Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:38

Relaxed schreef:
Momo94 schreef:
Ik moet veel meer kg afvallen en heb nu toch maar eens contact opgenomen met een diëtiste. Heb ook de lazyfitgirl methode geprobeerd, alleen waar ik spaak in liep is afwisseling en vooral met ontbijt en lunch. En ik wil het vooral simpel houden en niet allerlei baksels moeten gaan maken.

Maar waarom moet die afwisseling dan? Volgens mij is dat echt zo'n fabeltje.. Of wil je juist afwisseling en lukt dat niet?

Omdat ik er dan op uitgegeten raak en vervolgens ga snaaien of verkeerde niet voedzame dingen ga eten. :o

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:43

Nog een praktische tip over denken in wat wél kan...

Heb je instagram? Volg daar @caravdrijkenvec eens. Zij zet steeds een gezond en ongezond alternatief tegen elkaar af. En die gezonde alternatieven zijn vaak hartstikke leuk, dat is echt wel meer dan een slablaadje :D

Voorbeeldje van een van haar posts: 1 red velvet muffin bevat meer calorieën dan een klein bakje aardbeitjes + een beetje lemon cheesecake skyr + ijskoffie + een kleine magnum. En reken maar dat je van dat laatste ook nog veel langer 'vol' zit dan van een muffin.

Menino schreef:
leeslampje schreef:
Mee eens Ibbel :j

Toen ik ging 'diëten' om af te vallen, deed ik niks radicaals. Maar heb ik een hoop gewoonten aangepast naar iets gezondere gewoonten. Afvallen ging langzaam, maar wel super steady. En dit is hartstikke makkelijk vol te houden, ik denk de rest van mijn leven wel. Tuurlijk eet ik soms nog mega ongezond of veel te veel, maar dat zijn dan uitzonderingen (die je prima kunt hebben, zo lang je het gros van de tijd gezond en voldoende eet).

Edit: een mindswitch, tja. Ik hoorde op tv laatst de opmerking: "je wilt het wel zijn, maar je wilt het niet worden". In dit geval zou dat betekenen: je wilt wel op gewicht zijn, maar niet je gewoonten veranderen om dat te bereiken. Hoe graag wil je dan echt afvallen? Hoef je niet te beantwoorden, retorische vraag. Je motivatie moet echt uit jezelf komen dus je moet het écht zelf willen. En allerlei handigheidjes die in dit topic genoemd worden, kunnen je dan helpen om het vol te houden.

Ja, alleen in deze wereld is het grootste probleem denk ik wel dat mensen het wel willen worden.... Het grootste gedeelte van de dag. Alleen even niet als dat gebakje wordt aangeboden. Of ze een zware ochtend hebben gehad etc. En daarna dan weer wel, maarja. Dan moet je weer opnieuw beginnen met dat "worden" dus laat dan maar.

Beetje de korte-termijn gratificatie vs. de lange termijn gratificatie. Dus dan heb je wapens nodig om de korte-termijn bevrediging te weerstaan :D
Dat zijn vaak toch vervangende gedachtes voor de snode stemmetjes dat het allemaal niet uitmaakt, je het verdient, eentje niet zo erg is, of dat je morgen ook wel gezond kan gaan eten.
Dat moet je alleen echt trainen als het er van nature (of om wat voor reden) niet inzit, en gaat niet 1,2,3....

Ja mooie aanvulling :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:46

Totaal omgekeerde wereld in je hoofd.
Ik moest meer gaan eten van de gezonde dingen en ik snap helemaal dat jij honger hebt als jij zoveel stappen zet en eet alsof je een kantoor medewerker bent.

Ik zou je ontbijt, lunch en tussendoortjes gaan vullen met veel eiwitten, gezonde vetten en vezels.
De verleiding van de Mac zou ik toch echt proberen te gaan skippen, dat is calorieën binnen scheppen en je krijgt amper wat nuttigs binnen. Dan kun je onderhand beter 5 roomboter croissants naar binnen werken met een lading jam.

pipo

Re: Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:02

De meeste mensen kauwen niet goed. Ga leren kauwen. Normaal is het hap kauw slik weg. Probeer gewoon eens 15 keer te kauwen op 1 hap. Daarnaast niet drinken tijdens of voor het eten. Wacht daar een half uurtje mee. Ook als je een tussendoortje neemt.
Ik heb een sleeve ( maagverkleining) gehad. Dan moet je ook aan regels houden. En idd eiwitrijk eten. Maar wel wat je lekker vind zodat je niet op een kale wortel hoeft te knagen. Je zegt 4 beschuitjes. Waarom 4? Als je goed kauwt heb je vast aan 3 genoeg. Dit gaat niet in 1 dag veranderen. Dat moet je trainen. Trainen om te kauwen en trainen om te voelen dat je vol zit.
Succes

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:11

Moonlight17 schreef:
Totaal omgekeerde wereld in je hoofd.
Ik moest meer gaan eten van de gezonde dingen en ik snap helemaal dat jij honger hebt als jij zoveel stappen zet en eet alsof je een kantoor medewerker bent.

