Hoe blijf ik warm in de winter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:30

Naast nog meer kleding is het ook mogelijk jezelf aan kou te laten wennen. Tegen kou kunnen is (deels in elk geval) trainbaar. Ik las hier een tijdje terug een artikel over. Je moet jezelf dan regelmatig blootstellen aan kou, bijvoorbeeld een paar minuten zonder jas naar buiten of onder de koude douche. Het gaat erom dat je huid de kou voelt, dan gaat je interne kachel aan. Sinds ik op het werk regelmatig de vriescel in moet heb ik het inderdaad ook minder koud :)
Je interne kachel heeft wel brandstof nodig, dus vergeet niet goed te eten. Winterkost heet niet voor niets zo ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:46

Ik geloof dat eigenlijk niet :') heb de kachel al een tijdje laag maar ik trek het soms echt niet, heb vandaag een thermobroek, outdoor fleece gevoerde broek, thermoshirt, wollen trui en nog een fleece trui aan, fleece sokken en echte wollen pantoffels, lig onder een fleece kleed en nog heb ik het ontzettend koud. Ik heb het heel vaak ook heel snel koud dus als ik even fiets heb ik het wel warm maar vlak daarna koel ik zo erg af binnen no time dat ik het niet meer warm krijg tot ik een hele hete douche neem.

Ik denk altijd dat ik niet gemaakt ben om in dit klimaat te leven :o

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 20:31

arjaaaaa schreef:
Verwarmde handschoenen! Mocht het te warm worden, wat ik me niet voor kan stellen, dan kun je ze op een minder warme stand of uit zetten. Ideaal! batterij opladen en gaan!

Welke gebruik je?

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 20:32

Eef_Bam schreef:
Voor je voeten Muckboots Arctic weekend of Sport! Zijn goed tot -30. Ga daar gewoon met normale sokken in, maar nooit meer koude voeten bij de paarden! Voorheen deed ik thermossokken over gewone sokken aan en nog bevroren tenen. Qua handschoenen de polartec van Roeckl. Echt fijn warm zonder teveeel belemmering u beweging zoals andere dikke handschoenen.

Heb je een linkje welke jij hebt?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:45

Misschien sportkleding van de decathlon (gemaakt voor de wintersporten)?

Ik ben geen koukleum, maar heb wel 1 vest van de decathlon die ik echt heel erg fijn vindt. Draag ik nu ook met paardrijden regelmatig. Ik zie nu wel dat hij van fleece (dus synthetisch...) is.
https://www.decathlon.nl/p/dunne-fleece ... M5EALw_wcB

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:07

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:15

Hoi TS,

Ik had vorig jaar op bol.com een verwarmde jas gekocht. Werkt met een powerbank. Is echt heerlijk warm op je rug, nek en borst! Maar voor bij de paarden wordt hij te rap vuil en die dingen moet je heel voorzichtig wassen.
Nu heb ik met black Friday de verwarmde bodywarmer van HKM gekocht. Verwarmt enkel de rug maar ik ga gewoon niet meer buiten zonder! Echt beste aankoop ever :)
Voor op de koets kan je misschien wel de jas doen. Om te rijden of voor klusjes in en rond de stal is de bodywarmer perfect onder een vuile jas :) Hij is heel dun en strechy dus past overal over en onder :)
In de bodywarmer heb ik wel een sterkere powerbank gestoken van 10000 mah want die van 5000 ging mij niet lang genoeg mee. Nu heb ik toch wel zeker 6h warmte op de hoogste stand.

Wildgirl

Re: Hoe blijf ik warm in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:23

Kou (en warmte) komt vaak van binnen uit, je zult je interne kachel moeten opstoken ts. Daar is via Google veel over te vinden. Ik eet tijdens dit soort koude periodes bijvoorbeeld meer vet en koolhydraten, kom hier niet van aan maar heb het ook niet koud!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:38

xDaninex schreef:
Eef_Bam schreef:
Voor je voeten Muckboots Arctic weekend of Sport! Zijn goed tot -30. Ga daar gewoon met normale sokken in, maar nooit meer koude voeten bij de paarden! Voorheen deed ik thermossokken over gewone sokken aan en nog bevroren tenen. Qua handschoenen de polartec van Roeckl. Echt fijn warm zonder teveeel belemmering u beweging zoals andere dikke handschoenen.

Heb je een linkje welke jij hebt?

