Enorme prikkelhoest en aanvallen. Wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:13

Wildgirl schreef:
Een vochtige doek over je neus en mond leggen in bed, de kriebel wordt veroorzaakt door droge lucht. Werkt beter dan alle hoestdrankjes en pillen bij elkaar.

Daar slaap ik niet zo lekker op _O- _O-

Je kunt ook even voordat je gaat slapen een waterkoker in je slaapkamer zetten en een aantal minuten water te koken zodat de luchtvochtigheid wat omhoog gaat. Dat helpt ook en hoef je niet met een natte lap op je gezicht naar bed.

Maar wat er nu ontzettend rondgaat - volgens mijn HA - is een virus dat veel, heel veel hoesten veroorzaakt.
BIj mij was de eerste week niet neusverkouden, ontzettend veel hoesten, wat benauwder en lamlendig. Week twee kwam de koorts, de verkoudheid, de keelpijn, de benauwdheid, nog meer hoesten, etc.
Ik heb van de HA alhoewel twijfel over of het wat zou doen een antibioticum gehad afgelopen vrijdag. En kwam inderdaad enorme hoeveelheden prut los. Hoop dat ik er nu een beetje doorheen ga komen.
Volgens de HA duurt het hele verhaal een week of 3.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:37

Ik heb dit ook gehad geloof ik. 2 weken slecht van geweest, maar er is geen klap aan te doen. Mijn man had zichzelf verhuisd naar de logeerkamer, die kon mijn gehoest in de nacht niet aan :') Het enige wat echt prettig voelde was stomen. Thee was wel ok, maar keelsnoepjes deden nauwelijks wat, en de noscapect kon ik net zo goed niet nemen.
Maar heb het gelukkig overleefd :D

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 18:01

Babootje schreef:
Wildgirl schreef:
Een vochtige doek over je neus en mond leggen in bed, de kriebel wordt veroorzaakt door droge lucht. Werkt beter dan alle hoestdrankjes en pillen bij elkaar.

Daar slaap ik niet zo lekker op _O- _O-

Je kunt ook even voordat je gaat slapen een waterkoker in je slaapkamer zetten en een aantal minuten water te koken zodat de luchtvochtigheid wat omhoog gaat. Dat helpt ook en hoef je niet met een natte lap op je gezicht naar bed.

Maar wat er nu ontzettend rondgaat - volgens mijn HA - is een virus dat veel, heel veel hoesten veroorzaakt.
BIj mij was de eerste week niet neusverkouden, ontzettend veel hoesten, wat benauwder en lamlendig. Week twee kwam de koorts, de verkoudheid, de keelpijn, de benauwdheid, nog meer hoesten, etc.
Ik heb van de HA alhoewel twijfel over of het wat zou doen een antibioticum gehad afgelopen vrijdag. En kwam inderdaad enorme hoeveelheden prut los. Hoop dat ik er nu een beetje doorheen ga komen.
Volgens de HA duurt het hele verhaal een week of 3.

Ja ik hoor het ook veel. Heb al sinds dinsdag wat keelpijn en heel moe. Was gelukkig vrij dus toen mijn rust gepakt. Vrijdag moest ik wel weer werken. Begin van de dag voelde ik me top, maar om half 12 weer uitgeput met overal spierpijn naar huis. En sinds gister helemaal prut. Helaas heb ik wegens longschade super zwakke longen en komt t bij mij nu nog harder aan. Echt helemaal poedersuiker.

Inmiddels is het hoesten wat minder met de pilletjes. Ga zo even proberen te slapen. Mijn hoofd knalt uit elkaar van de pijn (ondanks mijn ibuprofen en paracetamol dieet)

Hilary

Re: Enorme prikkelhoest en aanvallen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:12

Heb je al een zelftest gedaan? Bij mij was dit covid namelijk. Ik hoest inmiddels ruim 2 weken. Volgens thuisarts.nl hoef je pas contact op te nemen als het na 3 weken nog niet over is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:20

Hilary schreef:
Heb je al een zelftest gedaan? Bij mij was dit covid namelijk. Ik hoest inmiddels ruim 2 weken. Volgens thuisarts.nl hoef je pas contact op te nemen als het na 3 weken nog niet over is.

Ja 2 x getest; 2 x negatief. Ik moest voordat ik naar de HA ging nog een zelftest doen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:00

Idd codeïne werkt super hiervoor TS, via huisarts verkrijgbaar

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 19:15

Hilary schreef:

Ja heb er 2 gedaan. De ene toen mn keelpijn begon en gister de ander toen ik echt ziek geworden was. Beiden negatief.

Heb vermoedelijk hetzelfde virusje als mn pa. Zelfde klachtenbeeld en verloop alleen bij mij een stuk heftiger.

De reden dat ik wel eerder contact op wil nemen is omdat ik best forse longschade heb, en op tijd moet worden voorkomen dat dit erger wordt. Inmiddels is het hoesten wat verminderd. Als dit zo blijft dan blijf ik het even aankijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:42

Pepperrr schreef:
De reden dat ik wel eerder contact op wil nemen is omdat ik best forse longschade heb, en op tijd moet worden voorkomen dat dit erger wordt. Inmiddels is het hoesten wat verminderd. Als dit zo blijft dan blijf ik het even aankijken.

