littekencreme, werkt het echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:34

Advies van mijn chirurgen bij alledrie mijn grote operaties was een litteken het eerste jaar niet teveel te rommelen. Vet houden met crème, uit de zon en rust geven. Vaak verzachten de littekens vanzelf in die tijd.
Voor de eerste 2 oks klopte dat idd, nummer 3 is nog geen jaar geleden en zie ik idd nog steeds steeds kalmer worden en vervagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 18:52

Er is mij geen enkel advies gegeven over hoe om te gaan met de diepe open wonden (vetweefsel was zichtbaar, gaten van 2.5-3 cm doorsnede, zeker 2 cm diep zeg maar). Ik hoefde nadat de drains er uit waren ook niet meer terug te komen, alles zou vanzelf herstellen. Ik mocht gewoon direct alles doen en ook zwemmen en op vakantie naar Egypte. Dat ook gedaan. Ik was zelf wel bang voor infectie, maar volgens de 3 artsen in het ziekenhuis zou ik echt niet bang hoeven zijn. Dus gewoon lekker genoten. Met vieze open wonden naar Egypte, en met een bijna gesloten huid met alleen nog korsten 10 dagen later terug. Dat herstellen ging sneller dan iedereen voorspeld had gelukkig.
Maar ja, nu dus nog littekens. Vanaf begin september tot vandaag heb ik er niets aan gedaan, want daar is nooit over gesproken. Nu belde de rechtsbijstand, want ik had op verzoek foto's gestuurd van de littekens en die zeiden dus dat ik op kosten van de tegenpartij littekencreme mag proberen.

Maar dit was dus de bil zeg maar nadat ze er na enige maanden achter kwamen dat er onderhuids wat kapot was en dat het nooit vanzelf zou genezen. Niet alles is zichtbaar, meer naar de rug heb ik ook nog littekens. Het fijne was wel nadat de boel gereinigd was en die rare drains geplaatst zijn dat ik direct alles mocht gaan doen inclusief zwemmen en paardrijden en dat het rare gevoel en de steken weg waren:
Afbeelding

Dit was na het verwijderen van die rode drains en dus het moment van uitbehandeld zijn:
Afbeelding

Dus hiermee 2 dagen later in het vliegtuig gestapt en lekker in de Rode zee gezwommen en gedoken (wat juist heel goed zou zijn volgens de artsen).
De borst en buik plaats ik hier geen foto's van, de borst was ook echt geen fijn gezicht. De borst kreeg in Egypte ondanks geen direct zonlicht op de huid wel blaren op het littekenweefsel. Inmiddels zit alles weer dicht. Als de huid gevoelig blijft voor warmte en zonlicht is dat wel een groot probleem voor mij, ik ben graag en veel buiten met mooi weer. In de zon liggen bakken doe ik niet, maar die blaren kreeg ik dus zelfs door een badpak heen.

En bij thuiskomst zag het er zo uit en ben ik gestopt met verbanden en pleisters, geheel dicht dus. Van die hele diepe wonden met drains naar geheel dicht in 3 weken:
Afbeelding

Maar nu resteren dus nog de vlekkerige littekens. Helaas. De vlekken tussen de gaten zijn ook littekens van de beet, maar dat was al vanzelf hersteld. Maar ook die vlekken zie je helaas nog.

Vanmiddag eerste keer creme gesmeerd, vanavond weer. Ik zal het dan 2 keer per dag proberen. Hopelijk zie ik snel resultaat, want ik ben ook iemand die er snel mee ophoudt als het toch niet lijkt te werken. Vanuit het ziekenhuis heb ik dus geen enkel advies gekregen over hoe om te gaan met de wonden of korsten. Op internet lees ik inderdaad dat het wel tot 2 jaar kan duren voordat je een definitief litteken hebt.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-11-22 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: littekencreme, werkt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:54

Ga er niet vanuit dat je met een week of 2 weken verschil ziet. Dit soort dingen kosten gewoon heel veel tijd. Het is pas 2 maanden dicht, je kan daar nog niet teveel van verwachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:56

Dat er nog korsten op zitten betekend niet dat de wond dicht is.
Er zit nog geen nieuwe huid onder.
Ik vind het voor een hondenbeet erg netjes uit zien hoor.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-11-22 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 18:56

secricible schreef:
Ga er niet vanuit dat je met een week of 2 weken verschil ziet. Dit soort dingen kosten gewoon heel veel tijd. Het is pas 2 maanden dicht, je kan daar nog niet teveel van verwachten.

