Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:19

De verspakketten van Albert Heijn zijn ook heel handig! Zo'n pakket kost 6 of 7 euro. Vaak moet je er nog wel wat ingredienten bij kopen (zoals gehakt), maar soms kun je dat prima achterwege laten (zoals vlees). En dan zit je dus ruim onder een 10-tje voor bijvoorbeeld een gezonde ovenschotel bomvol groente. Eén keer klaar maken en je kunt er een paar dagen van eten :j

Gisteren nog de ovenschotel met rode kool en appeltjes gekocht (als je daar gehakt weg laat wordt het wel heel kaal trouwens...). En vorige week nog 3 dagen van de prei-kerrie ovenschotel gegeten :9
Laatst bijgewerkt door leeslampje op 08-12-22 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:20

Haal tgtg groenten & fruitboxen voor €2,99. Dat scheelt zoveel geld. Website lekker & simpel is ook handig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:21

Oh en wat mij ook érg goed bevalt; de soepmaker! Ik vond het eerst maar onzin, maar ik gebruik hem nu echt heel vaak. Soep maken is super snel en makkelijk, en als de soep klaar is gooi ik er twee mienestjes in, laat ik em nog een kwartier staan, en heb ik een lekker dikke maaltijdsoep <3 En het is echt ideaal om restjes op te maken. Stronken van de broccoli of bloemkool bv, zachte tomaten, oude paprika.. En toen er veel te veel courgettes uit de moestuin kwamen heb ik bijna elke dag courgettesoep gemaakt :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:26

DuoPenotti schreef:
Niet goedkoop, maar maaltijdboxen.
Op die manier heb ik geleerd om te koken met verse ingrediënten.
Gewoon stap voor stap het recept volgen en het komt vanzelf goed.

Tipje, de weekrecepten van MarleySpoon staan niet achter een betaal/accountmuur. Daar kun je dus zo bij als je wilt, moet je alleen nog wel even zelf de boodschappen doen :+

https://marleyspoon.nl/menu

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:28

Nu weet ik niet maar eerder van Hellofrech ook niet
Maar ik vond het toen ook fijn dat je juist alles erbij kreeg als totale kook leek. :D

Nu maakt het me niet meer uit, maar dat was wel mijn opstapje naar koken zonder zakjes.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:33

wat ik doe is dat ik recepten opzoek die ik graag wil eten. Die print ik uit (bewaren kan natuurlijk ook, maar ik heb liever gewoon op papier).

Dan maak ik boodschappenlijstje voor de hele week. Daarmee ga je dan de impulsaankopen al tegen, want je weet precies wat je moet hebben.

Wat je evt nog kunt doen is dan voor lekkere extra's een bepaald budget met jezelf afspreken.

Als ik alleen boodschappen ga doen ben ik eigenlijk altijd voor 30 a 40 euro klaar. Gaat mijn dochter mee, dan komt het rond de 50 a 60 euro.

En ik eet echt gezond dan.

Wat ik ook nog weleens wil doen is als ik in Nederland ben bij de groenteboer langs. Ik vind het 1. erg leuk om al die groenten te zien liggen, en dat je precies kunt kopen wat je nodig hebt (waar het in supermarkten vaak in plastic verpakt zit). Ik vind het lekker overzichtelijk, en voor op een bord staan precies de aanbiedingen, en haal ik dus wat er in de aanbieding is (en dit scheelt echt veel soms. Zo heb ik weleens bananen voor 50 cent per kg, ipv de 1,10 die je in de supermarkt betaald, en seizoensgroenten idd). En ik word altijd erg blij als ik er wegkom. Het voelt als een soort cadeaupakket. Hele tas vol groente voor minder dan een tientje vaak. Terwijl ik er bij de supermarkt dan 20 a 25 euro voor kwijt ben.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:40

leeslampje schreef:
De verspakketten van Albert Heijn zijn ook heel handig! Zo'n pakket kost 6 of 7 euro. Vaak moet je er nog wel wat ingredienten bij kopen (zoals gehakt), maar soms kun je dat prima achterwege laten (zoals vlees). En dan zit je dus ruim onder een 10-tje voor bijvoorbeeld een gezonde ovenschotel bomvol groente. Eén keer klaar maken en je kunt er een paar dagen van eten :j

