Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:12

Renee1991 schreef:
denisesilver schreef:
HAP zijn echt ruk de laatste jaren.

Correctie, de zorgverzekering en de politiek zijn ruk. De huisartsenpraktijken kunnen hier werkelijk niets aan doen.
Desalniettemin TS, je mag inderdaad niet geweigerd worden. Dat vind ik een bijzondere gang van zaken.

Zolang mijn vader met een tia naar huis wordt gestuurd met "het is migraine", mijn moeder eindelijk naar de arts gaat en vervolgens niet serieus wordt genomen/aan het lijntje wordt gehouden, waardoor ze nu gewoon helemaal niet meer gaat en ik met hartklachten naar de arts ga en er wordt nog niet eens bloeddruk gemeten, heb ik geen vertrouwen in de zorgsector. Sorry voor de mensen hier die in de zorg werken, er zullen vast nog wel goede zorgverleners rondlopen, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:15

Het hangt er bij ons zo vanaf wie er dienst heeft. Inmiddels staat er wel een aantekening bij onze zoon dat hij gewoon direct naar het ziekenhuis mag nadat ze 2 keer hebben afgehouden en toen een ambulance moesten sturen.

Niks ernstigs verder, maar soms is opname gewoon nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:16

De informatie is nogal summier.
Een paar dagen goed ziek is immers niet perse een reden om langs de HA te moeten. Op dit moment gaan er zoveel virussen rond dat in elk huishouden haast wel iemand flink ziek is.
Toevallig twee weken terug ook zelf gebeld met de vraag of de arts denkt dat ik mijn dochter moest laten zien (bijna 40 graden koorts, rode ogen en aardbijen tong), maar na wat doorvragen gaf deze ook aan gewoon nog een dag of 2 aan te kijken. Voor mij was dat in orde, immers was ze niet uitgedroogt en gewoon aanspreekbaar.
Heeft je dochter alarm symtomen die je graag wil laten zien, of heeft ze gewoon koorts en voelt zich ellendig?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:24

denisesilver schreef:
Zolang mijn vader met een tia naar huis wordt gestuurd met "het is migraine", mijn moeder eindelijk naar de arts gaat en vervolgens niet serieus wordt genomen/aan het lijntje wordt gehouden, waardoor ze nu gewoon helemaal niet meer gaat en ik met hartklachten naar de arts ga en er wordt nog niet eens bloeddruk gemeten, heb ik geen vertrouwen in de zorgsector. Sorry voor de mensen hier die in de zorg werken, er zullen vast nog wel goede zorgverleners rondlopen, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Vooropgesteld; heel naar voor je vader, hopelijk is het wel goed gekomen.
Dan, dit is echt iets van alle tijden. Er zijn genoeg huisartsen die fouten maken. Helaas. Heel erg balen. Maar ze hebben geen glazen bol, het zijn mensen. En de enorme werkdruk van de afgelopen jaren speelt daar ook niet perse een positieve rol in.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:33

Als ik het zo lees prijs ik me zielsgelukkig met onze HAP. In ons gezin meerdere mensen die afgelopen jaren op medisch vlak een en ander hadden/hebben, dus regelmatig een afspraak nodig. Kan eigenlijk altijd, vaak ook dezelfde of de volgende dag. Ik vind het (meestal)juist fijn dat de assistentes goed uitvragen. Als afspraak niet nodig is en het anders opgelost kan worden, prima. Zit er vaak niet op te wachten om naar huisarts te gaan. Nu scheelt het misschien dat ik in een dorp woon en dat we al 20 jaar bij dezelfde HAP zitten en sommige assistentes inmiddels ook al zolang kennen. Ik weet inmiddels dat als ik serieus zorgen heb en een afspraak wil, ze dat serieus nemen. Meestal heb ik dan een paar dagen eerder al gebeld om met ze te overleggen wat ik ermee aan moet en of/wanneer een afspraak nodig is. Juist dat vind ik ook heel fijn van de assistentes tegenwoordig, dat iemand met medische kennis even met me mee kan denken. Ik kan wel aardig goed observeren en symptomen waarnemen denk ik, maar ze interpreteren is een ander verhaal ;)
Merk dat ze ook echt wel het zekere voor het onzekere nemen, als ze het niet vertrouwen (en ik dan vaak ook niet) plannen ze altijd een afspraak in.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:38

Polly schreef:
ik werk zelf deeltijd in een huisartsenpraktijk en daarnaast in de spoedzorg.