We gaan het zien, heb net 1 keer gesmeerd. :P

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:00

Alles waar ik zichtbare littekens aan heb overgehouden stammen of uit mijn kindertijd, daar waar ik het advies van de huisarts, het ziekenhuis of de chirurg heb gevolgd of zelf nalatig ben geweest...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:04

Heel bot gezegd gaan de artsen in het ziekenhuis die de wonden behandeld hebben ook niet over het cosmetische gedeelte van de littekens. Daarvoor moet je toch bij een ander zijn.

Maar blaren op dat litteken was echt niet goed. Huid op die plekken is extreem kwetsbaar en moet je dus tegen zonlicht of eigenlijk uv beschermen. En ja, dat kan ook door kleding heen soms

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 19:10

MyWishMax schreef:
Heel bot gezegd gaan de artsen in het ziekenhuis die de wonden behandeld hebben ook niet over het cosmetische gedeelte van de littekens. Daarvoor moet je toch bij een ander zijn.

Maar blaren op dat litteken was echt niet goed. Huid op die plekken is extreem kwetsbaar en moet je dus tegen zonlicht of eigenlijk uv beschermen. En ja, dat kan ook door kleding heen soms

Ik heb die dus steeds beschermd. Had altijd een badpak en tshirt aan, of badpak en duikpak. Ik heb niet 1 keer in Egypte in de zon gelegen, want daar hou ik totaal niet van. En ingesmeerd heb ik me ook gewoon. Ben dus niet verbrand verder. Dus het is niet dat ik het in de volle zon gehad heb. Had dat van die blaren ook echt niet verwacht omdat ik totaal niet verkleurd ben zeg maar. En niet topless loop. Hoop wel dat het nu al minder kwetsbaar is, want anders gaan er nog veel blaren volgen in de toekomst zeg maar.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:21

Ik zou zsm bij de huisarts om een doorverwijzing vragen naar een huidtherapeut. Littekens zijn de eerste periode na ontstaan nog het beste te 'sturen' hoe ze genezen.

Wat info over littekens en hun behandeling:
- littekenweefsel kan vocht niet goed vasthouden en dat is wel heel belangrijk (voor de genezing denk ik, het is al even geleden dat ik al deze uitleg heb gehoord..). Een vochtinbrengende creme is daarom heel belangrijk.

- Verkleefd littekenweefsel (dus dat het hard aanvoelt ipv soepel) kun je met littekenmassage behandelen. Een huidtherapeut weet hoe. Het wordt dan weer elastischer waardoor het "egaliseert" met de omliggende gezonde huid ipv dat je een deuk houdt.

- Roodheid van de huid kan behandeld worden met lasertherapie. Ik heb dit zelf niet gehad dus kan daar weinig over zeggen.

- Een siliconenpleister helpt ook écht! Het zorgt voor het liften van de huid (dus ook weer dat de deuk/put weggaat) en stimuleert ook de doorbloeding en dus genezing en daarmee roodheid.

Het is niet gek dat de artsen je er (helaas) niet op hebben gewezen. Ik heb dezelfde ervaring opgedaan, artsen zijn niet echt bezig met het cosmetische deel, maar ik liep gelukkig op dat moment al bij een huidtherapeut.

Mijn littekenbehandeling is door mijn eigen verzekering (grotendeels) vergoed en iedereen is zeer onder de indruk hoe ontzettend mooi het is genezen (incl de artsen).

@nyaleti.. Daarvoor was ik dus al bij de huidtherapeut haha. Je hebt daar peelings voor en evt lasertherapie. Ook dit wordt soms vergoed door de verzekering, dus zeker het uitzoeken waard.

Edit: hier nog wat info mbt verzekering https://www.pnozorg.nl/vergoedingen/vergoedingen-a-z/2020/oedeem-en-littekentherapie/
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 09-11-22 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:26

Ik kan me het wondverloop heel anders herinneren nav je topic in juni.

Lekte bloed en wondvocht, ging toch zwemmen en duiken met open wonden. Ik weet niet of je nav de lekkende wonden überhaupt nog terug bent gegaan naar de arts. Is je namelijk wel geadviseerd.

Dan vind ik het niet vreemd dat het minder mooi geneest allemaal.

