Gisteren nog de ovenschotel met rode kool en appeltjes gekocht (als je daar gehakt weg laat wordt het wel heel kaal trouwens...). En vorige week nog 3 dagen van de prei-kerrie ovenschotel gegeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Niet goedkoop, maar maaltijdboxen.
Op die manier heb ik geleerd om te koken met verse ingrediënten.
Gewoon stap voor stap het recept volgen en het komt vanzelf goed.
leeslampje schreef:De verspakketten van Albert Heijn zijn ook heel handig! Zo'n pakket kost 6 of 7 euro. Vaak moet je er nog wel wat ingredienten bij kopen (zoals gehakt), maar soms kun je dat prima achterwege laten (zoals vlees). En dan zit je dus ruim onder een 10-tje voor bijvoorbeeld een gezonde ovenschotel bomvol groente. Eén keer klaar maken en je kunt er een paar dagen van eten
Gisteren nog de ovenschotel met rode kool en appeltjes gekocht (als je daar gehakt weg laat wordt het wel heel kaal trouwens...). En vorige week nog 3 dagen van de prei-kerrie ovenschotel gegeten
Coentjuh schreef:Iglo is niet perse goedkoop. Je kunt toch ook van het huismerk diepvriesgroenten kopen?
Mijn ervaring is dan diepvriesbloemkool goedkoper is dan verse bloemkool. Ik kook ook altijd voor meerdere dagen. Dat scheelt dan ook weer stroom/water (- geld) en scheelt ook weer tijd
Ik heb wel discipline (ik eet maximaal 1 x per week ongezond zoals friet etc) maar hou echt niet van koken.
DuoPenotti schreef:Momenteel is bij de Jumbo een zak 600 gram italiaanse groente 1 euro duurder dan een zak Italiaanse groente van 600 gram uit de vriezer.
Zoiets verbaasd mij dan weer, zou echt verwachten dat het invriezen en zo ook geld kost.
Toch is dat inderdaad wel vaker zo ook met bloemkool of brocolli
Dorus schreef:Marjo schreef:Ik kan het niet goed, en het kost zoveel tijd![]()
Ik weet ook vaak niet wanneer iets gaar is of hoe lang bv groente moet koken.
Als ik een pak van Knorr heb bijvoorbeeld dan gaat me dat prima af omdat er precies staat wat ik moet doen, maar die pakken zijn helaas ook niet goedkoop en bevatten vaak porties voor 2-3 personen. Niet alles daarvan is in te vriezen![]()
En zelf klooien met kruiden dat lukt nooit zo goed
Een pakje werkt wel vanwege de aanwezige instructies, maar de basis dingen heb je moeite mee. Is het dan een idee eens op zoek te gaan naar een basis kookboek wat die dingen in beschreven staan zodat je daar ook een leidraad voor hebt?
Ook voor het klooien met kruiden kan je gebruik maken van een recept waar in beschreven staat hoeveel je waarvan moet gebruiken. De eerste keer volg je het recept en daarna pas je die aan naar smaak. Beetje meer van dit, beetje minder van dat. En dat zal niet altijd meteen geslaagd zijn, maar gaandeweg ga je je smaak kennen.
Verder zou ik een kookdag inplannen ergens in de week waarop je de voorbereidingen doet zodat je op de dag zelf veel sneller klaar bent.
caro29 schreef:Haal tgtg groenten & fruitboxen voor €2,99. Dat scheelt zoveel geld. Website lekker & simpel is ook handig.
Letsdunit schreef:leeslampje schreef:De verspakketten van Albert Heijn zijn ook heel handig! Zo'n pakket kost 6 of 7 euro. Vaak moet je er nog wel wat ingredienten bij kopen (zoals gehakt), maar soms kun je dat prima achterwege laten (zoals vlees). En dan zit je dus ruim onder een 10-tje voor bijvoorbeeld een gezonde ovenschotel bomvol groente. Eén keer klaar maken en je kunt er een paar dagen van eten
Doen wij ook wel eens, ik kijk dan meestal wel voor de 35% sticker.
moonsparkle schreef:Grappig ik lees veel koop groenten los in plaats van voorgesneden maar als ik dan wat variatie wil ben ik wel meer geld kwijt dan voorgesneden. Wat dan wel kan werken is bijvoorbeeld een zak uien en een bos wortelen die kun je best lang goed houden dus meerdere recepten mee maken en dan nog wat erbij nemen, maar ik koop dus regelmatig voorgesneden buitenom moestuin seizoen.