Even voor de beeldvorming:
Tussen 8u en 10u kunnen mensen bij ons bellen voor een afspraak, een huisarts kan ongeveer 20-23 patiënten zien op het spreekuur (als ze niet met meerdere klachten komen en dus een dubbele afspraak nodig hebben). Wij hebben een praktijk waar standaard 2 huisartsen werken op een dag en het is eerder regel dan uitzondering dat wij als assistentes tussen 8u en 10u 80-100 telefoontjes aannemen.
Die mensen willen allemaal graag een afspraak op het spreekuur.
Zoals elke weldenkende meelezer nu al opmerkt is dat iets wat niet gaat passen :+

Dat is de reden dat assistentes triage opleidingen hebben gedaan, dit is het uitvragen van klachten en symptomen en aan de hand daarvan een urgentie aan de klacht hangen. Als assistente word je opgeleid om niet in diagnoses te denken (we zijn tenslotte geen dokter he) maar juist de alarmerende symptomen uit te vragen (een pijnlijk, dik, rood ooglid vs een pijnlijke, rode oogbol bv. Die eerste gaat over het algemeen vanzelf over (uitzonderingen daargelaten maar die bespreek je dan aan de telefoon, wanneer weer contact opnemen), de laatste moet wel gezien worden).
Mensen begrijpen dat niet altijd (en dat lezen we hier ook weer), men heeft geen tijd meer om ziek te zijn, mensen willen een tabletje om beter te worden.
Heel veel dingen gaan vanzelf over en voor heel veel dingen heeft een kuur helemaal geen zin (ik denk dat veel van jullie geen idee hebben hoeveel mensen er na 3 dagen verkoudheid een kuur willen).
Assistentes hebben overigens niet alleen een triage opleiding gedaan maar hebben ook gewoon een eigen spreekuur wat meer en meer word uitgebreid en waar gewoon een opleiding voor gevolgd is.

Naast alle vervelende klachten die met advies van de assistente behandeld kunnen worden krijgt de assistente ook mensen aan de telefoon die wel meteen of zo snel mogelijk gezien worden of waar een ambulance heen gestuurd word vanuit de praktijk. Al die verschillen moeten in een telefoongesprek uitgezocht worden en daar is de assistente voor opgeleid! De tijd dat de assistente de telefoon opnam en een afspraak maakte zonder van iets wat te weten is echt voorbij hoor.
Mensen die aan de telefoon niks willen zeggen maken het werk echt niet leuker en makkelijker, de assistente doet haar best om te onderscheiden wat er loos is en of en hoe snel iemand gezien moet worden. Niks willen zeggen maakt echt niet dat je sneller een afspraak krijgt.

Ik heb een meneer aan de telefoon gehad die standaard weigerde te zeggen waar de afspraak voor zijn partner voor was, dat wil hij nooit, al jaren niet. Is bot en soms ronduit onbeschoft. Als hij belt en het niet wil zeggen krijgt hij het eerst volgende plekje op dezelfde dag.
Tot zijn vrouw in de praktijk kwam met uitstralende pijn op de borst, misselijkheid, zweten, kortademigheid en ik als assistente ter assistentie in de spreekkamer erbij gevraagd werd, de ambulance heb gebeld terwijl de HA een infuus prikte en hielp met de dame in de auto krijgen. Als hij meteen had gezegd wat de klachten waren had hij een ambu thuis gekregen en niet hoeven zeulen met z'n vrouw. Hij heeft later zijn excuses aangeboden en gaf aan dat hij dacht dat wij alleen maar telefonistes waren. Die tijd is echt voorbij. Het zou fijn zijn als meer mensen dat zouden inzien in plaats van alleen maar te katten op de assistente die probeert om mensen af te houden want dat is nou net NIET een van onze taken.