Jeetje.... 'Zoveel' stappen? 'Eten als een kantoormedewerker'?
Het zijn meer stappen dan de gemiddelde Nederlander loopt, maar zo absurd is het nou ook weer niet.
En eten als een kantoormedewerker? Ik vind dat TS behoorlijk veel eet als ik eerlijk ben. Ik krijg het net 15,000 stappen op een dag niet weg. Dat zegt niets over hoe gezond het is en hoe lang het een gevuld gevoel blijft geven trouwens en daar is natuurlijk winst in te behalen.

TS, in theorie is het heel simpel; je zult meer moeten verbruiken dan je binnen krijgt.
Zolang jij vindt dat je iets verdient als je het middaguur gehaald hebt en dan jezelf beloond met iets van McDonalds ben je nog niet zover.
Dit komt allemaal neer op mindset inderdaad.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:20

Begin de dag eens met een lekker stevig ontbijt; zeker 200ml volle yoghurt met 4 eetlepels muesli 4 eetlepels haver en een eetlepel lijnzaad. Als het je lukt na dit ontbijt en voor de lunch weer trek te krijgen, neem dan een banaan/sinaasappel.
Lunch gewoon of voor het makkelijke weer een hoop yoghurt met muesli en haver.
Ga lekker thee zetten met de hibiscus / gember thee tip! Drink die de rest van de middag.
Wel 's middags wat matigen met suikers, dus een stukje oude kaas of een plak rosbief. Neem gerust een lekkere cappuccino met volle melk (met evt. zoetstof/natrena) tussendoor. Alles om tijd te rekken tot je aan je avondeten gaat beginnen. Dan liefst weinig aardappels maar minstens 400 gram groente en max 125 gram vlees of een ei.
Als toetje mag je jezelf verwennen: 2 eetlepels haver met een volle theelepel cacao en suikervrije vla of yoghurt oid. Aanzoeten met natrena.
Als je daarmee nog trek hebt dan weet ik het ook niet meer.
Heel veel succes!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:25

Ik vind het heel eng als "2 eetlepels haver met een volle theelepel cacao en suikervrije vla of yoghurt oid. Aanzoeten met natrena." geldt als verwennen. Volgens mij is dat echt niet vol te houden, ik zou het niet kunnen in elk geval }:0

Gewoon af en toe genieten van een ijsje, chocola of lekker kaasje. Alleen geen hele bak/reep/kaas in 1x. En als je die cheeseburger 1x per week eet in plaats van 4x dan boek je ook al veel vooruitgang.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 18:33

Menino schreef:
karrij schreef:
Wat ik zelf al heb geprobeerd?? Ik zou bijna zeggen wat niet.

Ik gebruik constant smoesjes waarom ik iets wel zal eten ipv waarom niet!

Ik werk zo'n 3 dagen per week en tussen de middag vind ik vaak zelf dat ik wel wat verdiend heb! Mijn guilty plessure zijn cheeseburgers van de mac, maar eigenlijk hou ik overal wel van, tis echt verschrikkelijk.

Ik heb zelfs een voedingscoach ingeschakeld ( nog niet eens zolang geleden).

Sochtends begin ik met 4 beschuitjes met magere kaas en een bakje optimel yoghurt met optimel vla. Niet eens zo heel verkeerd, maar mijn 4 koolhydraat arme boterhammen met kipfilet heb ik al om 10 uur op! En dan koop ik tussen de middag nog wat lekkers, vaak van de mac.

Savonds kook ik wel, maar dan later nog weer van allerlei lekkers.

Het is dat tussen de 15 en 20.000 stappen per dag zet anders zou ik geen 85 kilo wegen maar 125 kilo.

Ik wil een mindswitch, maar hoe. Als ik onder de 80 zou wegen ben ik al blij maar met de decembermaand voor de deur heb ik er een hard hoofd in

Ik heb geen aandelen, maar als je een mindswitch wil raad ik je echt dat boek aan wat ik noemde :D Dat is gemaakt om smoesjes te ondervangen.

