Vezelarme gerechten voor darm onderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Vezelarme gerechten voor darm onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:32

Bloemkoolsoep, noedels met broccoli en kip (mag sojasaus misschien wel scheutje doorheen?). AGV
Misschien witte risotto met bouillon, kip, kaas.

Voordeel is dat het maar 3 dagen hoeft. Evt dubbele portie vlees of stoofvlees met witbrood.

3 dagen minder of weinig groente en variatie is geen vergelijk met de komende jaren zo gaan eten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 21:34

Oh nee zeker niet. Mijn vader zal ook echt niet klagen. Sowieso is hij niet zo moeilijk met eten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:37

Gek dat zo’n lijst kan verschillen. Ik heb vorige week zo’n darmonderzoek gehad en mocht helemaal niets van groenten of fruit.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:44

Lukasje schreef:
Gek dat zo’n lijst kan verschillen. Ik heb vorige week zo’n darmonderzoek gehad en mocht helemaal niets van groenten of fruit.

Is vaak afhankelijk van de instelling en van het laxeermiddel wat gebruikt wordt.
De laxeermiddelen wisselen ook wel een beetje in hoeveelheid. Bij de ene hoef je maar 2x een glas ervan te drinken met daarbij minimaal 1,5 of 2 liter heldere vloeistoffen. Bij andere is het bijvoorbeeld een halve tot een hele liter laxeermiddel met daarbij nog minimaal 1 liter heldere vloeistoffen.

Uiteindelijk is het doel een schone darm om het onderzoek goed en veilig te kunnen uitvoeren.
Helaas, daarin zijn soms toch echt nog vezels, vliesjes, zaden, pitjes te vinden....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:46

(en dan heb je ook nog colofort, 1x 4 liter of 2x 2 liter laxeermiddel)

Ik heb verder niks toe te voegen, maar vind het wel heel lief dat je dit doet voor je vader <3

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 21:47

Mijn vader krijgt 2 drankjes en ik geloof 1 of 2 pillen. Vanaf vrijdag moet hij vezelarm eten en zondag mag hij na de middag geen eten meer.

Dank je Hilary

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:50

Pruimen, pruimen, pruimen, ontbijtkoek en nog meer pruimen.
Vult als een ti€t en ook nog eens mooi voorwerkend voor als ie aan de macroglycol en dergelijke tattie moet.

Heel veel sterkte en succes!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:55

daantjuhhh schreef:
Mijn vader krijgt 2 drankjes en ik geloof 1 of 2 pillen. Vanaf vrijdag moet hij vezelarm eten en zondag mag hij na de middag geen eten meer.

Dank je Hilary

Een tip voor als je vader alleen nog maar heldere dranken mag: niet alleen water en thee, maar ook zoet (limonade die mag of vruchtensap zonder vruchtvlees) en heldere bouillon. Ik merk dat patiënten die alleen maar water en thee drinken zich echt gammel voelen

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:56

Hilary schreef:
(en dan heb je ook nog colofort, 1x 4 liter of 2x 2 liter laxeermiddel)

Ik heb verder niks toe te voegen, maar vind het wel heel lief dat je dit doet voor je vader <3

Colofort of kleanprep. Volgens mij wordt dat alleen nog maar in het ziekenhuis in de klinische setting gebruikt....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 22:01

Danseresje schreef:
daantjuhhh schreef:

Dank je Hilary

Een tip voor als je vader alleen nog maar heldere dranken mag: niet alleen water en thee, maar ook zoet (limonade die mag of vruchtensap zonder vruchtvlees) en heldere bouillon. Ik merk dat patiënten die alleen maar water en thee drinken zich echt gammel voelen

Dat is een goede tip. Dank je.