Voor de geruststelling: alle gesprekken en adviezen van de assistente worden doorgaans nagelezen door de huisarts.

OP dit moment is werken in de zorg niet altijd een feestje, zowel overdag bij de huisarts als in de spoedzorg is het echt dweilen met de kraan open, het is ontzettend druk.
Met de gladheid had ik (werkend in de spoedzorg) een ambu erbij nodig voor iemand na een zware val op het hoofd, via de collegiale spoedlijn kreeg ik überhaupt niemand te pakken en toen ik eindelijk iemand van de meldkamer sprak stonden er nog 15 spoedritten in de wacht, dat is gelukkig uitzondering.
Op de HAP is er regelmatig een wachttijd aan de telefoon van >40min, dat heeft niet te maken met onderbezetting maar zoveel mensen bellen er gewoon echt. Maar dat is alleen als er niks spannends op tv is, moet Max bijvoorbeeld rijden of is er een belangrijke voetbalwedstrijd dan zijn mensen ineens niet meer zo ziek en word er ineens een stuk minder gebeld voor ingegroeide teennagels en afgebroken haren.

Sorry voor dit lange bericht, maar het is echt naar om te lezen hoe er over assistentes gedacht word.

Beterschap TS, als het niet vertrouwd zou ik nog eens bellen en dit bespreken met de assistente, en dan niet vingertje wijzen dat ze alles verkeerd doet maar gewoon aangeven dat je je zorgen maakt, dat is namelijk echt een reden om even verder te kijken/overleggen.

Pas hier trouwens wél mee op.

Als ik vandaag de dag een ingegroeide teennagel heb en ik vind dat een huisarts bezoek nodig is, dan wil ik ook direct dezelfde dag een afspraak en desnoods een afspraak op de HAP.

11 jaar geleden voor de zoveelste keer een ingegroeide teennagel, behoorlijk pijnlijker dan normaal, maar so be it... vrijdag avond en ik kwam terug van schoolkamp, dus maandag pas de huisarts gebeld. Kon toen gelukkig dezelfde dag terecht en kreeg behoorlijk op m'n sodemieter van de huisarts, het bleek namelijk niet zomaar een ingegroeide teennagel te zijn, maar een wondroos infectie die al lekker bijna een week z'n gang had kunnen gaan, want de dinsdag ervoor begonnen de 1e klachten.

In totaal iets van 3 maanden en 3 stevige antibiotica kuren verder voordat ik er pas vanaf was.

Sindsdien nog een keer of 3 wondroos gehad, maar omdat ik de pijn herkende, direct gebeld en direct langskomen en direct antibiotica.

Dus als ik nu iets voel branden en wondroos verdenk, dan bel ik direct en wil ik ook direct gezien worden.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:41

Wil je nu beweren dat wondroos en een ingegroeide teennagel hetzelfde zijn?
Wondroos kan zeker spoed zijn maar mensen bellen serieus in het weekend (en soms dan ook nog midden in de nacht) de HAP omdat er een pijnlijk hoekje van de nagel in de huid prikt.
En dan beledigd zijn dat dat niet midden in de nacht gezien kan worden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:46

Polly schreef:
Wil je nu beweren dat wondroos en een ingegroeide teennagel hetzelfde zijn?
Wondroos kan zeker spoed zijn maar mensen bellen serieus in het weekend de HAP omdat er een pijnlijk hoekje van de nagel in de huid prikt 8)7

Of met keelpijn.
Geen koorts.
Geen verdikking en zo ademhalingsklachten.
Alleen normale slik klachten dus wel kunnen slikken maar dat het zeer doet.
Ging zelfs om de seh niet eens hap.