Heel verstandig hoor. In jouw geval echt eerder aan de bel trekken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:43

Oh dan zou ik idd ook niet drie weken wachten.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:00

Helaas heb ik dit ook, begonnen met keelpijn de dag voor oudjaar en vanaf afgelopen maandag nacht er flinke hoestbuien bijgekregen. Vooral indd de nachten zijn een ramp, heb afgelopen week wel doorgewerkt maar vrijdagmiddag was de koek toch echt helemaal op ook vanwege het feit dat je niet tot nauwelijks slaapt s'nachts.

Hoesten is nog wel minder maar als ik dan begin zijn het nog wel hoestbuien. Alles begint nu ook een beetje los te komen met een hoop prut dus dat scheelt ook al iets.
Hier veel is veel hoestdrank, paracetamol etc doorheen gegaan.
Op het moment ook enorm veel hoofdpijn en last van mijn ogen ook door de vermoeidheid en mijn hele lijf doet pijn van al dat gehoest. Ik ga me morgen toch maar voor een paar dagen ziek melden zodat ik ook een beetje bij kan komen.

Hier ook meerdere corona tests gedaan en allemaal negatief.

Hoor inderdaad van meer mensen om me heen dat ze enorm aan het hoesten zijn.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 02:26

Ik ben ook al twee weken onder de pannen. Laatst in de winkel ook een hoestaanval, maar inderdaad prikkelhoest, dus ik bleef maar hoesten.. (Sorry medeklanten! Ik heb geen corona en moet gewoon mijn boodschappen doen.) Toen bij de kassa snel een flesje AA meegepikt. Die stond het meest dichtbij. En dat hielp mij enorm, beter dan flesjes water. Bij water heb ik een minuut later weer het kriebelende gevoel. Dan blijf ik water drinken. Dus wellicht is iets zoets als AA drink nog het proberen waard. Geen idee of het toeval was dat het toen hielp, maar het hielp.. ;)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 02:45

Pepperrr schreef:
Hilary schreef:
Heb je al een zelftest gedaan?

Ja heb er 2 gedaan. De ene toen mn keelpijn begon en gister de ander toen ik echt ziek geworden was. Beiden negatief.

Heb vermoedelijk hetzelfde virusje als mn pa. Zelfde klachtenbeeld en verloop alleen bij mij een stuk heftiger.

Het is net of ik een tekst van mezelf lees, alleen weet ik dat ik het niet getypt heb.

Ik lig nu twee weken plat met exact dezelfde symptomen. Inmiddels begon hoesten (en ademen) zo'n pijn te doen, dat de huisarts mij codeïne pillen heeft voorgeschreven en pijnstillers. Dat helpt iig goed slapen en herstellen.

Hopelijk knap je snel op, maar die huisarts zou ik hiervoor wel opzoeken. :(:)

@Kookaburra, ik ga jouw tip van die AA Drink eens uitproberen. :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 03:55

Paar dagen geleden was ik net zo wanhopig als jij, niet veel slijm, wel prikkel. Wat mij heeft gered is zuigen op een stukje chocolade. Je bedenkt t niet, maar vervelend is het ook niet. Puur zou het beste zijn, maar die had ik niet in huis dus andere helpt ook! :D

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 07:44

Niet direct de oplossing, maar in periodes met hoestbuien probeer ik erop te letten minder lactose producten te nemen. Ik krijg veel last van slijm en dat wordt versterkt door lactose. Verder lig ik volledig plat zonder kussen 's nachts in bed. Ligt minder lekker, maar helpt wel iets! Hoestdrankjes hebben weinig effect op me: eenmaal benauwd werkt alleen water en even overeind uit bed.

Ik heb dé oplossing tegen hoestbuien nog niet gevonden, dus ik blijf dit topic even volgen :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 08:02

Pharootz schreef:
Niet direct de oplossing, maar in periodes met hoestbuien probeer ik erop te letten minder lactose producten te nemen. Ik krijg veel last van slijm en dat wordt versterkt door lactose. Verder lig ik volledig plat zonder kussen 's nachts in bed. Ligt minder lekker, maar helpt wel iets! Hoestdrankjes hebben weinig effect op me: eenmaal benauwd werkt alleen water en even overeind uit bed.

Ik heb dé oplossing tegen hoestbuien nog niet gevonden, dus ik blijf dit topic even volgen :)

Haha ik ben zelf lactose intolerant. En nog een aantal andere allergieën, waaronder soja, wat de reden is van mijn longschade.

Inmiddels gaat het al een stuk beter. De nacht redelijk ok doorgekomen. Er komt nu wel veel slijm los, dus ga de pilletjes achterwege laten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:08

Om snel van slijm van t hoesten af te komen is er maar 1 ding dat echt helpt: de bruistabletten met acetyl cysteine.

Ik loop ook al weken te kwakkelen met dit virus en dit is t enige dat echt helpt.

Heb als kind 2x achter elkaar kinkhoest gehad en elke verkoudheid eindigt dus ook in gehoest als een zeehond en bergen slijm :r
Dit is het enige dat werkt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:28

Fluimucil dus. Kan je zonder recept halen bij je drogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:28

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:18

Babootje schreef:
Fluimucil dus. Kan je zonder recept halen bij je drogist.

Dat kan, je kan het tegenwoordig ook gewoon van Kruidvat/Trekpleister/Vul in eigen merk halen, scheelt de helft en werkt net zo goed.
Wel ff checken dat je de 600 mg neemt.