Gisteren nog de ovenschotel met rode kool en appeltjes gekocht (als je daar gehakt weg laat wordt het wel heel kaal trouwens...). En vorige week nog 3 dagen van de prei-kerrie ovenschotel gegeten :9

Doen wij ook wel eens, ik kijk dan meestal wel voor de 35% sticker.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:41

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:58

Ik herken dit heel erg. Inmiddels heb ik een gezin dus is de motivatie om te koken een stuk groter. Voorheen was ik erg fan van mealpreppen en voor meerdere dagen koken. Maar ik kan ook vrij makkelijk meerdere dagen hetzelfde eten.

Tip om bij de diepvriesgroentes te kijken. Daar zitten meer voedingsstoffen in en kan je goed portioneren.
Zelf vind ik bijv de insta van lekkerensimpel en ohmyfoodness erg fijn. De ene helft vind ik te ingewikkeld, een deel valt af door allergieën maar er komt altijd wel wat voorbij waar ik inspiratie uit kan halen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:28

Door verbouwing leven we al een flinke tijd op een laag boodschappenbudget. Voor 3 personen waren we eur 50 per week kwijt. Ik denk dat we inmiddels door de prijsstijgingen op eur eur 60 per week zitten.

We kopen nooit kant en klare groentepakketten en zijn gematigd met kip en vlees.

Als basis is hier altijd in huis: knoflook, gember, uien, paprika, aardappelen. En natuurlijk kruiden (oosters, Italiaans, zout, peper, paprika, bouillonblokjes)

Daarnaast kopen we met regelmaat boontjes, courgette, wortelen, Chinese of witte kool.

Boontjes: met kip, paprika, ui, kokosmelk, ketjap en noodles.
Of met pindasaus en gehakt.

Met een chinese of witte kool kan je prima roerbakken. Lekker met kip, knoflook, gember, ui en paprika en mie

Met een broccoli kan je ook alle kanten op. In een pasta met ui, knoflook, paprika en tomatensaus.
Naast je aardappelen.
In je soep of op een bakplaat.

Restanten worden hier ingevroren of de volgende dag gegeten.

We gebruiken per gerecht hooguit 250g kip of gehakt en kopen dit altijd per kilo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:39

Wat voor mezelf werkte:

- groentes en kruiden bij de Turk halen.
- groot koken en invriezen.
- rijst in balen kopen bij de toko

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:42

Iglo is niet perse goedkoop. Je kunt toch ook van het huismerk diepvriesgroenten kopen?

Mijn ervaring is dan diepvriesbloemkool goedkoper is dan verse bloemkool. Ik kook ook altijd voor meerdere dagen. Dat scheelt dan ook weer stroom/water (- geld) en scheelt ook weer tijd :D

Ik heb wel discipline (ik eet maximaal 1 x per week ongezond zoals friet etc) maar hou echt niet van koken.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:46

Wat bij mij heel erg scheelt tegen impulsaankopen; goed gegeten hebben en zonder trek naar de winkel gaan. Anders sneuvel ik voor al het lekkers.

Verder lees ik vooral mee, ben absoluut geen keukenprinses en vind het niet leuk. Herken het niet graag snijden van groente maar al te goed, daar ben ik altijd zo lang mee bezig. Overigens kook ik vaak wel een grote portie voor 2 of 3 dagen, eet ik gemiddeld één dag per week bij mn ouders en haal ik één keer frietjes, dus hoef vaak maar 2x per week te koken. Soms in het weekend maak ik een grote pan soep voor maandag en dinsdag.