Van een tandarts gehoord.
Midden in de nacht.
Patiënt: ik ben gevallen en er is een tand uit.
Ta: heb je de tand nog zoja kom naar de praktijk. Rij ik er nu ook heen.
Want soms kunnen we die nog terugplaatsen met succes.

Komt hij daar gaat het om een kunstgebit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:51

Ja, ik word ook echt helemaal simpel van zowel huisarts als assistente. Die assistentes (van deze praktijk hè, niet over het algemeen) gedragen zich echt zo verschrikkelijk bot, arrogant en incompetent. Op alle vlakken. Rare toon aan de telefoon en inderdaad als een soort pitbull afspraken weigeren.

Ergens afgelopen jaar zat ik toevallig in de wachtkamer toen er een man aan kwam lopen om het medisch dossier van X op te halen. Ze geeft zo dat hele dossier, vraagt niet eens wie hij is, of het voor hemzelf is, en of hij zich kan identificeren of iets :') Man natuurlijk kwaad. Afijn: incompetent, en dan toch zo arrogant zijn.

Ik snap dat ze niet iedereen een afspraak kunnen geven, maar je kan nog altijd gewoon normaal communiceren. De werkdruk is overal hoog, gedraag je. En 9 van de 10 keer als ik óók op mijn strepen blijf staan en de huisarts te zien of spreken krijg, is die het oneens met de assistente.

Echt heel ergerlijk, je bent geen dokter, klaar. En men wacht meestal toch ook zelf al een tijd om te zien of het over gaat, je belt niet voor jan banketstaaf als je één dag ergens een pijntje hebt.

Nu sinds twee jaar ook een nieuwe huisarts binnen de praktijk waar ik eigenlijk niks mee kan (het antwoord op aanhoudende klachten is steevast: kijk het nog maar even twee maanden aan), dus van de week overgestapt naar een nieuwe praktijk in mijn nieuwe woonplaats.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:22

Nou dan wil bij deze even een ode doen aan mijn huisarts en de assistenten. Ik lees echt vol verbazing dit topic. Zelfs bij 3 verschillende praktijken herken ik geen van deze verhalen/situaties, maar vooral bij de praktijk waar ik nu zit voel ik me echt op mn gemak.

Altijd wordt er meegedacht en samen besloten waar iedereen zich goed bij voelt, de sfeer is nooit gedwongen, ook niet aan de telefoon met een afspraak maken.

Ik hoop dat je er op een volwassen manier uit gaat komen TS, en dat het lukt om dit terug te bespreken met de assistente van je huisarts.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:29

DuoPenotti schreef:
Citaat:
dan opnieuw bellen. Desnoods met de huisartsenpos

Huisartsenpost is daar al helemaal niet voor!
Als er al iets onderbezet is is het dat wel.
En ook dan krijg je triage aan de telefoon. Na helaas vaak lang in de wacht hangen door telefoontjes die geen spoed genoeg zijn maar kunnen wachten tot de volgende dag of na het weekend.

Hoe een ander met een flinke zwieper een totaal verkeerde uitleg kan geven aan jouw eigen woorden :?

Je vergeet te quoten "vertrouw je het ECHT niet". Dus als de situatie van de zieke dochter zo verslechterd dat de ts het niet langer vertrouwt.

Dan bel je tijdens praktijkuren de praktijk en daarbuiten de HAP.

Of zelfs 112. Al naar gelang de situatie.

En natuurlijk krijg je dan eerst altijd de nodige vragen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:32

Polly schreef:

Als assistente word je opgeleid om niet in diagnoses te denken (we zijn tenslotte geen dokter he) maar juist de alarmerende symptomen uit te vragen (een pijnlijk, dik, rood ooglid vs een pijnlijke, rode oogbol bv. Die eerste gaat over het algemeen vanzelf over (uitzonderingen daargelaten maar die bespreek je dan aan de telefoon, wanneer weer contact opnemen), de laatste moet wel gezien worden).
Mensen begrijpen dat niet altijd (en dat lezen we hier ook weer), men heeft geen tijd meer om ziek te zijn, mensen willen een tabletje om beter te worden.