Enige probleem is dat je dan geen smoesjes moet bedenken om de opdrachten uit het boek te doen :')

Ok ik ga eens googlen, dank voor je tip

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:35

Lijsken schreef:
Ik vind het heel eng als "2 eetlepels haver met een volle theelepel cacao en suikervrije vla of yoghurt oid. Aanzoeten met natrena." geldt als verwennen. Volgens mij is dat echt niet vol te houden, ik zou het niet kunnen in elk geval }:0

Gewoon af en toe genieten van een ijsje, chocola of lekker kaasje. Alleen geen hele bak/reep/kaas in 1x. En als je die cheeseburger 1x per week eet in plaats van 4x dan boek je ook al veel vooruitgang.

Ja dat af en toe is natuurlijk het ding waar TS tegen aan loopt. Als ze elke dag een desert neemt waar je u tegen zegt, dan heeft het nog geen zin. Maar vaak is iets met een grote hoeveelheid cacao, maar relatief weinig suiker al lekker genoeg om het uit te kunnen houden tot je van jezelf weer dat ijsje, chocola of wat dan ook mag.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:36

Vergeet ook niet voldoende te bewegen!

Na het sporten is altijd mijn hongergevoel weg

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 18:48

Blij te lezen dat ik niet de enige ben haha
Het is en blijft een strijd, mijn zus heeft hetzelfde maar zij loopt lang niet zoveel als ik

Ik heb bijvoorbeeld vandaag nu al 12.972 stappen op mijn tellertje en straks wandel ik nog een grote ronde met de honden van zo'n 4 a 4,5 duizen stappen, tel maar op!
Ik moet nog kuilvoer pakken dus krachtwerk,nee beweging heb ik genoeg!

Mijn jaargemiddelde aan passen

Afbeelding

Valt niks over te zeggen toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:50

Nope, maar die hoeveelheid beweging kan je dus tegen die éne cheeseburger afstrepen...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 18:52

Ibbel schreef:
Nope, maar die hoeveelheid beweging kan je dus tegen die éne cheeseburger afstrepen...

yep I know

Was ik me daar maar zo van bewust als ik de die cheeseburger gekocht heb en die eerste hap maak, en vaak kaan ik er 2 achter elkaar op, zijn inderdaad zo'n 700 calorieen -O-

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:54

Ik heb heel erg dat als ik niets 'mag' dat ik het juist wil. Bij mij werkt het veel beter om bijvoorbeeld dan 1x per week 1 broodje te halen van de mac ipv tegen mezelf zeggen dat het niet mag, dan krijg ik er juist een onbedwingbare drang naar en bestel ik ook teveel wat ook op moet.

Ben het wel eens met dat je kritisch kan kijken naar wát je eet, ik vind 4 beschuiten en yoghurt qua hoeveelheid echt veel, maar weet dat het qua voedingswaarde eigenlijk weinig doet behalve suikers. Koolhydraatarme boterhammen geen ervaring mee, eet liever volkoren voor de vezels.

Ik zou voor ontbijt eens kijken naar een kwaliteitsmuesli (ben zelf tevreden over mymuesli.com) en dan icm griekse yoghurt, daar blijf ikzelf altijd lang vol van zitten.

Ga ook bij jezelf na of het wel echt honger is, is het geen dorst of verveling?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:57

Wat mij hielp is wat Ibbel zegt, en heel suf, alles bijhouden wat ik at in een app. Dan denk je echt wel na of je die ene extra snack of boterham nog wel moet nemen. Ik vind trouwens ook dat je best veel eet. Ik haal de 15 a 20.000 stappen ook makkelijk maar krijg echt geen 4 boterhammen weg tussen de middag.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:10

Hier hetzelfde, 10kg mocht er best af. Bij mij werkt lazyfit wel goed maar het is een proces en anders leren denken. Inmiddels 6kg kwij, dus we gaan rustig door. Mijn valkuil is vooral drukke periodes, moe zijn en makkelijk naar makkelijk eten grijpen. Stuk verbeterd gelukkig

