Weekendmigraine hopeloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Weekendmigraine hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:25

Slik je de pil?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:30

Weekendmigraine/hoofdpijn is best een veelvoorkomend probleem. In plaats van te starten met allerlei medische toestanden en geld verslindende onderzoeken en verwijzingen, lijkt het me het meest voor de hand liggende om te beginnen met doordeweeks je eerste kop koffie pas te nemen op een tijdstip dat je dat in het weekend ook kan doen. En inderdaad, toch eens een tijdje je wekker in het weekend ook wat eerder zetten.
Want juist die combinatie tussen doordeweeks vroeg(er) opstaan + koffie en dan in het weekend ineens later zijn, is echt de meest voorkomende en voor de hand liggende oorzaak. Begin bij het begin zou ik zeggen, en niet bij het einde. De zorg is al duur genoeg.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:36

Lalidan schreef:
Weekendmigraine/hoofdpijn is best een veelvoorkomend probleem. In plaats van te starten met allerlei medische toestanden en geld verslindende onderzoeken en verwijzingen, lijkt het me het meest voor de hand liggende om te beginnen met doordeweeks je eerste kop koffie pas te nemen op een tijdstip dat je dat in het weekend ook kan doen. En inderdaad, toch eens een tijdje je wekker in het weekend ook wat eerder zetten.
Want juist die combinatie tussen doordeweeks vroeg(er) opstaan + koffie en dan in het weekend ineens later zijn, is echt de meest voorkomende en voor de hand liggende oorzaak. Begin bij het begin zou ik zeggen, en niet bij het einde. De zorg is al duur genoeg.

Dankjewel! Ik ga ermee aan de slag, ik ben heel erg benieuwd

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:40

hier ken ik er ook alles van.
tot een paar maanden terug had ik echt meer dan 20 dagen per maand last van migraine en hoofdpijn.
neuroloog kon enkel medicatie geven, magnesium en visolie deden niet genoeg, idem met osteopaat.

hier was het vooral spierspanning opbouwen in die mate dat ze niet meer konden ontspannen.

hier uiteindelijk via via acupunctuur en cupping laten doen, en wat een verschil na een behandeling!
heeft voor mij enorm veel verandert!
(kostte me 55 euro, dus ook geen gat in je hand zonder te weten of het efficient is)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:42

Storm schreef:
Slik je de pil?

Jaaa klopt ben vorig jaar wel gestopt geweest maar toen kwam het tijdens menstruaties weer omhoog zetten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:43

tengeltje11 schreef:
hier ken ik er ook alles van.
tot een paar maanden terug had ik echt meer dan 20 dagen per maand last van migraine en hoofdpijn.
neuroloog kon enkel medicatie geven, magnesium en visolie deden niet genoeg, idem met osteopaat.

hier was het vooral spierspanning opbouwen in die mate dat ze niet meer konden ontspannen.

hier uiteindelijk via via acupunctuur en cupping laten doen, en wat een verschil na een behandeling!
heeft voor mij enorm veel verandert!
(kostte me 55 euro, dus ook geen gat in je hand zonder te weten of het efficient is)

Cupping heb ik veel over gelezen ja wat betreft de aanpak van migraine. Is dat niet pijnlijk? Ik zie soms foto’s voorbij komen.. ;(

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:50

Pijnlijk is veel gezegd. De eerste halve minuut is niet aangenaam, maar daarna valt het mee hoor!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:34

Lalidan schreef:

Hier helemaal mee eens. Verder heb ik heel even gemist hoe vaak je paracetamol gebruikt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:22

Hm klinkt beetje als mijn geschiedenis.
Ook migraine achtig hoofdpijnen beginnen krijgen op mijn 14e, eerst werd aan hormonen gedacht. Maar toen het na mijn 20ste bleef en soms echt erg was dat ik helemaal van de aarde leek te zijn, toch bij neurologen geweest, uiteindelijk bij 3 geweest en alle 3 waren ze wel eens dat het géén migraine is (adhv tests) maar alle 3 kwamen ze met een andere verklaring. Dus ja wat is het dan?