Ik begrijp dat idd prima, maar ook assistentes maken fouten en dan moet je wel stevig in schoenen staan. Als bij mij de Ha geen optie had om foto's door te sturen online had het wel fout kunnen gaan. Dat is wel eens het lastige, wanneer moet je wel gezien worden en schat de assistente het verkeerd in en wanneer kan je het aankijken.

En daarnaast, is het iemand die altijd eerst aankijkt of iemand die dag 1 al belt. Dat is lastig int e schatten. Wij worden altijd doorgestuurd naar een website om zelf in te schatten wat kan en wat niet. Daarom belde ik bijvoorbeeld, want oog zelf was vuurrood en pijnlijk en zicht slecht. Andere bokker die het iver ooglid beschrijft kreeg dan geen reactie, ik werd terug gebeld dat ik met spoed moest komen. Maar ook ik had eerst gehoord dat ik niet kon of mocht komen die hele week. Dus geluk dat de huisarts zo goed oplette

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:40

Bij ons hebben ze een andere oplossing. Nu ben ik hartpatiente en staat ook in de computer natuurlijk, maar als er iets anders is dan leg ik het uit aan de assistente en af en toe raad ze dan aan om naar het telefonisch spreekuur te bellen die dag voor telefonisch overleg met de arts zelf. Die beslist dan of het nodig is dat ik hem of met spoed 1 van de andere artsen zie die dag.
Werkt prima.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:46

Boras schreef:
Hoe een ander met een flinke zwieper een totaal verkeerde uitleg kan geven aan jouw eigen woorden :?

Je vergeet te quoten "vertrouw je het ECHT niet". Dus als de situatie van de zieke dochter zo verslechterd dat de ts het niet langer vertrouwt.

Dan bel je tijdens praktijkuren de praktijk en daarbuiten de HAP.

Of zelfs 112. Al naar gelang de situatie.

En natuurlijk krijg je dan eerst altijd de nodige vragen.

Nee niks verkeerde uitleg.

De hap zit er pas NA sluiting gewone huisarts.
De dag is nog maar half voorbij.
Dus nog diverse uren te gaan om de gewone ha te bellen.

En weet jij wel hoeveel mensen de hap post bellen omdat ze "hun zin" niet kregen bij de gewone huisarts?
Veel heel veel.
Maar vervolgens klagen, ik hing een half uur in de wacht. Of kan ook bij de hap niet terrecht.

Daarnaast quote ik express geen naam erbij omdat het mij om de stelling ging amper midden op de dag...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:47

MyWishMax schreef:
Polly schreef:

Als assistente word je opgeleid om niet in diagnoses te denken (we zijn tenslotte geen dokter he) maar juist de alarmerende symptomen uit te vragen (een pijnlijk, dik, rood ooglid vs een pijnlijke, rode oogbol bv. Die eerste gaat over het algemeen vanzelf over (uitzonderingen daargelaten maar die bespreek je dan aan de telefoon, wanneer weer contact opnemen), de laatste moet wel gezien worden).

Ik begrijp dat idd prima, maar ook assistentes maken fouten en dan moet je wel stevig in schoenen staan. Als bij mij de Ha geen optie had om foto's door te sturen online had het wel fout kunnen gaan. Dat is wel eens het lastige, wanneer moet je wel gezien worden en schat de assistente het verkeerd in en wanneer kan je het aankijken.

