De winter, hoe kom je die weer door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: De winter, hoe kom je die weer door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:56

Ik hou ook niet van de kou, geef mij maar warmte. Nog een paar dagen en dan hebben we gelukkig alweer de kortste dag.
Aan de andere kant kan ik echt wel genieten van de mooie plaatjes buiten, of even heerlijk rondje wandelen in het bos met de hondjes.
Kiezen nu bewust vaak voor het bos omdat je daar toch wat beschutter loopt dan hier langs het meer.

Maar waar ik meer chagrijnig van word, is alle dagen regen regen en nog eens regen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:14

Ik overleef het dankzij mijn skipak (en ik ga nooit op wintersport :') ), extra dekens en pittenzakken om me op te warmen. Anders zou ik meerdere malen per dag onder de douche moeten om te ontdooien. Ik slaap ook echt niet als ik het koud heb.

Verder kan ik er ook moedeloos en somber van worden. Tips om makkelijker uit bed te komen, heb ik niet... Dat vind ik ook een ramp. Het liefst ga ik in winterslaap.

Lichte vorst met een zonnetje vind ik nog wel lekker, maar snijdende kou of wind + regen... Nee. Wat een ellende.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:30

Hier ook last van een winterdepressie. Heb het eigenlijk alleen de eerste tijd van de winter.
Maar ook lichamelijk veel klachten, het lijkt of ze hoe langer hoe erger worden.
Veel pijn in mijn knieën en lichaam en gewoon koud.
Vanmorgen ook opgestaan met pijn in mijn knie...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:38

Hier een echte koukleum, bij mij werkt een kruik heel goed, zo'n echte aluminium. Heerlijk tegen me aan s avonds op de bank en in bed en als ik het echt koud heb ook overdag

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:45

Ik neem ook een kruik mee naar bed inderdaad. Zou alleen wel willen dat hij wat langer warm blijft, zo rond een uur of 3 is hij eigenlijk wel afgekoeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:49

Hier ook lichte SAD: depressie uitgelokt door het donkere seizoen.

Gelukkig reageer ik goed op 'de lamp'. De eerste tien minuten voelt het als een magneet - 'dit is het' en als dat gevoel afneemt blijf ik nog vijf minuten zitten.

En L-Tryptofaan - mijn depressies (ook buiten het donkere seizoen) zijn serotonine gerelateerd. (Dit geldt niet voor iedereen, ik heb het via een orthomoleculaire arts laten onderzoeken.)

... en die ene winter dat mijn schildklier haperde - verschrikkelijk. Gelukkig is mijn schildklier nu weer netjes aan haar werk.

En ik probeer ook rekening te houden met het verschijnsel 'dat ik loop op zonne-energie' : in het lichte seizoen kan ik veel meer dan nu.

Hier in huis is het ook aftellen naar de Zonnewende, en dan roepen we 'nu keert de zon!' 'Donkerder dan nu wordt het niet meer!'
Tegenwoordig met de feestboek foto's van Stongehenge erbij (daar tellen ze ook af).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:18

Ik ben zo blij met mijn wake-up-light. Dat ding heeft mij al een paar keer gered deze maand.Verder nu ook even een dipje dat ik niet helemaal lekker warm word. Het helpt om soep te eten, warme dranken te doen (thee, citroenranja-kwast) en vooral wel te blijven bewegen. Liever de heldere vrieskou dan die regenbuien. Dankzij die blauwe lucht en zon laad ik wel wat beter op.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:57

Sizzle schreef:
Ligt eraan waar in Spanje uiteraard.
Een goede vriendin van mij woont in Spanje, maar daar is het ook gewoon onder de 5 graden en zij zit ook in de kou om kosten te sparen.
Vaak zijn de woningen ook veel slechter geisoleerd onder het mom: dit is een warm land.

Tuurlijk kan het in Spanje zeker ook koud zijn, zelfs tot flinke vorst aan toe en nee, daar zijn ze niet altijd op voorbereid. Daarom kiezen wij voor het microklimaat van de Costa Blanca en is het hier nu heerlijk.
Maar zelfs hier kan het best wel eens koud zijn, maar dat is een uitzondering..
Zo heerlijk om die bijtende kou niet te voelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 23:00

Ik drink bijna de hele dag thee en anders heet water :P

In bed heb in een elektrische deken, zal wat kosten qua stroom maar na 1,5 uit gaat deze automatisch uit en meestal zet ik deze al uit voor ik in slaap val.

Zo'n wake up light is echt als wekker toch? Dan zou mijn man er ook wakker van worden.

Het regent nu hier terwijl het onder 0 is, de stoep was net al een glijbaan, ik ben bang voor morgen dan moet ik met de auto naar het werk

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:13

Wat misschien ook een idee is: juist in Nederland (of ergens anders waar het niet warm is) een paar dagen op vakantie. Ik ga vaak in februari een midweek weg en vind het heerlijk. Ook bij slecht weer. Want: iets om naar uit te kijken in een vrij grauwe periode, lekker een kacheltje/open haard aan of naar de sauna, overdag (dus als het licht is) buiten zijn. Dan maak je de winter een stuk anders mee dan op werkdagen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:28

I feel you haha. Ik HAAT de winter. Ik haat vooral de constante kou.
Van regen wordt ik ook niet blij, maar liever een paar graden warmer met de hele dag regen, dan droog en vrieskou. Alhoewel ik wel denk dat mijn paard daar anders over denkt :')
En ugh, sneeuw, bah! Ik haat ijs, ik haat sneeuw.

Nee, ik ben geen wintermens. Nooit geweest en ik zal het ook nooit worden.

Het enige wat hier werkt, is een bad nemen. Helaas hebben we het bad laten vervangen door een grote inloopdouche :')

Verder heb ik momenteel 2 paar sokken aan (buitenste paar zijn bedsocks) en loop ik ook altijd op sloffen. Vandaag naar stal geweest in een jeans met daaronder een legging. Ik heb ook altijd handschoenen aan of op zijn minst bij. En ik draag zo'n hoofd-band, anders heb ik binnen het kwartier koude-hoofdpijn. Oh, en natuurlijk ook een sjaal. En thermo-ondergoed, altijd in mijn broek gepropt. En gevoerde laarzen :')

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:40

Ik heb vooral last van december. Die korte dagen in combinatie met de kou, ik zou het liefst gewoon de hele maand in bed blijven. Maar begin januari als ik merk de dagen weer iets langer beginnen te worden, knap ik wel weer op. Dus dat valt nog best mee.

Voor de koukleumen onder ons. Ik heb onlangs vingerloze compressiehandschoenen ontdekt en die zijn echt heerlijk. Ik was eigenlijk op zoek naar dunne vingerloze handschoenen voor bescherming (heel dun vel) maar ze houden op een comfortabele manier je handen heerlijk warm zonder dat het dan weer snel te warm is. Ik heb ze nu echt de hele dag aan, buiten gewoon mijn normale winterhandschoenen erover.
Ook heerlijk op stal als je dingen moet doen die met handschoenen niet lukken, dan is het met die vingerloze dingen nog steeds een heel stuk minder koud dan helemaal zonder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:47

moonsparkle schreef:
In bed heb in een elektrische deken, zal wat kosten qua stroom maar na 1,5 uit gaat deze automatisch uit en meestal zet ik deze al uit voor ik in slaap val.

Een elektrische deken is juist heel goedkoop in gebruik. Is op vol vermogen ca 60 Watt.