Er gaat veel tijd over eer dat een litteken minder zichtbaar wordt en dan ligt het ook aan meerdere factoren of het echt mooi word.
Massage en olie houden de huid soepel, maar echt weggaan zal het nooit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 19:43

Ik zie pleisters niet meer zitten, na 3 maanden irritatie van verbanden en pleisters is dat nu echt iets waar ik niet meer mee begin. Smeren vind ik prima, maar iets er op plakken is een nogo geworden. Dat irriteert gegarandeerd weer. Dus een siliconenpleister zie ik gewoon niet zitten. Siliconenzalf wel, mits dat niet iets op de huid achterlaat. En ik het niet zelf hoef te betalen. Gezien de prijs vind ik voorschieten zelfs te veel.

Ik heb zeker harde stukken, ik heb boven mijn bil een paar harde bobbels en wat je op de foto ziet is in het geheel gewoon heel erg hard. De borst is niet hard, maar jeukt echt zo enorm. Tot nu toe heb ik eigenlijk niets op de littekens gesmeerd. Ben ook niet zo'n smeerder in de winter zeg maar. En het is ook niet genoemd dat het kon.

Omdat ik inmiddels al zo'n 1000 euro inclusief de 385 euro eigen risico heb voorgeschoten en nog niets van de tegenpartij gehad heb ben ik ook echt blut. Dus op dit moment is alleen iets mogelijk wat ik niet eerst zelf nog hoef voor te schieten. Geen idee hoe het zit met een huidtherapeut. Ik heb de 35 euro voor de creme wel voorgeschoten, maar de rek is er eigenlijk gewoon geheel uit.
Ik word om eerlijk te zijn ook moe van het overal achteraan rennen. Dat heeft me echt al veel energie gekost en ik ben nog bezig met het inhalen van wat ik deze zomer allemaal gemist heb door die beet, dus op privevlak ben ik hele avonden nog bezig met inhalen. Als ik dan ook weer naar zo'n huidtherapeut moet, dan kost me dat ook weer tijd en energie. Daar zie ik dan ook wel tegenop, ondanks dat het misschien wel kan helpen. En omdat men zei van pas na 1-2 jaar kun je echt wat over ene litteken zeggen had ik zoiets van ok, dan houdt het nu eerst op en hoop ik dat het beter wordt. Tot dus vandaag de littekencreme aangeboden werd. Dat heb ik wel meteen gehaald.

Het gaat mij nu eerst om de ervaringen met littekencreme. Kennelijk helpt het bij sommigen wel, bij sommigen niet. Ik hoop dat ik wel tot de 'wel helpend' behoor. Ik ga dit nu dus proberen en dan komt een therapeut later wel lijkt mij. De creme is voorgesteld, over een huidtherapeut is nog niet gesproken, maar lijkt me ook wel wat vroeg nog.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:55

Littekencreme van Biordermal hielp mij goed bij de jeuk. Dat het verder een lelijk litteken is geworden, is mijn huid, daar kan de chirurg ook niks aan doen.

Het enige litteken dat bij mij goed is geheeld is het gat op mijn knie: open houden met jodiumzalf (en pleister daar overheen) zodat de wond zonder trekken dicht kan groeien - dat was een wond vergelijkbaar met jouw drainwonden, maar dan een groter oppervlak. Dat was echt een goeie strategie. Als het trekkend is dichtgegroeid kan je eigenlijk maar één ding: opnieuw open maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 20:09

Onali schreef:
Ik kan me het wondverloop heel anders herinneren nav je topic in juni.

Lekte bloed en wondvocht, ging toch zwemmen en duiken met open wonden. Ik weet niet of je nav de lekkende wonden überhaupt nog terug bent gegaan naar de arts. Is je namelijk wel geadviseerd.

Dan vind ik het niet vreemd dat het minder mooi geneest allemaal.

Er gaat veel tijd over eer dat een litteken minder zichtbaar wordt en dan ligt het ook aan meerdere factoren of het echt mooi word.
Massage en olie houden de huid soepel, maar echt weggaan zal het nooit.