En daarnaast, is het iemand die altijd eerst aankijkt of iemand die dag 1 al belt. Dat is lastig int e schatten. Wij worden altijd doorgestuurd naar een website om zelf in te schatten wat kan en wat niet. Daarom belde ik bijvoorbeeld, want oog zelf was vuurrood en pijnlijk en zicht slecht. Andere bokker die het iver ooglid beschrijft kreeg dan geen reactie, ik werd terug gebeld dat ik met spoed moest komen. Maar ook ik had eerst gehoord dat ik niet kon of mocht komen die hele week. Dus geluk dat de huisarts zo goed oplette

Ik schrijf toch eerder al dat als het oog zelf rood en pijnlijk is dat het gezien moet worden.
Alleen veel mensen weten dat en zeggen dat oog zelf rood en pijnlijk is, ik denk dat bij 1 op de 5 die je laat komen dat ook echt het geval is en die anderen hebben een ontsteking in het ooglid wat dan weer geen spoed is, maar dan denken ze dat als ze bij de HA binnen zitten dat ze dan meteen wel een zalfje krijgen.
Laat je een foto sturen dan kan je dus de echte spoed zien en de toch al beperkte spreekuur plekjes niet vullen met dingen die vanzelf overgaan :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:48

Annet_Dottie schreef:
Heb ik ook een keer gehad een paar maandjes terug. De assistente bepaalde wel even voor mij dat het niet ernstig genoeg was. De muts

Mijn moeder werkt ook als assistente en er is veel ziekte en uitval bij assistentes en huisartsen en het is nog steeds gewoon bizar druk. Dus daarom snap ik wel dat assistentes soms moeten inschatten of het echt nodig is,

Waarom is jouw moeder dan ook geen muts?
Zoals je eigen woorden had je ws gewoon meer moeite moeten doen om gezien te worden.

_/-\o_ @Polly

mvdende schreef:

11 jaar geleden voor de zoveelste keer een ingegroeide teennagel, behoorlijk pijnlijker dan normaal, maar so be it... vrijdag avond en ik kwam terug van schoolkamp, dus maandag pas de huisarts gebeld. Kon toen gelukkig dezelfde dag terecht en kreeg behoorlijk op m'n sodemieter van de huisarts, het bleek namelijk niet zomaar een ingegroeide teennagel te zijn, maar een wondroos infectie die al lekker bijna een week z'n gang had kunnen gaan, want de dinsdag ervoor begonnen de 1e klachten.

In totaal iets van 3 maanden en 3 stevige antibiotica kuren verder voordat ik er pas vanaf was.

Sindsdien nog een keer of 3 wondroos gehad, maar omdat ik de pijn herkende, direct gebeld en direct langskomen en direct antibiotica.

Dus als ik nu iets voel branden en wondroos verdenk, dan bel ik direct en wil ik ook direct gezien worden.

Wederom ook jij zegt het zelf al.
Wéér een ingegroeide teennagel.

De keren dat er gebeld wordt voor een gewone ingegroeide teennagel is vele malen groter dan wondroos.
Er was dus helemaal niks met hoe het gegaan is, echter was dit niet het probleem.

Niet de schuld van de assistente dus.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:58

Onali schreef:
mvdende schreef:

Wederom ook jij zegt het zelf al.
Wéér een ingegroeide teennagel.

De keren dat er gebeld wordt voor een gewone ingegroeide teennagel is vele malen groter dan wondroos.
Er was dus helemaal niks met hoe het gegaan is, echter was dit niet het probleem.

Niet de schuld van de assistente dus.

Ik heb toen op vrijdag niet eens de huisarts gebeld, juist omdat ik ervan overtuigd was dat het wéér een "normale" ingegroeide teennagel was. Dus inderdaad geen schuld van de assistente. De HAP bellen Had ik van de huisarts wél moeten doen. Dus nu voorzichtiger daarmee.