Uiteindelijk Ben ik er zelf achter gekomen... Net als bij jou had ik het vaker tijdens verlof en weekenden. En net dan sliep ik langer dan 9u/nacht soms wel tot 12u :+, als ik 's morgens even wakker werd en terug indommelde was dit gegarandeerd het recept om daarna op te staan met barstende hoofdpijn.
Sindsdien sta ik dus gewoon op als ik wakker wordt.
Op voeding let ik niet. Bij mij is het echt dat slaappatroon wat de trigger is.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-12-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:23

Hoi allen. Ik ben vanmiddag naar huisarts geweest. Helaas kwam rond 12u weer migraine opzetten. Ik heb sumatriptan meegekregen. Dit heb ik om 3u ingenomen. Ben toen 2 uurtjes gaan slapen, maar werd enorm beroerd wakker. Heel mijn nek zat vast, het leek wel alsof er een vrachtwagen over heen was gereden. Wat een vreselijke pijn had ik -O- -O- Buiten dat om werd ik ook vergeetachtig en begon ik wartaal uit tekramen. Ijlen ben ik wel bekend mee vooral bij koorts, maar niet bij dit. Na een warme douche en nek massage van manlief gaat het nu redelijk, maar nog wel pijn in vooral mijn nek. Wartaal is gelukkig opgehouden
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 27-12-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:25

Art_Ificious schreef:
Hm klinkt beetje als mijn geschiedenis.
Ook migraine achtig hoofdpijnen beginnen krijgen op mijn 14e, eerst werd aan hormonen gedacht. Maar toen het na mijn 20ste bleef en soms echt erg was dat ik helemaal van de aarde leek te zijn, toch bij neurologen geweest, uiteindelijk bij 3 geweest en alle 3 waren ze wel eens dat het géén migraine is (adhv tests) maar alle 3 kwamen ze met een andere verklaring. Dus ja wat is het dan?

Uiteindelijk Ben ik er zelf achter gekomen... Net als bij jou had ik het vaker tijdens verlof en weekenden. En net dan sliep ik langer dan 9u/nacht soms wel tot 12u :+, als ik 's morgens even wakker werd en terug indommelde was dit gegarandeerd het recept om daarna op te staan met barstende hoofdpijn.
Sindsdien sta ik dus gewoon op als ik wakker wordt.
Op voeding let ik niet. Bij mij is het echt dat slaappatroon wat de trigger is.

Nouja wat gek! Wat waren die verklaringen? Ik wordt er meteen mee wakker helaas. Is weer nieuw hoor, want voorheen kreeg ik me aanvallen gewoon midden op de dag haha

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:30

Hoe kijk je tegen Botox aan? Ik heb meer dan 20 jaar hoofdpijn. Begin november heb ik een migraine behandeling gehad en sindsdien geen aanval meer gehad. Ik hoor meer mensen waarbij het werkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:33

Volgens ene was het clusterhoofdpijn (omdat ik ook daar bijhorende symptomen van heb, zoals de tintelingen en verstopte neus aan kant van de hoofdpijn)
Volgens een andere was het spanningshoofdpijn
En nog een ander zei stress.

Op zich spanningshoofdpijn en stress geven pijn op een andere plaats en niet waar ik de pijn had. (bij mij was het voornamelijk eenzijdig en vaak achter een oog/slaap).

Wat bij mij totaal niet hielp/helpt is paracetamol of dafalgan. Ik ben excedryn gaan nemen op advies van apotheker 2 per keer. En dit hielp véél beter en sneller.