Nee, ik heb niets gedaan wat niet mocht. Ik heb gedoken, maar met een droogpak. Zwemmen mocht altijd, mits ik het zou spoelen met schoon water. Jij verdraait nu alles wel. Mijn zeer belangrijke fotowedstrijd is helaas niet gegaan zoals ik wilde (ONK), maar dat opgeven was geen optie voor mij. Ik heb helaas minder kunnen duiken direct na het voorval dan gepland en dat ook grotendeels in droogpak moeten doen helaas. Ja, daar baal ik nog steeds van. Die wedstrijd voelt voor mij als topsport en ik heb niet kunnen doen wat ik had willen doen. Na een week naar de huisarts om hechtingen te laten verwijderen. Daar begon de ellende. het zou ontstoken zijn, maar ik had geen pijn. Antibiotica, dus kreeg een peesontsteking (heb ik nog) als bijwerking. Maar genezen, nee. De huid werd wat minder rood, de wond ging niet dicht. Het wilde dus niet genezen, maar dat lag dus absoluut niet aan mij of aan iets. Of ik nu wel of niet was gaan zwemmen, rust genomen had of niet, het had niet uitgemaakt (onderhuids was wat kapot en dat wilde mijn lichaam er uit werken en dat kon dus niet omdat de huid in tact gebleven is). De wonden bleven lekken, dat klopt, en de huisarts zei dat het niet erg was en vanzelf zou genezen. Dus begin juli was ik door de huisarts genezen verklaard, maar met een gat in m'n bil waar hele pleisters vol vocht dagelijks uitlekten. Genezen en de huid sluiten gebeurde maar niet, ondanks dat ik nog tig keer teruggeweest ben. Ik werd daar een zeur gevonden volgens mij. Dus omdat ik het zat was ben ik uiteindelijk in het ziekenhuis beland, daar deden ze er ook gemakkelijk over, ik zou het moeten spoelen met een katheter en verder kon ik alles doen.
Ik ben echter totaal niet therapietrouw en het voelde gewoon niet goed, dus thuis voelde dat spoelen al als afgescheept worden met iets wat ik niet wilde. En al de eerste keer dat ik het zelf moest doen was gewoon een drama. Het deed nog pijn ook. Ik heb daarop ook weer contact opgenomen met het ziekenhuis. Die wilden niet luisteren, en in de 2 weken tot een volgend bezoek heb ik 3 keer gebeld dat ik dat spoelen niets vond en dat het niet vol te houden was. Ik voelde me als een gehandicapte en zonder een einddatum is zoiets niet te doen voor mij. Ik wilde een antwoord op hoe lang ik dan zou moeten spoelen en dat konden ze niet geven. Het kon wel even duren. Wat is even? Dat was enige maanden. Dus ik weer van 2? 3? ik heb een einddatum nodig, want ik moet verder met mijn leven en weer reizen kunnen plannen. Oh, het kon wel 6 maanden duren. Ik heb toen gezegd geef me dan maar een spuitje, ik ga dat dus niet meer doen, ik vind dat spoelen niet te doen. En ik wil toch echt weer verre reizen plannen, naar oorden waarbij een open wond wel een probleem kan worden qua hygiene en infecties. Spoelen deed pijn, en de pleisters bleven maar irriteren en irriteren, de huid rondom de wond ging ook kapot. Is zowel geestelijk als lichamelijk te zwaar. Snij het open, doe wat, maar dit is geen oplossing. Toen kwam de aap uit de mouw, ook na een half jaar zou het waarschijnlijk nog niet genezen zijn en zou er alsnog gesneden moeten worden.
Er werd gezegd dat het een hele zware operatie zou worden met wel 3 dagen ziekenhuis, en dat het bij complicaties 2 maanden kon duren voordat het dicht zou zitten. En zonder complicaties 2 weken. Dus ik zo: 2 weken vs 2 maanden vs 6 maanden? Ik ga na al deze maanden ellende nu eens van het goede uit, dus hup, snij die zooi open. Ja, maar je moet dan 3 dagen daarna in bed blijven. Ja, dat moet, maar dan kan ik als je het nu doet en het 14 dagen duurt nog net over 16 dagen in het vliegtuig stappen naar Egypte. Dus regel het.
Zo is het dus geregeld en ik had me al voorgenomen echt geen 3 dagen in bed te blijven, maar dat had ik niet gezegd. Ik zou gewoon 's avonds weer in m'n eigen bedje slapen ook al zouden zij er anders over denken. Maar het liep geheel anders, ik kom voor de behandeling, bleek het gewoon om een poliklinische dagbehandeling te gaan. Mooi. Maar er is niet gehecht, dat kon niet ofzo. En heel zwaar bleek een ingreep van 10 minuten te zijn waarbij ik direct weer volledig mocht sporten, inclusief zwemmen. Stelde dus eigenlijk niets voor. Maar het was duidelijk dat dit nooit uit zichzelf had kunnen genezen. De hond had onderhuids vetweefsel kapot gebeten wat mijn lichaam wilde afstoten, maar het gat wat er zat was te klein. Er was te veel huid in tact gebleven zeg maar. Dus is alles er uitgespoeld en daarna zijn drains geplaatst om eventueel overgebleven troep af te voeren. Als de wond zou indrogen mochten ze er uit. En daarna ging de genezing dus heel snel. 3 weken later zat alles dicht.
Als ik dus niet boos geworden was, dan was ik nog aan het lijntje gehouden. Ik vond dat snijden ook niets en haat werkelijk alle artsen zeg maar, maar het moest maar even. Gelukkig kon ik daarna direct alles weer doen. De genezing ging vanaf het reinigen van het onderhuidse probleem dus ineens heel erg snel. Gelukkig. Achteraf gezien zijn er vele fouten gemaakt van hechten direct na de beet (had niet gemogen), tot de antibiotica van de huisarts (was niet nodig), tot daarna het maar aan het lijntje houden en spoelen in het ziekenhuis. Maar daar kan ik niets aan doen en kan het nu ook niet meer veranderen. Nu moeten we gewoon door en gelukkig heb ik geen wonden meer.

