Geraak niet bij mijn medisch dossier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 13:21

[***] schreef:
Himyar schreef:
Is de enige optie echt mijn niet verlopen identeitsbewijs

Tenzij dit een typefout is, is het nog geldig. :)

Klopt!!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:23

Himyar schreef:
leeslampje schreef:
Hier staat stap voor stap wat je moet/kunt doen als het niet lukt om je ID-bewijs te koppelen aan de app.

https://www.digid.nl/hulp-contact/probl ... lukt-niet/

Naar mijn mening komt het er op neer dat ik een oude id bewijs moet inleveren voor een nieuwe. Ook al is het niet verlopen.

QR code zie ik nergens genoemd worden.

Het is wel moeilijk adviseren als je steeds zo weinig info geeft. Want die conclusie kan ik niet zomaar trekken.

Paar vragen (die ook in de link staan):
- Heb je hoesje van de telefoon af gedaan?
- Als je een Samsung hebt: was de batterij 70% of voller? En staat Spaarstand uit?
- Telefoon al uit en opnieuw aangezet?
- DigiD app al afgesloten en opnieuw aangezet?

En in de link staat óók hoe iemand anders je hiermee kan helpen. Dan hoef jij helemaal geen nieuw identiteitsbewijs aan te vragen. Iemand in jouw omgeving kan de CheckID app downloaden en jouw ID-bewijs aan jouw DigiD koppelen.

Edit: heb je wel een geactiveerde DigiD app?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:29

Himyar schreef:
leeslampje schreef:
Hier staat stap voor stap wat je moet/kunt doen als het niet lukt om je ID-bewijs te koppelen aan de app.

https://www.digid.nl/hulp-contact/probl ... lukt-niet/

Naar mijn mening komt het er op neer dat ik een oude id bewijs moet inleveren voor een nieuwe. Ook al is het niet verlopen.

QR code zie ik nergens genoemd worden.

Heb je dan alles gedaan wat ze noemen op deze website:

Wanneer het toevoegen van de ID-check aan uw DigiD app niet lukt, voer dan de volgende stappen uit:

Controleer of de NFC-lezer op uw telefoon of tablet is ingeschakeld en leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Mogelijk is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het dan om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er een verbinding is.

Als er een hoesje om uw telefoon of tablet zit, verwijder dan het hoesje en probeer het opnieuw. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding wordt gemaakt met de chip in het bewijs.

Het kan zijn dat het NFC-radiosignaal wat door de NFC chip wordt uitgezonden, verstoord wordt door het magnetisch veld van een stalen frame van een tafel (of een ander metaal object in de buurt). Hierdoor lukt de controle van uw ID-bewijs niet. Leg het ID-bewijs in uw hand en probeer op deze wijze het ID-bewijs uit te lezen.

Maakt u gebruik van een Samsung-toestel (S9 of S9+)? Zorg er dan voor dat de batterij van uw toestel minimaal voor 70% is opgeladen.

Maakt u gebruik van een Apple-apparaat? Leg dan uw ID-bewijs op de achterkant en aan de bovenkant van het apparaat.

Lukt dit niet? Dan adviseren wij u om de app af te sluiten en het nogmaals te proberen.

En je kan het ook via een ander persoon doen. Dan krijg je die QR-code waar mensen het over hadden.

Hoe werkt het?

1. De persoon die u helpt downloadt de CheckID app.
2. Open uw eigen DigiD app en voer uw pincode in.
3. De persoon die u helpt, opent de CheckID app.
4. Tik op 'Koppelcode nodig?' in uw DigiD app.
5. Een koppelcode verschijnt in uw DigiD app. Voer deze in op de CheckID app.
6. Scan met de DigiD app de QR-code die in de CheckID app verschijnt.
7. Bevestig in de DigiD app dat u de eenmalige ID-check wilt uitvoeren.
8. Plaats uw identiteitsbewijs achter de telefoon met de CheckID app en druk op ‘Start scannen’.
9. De CheckID app maakt een beveiligde verbinding met DigiD en voegt de ID-check toe aan uw DigiD app.
10. In uw DigiD app onder instellingen ziet u een groen vinkje bij de ID-check staan. De ID-check is gelukt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:31

Himyar schreef:
Helaas heb ik geen laptop. Doe alles met mijn telefoon. Heb wel een werk laptop, maar daarop kan/mag ik de meeste apps niet downloaden.

Nee dan ga je naar de betreffende website en krijg je je code via je telefoon.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:32

Maar je hoeft op een laptop geen app te downloaden. Ik log altijd in met die sms controle en heb op dit moment die digid app niet nodig.

Himyar

Re: Geraak niet bij mijn medisch dossier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 13:43

Ik heb alles gedaan/gecheckt wat digid zegt/adviseert en het zou moeten werken. Mijn man lukt het ook niet en ik zou alleen mijn zus of zwager een keertje kunnen vragen of zij met hun telefoon het kunnen doen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 13:44

Onali schreef:
Himyar schreef:
Helaas heb ik geen laptop. Doe alles met mijn telefoon. Heb wel een werk laptop, maar daarop kan/mag ik de meeste apps niet downloaden.

