Iemand ervaring met een tekenbeet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:17

moonsparkle schreef:
Nu twijfel ik toch heel erg om de huisarts daar op te wijzen. Ik weet dat de huisarts de huisartsen richtlijn volgt dus ze doet wat er van haar wordt verwacht. Sowieso heb ik niet zoveel met m'n huisarts :o

Het is ook zo dubbel omdat ik buitenom de kring nu geen klachten ervaar

Je hoeft geen klachten te hebben om ziek te worden helaas. Mijn partner is 4 jaar geleden gebeten door een teek, kwam er na 17 dagen pas achter en heeft daarna een half jaar op bed gelegen. Ook hij had in eerste instantie geen klachten, dat kwam later pas. Na lang revalideren zit zijn energie weer op zo'n 50%, maar zijn lichaam doet af en toe nog steeds hele gekke dingen. Jeuk op vreemde plekken, rode uitslag, wakker worden met barstende koppijn dat na een paar uur opeens verdwijnt.. Laat je echt niet afschepen met een simpel kuurtje want het is verschrikkelijk om te zien hoe iemand bijna niks meer kan!

Lindsey_99

Re: Iemand ervaring met een tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:18

Niet elke teek is besmet. En niet iedereen krijgt een rode ring na lyme besmetting; het kan ook zonder foute boel zijn. Dat maakt het zo lastig.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:00

Ik schop dit oude topic even omhoog :)

Door verschillende lichamelijke klachten wil ik me op Lyme laten testen. Ik ben er al snel achter gekomen dat dat nog niet zo makkelijk is. :=
Ik heb niet bewust een teek gezien op m'n lijf en geen rode kring. Dat laatste is lang niet altijd nodig voor een besmetting en ik heb van de zomer in Afrika gezeten en daar dagelijks door lang gras etc gelopen. Ook terug in NL regelmatig in lang gras / het bos dus de kans is reëel dat ik wel een teek heb gehad.
Moet zo een lang zitten voor ze het kunnen overdragen?

Van m'n huisarts verwacht ik weinig. Die vindt het allemaal wel welletjes en ziet me liever eerst 10x naar een fysio gaan. Die tijd heb ik niet, ik zit nu in de ziektewet omdat het me door alle klachten niet lukt m'n werk pijnvrij uit te voeren.

Uiteraard bel ik eerst de huisarts op maar verwacht dus niet veel.
Wat is verstandig om te doen, om Lyme met enigszins 'zekerheid' uit te sluiten? Duitsland is echt ver voor mij dus heeft niet m'n voorkeur.

Edit: ik heb als kind wel eens teken gehad maar nooit die rode kring.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:22

Ook in Nederland zijn er ILADS artsen, dus je hoeft niet per se naar het buitenland.

... op zijn Rotterdams gezegd: wellicht is het Havenziekenhuis een idee ivm Afrika.
Je bent redelijk recent in een ver buitenland geweest en je hebt misschien een arts nodig die verstand van tropische ziekten heeft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:56

Nyaleti, ik zou toch als eerste stap bij je huisarts vragen om tests op borrelia, babesia, bartonella, rickettsia etc. In ieder geval op IgG en IgM antistoffen. Zeker ivm Afrika etc, waarom zou je huisarts dat weigeren bij een gedegen verhaal van jouw kant? Heb je koorts (gehad)?

Wellicht kun je hier nog contact mee opnemen:
https://amsterdamumc.org/nl/vandaag/zie ... n-lyme.htm

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:21

Tegenwoordig is het nergens makkelijk voor om voor je ‘gemoedsrust’ te laten testen op wat dan ook.

Persoonlijk zou ik ook eerder laten testen op tropenziekten dan Lyme. Het hoeft niet perse 24 uur te duren. Maar je zou wel gemerkt hebben als je door een teek gebeten was.

En voor andere mensen die ooit twijfelen om te testen na een tekenbeet en/of kring. Je kunt de teek bewaren en opsturen om te laten testen. Daarnaast; push door bij je huisarts. Ga voor die test en is die negatief? Ga er niet vanuit dat je dan geen Lyme hebt. Na een half jaar is Borrelia niet meer aan te tonen in je bloed omdat je lichaam ophoudt met antistoffen aanmaken. Ook zijn er meer soorten Borrelia dan waar standaard op getest wordt.

Ik heb nu 15 jaar Lyme, dankzij volharding van mijn moeder niet in een rolstoel beland en dankzij de Lyme kliniek van het Radboud niet chronisch vermoeid. Nooit een positieve test gehad, wel door het Radboud gediagnosticeerd.

Onder aan de streep maakt het ook allemaal niets uit, als je maar jezelf serieus neemt en behandeld wordt tegen Lyme. Normaal ben ik absoluut geen fan van preventief of op de gok antibiotica nemen, maar het heeft mijn leven gered x2.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:32

Fijn dat er vanuit de huisarts ook op vanalles getest kan worden, dat was mij even onduidelijk.

Ik had me in mijn post even anders moeten verwoorden. In Zuid Afrika heb je veel verschillende soorten teken, voornamelijk hele kleine Pepper ticks die zover bekend geen Lyme dragen. Die heb ik regelmatig gehad. Kan dus best dat er een gewone teek (welke dragen Lyme?) tussen zat en ik het heb aangezien voor een pepper tick.
Sowieso veel muggen, spinnen en godsknowwhat- beten gehad. Geen idee hoe een tekenbeet eruit ziet als er geen rode kring om vormt.

Ik ben al sinds Juli terug en in Oktober begon de eerste klacht. December en nu Januari wordt het meer en meer. Voornamelijk pees en gewrichtsklachten (ontstekingen, stijf, gevoelig) met wat onverklaarbare klachten tussendoor en echt flink vermoeid.
Fibromyalgie is nog niet uitgesloten maar ik nijg nu zelf meer naar Lyme.
Uiteraard navraag gedaan en het klinkt Afrikanen niet bekend in de oren als een ziekte die zij daar hebben (en wij hier niet).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:57

Zeker kan de huisarts dat, al zijn er andere typen tests die mogelijk beter zijn. Maar als eerste stap kan de huisarts. Eigenlijk kunnen alle bloedzuigende beestjes ziektes overdragen.

Ps: pepper ticks zijn toch gewoon nimfen? In principe kunnen nimfen (eerste stadia na larf) alle ziektes bijdragen/overbrengen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:15

Juist de nymphen staan erom bekend wat betreft Lyme. Dochter als kind regelmatig gebeten en jaren later kwamen de klachten. Drie internisten en een slimme neuroloog die het verhaal aan een Amerikaanse collega vertelde later kreeg ze eindelijk antibiotica. Gelukkig hersteld maar echt geluk gehad dat het met de nodige antibiotica over is gegaan. Nooit de bacterie kunnen vinden met regulier testen. Wel dna van borrel is in bloed gevonden bij buitenlands lab. Dat werd hier niet erkend.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:53

Geen idee of pepper ticks de nymphen zijn. Als ik er op Google krijg ik alleen de ziekte waarvan het bekend is dat ze die overdragen in Zuid Afrika: Tick fever. Niks over Lyme.

Met de huisarts besproken en sowieso wimpelt hij al m'n klachten af maar hij is nog van de 'oude garde' wat Lyme betreft. Hij noemde als behandelplan 2 weken antibiotica..
Online lees ik veel (op sites die betrouwbaar overkomen) dat je echt niet altijd die rode kring hoeft te hebben. Dat het echt veel voorkomt zonder de rode kring.
Huisarts z'n antwoord was "99,9% heb je gewoon die rode kring"

Wat is jullie kennis daarover?