Alleen nu die littekens. En het gaat me dus om de ervaringen m.b.t. de creme. Maar ook daar ben ik een beetje bang dat elke dag 2 keer smeren niet te doen gaat zijn, ik ben gewoon niet iemand die therapietrouw is. Die 2 weken antibiotica waren ook al lastig. Toen ik nog aan de pil was vergat ik dat ook geregeld. Ik moet eigenlijk wel met 2 weken resultaat zien om het vol te houden zeg maar.

@Prrrr, ik heb op mijn wonden honingzalf gesmeerd. Dus ze zijn niet trekkend dichtgegroeid. Totaal niet, maar gewoon netjes van onderuit. Je zag ze elke dag minder diep worden.

Littekencreme van biodermal heb ik nu. Als het al helpt tegen jeuk zou dat al mooi zijn. Wel jammer dat het niet werkte tegen het uiterlijk. Ik ga het nu proberen dus.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:30

Maar nu zit je weer de hele wereld de schuld er van te geven.
Bij alle andere mensen had de voorgeschreven route, en ja die kan lang duren en nee daar valt geen tijd voor te geven, gewoon geholpen.
De artsen kunnen er niks aan doen dat JIJ zoals gezegd niet therapietrouw bent.
Dat ligt bij jou.

AB na een hondenbeet is redelijk normaal, je wilt die troep niet in je bloed hebben.

Denk je nu anders over hulp vragen bij een psycholoog of denk je er nog steeds hetzelfde over?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 21:52

Voor littekencreme naar een psycholoog? ik heb geen flauw idee waar je het over hebt, maar het is wel erg offtopic. En absoluut nicht im Frage hier. Ik vraag naar ervaringen over littekencreme en of dat helpt. Niet meer en niet minder. Als de creme niet met een paar weken werkt, dan zou ik wel balen ja, maar ik ga het wel eerst proberen zoals gezegd. Ik heb 2 tubes en als die op zijn hoop ik wel dat je er wat van merkt.
Helaas zijn er toch wel wisselende ervaringen. Ik hoop dat ik aan de goede kant zit.

En wat betreft die ab, de eerste kuur was juist, daarna kreeg ik 2 andere soorten en die waren niet nodig achteraf gezien, en die hebben dus voor de ellende qua bijwerkingen gezorgd waardoor ik nog steeds een hielspoor en achillespeesontsteking heb. Helaas. Er is helaas veel misgegaan in de behandeling. Daar kan ik ook niets aan doen. En het eindresultaat wordt er ook niet echt anders van qua littekens, behalve dat de wonden achteraf gezien eerder dicht hadden kunnen zitten en ik sneller de achterstand van wat is blijven liggen weggewerkt had. Maar de huid was dan niet mooier gebleven ofzo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:55

Nog nooit gehoord dat hielspoor en achillepeesontsteking bijwerkingen waren van AB.

Binnen 14 dagen ga jij echt geen verschil merken met littekencreme.
Daar gaat echt wel een tijdje overheen.

Kwa psycholoog, gewoon voor de verwerking van wat dingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 22:23

Onali schreef:
Nog nooit gehoord dat hielspoor en achillepeesontsteking bijwerkingen waren van AB.

Binnen 14 dagen ga jij echt geen verschil merken met littekencreme.
Daar gaat echt wel een tijdje overheen.

Kwa psycholoog, gewoon voor de verwerking van wat dingen.

Cyprofloxaxine kan die bijwerkingen geven en helaas heb ik dat dus gekregen. Specifiek de hiel wordt genoemd. https://www.lareb.nl/pub-filepreview?id ... n%20hebben.
Maar het is dus een bijwerking die gewoon genoemd staat in de bijsluiter.

