Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Judith_H schreef:Ik zie dat het topic al wat ouder is, maar hoop toch dat ik mijn reactie mag neerzetten.
Wij zijn gisteren bij het audiologisch centrum in het LUMC geweest met ons bijna 3 jarige zoontje (hij wordt maandag 3).
Daar is geconstateerd dat die TOS heeft. Hij komt in aanmerking voor een specialistisch KDV en extra hulp daarnaast.
Ondanks dat ik al vermoedens had en je het onbewust al weet, kwam de boodschap toch wel hard aan.
Ergens opgelucht dat die nu geholpen gaat worden, maar aan de andere kant is een "stempel" niet wat je wilt voor je kind.
We gaan dit jaar er alles aan doen om te zorgen dat die straks bij 4 wel de overstap naar het normale basis onderwijs kan. Zo niet, kan die op dit KDV nog langer blijven, dus dat scheelt wel.
De TOS kenmerkt zich bij hem heel sterk op de woordenschat, het taalbegrip is uitmuntend en zeer boven gemiddeld. Hij kan het alleen niet uiten met woorden.
Hij ging al 2 dagen naar het normale KDV, hier komen dus nog 2 ochtenden op het speciale KDV bij. Dat is veel, maar hem op de normale dagen naar het speciale KDV sturen kan niet en is qua werk voor ons ook niet haalbaar gezien de tijden.
Ik moet het ook allemaal nog even laten landen en sta nu nog even vol in de regel modus, maar hoop dat ik hier in dit topic nog wel wat herkenning/tips kan vinden.
Het is voor ons volledig onbekend terrein, want onze oudste heeft het niet, sterker nog, die loopt enorm voor in de spraak en taal ontwikkeling.
haffiefreak schreef:Judith_H schreef:Ik zie dat het topic al wat ouder is, maar hoop toch dat ik mijn reactie mag neerzetten.
Wij zijn gisteren bij het audiologisch centrum in het LUMC geweest met ons bijna 3 jarige zoontje (hij wordt maandag 3).
Daar is geconstateerd dat die TOS heeft. Hij komt in aanmerking voor een specialistisch KDV en extra hulp daarnaast.
Ondanks dat ik al vermoedens had en je het onbewust al weet, kwam de boodschap toch wel hard aan.
Ergens opgelucht dat die nu geholpen gaat worden, maar aan de andere kant is een "stempel" niet wat je wilt voor je kind.
We gaan dit jaar er alles aan doen om te zorgen dat die straks bij 4 wel de overstap naar het normale basis onderwijs kan. Zo niet, kan die op dit KDV nog langer blijven, dus dat scheelt wel.
De TOS kenmerkt zich bij hem heel sterk op de woordenschat, het taalbegrip is uitmuntend en zeer boven gemiddeld. Hij kan het alleen niet uiten met woorden.
Hij ging al 2 dagen naar het normale KDV, hier komen dus nog 2 ochtenden op het speciale KDV bij. Dat is veel, maar hem op de normale dagen naar het speciale KDV sturen kan niet en is qua werk voor ons ook niet haalbaar gezien de tijden.
Ik moet het ook allemaal nog even laten landen en sta nu nog even vol in de regel modus, maar hoop dat ik hier in dit topic nog wel wat herkenning/tips kan vinden.
Het is voor ons volledig onbekend terrein, want onze oudste heeft het niet, sterker nog, die loopt enorm voor in de spraak en taal ontwikkeling.
Natuurlijk mag je je reactie hier neerzetten.
Onze zoon heeft op 10 mei zijn eerste onderzoeken in Groningen.
School heeft ook extra hulp gevraagd via kentalis, zodat we (ouders, school en logopediste) hem goed kunnen helpen en op 1 lijn zitten.
Misschien voor jou ook iets om aan te vragen? Extra hulp op school