Hoe geven jullie je grenzen aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

95Ellen

Re: Hoe geven jullie je grenzen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:15

In wat voor land ben je op reis? Zou het misschien ook niet iets schelen als je een (nep)trouwring om doet?

Toen ik in Kenia was scheelde het nogal of ik tegen mannen zei dat ik een 'boyfriend' had, dan bleven ze zeggen dat ze met me wilden trouwen, terwijl als ik zei dat ik een 'husband' had, dat een stuk minder was, gek genoeg.

Idioot dat het uberhaupt nodig is natuurlijk en lost het probleem ook lang niet geheel op, maar wellicht scheelt het?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 01:40

95Ellen schreef:
In wat voor land ben je op reis? Zou het misschien ook niet iets schelen als je een (nep)trouwring om doet?

Toen ik in Kenia was scheelde het nogal of ik tegen mannen zei dat ik een 'boyfriend' had, dan bleven ze zeggen dat ze met me wilden trouwen, terwijl als ik zei dat ik een 'husband' had, dat een stuk minder was, gek genoeg.

Idioot dat het uberhaupt nodig is natuurlijk en lost het probleem ook lang niet geheel op, maar wellicht scheelt het?

Lief dat er zoveel reacties zijn! <3

Ik ben in Zuid-Oost Azië. Over het algemeen heel veilig, maar toch blijken enkele mannen mij als makkelijk doelwit te zien, vooral wanneer het duidelijk is dat ik alleen reis. En ik zie er natuurlijk Westers uit.

Ik probeer mij niet teveel alleen op afgelegen plekken te bevinden maar soms kom je er niet onderuit.

Echter één van de keren dat ik werd lastig gevallen zat ik gewoon op een terras in een relatief toeristisch gebied. Een man kwam op mij af en raakte mij aan bij m'n schouders met de woorden "massage".. dus niet bij een massagesalon ofzo, maar ik had gewoon een drankje besteld op een terras en zat te wachten.

Ik duwde die man weg en zei een aantal keten luid "no!" Maar hij stopte niet. Toen kwam er gelukkig een andere man tussen staan en toen stopte het pas.

Maar zoiets verwacht je dan ook totaal niet..

De enkele keren dat ik 's avonds door een steegje moest lopen, gebeurde er juist niets :')

Overigens waren die kennissen dan weer mensen die ik op reis had ontmoet en al iets langer kende, maar die ik nog niet genoeg kende voor fysiek contact. Dan vond ik t lastiger.

superpony

Re: Hoe geven jullie je grenzen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 02:42

Dat is heel lastig.

Ik straal het echt van nature uit en stoot juist mensen af. Als ik beter contact heb met mensen en ze komen dichterbij zet ik al automatisch een stap achteruit heb ik gehoord......Dat gaat zo snel, dat ik het niet eens door heb.

Maar in bepaalde situaties ben ik wel gaan leren om het deels te accepteren.

Je moet ook leren onderscheiden wat de intentie is van iemand. Niet iedereen wil iets van je of je iets aandoen. Dan wil je misschien niet gelijk hatelijk overkomen.

Voor grensoverschrijdend gedrag zou je zeker naar een cursus kunnen kijken.

Voor nu zou ik vooral proberen dat het geen soort spel wordt. Dus nee, is nee, ook echt menen. Straal het uit in je gezicht en houding. Het beste zou zijn als je van binnen kan voelen; niemand kan me wat doen en dat ook echt zelf geloven. Uiteraard kan dat wel, maar als jij denkt en laat zien; jij gaat mij niks doen, kan dat veel doen met je houding.
Ik denk altijd; die ander weet ook niet dat ik geen zwarte band heb, maar het zou wel zo kunnen zijn natuurlijk...

Overigens heb ik wel altijd aan kickboksen gedaan en dat is wel een hele fijne sport om je weerbaarder te voelen. Bij een goede leraar leer je ook meer dan stoten en trappen, maar ook over je houding en gedrag. Ik had zelf les in een dojo waar dat een rol speelt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 03:04

Niobe schreef:
Iets roepen van DE MELOENEN LOPEN OVER HET WATER ofzo, dat verwart mensen en druipen ze af.
Heb het zelf alleen nog nooit geprobeerd maar het schijnt te helpen

Oh absoluut, zoiets heb ik ook in mijn reportoire, doen alsof je knettertje gek bent schijnt enorm effectief te zijn.