Hier helaas geen grote vriezer maar een enkel vriesvakje, dus invriezen gaat niet voor mij op. Als je niet meerdere dagen achter elkaar hetzelfde wil eten kan je ook grote porties koken, en dan een portie invriezen en dan de volgende week eten. Hoef je niet 3x hetzelfde te eten, maar maak je het jezelf wel gemakkelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 12:50

Coentjuh schreef:
Iglo is niet perse goedkoop. Je kunt toch ook van het huismerk diepvriesgroenten kopen?

Mijn ervaring is dan diepvriesbloemkool goedkoper is dan verse bloemkool. Ik kook ook altijd voor meerdere dagen. Dat scheelt dan ook weer stroom/water (- geld) en scheelt ook weer tijd :D

Ik heb wel discipline (ik eet maximaal 1 x per week ongezond zoals friet etc) maar hou echt niet van koken.

Iglo heeft kant en klaar maaltijden uit de diepvries, de roerbaksensatie zakken zijn dat, die haal ik altijd als het in de aanbieding is :j

Bloemkool is voor mij erg goedkoop, dat eet ik niet :P Maargoed, broccoli ofzo kan natuurlijk wel heel goed :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:30

Heb je al aan een crockpot gedacht? :) Daar keil je 's ochtends al je ingrediënten in voor een stoofje ofzo, zet je aan en dan kan je 's avond meteen eten. Vaak is het ook genoeg voor meerdere dagen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:33

Momenteel is bij de Jumbo een zak 600 gram italiaanse groente 1 euro duurder dan een zak Italiaanse groente van 600 gram uit de vriezer.
Zoiets verbaasd mij dan weer, zou echt verwachten dat het invriezen en zo ook geld kost.
Toch is dat inderdaad wel vaker zo ook met bloemkool of brocolli

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:43

DuoPenotti schreef:
Momenteel is bij de Jumbo een zak 600 gram italiaanse groente 1 euro duurder dan een zak Italiaanse groente van 600 gram uit de vriezer.
Zoiets verbaasd mij dan weer, zou echt verwachten dat het invriezen en zo ook geld kost.
Toch is dat inderdaad wel vaker zo ook met bloemkool of brocolli

Bij versartikelen is er een ander verloop binnen het logistieke proces.
Zowel fabrikant als retailer hebben een grotere kans op bederf. En de kosten voor verderf moeten wel ingecalculeerd worden.
Ook zijn productieruns veelal korter waardoor men minder optimaal gebruik kan maken van aanwezige capaciteit doordat er meer omstellingen zijn.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:50

Ik volg ook graag, koken is een moetje dus alles wat makkelijker kan is winst!

Dorus schreef:
Marjo schreef:
Ik kan het niet goed, en het kost zoveel tijd :')
Ik weet ook vaak niet wanneer iets gaar is of hoe lang bv groente moet koken.
Als ik een pak van Knorr heb bijvoorbeeld dan gaat me dat prima af omdat er precies staat wat ik moet doen, maar die pakken zijn helaas ook niet goedkoop en bevatten vaak porties voor 2-3 personen. Niet alles daarvan is in te vriezen -O-

En zelf klooien met kruiden dat lukt nooit zo goed :')

Een pakje werkt wel vanwege de aanwezige instructies, maar de basis dingen heb je moeite mee. Is het dan een idee eens op zoek te gaan naar een basis kookboek wat die dingen in beschreven staan zodat je daar ook een leidraad voor hebt?

Ook voor het klooien met kruiden kan je gebruik maken van een recept waar in beschreven staat hoeveel je waarvan moet gebruiken. De eerste keer volg je het recept en daarna pas je die aan naar smaak. Beetje meer van dit, beetje minder van dat. En dat zal niet altijd meteen geslaagd zijn, maar gaandeweg ga je je smaak kennen.

Verder zou ik een kookdag inplannen ergens in de week waarop je de voorbereidingen doet zodat je op de dag zelf veel sneller klaar bent.