In tussentijd kan ik zeggen dat ik het voorbije jaar maar 4x last heb gehad van hoofdpijn.
In de weekenden slaap ik zelden uit, ik heb een deeltijdse job als koeien melker en moet bijna altijd in het weekend 's ochtends melken om 7u30. Dus qua tijdsverschil van opstaan met door de week is het max 1u.
Door meer werk te hebben (50u/week, + daarnaast de paarden en een lief) heb ik eigenlijk ook minder tijd om over dingen te piekeren. Ik voel me ook gelukkiger eigenlijk, net alsof ik vrijer ben nu ik minder vaak hoofdpijn heb.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-12-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:33

same here, ben je wel eens getest op B12?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:44

caro29 schreef:
Hoe kijk je tegen Botox aan? Ik heb meer dan 20 jaar hoofdpijn. Begin november heb ik een migraine behandeling gehad en sindsdien geen aanval meer gehad. Ik hoor meer mensen waarbij het werkt

Ja ik hoor er wisselende verhalen over. Kunnen ze ook botox spuiten in je nek?
Wordt dit door een arts gedaan of kan dit bij een random zaak?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:45

Vajramani schreef:
same here, ben je wel eens getest op B12?

Nee ik ga morgen bloedtest doen waaronder mijn glucose wordt getest, allergie test, vitamine D

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:48

Art_Ificious schreef:
Volgens ene was het clusterhoofdpijn (omdat ik ook daar bijhorende symptomen van heb, zoals de tintelingen en verstopte neus aan kant van de hoofdpijn)
Volgens een andere was het spanningshoofdpijn
En nog een ander zei stress.

Op zich spanningshoofdpijn en stress geven pijn op een andere plaats en niet waar ik de pijn had. (bij mij was het voornamelijk eenzijdig en vaak achter een oog/slaap).

Wat bij mij totaal niet hielp/helpt is paracetamol of dafalgan. Ik ben excedryn gaan nemen op advies van apotheker 2 per keer. En dit hielp véél beter en sneller.

In tussentijd kan ik zeggen dat ik het voorbije jaar maar 4x last heb gehad van hoofdpijn.
In de weekenden slaap ik zelden uit, ik heb een deeltijdse job als koeien melker en moet bijna altijd in het weekend 's ochtends melken om 7u30. Dus qua tijdsverschil van opstaan met door de week is het max 1u.
Door meer werk te hebben (50u/week, + daarnaast de paarden en een lief) heb ik eigenlijk ook minder tijd om over dingen te piekeren. Ik voel me ook gelukkiger eigenlijk, net alsof ik vrijer ben nu ik minder vaak hoofdpijn heb.

Oh wat fijn zeg! Ja dat zal vast, regelmaat is erg belangrijk. Ik sta doordeweeks om 04:15u op en sta om 04:50u op de zaak dus dat zie ik in t weekend niet zo heel erg zitten haha :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:31

michelle933 schreef:
Ja dat zal vast, regelmaat is erg belangrijk. Ik sta doordeweeks om 04:15u op en sta om 04:50u op de zaak dus dat zie ik in t weekend niet zo heel erg zitten

En toch kan het de moeite waard zijn om óók in het weekend vroeg op te staan. Ook al is het niet prettig. Uitslapen (voor jou is het tijdverschil uitslapen) is een bekende hoofdpijnveroorzaker.
Na een aantal keren proberen merk je vanzelf of de onregelmatigheid een rol speelt. Ook koffie, eten en drinken op dezelfde tijd als doordeweeks.
Zodra je ook maar iets voelt opkomen, gelijk medicijnen nemen en niet wachten of het misschien overgaat. Een hele dosering (ik had 50 mg sumatriptan) was voor mij te veel, en een halve tablet met een uur of wat ertussen ging beter. Bij een hele had ik loodzware armen en een duffig hoofd. Na verloop van jaren werd de drempel migraine te krijgen steeds hoger en nu is het al een aantal jaren gewoon weg. Hopelijk ben je er tzt vanaf.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:35

michelle933 schreef:
caro29 schreef:

Ja ik hoor er wisselende verhalen over. Kunnen ze ook botox spuiten in je nek?
Wordt dit door een arts gedaan of kan dit bij een random zaak?