Nee dan ga je naar de betreffende website en krijg je je code via je telefoon.

Dat werkt dus niet.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:48

Dan maak je toch een afspraak op de praktijk om je dossier in te zien?
Er zijn heus heel wat mensen die niet digivaardig zijn, en die hebben ook gewoon recht op inzage.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:49

Want dan krijg je een melding met 'werkt niet'?! :')

Als je goed advies hoopt, zou het helpen als je laat weten waar je vastloopt.. Waar op bv de website, welke handeling je spaak loopt en wat voor foutmelding bijvoorbeeld ;-)

Edit, heb je op je telefoon gechecked of NFC moet kunnen of ook geschecked of het wel ingeschakeld is qua gebruik.
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 05-01-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:50

Het wil nog wel eens helpen om de DigiD app te updaten, misschien dat je dat nog kan proberen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 13:53

Lay_D schreef:
Het wil nog wel eens helpen om de DigiD app te updaten, misschien dat je dat nog kan proberen?

Ga dat nog proberen en dan maar naar de doktersbalie.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:55

Het zou kunnen dat de chip op je Id bewijs het niet ( meer) doet. Maar dat merk je dan ook 's je op reis gaat bij de douane.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:58

Himyar schreef:
Lay_D schreef:

Ga dat nog proberen en dan maar naar de doktersbalie.

Ik zou even bellen om een afspraak te maken in de meeste praktijken moet je een afspraak maken op het spreekuur hiervoor en het is echt niet handig om dit even aan de balie te regelen, het is momenteel echt enorm druk bij de meeste huisartsen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 14:12

Eleeke schreef:
Het is uiteraard een goed idee, dat het niet te makkelijk wordt gemaakt om bij je medische gegevens te kunnen, maar dan moet er wel goed informatie aan je gegeven worden.

Geeft hij je alleen de optie om in te loggen met app of met identiteitskaart ?

Waarom krijg je geen toegang tot de app ?
Heb je al ingelogd bij digid zelf ?

Alleen met app en dan alleen wanneer id is gelinkt. Mijn telefoon voldoet aan de voorwaarden daarvoor. NFC is ingeschakeld, geen hoesje. Spaarstand ook uit en helemaal opgeladen.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-01-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 14:17

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:37

En je hebt al geprobeerd in te loggen via je werklaptop? Zonder app maar met sms controle? Ik ga ervanuit dat je DigiD al gebruikt en dus die sms controle al ingeschakeld hebt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:49

Maar als jou ID verlopen is zal het toch sowieso niet werken. Via NFC werkt alleen met een kaart uitgegeven na 13 maart 2021.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:55

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 15:00

Gewoon inloggen met sms werkt niet in de app. Die optie staat er niet. En ik ben verplicht de app te gebruiken.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:18

Ik heb hier hetzelfde probleem.
Gelukkig tot nu toe alle digiD inloggen zonder de app te hoeven gebruiken.

Nav jouw topic nogmaals de digiD app gedownload, maar hij werkt dus nog steeds niet. Maar ik kreeg na het mislukte scannen een melding dat ik de app kon activeren middels sms en dit werkte wel.
doet hij dit ook niet bij jou?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:26

Je kunt als het goed is, de id check skippen en in plaats daarvan de app activeren middels een sms (net als wat Olle hierboven zegt). Om de sms te kunnen ontvangen, moet je telefoonnummer geregistreerd staan bij je digid. Volgens mij kun je op de site van digid wel inloggen om vervolgens je telefoonnummer toe te voegen. Dat hoeft niet via de app.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:37

Ik gebruik regelmatig DigiD en doe dat op de laptop en heb nooit de app nodig. Heb wel de DigiD met sms aangevraagd toen en kreeg dat een paar dagen later thuis.

Help mijn moeder er nu ook mee om medische dossiers in te zien en daar net zo.

En mijn man heeft bloeduitslagen bekeken, ook met sms code.

Maar je moet die sms code wel aanvragen als je die nog niet had. Heb geen DigiD app en ook met medische dossiers nooit verplicht nodig. Kan allemaal via de site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:43

Wat er wel wordt gevraagd is een SMS naar je telefoon te sturen met een code en dan kan je gewoon inloggen met je DiGiD.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:49

Morganlefay schreef:
Wat er wel wordt gevraagd is een SMS naar je telefoon te sturen met een code en dan kan je gewoon inloggen met je DiGiD.

Maar die optie moest je een tijdje geleden wel apart aanvragen. Je telefoon nummer moet gekoppeld worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:50

Klopt, als je je telefoonnummer gekoppeld hebt dan kan je inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en dan een sms controle.