Zo las ik de OP ook. De basis leren maakt het je wel makkelijker (en het smaakt dan ook beter :o ).
Wat staat je verder qua koken het meest tegen? Ben je 's avonds te moe om nog te koken, of duurt het je gewoon te lang?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:57

caro29 schreef:
Haal tgtg groenten & fruitboxen voor €2,99. Dat scheelt zoveel geld. Website lekker & simpel is ook handig.

Deze twee tips en daarnaast: alleen boodschappen doen als je net hebt gegeten, nooit met een lege maag. Scheelt heel veel impuls aankopen.

Maak een boodschappen lijstje en ga max 2 keer per week, en hou je daarbij aan het lijstje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:02

koken leer je ook door het gewoon wel te doen.
op internet zijn best wel sites waar stap voor stap recepten op staan.

hier krijg ik reclamefolders ,die pluis ik door voor de aanbiedingen en op zaterdagochtend doe ik een rondje stad.
groente van de markt, de aanbiedingen van 25 cent in de afgeprijsde spullen bak van de lidl en daar zit echt heel vaak van die pakken macaroni groentes in.
wil je gezonder doen dan doe je meer groente en minder pasta.. of een keer geen pasta maar die groentes in een wrap of door de chili con carne, kan allemaal :j
low budget, een keer zonder vlees, is echt niet nodig om elke dag dat te eten,
doe eens vegetarisch gehakt er door?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:13

Grappig ik lees veel koop groenten los in plaats van voorgesneden maar als ik dan wat variatie wil ben ik wel meer geld kwijt dan voorgesneden. Wat dan wel kan werken is bijvoorbeeld een zak uien en een bos wortelen die kun je best lang goed houden dus meerdere recepten mee maken en dan nog wat erbij nemen, maar ik koop dus regelmatig voorgesneden buitenom moestuin seizoen.

Ik maak ook graag veel om in te vriezen zoals Nasi of chili con Carne.

Hier zijn de grote zakken rijst trouwens goedkoper bij de supermarkt dan bij de toko. Ik koop dan een grote zak en hou het goed om een voerton :D

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:20

Letsdunit schreef:
leeslampje schreef:

Doen wij ook wel eens, ik kijk dan meestal wel voor de 35% sticker.

Pas op, tegenwoordig (in ieder geval bij de AH hier) is op groente vaak nog maar 25% datum korting. Ze hebben hier heel sneaky de stickers aangepast naar "kijk op het prijskaartje" of zoiets en daar staat dan heel klein 25% korting op.

Ik koop zelf liever diepvriesgroente, vind ik veelal niet duurder en veel "verser" dan van de versafdeling.
Bijvoorbeeld sperziebonen (die vind ik vers hier echt niet te eten, verlepte dunne stengels en je moet ze ook nog zelf doppen), lekker met rijst en gehakt, kerriepoeder er doorheen en als je hebt een (groene) appel en rozijnen.
Of rode kool met aardappel(puree) of kritharaki en gehakt (eventueel met wat maggi en/of creme fraiche).
Of spinazie met aardappel(puree of rösti of -kroketjes) met een lekkerbek (dat is nauwelijks koken, aardappeldiepvriesproduct en de vis in de oven en de spinazie kan in de magnetron. Als je zo'n fancy apparaat hebt met timer, dan kun je er ook nog eens voor zorgen dat alles tegelijkertijd klaar is, kun jij in die tijd wat anders doen).

Als je echt op de centen moet letten, kijk dan ook uit met waar je koopt. Er heerst nog heel erg het idee dat Aldi en Lidl goedkoper zijn dan bijvoorbeeld de Albert Heijn, maar dat is hier echt niet altijd meer het geval. Veel is net zo duur of zelfs duurder dan (huismerk/basic merk) bij AH, of in ieder geval dingen die ik koop. Bij twijfel loop ik met de app van AH door de Lidl/Aldi om het zeker te weten. Ook van die simpele dingen als brood, dacht ik slim naar Aldi te gaan, kost het tijgerbruin 1.49, waar het bij AH maar 1.19 kostte. En om nog een voorbeeld te geven, was heel lang de brie bij Lidl 1.29 en bij AH 1.19, beiden 200g, even groot. Nu kost het bij beiden 1.29 maar heeft de Lidl sneaky de brie compacter gemaakt, hij weegt dus nog steeds 200g, maar is geslonken in formaat..

