedsuiker gemeten hebben. Dit was toen 4.9 mmol/L (volgensmij goed)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:38

Een velvet huid is een soort glans/glim die soms op de huid zit. Lijkt een parelmoer achtig laagje. Alsof je er doorheen zou kunnen kijken.
Een elastische huid is vrij simpel: pak met duim en wijsvinger de huid op je onderarm vast en trek eraan. Kan je dit meer dan 1,5 /2 cm optillen dan heb je een elastische huid.je moet je meest kijken naar de hypermobiele variant. De rest komt minder vaak voor en sommige zijn dodelijk en vaak niet gediagnosticeerd voordat je doodgaat (denk aan de vaatvariant).
https://edsfonds.com/hypermobiel-ehlers ... vertaling/

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 10:14

Hoi allemaal,

Even een kleine update. Na de eerste afspraak met de reumatoloog, kwam eruit dat ik geen reuma heb. Ik heb binnenkort nog een afspraak staan om meer te kijken richting de eds variant.

Inmiddels zit ik aan de prednison ivm de colitis die niet onder controle kwam met de andere medicatie. Ik merk sindsdien veel minder pijn overal, inclusief de hoofdpijn. Ik ga dit tijdens de afspraak met de reumatoloog ook bespreken.

Verder ben ik ook doorgestuurd naar de cardioloog omdat tijdens het bezoekje aan de ehbo mijn hartslag toch wel heel hoog was en ze het toch wilde laten checken.

Wordt dus deze maand flink onder de loep genomen.