Deze heb ik nu, maar de Arctic sport zijn hoger en nog iets wamer, die krijg ik binnnekort binnen. Die zijn ook meer geschikt om mee te rijden, deze zijn daarvoor net iets te wijd: https://www.agradi.nl/muck-boot-arctic-weekend-zwart-zwart.htm?gclid=Cj0KCQiA4uCcBhDdARIsAH5jyUlScEi4bZZFAFKS7xiF8p83YlCH0rTJi9jPs7IUAagzvfgmPdzaF8YaAn0oEALw_wcB

en deze handschoenen: https://www.agradi.nl/roeckl-warwick-polartec-zwart-100.htm?gclid=Cj0KCQiA4uCcBhDdARIsAH5jyUnQSrgezsFxwcOKInNi18x0czFkEZgj-QCYiN_RZFXZ-uk9f6M4ED4aAh8ZEALw_wcB

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:43

Ik heb vanmiddag mijn bestelling van Soxs binnengekregen. Heb ze nu een paar uurtjes aan, en man, die doe ik nooit meer uit! Heb echt zulke heerlijk warme voeten, terwijl ik de afgelopen weken alleen maar koude voeten had. En als ik koude voeten heb heb ik het helemaal koud.
Oh, en muckboots zweer ik ook bij!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:59

Ik heb van de lidl een skibroek en van de decathlon een skijas met de hoogste warmterange.
Daar onder heb ik 1 broek of legging en een vest met een hempje en heb het niet koud, ook niet na een uur op de wagen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:06

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:25

Ga voor warme schoenen. Je schoenen klinken niet warm, koude voeten = koud lijf.

Niet een fashion icoon, niet praktisch om mee te rijden en volgens sommige totaal afgezworen, maar ik leef in mijn Uggs. Alleen met rijden doe ik ze uit en mijn laarzen aan.

Ik heb ze een maatje groter, dan kan ik er nog normale sokken + huis sokken in doen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:27

Ik heb van de week skisokken bij de Action gehaald, heerlijk. Met de buitenrit geen koude voeten meer gehad. _/-\o_

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:27

Een wollen base layer en daar overheen iets wat losser zit en als eind laag iets wat winddicht is want door wol waait wind dwars doorheen. Maar een jas is meestal prima winddicht.
Ik draag zelf een hemd van Icebreaker in de winter onder mijn trui en eventueel een legging van Icebreaker onder mijn rijbroek. Dat scheelt enorm.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:46

Tijdens mennen heb ik dit werkpak van Helly Hansen aan. Met een thermo laag en een wollen trui eronder krijg ik het echt nooit meer koud. De capuchon kan er af, dan ziet hij er een stuk minder duikpak uit.

https://www.hhworkwear.com/nl_nl_ww/lek ... lor=428599

Tijdens paardrijden heb ik een thermo broek, eventueel nog een rijbroek en daaroverheen mijn motorbroek (zonder de beschermings stukken). Dan thermo shirt, katoenen dun truitje, dikke (echt) wollen trui en carhartt winterjas.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:53

Heel andere invalshoek, maar Jumping jacks doen verricht bij mij wonderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:53

Ik heb ook een skibroek van de lidl em een jas van decathlon voor - 20. Ik rijd al een paar jaar naar de paarden op een scooter en dm krijg je t ook zo mega koud.
Voor dit soort "extreme" koude dagen heb ik ook elektrisch verwarmde handschoenen, scheelt echt enorm! En soms doe ik wel eens een warme kruik onder m'n trui.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:56

Ladyson schreef:

Of een flink stuk vegen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:20

Ik ben ook een echte koukleum en verlies er ook gewicht door.
Mijn voeten en hoofd zijn buiten een vereiste, als die goed bedekt zijn komen we al een heel eind.

Ik draag aan de voeten HKM davos met twee paar sokken (badstoffen en huisstofsokken vd action) met optioneel van die warmtepads die 8u warm blijven. Ook van de action.

Muts met fleece van de Decathlon.

Dan een kramer thermo rijlegging met fleece en daarover een overbroek.

Een hemd, thermoshirt met fleece (decathlon) en een dik fleecevest met goeie kraag (protest).

Handschoenen softshell/fleece van de Decathlon. Geen enkele Roeckl die mijn handen warm houdt.

Daarover heen een skipak van de Decathlon (ik pas in kindermaat).

Tot slot deze nekverwarmer. Eigenlijk voor mn chronische pijn, maar de warmte is erg prettig.
Bekijk Fysic FHP-160 - Elektrische warmtekussen - Voor de nek - USB, exclusief powerbank - Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/fysic-fhp-160- ... _iphoneapp

Tot slot: wennen aan kou lukt hier wel deels. Waterkou van buiten niet. Maar in huis staat de temperatuur inmiddels op 18 graden.
Maar dan dus wel 2 lagen kleding, een goede dikke sherpa fleecedeken en een sherpafleece oversized trui over de gewone kleding.