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om op de markt te kijken? Dat kan ook veel schelen, hier kost brood bijvoorbeeld maar 1 euro op de markt en voor groente kun je (hier in ieder geval) het best kijken waar de buitenlandse mensen staan te dringen.
En als je veel vlees eet, misschien heb je een slachthuis met winkel in de buurt? Hier scheelt dat echt behoorlijk ten opzichte van de supermarkt(aanbiedingen).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:26

Jammer dat je geen stamppot lust. Dat is juist goedkoop en gezond :')

Kijk eens bij de diepvriesgroente, dat is goedkoper dan vers en je hoeft niet te snijden.
Voor pasta en rijst kun je naar de Xenos, daar hebben ze vaak restpartijen.
En als je een echt goede aanbieding ziet: sla in! Zo zag ik laatst in de opruimbak van de supermarkt rijst voor €1 per kg en diepvriesspinazie voor €0,70 per kg, daar heb ik nu dus een hele voorraad van :)

Die zakjes gesneden groenten uit de koeling zijn niet goedkoop, ook niet als ze in de aanbieding zijn. Dan is het nog vaak €3 per kg ofzo, terwijl diepvries of ongesneden vaak onder de €2 zitten.
Hetzelfde geldt voor die iglo maaltijden. Die zijn in de aanbieding nog steeds €3. Voor mij zou dat een dure maaltijd zijn (ik zit meestal op zo'n €2 voor het avondeten).

Pastasaus is trouwens heel makkelijk zelf te maken. Fruit een uitje, eventueel vlees en andere groente erbij, blik tomaten erbij, kruiden naar smaak en even laten pruttelen. Minimaal een halfuur, maar langer is beter. Je kunt veel tegelijk maken en het dan invriezen, zo heb je altijd saus. Is echt veel goedkoper, gezonder en lekkerder dan saus uit een pot.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:32

Ik heb voor mijn basis boodschappen gekeken wat goedkoper was, de Aldi of de ah. De ah bleek ik veel gevallen echt goedkoper. Behalve voor eieren en cruesli en vleesvervangers.

Mijn lievelings recepten momenteel zijn curry (currypasta, bloemkool, kikkererwten, rijst, (eventueel aardappel en/of vegetarische stukjes)) en egg fried rice (rijst, ei, ui, knoflook, lenteui (daarna in een glas water zetten en hij groeit weer uit), doperwten, wortel, sojasaus).

Beide makkelijk te maken en voor meerdere dagen.

Let vooral op de kilo prijs en koop groot in als het in de aanbieding is. Bijvoorbeeld een grote zak rijst is veel goedkoper dan die kleine pakjes en het blijft lang houdbaar.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:16

moonsparkle schreef:
Grappig ik lees veel koop groenten los in plaats van voorgesneden maar als ik dan wat variatie wil ben ik wel meer geld kwijt dan voorgesneden. Wat dan wel kan werken is bijvoorbeeld een zak uien en een bos wortelen die kun je best lang goed houden dus meerdere recepten mee maken en dan nog wat erbij nemen, maar ik koop dus regelmatig voorgesneden buitenom moestuin seizoen.

Maar je hoeft toch geen tien soorten groente in één gerecht? Twee verschillende groenten (bv aubergine/tomaat voor pasta, boontjes/kool voor nasi) is meer dan voldoende imo, en dan kun je met losse groenten of groenten uit de vriezer echt wel goedkoper uit zijn dan met zo'n wokzakje.