Heel vaak verkouden, te koud huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:30

Azmay schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Misschien staan er planten binnen die zorgen voor dat je snip verkouden bent? Bij ons thuis staan er nogal veel en regelmatig is er eentje verkouden.

Ik ben benieuwd wat de theorie hierachter is.

Volgens mij zijn planten in de woning juist goed want ze zuiveren de lucht en verhogen de luchtvochtigheid als er gestookt wordt. Planten kunnen geen menselijke verkoudheidsvirussen verspreiden.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:31

Azmay schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Misschien staan er planten binnen die zorgen voor dat je snip verkouden bent? Bij ons thuis staan er nogal veel en regelmatig is er eentje verkouden.

Ik ben benieuwd wat de theorie hierachter is.

Hooikoorts door de regelmatig bloeiende planten bij ons thuis.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:55

Ik zou bij een bouwmarkt een hygrometer met thermometer kopen. Die heb js al voor iets van 14 euro. Grote kans dat het door het weinig verwarmen van je huis, je huis nu te vochtig is.

Ik zou ook kijken voor een electris hè kachel zodat je af en toe kan verwarmen. Stroom is goedkoper dan gas. Dan wel opletten dat je een kachel koopt met een thermostaat. 1 die dus afslaat wanneer hij de juiste temperatuur bereikt heeft. Als hij continu aan staat dan is het een stroomvreter. Ik heb zelf een euro wifi 2500. Ding heeft het binnen een uur 4 graden warmer en slaat dan af. Af en toe slaat hij op laag vermogen aan. Verwarmen met dit ding kost me 1/3e van wat ik voor verwarmen met gas zou betalen.
Verder regelmatig luchten.
En er heerst nu van alles. Hoor m'n collega's ook al regelmatig snotteren.

En van kou wordt je niet ziek. weerstand/immuunsysteem wordt juist beter door kou. Ziek wordt je door virussen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:03

Kou maakt je niet direct ziek, maar wel indirect ziek.
Door slechte woonomstandigheden is je lichaam minder in staat om zich te beschermen.

Voor ouderen (niet TS dus) is koude bovendien een extra risicofactor op hart en vaat problemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:29

Sizzle schreef:
Kou maakt je niet direct ziek, maar wel indirect ziek.
Door slechte woonomstandigheden is je lichaam minder in staat om zich te beschermen.

Voor ouderen (niet TS dus) is koude bovendien een extra risicofactor op hart en vaat problemen.

Ik hoor tot de ouderen (69 jaar) en ik kan nu slechter tegen kou dan vroeger.

Flower033

Re: Heel vaak verkouden, te koud huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:38

Van constant te koud wordt je immuunsysteem niet beter. Af en toe koud, kan wel een boost voor je weerstand zijn. En je kunt aan kou wennen, maar het steeds te koud hebben, kost energie. Daardoor gaat je immuunsysteem minder goed weken. De energie is immers nodig om je op temperatuur te houden.

Net als wat anderen zeggen, toch af en toe de verwarming aan. En ook ventileren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:19

Koop een infraroodverwarmingspaneel, wat verplaatsbaar is, met thermostaat erop. Dan kun je op de bank zitten in een verder koud huis, zonder dat het koud voelt. En ga je ergens anders zitten dan verplaats je het ding.
Wij houden alleen de huiskamer warm. In bed ligt de electrische deken aan het voeteneind en die gaat een uurtje aan. Heerlijk warm.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 01:42

Wat een antwoorden! En stap 1 lijkt me een duidelijke zaak; toch gaan stoken en zo'n thermometer kopen.

Het voelt overigens wel veel droger in huis - wij hebben redelijk veel planten en die hebben door de kou en donker momenteel bijna geen water nodig.

Het is gewoon echt irritant. Ik ben afgelopen jaar geopereerd en heb mentaal ook een hoop ellende gehad en voelde me nu eindelijk weer echt "officieel" gezond. Maar dan dit weer. Inmiddels ben ik bang om verkouden te zijn wanneer ik iets leuks heb gepland.

Om het huis te beschrijven overigens: het is een soort zolder in een oud klooster met een vide. 1 ruimte, dus, op de badkamer na. Er zitten echter veel kieren, en het is redelijk klein (34m2). Snel warm en snel koud, dus.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:53

Een oud huis moet je sowieso stoken. Dat worden hele onaangename plekken als het koud en vochtig wordt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:17

Met de leeftijd van het huis en wat jij verteld, ga ik echt van vocht uit plus alle viren die nu rond vliegen.