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:13

This moeilijk ts want iedereen is anders. Sommige eten liever 3x per dag goed en andere liever 8x per dag wat kleinere porties.
Het moment dat jij elke minuut van de dag in je hoofd zegt; Ik mag dit niet, mag dat niet, en constant negatief blijft denken gaat het je (in de meeste gevallen) niet lukken. Die wilskracht hebben mensen gewoon niet.
Ipv ongezond eten kun je eerst alles omzetten in gezond eten. Dus ipv die burger neem je eerst je 4-5 boterhammen in ieder geval tot je vol zit net zolang tot je gewend bent 'nee' te zeggen tegen het ongezonde. Pas dan nog een moeilijke strijd van het eten afbouwen, in het begin is dat heel moeilijk want je maag is gewend aan 5 boterhammen. Tijdens het eten niet iets anders doen helpt ook nog wel is, dus geen telefoon, geen andere afleiding maar gewoon 'saai' gaan zitten en bewust eten en kauwen.
Kleine veranderingen maken werken echt beter maar eer dat je mentaal bent gewend aan het 'nee' zeggen ben je echt wel een jaar of 2 verder. (en dat word makkelijker, geloof me, dat valt te trainen en hoe vaker je het doet hoe makkelijk je het weer op kunt pakken áls je eens de fout in gaat)
Tegen jezelf zeggen dat je sterker bent dan je wilskracht en je bent er zo. 8-)
Succes in ieder geval ts!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:28

Veel mensen zeggen this wilskracht this mindset. Ik zeg this wetenschap.

Ik heb iemand op tiktok gevolgd. Die onderzoek deed naar de volgorde waarin hij at. Per gerecht.

De key is om eerst vezels te eten en dan pas de snelle suiker.
Als je dat doet dan krijgt je lichaam geen sugarrush. En blijven je insuline levels stabiel.

Dit zorgt er voor dat jij vervolgens de hoeveelheid eten per maaltijd kan verlagen waardoor je in een calorie deficit komt (dus minder kal opneemt dan je verbruikt). Als je lichaam er aan gewend is. Zal je ook uiteindelijk meer gericht trek gaan krijgen ipv altijd de zelfde zoete meuk willen.

Dus stel je hebt groente, vlees en rijst op je bord liggen. Dan eet je eerst je groente helemaal. Dan je vlees en dan pas je rijst.
Dan blijven je levels stabiel.

Zou je eerst rijst gaan eten dan krijg je dus die piek waardoor je lichaam vervolgens in overdrive gaat om die suiker bom te stabiliseren. En dan krijg je een dip. En op het moment van die dip krijg jij trek en graai je weer naar lekkere dingen.

Jou lichaam laat namelijk alarmbellen af gaan die niet af horen te gaan omdat je suikerlevel niet stabiel is.

Die meneer hield zijn suiker levels bij met zo een diabetes apparaatje.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 20:24

Dank mooie tips! En inderdaad kauwen,vaak is het hap,slik,weg! En misschien van een kleiner bord eten.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:26

Lieve TS, als je om 10u ‘s ochtends al strijd met eten zit te voeren omdat je je lunch al ophebt, dan denk ik dat je veel te streng bent voor jezelf. Dat houdt niemand vol!

Heb je een idee waarom je honger hebt? Is het echt honger, of kan het een teken zijn van bv. verveling/stress/vermoeidheid of nog iets anders? Of kan het zijn dat je ook bepaalde voedingsstoffen in je eetpatroon mist waarom je lijf maar blijft vragen om eten?
Zit je verder goed in je vel? Slaap je goed en lang genoeg?

Er zijn al veel tips gegeven, maar ook het totaalplaatje is belangrijk. Bv. langdurige stress stimuleert hormoonproductie die weer het hongergevoel kunnen aanwakkeren en (buik)vetopslag stimuleren. Daar kan geen dieet makkelijk tegenop!
Ik zou daarom bovenstaande vragen beantwoorden met hulp van een goeie diëtiste.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:28

Wat goed dat je dit topic hebt geopend.

Hier net zo.

Ik volg mee.

Pas las ik je moet je lichaam voeden ipv van vullen.
Dat vond ik wel een goede.

Ik ben er soms ook niet van bewust dat ik weer aan het eten ben.

Geen trek maar loop toch weer naar de kast.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:33

De app van het Voedingscentrum downloaden en invullen. Dan zie meteen of je genoeg vezelsz eiwitten enz binnen krijgt. En als je ziet hoeveel kcal bijvoorbeeld een koekje is laat je het wel uit je hoofd om er een extra te nemen.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:57

Afvallen is echt ontzettend lastig, maar er zijn wat dingen die kunnen helpen! En diëten is er vaak geen van, want dan voel je je alleen maar ellendig of je eet het er later weer aan.