Ze kunnen ook in je nek spuiten. Je moet wel kijken of de kliniek het aanbied. Er is een topic over cosmetische ingrepen. Daar zit ook iemand die ook de nek liet doen of ging doen. Moet je daar even zoeken of teruglezen. Is bij mijn weten niet bij een random kliniek

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:38

Sumatriptan is rotzooi je word er zo wazig en afwezig van dat is niet normaal.
Ik weet niet of je ook misselijk bent tijdens je migraine maar anders raad ik je neusspray aan die helpt tegen migraine

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:42

Het is geen rotzooi, maar niet iedereen reageert identiek op triptanen. Het is puzzelen en proberen wat het beste werkt.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:49

Ik heb ook sumatriptan gehad en reageerde erg slecht. Daarna vanaf 2010 propranolol gehad. Werkte ook niet meer. Uiteindelijk leefde ik op combinatie ibuprofen 600 met panadol 400 op mijn slechtste dagen 3x.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:54

En heb je een verwijzing voor de neuroloog gehad? Ik heb ook heel veel migraine helaas gehad. Maar nu door onderhoud dosis candersartan is het te doen. Dit slik ik elke dag. Mocht ik dan toch nog migraine krijgen heb ik nu rizatriptan gehad ipv de sumitriptan omdat ik daar ook zo last had van de bijwerkingen. En bij de rizatriptan heb ik dat absoluut niet.

Dus mocht dit telkens zo zijn, is een switch de moeite waard.

Er zijn gelukkig nog wel meer opties. Hopelijk gaat het je helpen.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:08

Alsof ik mijn eigen verhaal lees. Ik heb alleen het 'geluk' dat ik het niet elk weekend heb. Alsof het opbouwt en dan ineens eruit komt.

Ik ben hier de afgelopen maanden heel actief mee aan de slag gegaan. Allereerst ben ik begonnen met het slikken van magnesium en omega 3 (ik eet weinig producten waar omega 3 in zit). Daarnaast ben ik bij een osteopaat geweest. Bij mij lijkt het een combi te zijn van spanning in mijn nek/kaak. Die bouwt dus op en komt er eens in de zoveel tijd uit. Daarnaast is een verschil in ritme (later opstaan en later naar bed in het weekend) een grote boosdoener. Eerst had ik het stipt om de 6 weken, inmiddels alweer zo'n 15 weken aanval vrij!

Ik heb een lange tijd sumatriptan gebruikt. Daar had ik ook nare bijwerkingen van. Nu heb ik rizotriptan. Dit werkt de ene keer wel, de andere keer niet. Waar ik wel soms baat bij heb is excedrin. Te koop bij oa het kruidvat. Dit in combi met een triptaan (ik laat hier altijd een paar uur tussen), kan bij mij soms wel eens helpen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:41

caro29 schreef:
Ik heb ook sumatriptan gehad en reageerde erg slecht. Daarna vanaf 2010 propranolol gehad. Werkte ook niet meer. Uiteindelijk leefde ik op combinatie ibuprofen 600 met panadol 400 op mijn slechtste dagen 3x.

Sumatriptan is aanvalsmedicatie. Propanolol is preventieve medicatie en tevens een bloeddrukverlager.
Alle preventieve medicatie (inclusief botox) is niet specifiek gericht op migraine, dat is het nadeel. Behalve crgp remmers, maar die krijg je pas als je via de neuroloog alle andere medicatie hebt geprobeerd.

Sumatriptan is een van de soorten triptanen. Ik reageer daar ook niet goed op. Half stoned, druk op de borst en zware armen en benem. Overgestapt op Rizatriptan, dat ging al beter. Nu gebruik ik Zolmitriptan, die werkt tot nu toe goed en heb weinig bijwerkingen.
Ik kan niet zonder triptanen, geen een pijnstiller helpt. Triptanen zijn ook echt ontwikkeld puur tegen migraine.