Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Napie schreef:Al een paar keer dit willen schrijven maar ook weer gewist. Uit schaamte denk ik. Want steeds meer kom ik tot de conclusie dat ik al jaren geen echte vrienden meer heb. En dan bedoel ik een vriendin waar je samen leuke dingen mee gaat doen, die je regelmatig belt en waar je bij terecht kan als je een luisterend oor nodig heb.
Ik had vroeger altijd vriendinnen op de middelbare school. Ik voelde me wel altijd de meeloper in de groep. Geen hoog zelfbeeld. Ik verhuisde naar een andere stad. Daar heb ik wel mensen leren kennen maar voornamelijk op stal waar je vooral op stal mee af sprak. Opnieuw verhuisd naar Friesland. Het duurde daar ook even voor ik goede vrienden had. Voornamelijk weer mensen van stal of mijn werk. 1 goede vriendin overgehouden. Gescheiden. Toen gemerkt wie wel of niet mijn echte vrienden waren. Sommige mensen bleven, sommige stelden teleur.
Nieuwe vriend ontmoet aan de andere kant van het land. Na een aantal jaar ben ik bij hem gaan wonen. Hier lukt het gewoon slecht om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik heb enorm goede collega’s maar niet een vriendin waar ik op aan kan. Ik dacht er 1 te hebben maar die heeft mij zo teleurgesteld toen ik kanker had.
En dat is me nu vaker overkomen. Op het moment dat ik een moeilijke periode door maak dan zie ik wie mijn vrienden zijn en wat ik aan ze heb en ik raak zo teleurgesteld dat het mijn sociale angst alleen maar verder aanwakkerd. Ik voel me steeds minder gemakkelijk op een feestje of met bezoek. Dan besef ik ook dat ik het liefste eigenlijk alleen ben in mijn eigen huisje. Maar ik raak sociaal alleen maar meer geïsoleerd. Ik weet gewoon niet hoe ik dit kan aanpakken.
Wat wil ik hier mee bereiken? Misschien ten eerste ervoor uitkomen. Ik schaam mij ervoor. Misschien dat andere mensen er ook moeite mee hebben? Herkend iemand zich hierin en heb je het aangepakt en hoe dan?
Napie schreef:Een sport of hobby beoefenen met anderen is zeker iets waar ik mij toe moet zetten. Probleem is alleen dat ik simpelweg niet weet hoe te handelen om een stap verder te nemen. Ik durf mezelf altijd slecht uit te nodigen bij iemand anders of iemand bij mij. Ik ontmoet wel nieuwe mensen en in een groep kan ik best wel functioneren maar het kost me wel veel energie. Ik kan niet mezelf zijn. Ik ben introvert en ik heb er soms moeite mee om interesse naar een ander te houden. Dat geef ik toe, omgekeerd ben ik vaak ook niet een goede vriendin geweest. Ik moet echt dingen opschrijven en onthouden wat er bij mensen speelt. Ik weet niet waarom ik deze skill mis. Ik ben verpleegkundige. Professioneel moet en kan ik dit heel goed maar er zit een groot verschil in mij tussen professional en privé.
Ik heb nooit grote verwachtingen gehad van mensen. In de periode dat ik ziek was, heb ik heel veel aandacht en berichten gehad maar ik liet me teleurstellen door degene waar ik juist een bericht van verwachte. Ik heb er begrip voor dat het hartstikke moeilijk is iemand te benaderen met een moeilijke ziekte. Ik ben er altijd heel open geweest en absoluut geen klager. Wel wat lotgenotencontact over gehouden maar dan gaat het voornamelijk over de ziekte ( hoewel ik met een leuk clubje de Dam tot Dam heb gelopen, ik weet alleen niet hoe ik dit kan onderhouden)
Voor degene die nieuwsgierig zijn: ik ben 45 en woon in de omgeving van Boxtel. Geen kinderen.
Fearn schreef:Heb niet het hele topic gelezen, maar even een tip: ik vind de app Bumble heel handig om mensen te leren kennen!het is een soort van Tindwr maar dan voor het maken voor vrienden (je moet 'm dan instellen op Bumble BFF).
Je kunt dan een profiel aanmaken met een paar foto's en jouw interesses, en dan kun je met iemand chatten en afspreken als je dat leuk lijkt.
Het handige is dat je met meer mensen kan afspreken en dan kunt kijken met wie er wel/niet een klik is. Begin gewoon eens met een koffie of wandeling en dan merk je vanzelf of er mogelijk een vriendschap in zit of toch niet![]()
Je moet trouwens wel ook echt zelf initiatief (blijven) nemen. Vraag diegene in elk geval eens in de paar weken om af te spreken. Pas als je elkaar regelmatiger ziet kan de vriendschap ook meer diepgang krijgen. En het is natuurlijk ook net voor in hoeverre je jezelf durft open te stellen. Dar hoeft niet meteen, maar probeer langzaamaan na een tijdje ook wat meer kwetsbare dingen over jezelf te delen.. en ook dan kun je merken of diegene er goed op reageert of toch niet zo.. etc
Napie schreef:Ik ben al zoveel geruster en voel me al zoveel normaler als ik jullie reacties lees. Wat fijn dat iedereen zo open reageert. Niet iets om voor te schamen eigenlijk.
Ik denk inderdaad dat mijn beroep best een rol speelt. Ik werk tussen de vrouwen. We delen veel lief en leed. Immers op dagen dat anderen liggen te slapen of feest vieren, zitten wij bij elkaar. Ik deel heel veel met mijn collega’s en had aan hun ook enorm veel steun tijdens mijn ziekteproces. Dat ontroerde mij enorm. Dat ik het gevoel had wat waard te zijn. Maar juist in die periode heb ik ook vertrouwen in sommige mensen verloren. Meerdere malen geprobeerd met sommige af te spreken en er was altijd wat. Nu valt het ook niet mee als de andere partij kinderen heeft en überhaupt het wel eens lijkt dat je geen rustig gesprek kan hebben.
Ik weet ook zeker dat het probleem voornamelijk bij mezelf ligt. De energie die er in gestoken moet worden heb ik niet altijd. Ik geef snel op omdat ik bang ben om teleurgesteld te worden. Een ex die altijd mijn vriendinnen wel erg leuk vond en ook twee maal met vriendinnen van mij intiem begon te chatten, werkt ook zeker niet mee aan je zelfvertrouwen.