Bij mensen die ik ken geef ik het gewoon aan 'nee, dankje' of 'je hoeft me niet aan te raken terwijl je iets verteld'. Als zij zich daardoor ongemakkelijk voelen is dat echt hun probleem. Als ze het niet begrijpen leg ik het met liefde aan ze uit.

Bij vreemden ben ik echt hard en duidelijk. Als ik op mezelf ben probeer ik sowieso een aura van afstandelijkheid en 'ik geef je hel als je ook maar in de buurt komt' uit te stralen. Helaas niet altijd effectief als klein en jong vrouwtje. Als het nodig is verbaal heel erg duidelijk 'nee' zeggen en checken of er mensen om je heen zijn die je een seintje kan geven. Ik had het helaas van de zomer nog, toen ik in Hamburg op een flixbus stond te wachten en op de grond een boekje zat te lezen. Tot 2x toe een groep dronken mannen die me lastig vielen en waarvan er één man me telkens aan probeerde te raken. Toen echt heel duidelijk 'NO' gezegd en van me af gewezen. De 2e keer was dat gelukkig duidelijk genoeg. Meest bizarre was nog dat er veel mensen om me heen stonden toe te kijken, maar niemand ingreep.

Verder, het is gewoon echt ruk dat je als vrouw hier zo mee bezig moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 29-12-22 03:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 03:08

Fearn schreef:
95Ellen schreef:

Lief dat er zoveel reacties zijn! <3

Ik ben in Zuid-Oost Azië. Over het algemeen heel veilig, maar toch blijken enkele mannen mij als makkelijk doelwit te zien, vooral wanneer het duidelijk is dat ik alleen reis. En ik zie er natuurlijk Westers uit.

Ik probeer mij niet teveel alleen op afgelegen plekken te bevinden maar soms kom je er niet onderuit.

Echter één van de keren dat ik werd lastig gevallen zat ik gewoon op een terras in een relatief toeristisch gebied. Een man kwam op mij af en raakte mij aan bij m'n schouders met de woorden "massage".. dus niet bij een massagesalon ofzo, maar ik had gewoon een drankje besteld op een terras en zat te wachten.

Ik duwde die man weg en zei een aantal keten luid "no!" Maar hij stopte niet. Toen kwam er gelukkig een andere man tussen staan en toen stopte het pas.

Maar zoiets verwacht je dan ook totaal niet..

De enkele keren dat ik 's avonds door een steegje moest lopen, gebeurde er juist niets :')

Overigens waren die kennissen dan weer mensen die ik op reis had ontmoet en al iets langer kende, maar die ik nog niet genoeg kende voor fysiek contact. Dan vond ik t lastiger.
Helaas is dat part and parcel aan het reizen als vrouw alleen. := Je doet er echt goed aan om jezelf daarin te trainen. Ben je bijvoorbeeld blijven zitten toen die man aan je schouders zat of opgestaan en een beetje dreigend op hem af gelopen? Of als je dat niet durft, naar de bediening gegaan?

Niet in een poging je te victim blamen, want je moet gewoon op een terras kunnen zitten in je eentje, maar dat zijn twee opties voor het geval er nog zoiets gebeurt. :)

Ik moet zeggen dat ik juist geen oogcontact maak met opdringerige mannen, maar juist van ze wegkijk terwijl ik gebaar dat ze weg moeten gaan. Zo weten ze dat ik ze wel gezien heb, maar dat ik geen aandacht aan ze ga schenken. Dat is iets wat ik een beetje heb afgekeken van vriendinnen die uit India en het Midden Oosten komen. Wij zouden dat hier vrij onbeschoft vinden, maar er is echt no chance dat die mannen dames uit hun eigen cultuur met een hogere status zouden lastigvallen, dus: when in Rome, do as the Romans do.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:06

Urbanus schreef:
In een vriendelijke situatie zeg ik "nee dankjewel", maar als ik iemand niet ken en hij is opdringerig dan ben ik heel bot.

Zo doe ik het tegenwoordig ook inderdaad met in mijn achterhoofd dat nee ook echt nee is.:)
Wat situaties tijdens mijn werk meegemaakt en dan was het niet eens op vervelende aanrakingen, maar meer gevaarlijk vanaf een afstand deden richting mij en dat waren mooie momenten om te oefenen.:)