Ik at altijd vegan maar daardoor bleef ik ook koud. Inmiddels eet ik dagelijks ei en kaas, sindsdien houd ik mezelf ook beter warm. Mijn man is nog wel steeds vegan en die is een grotere koukleum dan ik geworden.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:32

Hilary schreef:
Ladyson schreef:

Of een flink stuk vegen.

Geprobeerd op de wagen maar was geen success }:0

Zonder gekheid, ik probeer dus ook altijd eerst goed warm te worden voor ik op stap of op de bok ga zitten. Scheelt de helft als je al warm op stap. Daarnaast heb ik had warmers die herbruikbaar zijn van de action. Deze dingen kosten 80 cent per stuk en kan je na gebruik in heet water weer vloeibaar maken en dan kan je ze opnieuw gebruiken. Prop ze in mijn handschoen en met mennen niet alleen in de handschoenen maar ook in de schoenen. Schoenen hebben hier ook altijd een dikke zool. Op de wagen is een menschort echt een uitvinding. Je heb ook nog thermo broeken voor het rijden die heel fijn zijn. Ik heb zelf gekeken voor elektrische verwarming in kleding maar 150 euro voor een paar sokken gaat mij te ver. Daarnaast sloop ik alles door er alleen naar te kijken en zijn mijn paarden precies hetzelfde. :+
Rijden als koukleum is gewoon niet leuk in de winter en met de kou van deze week niet te doen.

Verder heeft dit niks te maken met het warm houden maar wel met het opwarmen. Pas als ruiter zijnde goed op met heel koud worden en dan gelijk douchen, eerst even een beetje op tempratuurkomen. Ik heb ruiter benen gehad, oftewel winter benen ipv tenen, nouja tenen en zelfs oorlel had ik ook. Ik heb mijn boven benen toen zo open gekrabt en ze waren zo blauw dat ze pas de volgende herfst weer een beetje toonbaar waren. De huisarts was ook erg onder de indruk van mijn benen en wist dus eerst niet wat het was waardoor ik zelf het alleen maar erger maakte door te gaan rijden, koud te worden en thuis snel heet te douchen. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:42

Bij van Cranenbroek kun je een soort ski overal kopen, niet heel duur en super warm, ligt bij de werk kleding. Capuchon is ook gevoerd ervan.

Verder had ik van Decathlon warmte pleisters voor in mijn schoenen.

En ik heb sokken met accu :)) bij Bol. Com gekocht, waren volgens mij wel iets van 100 euro. Zijn alleen niet zo geschikt om mee te rijden omdat de touwtjes onder je voet door lopen.

Meer (hoge energie) eten doet ook wonderen.

Bontje over je zadel. Stijgbeugels die aan de voorkant dicht zijn.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:05

Jumping jacks doen en vegen is vast lastig tijdens het mennen :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:07

Hier in Noord zweden wil het ook wel eens fris worden, morgen -25 ;)

De vraag is vooral hoeveel wil je investeren? De juiste laagjes aan is al een goed begin, geen katoen alleen technisch of wollen ondergoed en daar overheen fleece of wol. Voor de echt koude dagen heb ik elektrische sokken want mijn voeten zijn altijd het probleem, m'n vriendin heeft juist altijd koude handen en daarom elektrische handschoenen. Winter schoenen zijn hier minstens 2 maten groter dan in de zomer, genoeg ruimte voor dikken sokken én een laagje isolerend lucht. Als je schoenen strak zitten krijg je sowieso koude voeten.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 00:09

Itamarka schreef:
Hoi TS,

Ik had vorig jaar op bol.com een verwarmde jas gekocht. Werkt met een powerbank. Is echt heerlijk warm op je rug, nek en borst! Maar voor bij de paarden wordt hij te rap vuil en die dingen moet je heel voorzichtig wassen.
Nu heb ik met black Friday de verwarmde bodywarmer van HKM gekocht. Verwarmt enkel de rug maar ik ga gewoon niet meer buiten zonder! Echt beste aankoop ever :)
Voor op de koets kan je misschien wel de jas doen. Om te rijden of voor klusjes in en rond de stal is de bodywarmer perfect onder een vuile jas :) Hij is heel dun en strechy dus past overal over en onder :)
In de bodywarmer heb ik wel een sterkere powerbank gestoken van 10000 mah want die van 5000 ging mij niet lang genoeg mee. Nu heb ik toch wel zeker 6h warmte op de hoogste stand.

Heb je een linkje?