Droge kou van buiten is niet erg maar dat hadden wij hier ja aĺleen n paar dagen.
Het overgrote deel is vochtige lucht met regen en dat trekt in de muren, door de kieren, enz,enz.
Als jou apartement 34m2 is, dan zou ik simpel 2x 50-70 Euro investeren in 2 electrische kachels.
Wij hebben hier de verwarming ( wel groter huis) ook laag maar overdag doe ik 2 kacheltjes aan ( 1 boven, 1 beneden) als jk thuis ben en avonds gaat dan of de verwarming of de houtkachel aan.
Nu scheelt het wel dat wij zonnepanelen hebben maar stroom is op moment wel goedkoper als gas.
Succes en beterschap

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:18

Ik heb de verwarming uitgehad tot half november, toen werd het 14 graden in huis, maar vooral vocht kon niet meer weg, was droogde niet meer, dus ik moest wel gaan stoken. Niet warm, in november 16 graden. Maar ik schrok ook van de rekening, dus nu is staat de thermostaat op 14 graden. 's nachts op 13. Maar omdat de cv wel vaak nog aanspringt heb ik dus geen vocht meer in huis.
Met de vorst had ik boven een raam open staan. Ja, er gaat wel kou uit de woning, maar het vocht ook. Ook nu staat er een raam boven open (op dit moment zelfs een paar uur 2).

Wolkjes blazen kan niet bij mij in huis, dus het betekent dat het dan bij jullie nog veel kouder is. Ik heb het met 14 graden niet echt koud, kan er ook in werken. Maar als ik het koud heb, dan gaat de verwarming wel op 15 of 16, want met koude voeten kan ik bijvoorbeeld ook niet slapen. Dan verwarm ik een nacht tot 15 graden (dus dan is de woonkamer 's morgens lekker warm met 15 graden).

Thermometers zijn niet duur en dan weet je in ieder geval hoe koud het in je huis is. Ik ben echt heel benieuwd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:31

Het feit dat je je planten bijna geen water hoeft te geven betekend dat het veel te nat is in je huis en echt koud.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:32

Soepblik schreef:
Wat een antwoorden! En stap 1 lijkt me een duidelijke zaak; toch gaan stoken en zo'n thermometer kopen.

Het voelt overigens wel veel droger in huis - wij hebben redelijk veel planten en die hebben door de kou en donker momenteel bijna geen water nodig.

Het is gewoon echt irritant. Ik ben afgelopen jaar geopereerd en heb mentaal ook een hoop ellende gehad en voelde me nu eindelijk weer echt "officieel" gezond. Maar dan dit weer. Inmiddels ben ik bang om verkouden te zijn wanneer ik iets leuks heb gepland.

Om het huis te beschrijven overigens: het is een soort zolder in een oud klooster met een vide. 1 ruimte, dus, op de badkamer na. Er zitten echter veel kieren, en het is redelijk klein (34m2). Snel warm en snel koud, dus.

Het kan ook best zijn dat alle mentale oliebol die je hebt doorgemaakt er nu nog even fysiek uit komt. Ik heb dat ook gehad. Ik was in een half jaar 2 keer snotverkouden waarbij eentje een bijholteontsteking heefr opgeleverd en 2 keer flinke buikgriep mer overgeven en al. Misschien niet zo vaak maar zo ziek was ik heel lang niet geweest. Door een mindere mentale gezondheid gaat je weerstand namelijk ook flink achteruit. En vaak komt het mentale er dus ook fysiek uit.

Paar dat met een koud oud appartementje en dan kun je dit krijgen. Toch maar wat meer het kacheltje aan. Mijn vriend en ik hebben overdag de verwarming op 18 graden staan en snachts gewoon uit met lekkere dikke dekens op bed :j
In die koude week werd het hier in huis snachts makkelijk 13 graden. En wij hebben dan wel ook een huisje. Geen klein appartementje. Dus dat maakt ook wel verschil. En voor zover ik weet valt er meer zorgen te maken over de kosten van electriciteit dan gas momenteel :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:54

De thermostaat op 14 graden? Wat een armoe.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:59

Supervixen schreef:
De thermostaat op 14 graden? Wat een armoe.

Dat dacht ik ook. Diep triest dat er mensen zijn die zo moeten leven nu :n
Ik heb het in ons huis waar het 21 graden is soms s’avonds al fris..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:21

Ja ik vind het ook bizar dat mensen in zo'n welvarend land als Nederland gewoon in de kou zitten omdat ze anders de rekening niet kunnen betalen.
Een :knuffel: voor iedereen die in deze situatie zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:08

Ts, je huurt een gedeelte van het huis, zitten er tussen meters in? Zo niet vraag dit aan de verhuurder om die te plaatsen. Toen wij een huis met verschillende bewoners hadden hebben we overal tussen meters geplaatst zodat er geen scheve gezichten kwamen. Ieder betaalde voor wat hij/zij verbruikt had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:27

Sure_lee schreef:
Ja ik vind het ook bizar dat mensen in zo'n welvarend land als Nederland gewoon in de kou zitten omdat ze anders de rekening niet kunnen betalen.

