ik werk zelf deeltijd in een huisartsenpraktijk en daarnaast in de spoedzorg.
Even voor de beeldvorming:
Tussen 8u en 10u kunnen mensen bij ons bellen voor een afspraak, een huisarts kan ongeveer 20-23 patiënten zien op het spreekuur (als ze niet met meerdere klachten komen en dus een dubbele afspraak nodig hebben). Wij hebben een praktijk waar standaard 2 huisartsen werken op een dag en het is eerder regel dan uitzondering dat wij als assistentes tussen 8u en 10u 80-100 telefoontjes aannemen.
Die mensen willen allemaal graag een afspraak op het spreekuur.
Zoals elke weldenkende meelezer nu al opmerkt is dat iets wat niet gaat passen
Dat is de reden dat assistentes triage opleidingen hebben gedaan, dit is het uitvragen van klachten en symptomen en aan de hand daarvan een urgentie aan de klacht hangen. Als assistente word je opgeleid om niet in diagnoses te denken (we zijn tenslotte geen dokter he) maar juist de alarmerende symptomen uit te vragen (een pijnlijk, dik, rood ooglid vs een pijnlijke, rode oogbol bv. Die eerste gaat over het algemeen vanzelf over (uitzonderingen daargelaten maar die bespreek je dan aan de telefoon, wanneer weer contact opnemen), de laatste moet wel gezien worden).
Mensen begrijpen dat niet altijd (en dat lezen we hier ook weer), men heeft geen tijd meer om ziek te zijn, mensen willen een tabletje om beter te worden.
Heel veel dingen gaan vanzelf over en voor heel veel dingen heeft een kuur helemaal geen zin (ik denk dat veel van jullie geen idee hebben hoeveel mensen er na 3 dagen verkoudheid een kuur willen).
Assistentes hebben overigens niet alleen een triage opleiding gedaan maar hebben ook gewoon een eigen spreekuur wat meer en meer word uitgebreid en waar gewoon een opleiding voor gevolgd is.
Naast alle vervelende klachten die met advies van de assistente behandeld kunnen worden krijgt de assistente ook mensen aan de telefoon die wel meteen of zo snel mogelijk gezien worden of waar een ambulance heen gestuurd word vanuit de praktijk. Al die verschillen moeten in een telefoongesprek uitgezocht worden en daar is de assistente voor opgeleid! De tijd dat de assistente de telefoon opnam en een afspraak maakte zonder van iets wat te weten is echt voorbij hoor.
Mensen die aan de telefoon niks willen zeggen maken het werk echt niet leuker en makkelijker, de assistente doet haar best om te onderscheiden wat er loos is en of en hoe snel iemand gezien moet worden. Niks willen zeggen maakt echt niet dat je sneller een afspraak krijgt.
Ik heb een meneer aan de telefoon gehad die standaard weigerde te zeggen waar de afspraak voor zijn partner voor was, dat wil hij nooit, al jaren niet. Is bot en soms ronduit onbeschoft. Als hij belt en het niet wil zeggen krijgt hij het eerst volgende plekje op dezelfde dag.
Tot zijn vrouw in de praktijk kwam met uitstralende pijn op de borst, misselijkheid, zweten, kortademigheid en ik als assistente ter assistentie in de spreekkamer erbij gevraagd werd, de ambulance heb gebeld terwijl de HA een infuus prikte en hielp met de dame in de auto krijgen. Als hij meteen had gezegd wat de klachten waren had hij een ambu thuis gekregen en niet hoeven zeulen met z'n vrouw. Hij heeft later zijn excuses aangeboden en gaf aan dat hij dacht dat wij alleen maar telefonistes waren. Die tijd is echt voorbij. Het zou fijn zijn als meer mensen dat zouden inzien in plaats van alleen maar te katten op de assistente die probeert om mensen af te houden want dat is nou net NIET een van onze taken.
Voor de geruststelling: alle gesprekken en adviezen van de assistente worden doorgaans nagelezen door de huisarts.
OP dit moment is werken in de zorg niet altijd een feestje, zowel overdag bij de huisarts als in de spoedzorg is het echt dweilen met de kraan open, het is ontzettend druk.
Met de gladheid had ik (werkend in de spoedzorg) een ambu erbij nodig voor iemand na een zware val op het hoofd, via de collegiale spoedlijn kreeg ik überhaupt niemand te pakken en toen ik eindelijk iemand van de meldkamer sprak stonden er nog 15 spoedritten in de wacht, dat is gelukkig uitzondering.
Op de HAP is er regelmatig een wachttijd aan de telefoon van >40min, dat heeft niet te maken met onderbezetting maar zoveel mensen bellen er gewoon echt. Maar dat is alleen als er niks spannends op tv is, moet Max bijvoorbeeld rijden of is er een belangrijke voetbalwedstrijd dan zijn mensen ineens niet meer zo ziek en word er ineens een stuk minder gebeld voor
ingegroeide teennagels en afgebroken haren.
Sorry voor dit lange bericht, maar het is echt naar om te lezen hoe er over assistentes gedacht word.
Beterschap TS, als het niet vertrouwd zou ik nog eens bellen en dit bespreken met de assistente, en dan niet vingertje wijzen dat ze alles verkeerd doet maar gewoon aangeven dat je je zorgen maakt, dat is namelijk echt een reden om even verder te kijken/overleggen.