Wat ik probeer te zeggen "belt er iemand met een ingegroeide teennagel, dat het dan soms wél ernst kan zijn"

En dat je het dus nooit af mag doen als "maar" een ingegroeide teennagel... want óók een "simpele" ingegroeide teennagel kan levensbedreigend zijn... (ben ik dus persoonlijke achter gekomen)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:59

Dan ben ik heel blij met mijn huisartsenpraktijk. En ik vind de assistenten daar heel kundig.
Ik snap dat als er geen plek is dat je baalt, maar ik vind dat er wel heel negatief wordt gedaan over deze zorgverleners. Ik ben heel blij dat ze er zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:01

Maar een uitzondering kun je toch niet van zeggen het is levensbedreigend. Dus nu moet iedereen maar gezien kunnen worden met een ingegroeide teennagel op de dag zelf? Dat kan toch niet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:01

Hier nooit problemen gehad. Maar de laatste tijd...
Bij huisarts kon ik niet terecht een hele week. Poli long kon ook niemand helpen. Met kerst nog meer verslechterd dus hap gebeld, maar ook die zaten vol. Dus ongezien medicatie voorgeschreven.
Omdat het bleef verslechteren mocht ik daarna wel komen. Doorgestuurd naar SEH. Waar de longarts zegt: hier moet je niet meer dan week mee blijven lopen.
Juist. Zeg maar hoe ik binnen kom dan.

Maar dit was eerder echt niet zo. Er zijn veel zieken onder personeel en patiënten. Alles stropt op. Veel zieke ook door influenza.
Maar vervelend is het wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:02

@mvdende, daarom word er ook een volledige triage gedaan compleet met de "enorme vragenlijsten" júist om te voorkomen dat er iets gemist word.

Ik belde gisteren de HA voor een knobbeltje die ik gevonden had en kan dezelfde dag terecht. Maar als ik bel voor iets met minder spoed moet ik soms weleens een paar dagen wachten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:05

Ik ben ook blij met mijn huisarts en diens assistenten. Maar ik ben ook wel een persoon die heel erg van het 'zelf uitzieken of laten helen' is. Ik bel dus eigenlijk zeer zelden en als ik bel is het triëren voor de assistente best gemakkelijk. Ik heb nog nooit gehad dat ik dan niet terechtkon. Ik vind het zelfs geruststellend als de assistent me dan voor de dag nadien inplant. Als zij de spoed niet ziet, zal ik vast nog niet meteen doodgaan. :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:08

Polly schreef:
Ik schrijf toch eerder al dat als het oog zelf rood en pijnlijk is dat het gezien moet worden.
Alleen veel mensen weten dat en zeggen dat oog zelf rood en pijnlijk is, ik denk dat bij 1 op de 5 die je laat komen dat ook echt het geval is en die anderen hebben een ontsteking in het ooglid wat dan weer geen spoed is, maar dan denken ze dat als ze bij de HA binnen zitten dat ze dan meteen wel een zalfje krijgen.
Laat je een foto sturen dan kan je dus de echte spoed zien en de toch al beperkte spreekuur plekjes niet vullen met dingen die vanzelf overgaan :)

Ik had zo'n dik en rood ooglid vanwege een soort steenpuist in m'n wenkbrauw.
Ik heb de assistente gemaild (ben slechthorend dus kan niet bellen), om te vragen of zij tijd had even te kijken en kreeg binnen een kwartier mailtje terug dat ik binnen het uur kon komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:16

Top toch, wsl hadden ze nog plek.
Ik schrijf toch ook niet dat je niet mag komen, het is alleen niet noodzakelijk spoed :) en ook daar zijn weer situaties waarin medicatie of ingrijpen nodig is en daar vragen we dus de foto's voor.

Ik hoop niet dat dit topic nu verzand in een "jamaar ik had [vul maar in wat eerder besproken is als geen spoed] en ik mocht wel komen" of andersom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:22

Inderdaad, Polly, als er gewoon plek is, zal je vast wel een plekje krijgen, zelfs voor iets "kleins". Als de agenda van de arts begint vol te lopen, zal er selectiever te werk gegaan worden.