Precies dat.
Rijk land zeggen ze dan.
Helaas voor vele dus niet.
Al zal het bij sommige, niet ts, ook wel eens zijn door hele rare keuzes in wat men belangrijk vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:44

Er zijn in mijn omgeving inderdaad meer die het niet heel warm meer in huis hebben. Een vriend van mij 13 graden. Die was in november 325 euro aan gas kwijt en dan weet je dat december tot en met half maart nog moeten komen. November was maar een halve maand immers, de eerste helft was nog warm genoeg zonder stoken. Hij heeft uitgerekend dat als hij de woning naar 16 graden stookt dat hem dat 60 euro per dag kost. Dat is niet meer te doen.

Rare keuzes maken vind ik nogal veroordelend over komen. Weet jij waarom mensen in de kou zitten? Weet jij wat er per maand bij iemand binnenkomt? Ik heb namelijk wel gezien dat mensen met een goed inkomen na een scheiding en alimentatie moeten betalen ineens amper nog rond kunnen komen. Dus zelf een inkomen hebben zegt niet alles.
Ik denk dat niemand voor de lol in de kou gaat zitten. Het is gewoon triest dat het zo moet in Nederland.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:47

Het is triest dat er in zo'n gaaf land als Nederland mensen in de kou moeten zitten.
Iets met verkeerde prioriteiten vanuit de regering.

Ts: heb je iets van een allergie ontwikkeld? Ik zou een afspraak bij de huisarts maken en kijken of je doorgestuurd kan worden naar een kno arts.
Ik heb zelf geen ontwikkelde voorhoofdsholte en chronisch neusspray gebruik met allergie pilletjes

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:52

Over allergieën, het schijnt dat je voor varens ineens allergisch kunt worden. Heb je varens in huis?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:58

germie schreef:
Over allergieën, het schijnt dat je voor varens ineens allergisch kunt worden. Heb je varens in huis?

Idd voor alles kun je ineens allergisch zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:00

Wat voor werk doe je? Toen ik voor de klas stond was ik twee of drie keer per jaar ziek, zeven klassen van dertig leerlingen op een dag en je krijgt genadeloos alle virussen, ondanks ventileren. Of heb je jonge kinderen? Vrienden van me liggen ook om de haverklap gestrekt omdat kindlief wat meeneemt van de opvang.

Dus als je in de zorg werkt of een kinderdagverblijf etc veel in aanraking bent met mensen ben je gewoon de Sjaak. En nu wat meer door twee jaar lockdowns waardoor onze weerstand tegen andere virussen ook is afgenomen.

Overigens ben ik sinds corona uit t onderwijs en geen één keer meer ziek geweest, heerlijk.

Van kou alleen word je niet ziek. Onze boerderij is in de winter altijd koud. Slaapkamer tussen de 5-10 graden en hoge luchtvochtigheid, de keuken en woonkamer overdag 16 en pas na t eten de houtkachel aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:05

Sure_lee schreef:

Mee eens, een koud huis omdat je aan de grond zit vind ik echt heel naar. Dat is echt een noodmaatregel.

Uiteraard zijn er ook mensen die wel geld hebben maar het liever niet uitgeven (ons ben zuinig), voor iets anders sparen, of op een andere manier investeren. In zulke gevallen is het een keuze. Beetje zoals mijn oma uit principe alleen de goedkoopste specibonen en wortels uit blik at met 1/3e slavink erbij en een aardappel. Je zou zweren dat ze van armoede getroffen was (nope).
Mijn ouders verwarmen ook maar 1 kamer, maar dat is uit vrije keus, niet omdat ze het niet kunnen betalen.

Als je noodgedwongen letterlijk in de kou zit dan is het gevoel van welvaart vreselijk ver te zoeken -O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-12-22 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:07

Wat ik ook veel hoor en lees is dat mensen niet weten wat de rekening gaat worden en uit voorzorg de boel maar heel koud zetten. Je kan voor een €30 een P1 meter kopen en die op je slimme meter zetten, via de app kan je het verbruik bijhouden en zie je ook de kosten.
In januari komt er het prijsplafond en dat gaat ook een hoop schelen.
Ik lees dat ts blokverwarming heeft dus dat gaat voor haar niet op, maar kan je niet met de huisbaas afspraken maken of duidelijkheid krijgen?

Aan TS ik zie een verband tussen jouw ziek zijn en de koude temperatuur in jouw huis, ik zou toch proberen de verwarming wat hoger te zetten. Je gezondheid is ook een hoop waard.