Wat enorm kan helpen is niet nadenken over wat je niet mag, maar nadenken over wat je wel mag. Het is namelijk veel moeilijker om de weerstand te verstaan van wat je niet mag. En inderdaad, ik heb hetzelfde, als ik mezelf iets verbied dan wil ik het des te meer. Dus dat doe ik ook niet :+
En daarnaast drastische veranderingen zijn moeilijk vol te houden, en wordt je door ontmoedigd.. Dus daar zou ik ook mee oppassen.

Nadenken over wat je wel mag ipv niet "mag", hoe gaat dat in de praktijk? Een lijstje maken van dingen die je wél mag zodat je daar op kan focussen. Bijvoorbeeld: meer fruit eten, meer water drinken, meer thee drinken, meer thuis koken (ook als dat een cheeseburger is, dan is die thuis gezonder en vullender), ik mag iets lekkers maken en kies daar een leuk en gezond recept voor uit, etc. Dat zorgt er namelijk voor dat als je honger hebt o.i.d., je niet denkt aan wat je allemaal niet mag. Net de roze olifant. Je mag er niet aan denken, dus dan doe je dat des te meer.

Verder helpt het ook niet om te streng te zijn voor jezelf. 500 kcal minder eten op een dag maakt je in de long-term alleen maar veel hongerig. Met bijv 100 kcal minder per dag kan je op de lange termijn heel wat kilo's sustainable afvallen. Samen met je gewoontes veranderen maakt dat onwijs verschil.

Voorbeeld: week 1, alle drankjes zoals cola etc. vervangen door water, thee, koffie. Week 2, als je zin hebt om te snacken een stuk fruit pakken. Week 3, meer gerechten zelf koken. Week 4, kleinere porties opscheppen. Eet tot je 80% vol zit. Eventueel kan dat ook per 2-3 weken natuurlijk, net wat voor jou helpt.

Deze videos hebben mij ook enorm geholpen. Zij baseert haar video's namelijk daadwerkelijk op wetenschap. Je kunt alle artikelen zelfs onder de video vinden. Ze maakt het heel makkelijk om te begrjipen :D

Why your diet isnt working:
https://www.youtube.com/watch?v=WTpjQs0atxs&t=292s

How to lose fat and keep it off:
https://www.youtube.com/watch?v=gWocc7i77oM

Ze heeft ook videos over waarom een low-carb dieet bijvoorbeeld niet werkt, en deze video is bijvoorbeeld ook enorm interessant om te zien wat een dieet vol met "processed food" voor je doet: https://www.youtube.com/watch?v=dSCqrr6C5T8

Misschien heb je hier een goede start. :D

Daarnaast verschilt het ook per persoon wat je kan eten. Ik krijg namelijk zelf makkelijk 4 boterhammen op tussen de middag, en zou er dan smiddags gerust nog 4 extra kunnen eten. Omdat ik daar niet vol van raak :+ Hetzelfde voor beschuitjes en crackers... Wat voor mij enorm heeft geholpen is kleinere porties eten, mezelf niks verbieden (savonds een stukje chocola bij de thee elke dag, maar verbied ik dat mezelf is die reep binnen 2 dagen op. Sta ik het toe, doe ik er 2 weken mee), focus op zoveel mogelijk groenten in mijn maaltijden, en maaltijd waar ik vol van zit. Dus ik focus me op meer eiwitten, en kook savonds extra zodat ik de dag erna een gezonde lunch heb of niet weer hoef te koken.

Hopelijk zitten hier wat tips voor je tussen. Zoek vooral uit wat voor jou werkt en leg de druk niet te hoog :) Voor de een werkt het een beter dan de ander. Ik kan heel slecht tegen kcal tellen, en voor anderen werkt het enorm goed.

Nog één laatste tip: vergroot je kennis over voeding. Dat helpt enorm. Zo is een avocado gezond, maar kan je er beter geen 3 op een dag eten want er zitten heel veel kcal in. Hetzelfde voor noten, erg gezond, maar ook erg veel kcal. Zo kan je voor minder kcal thuis een cheeseburger van maken, waar je de hele dag van vol zit. :P

En vooral, ben lief voor jezelf! Het is een proces waar je enorm veel van kan leren, en als je de druk niet te hoog legt en het plezier erin vind, dan helpt dat je voor de rest van je leven. Invest in the long term instead of the quick fix *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:01

Mooi gezegd Desireeee, goede tips.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:17

Sinds ik ontbijt met Skyr en fruit kan ik echt een tijdje vooruit. En bij de lunch regelmatig één of twee gekookte eitjes op brood, vult ook erg goed. Bij mij ligt het er echt aan of ik iets eet wat goed vult. Doe ik dat niet krijg ik ook veel meer zin in ongezonde dingen.