Verwerking is niet nodig, dat is grotendeels al gedaan en waar angst voor honden over is, dat is dan maar zo.

Ik heb 2 keer 75ml gekocht. Daar doe je volgens mij heel lang mee, ook bij 2 keer per dag insmeren. Dus dan krijgt het enige maanden de kans. Hopelijk is het dan ook echt minder erg.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:45

Littekencreme werkt alleen als je het braaf een aantal keer per dag smeert en lang volhoudt en dan heb ik het niet over een paar weekjes.

Ik heb zowel siliconecreme/pleisters als littekencreme gebruikt op diverse dunne operatie wonden en of het geholpen heeft weet ik niet,ik weet niet hoe het was geweest als ik het niet had gedaan.

Degene die gelaserd is in de periode van ontharen is het snelste en minst zichtbaar maar die zit ook op een plek waar de zon niet komt.
Of dat toeval is geweest of niet durf ik niet te zeggen.

Mn litteken van januari heb ik niet laten laseren maar dmv siliconenpleisters en creme behandeld en bindweefsel massage maar dat was wel een hele diepe wond.
Zonder die bindweefsel massage was het denk ik nooit soepel geworden want het was een hele dikke harde streng en daar heb ik ook spierschade aan.

Ik denk dat alles valt en staat met het volhouden van de behandeling en denk als je dat niet kunt het gewoon zonde van je tijd en energie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:12

Met wonden zwemmen en in de zon is natuurlijk ook gewoon vragen om een mindere genezing, dat het nu nog steeds jeukt en steekt verbaast me dan ook niks, je huid heeft heel wat te verwerken en is daar nog mee bezig. Ik vraag me af of een littekencreme gaat helpen, wellicht iets omdat vocht inbrengen altijd scheelt.

Verder verbaas ik me ieder topic weer over je houding, het moet zo en niet anders.. Kan me je topic van destijds ook nog herinneren, vol verbazing gelezen hoe je niks wou behalve geld en klagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 11:31

Relaxed schreef:
Met wonden zwemmen en in de zon is natuurlijk ook gewoon vragen om een mindere genezing, dat het nu nog steeds jeukt en steekt verbaast me dan ook niks, je huid heeft heel wat te verwerken en is daar nog mee bezig. Ik vraag me af of een littekencreme gaat helpen, wellicht iets omdat vocht inbrengen altijd scheelt.

Verder verbaas ik me ieder topic weer over je houding, het moet zo en niet anders.. Kan me je topic van destijds ook nog herinneren, vol verbazing gelezen hoe je niks wou behalve geld en klagen.

Waar heb je het over? Er is geadviseerd om juist in zee te zwemmen. En in de zon ben ik nooit met wonden geweest. Ook zijn de wonden netjes afgeplakt geweest hoor, je hebt van dat waterdichte folie, dan kun je gewoon zwemmen of duiken. Dus er is meer dan exact gedaan wat gezegd is. De Rode Zee is goed, is door 3 artsen gezegd, daar heb ik voor het eerst de boel nat gehad. Over zon is niets gezegd, maar ik lig NOOIT in de zon, dus er is NOOIT direct zonlicht op de huid gekomen, NOOIT. Er is juist totaal GEEN sprake van mindere genezing, na 3 weken zat het gewoon dicht nadat het gereinigd was (dat het eerst niet wilde genezen lag ABSOLUUT NIET aan mij, maar aan pech onderhuids). En dat is ABSURD SNEL. Maar ja, je hebt dus littekens. Ik heb altijd, en steeds EXACT gedaan wat geadviseerd is. ALTIJD. Alleen als iets voorgesteld wordt wat niet uitvoerbaar is heb ik er wat van gezegd. Dat had iedereen gedaan. En later bleek ook gewoon dat het inderdaad niet gedaan kon worden. Er zijn helaas dus meerdere fouten gemaakt, dat is dus extra pech die ik gehad heb.
En geld heb ik helemaal nog niet gehad van de tegenpartij (er is nu wel een klein bedrag toegezegd voor het eigen risico), maar de aansprakelijkheid is wel erkend en daarmee kan het nu wel gaan lopen. Mijn hele zomer is volledig verpest, ik ben nog druk met inhalen bezig. Daar wordt dus aan voorbij gelopen en dat mag je dus niet melden? Nou, ik heb werkelijk een hel van een zomer gehad hoor, met ook pijn. Zeer waarschijnlijk is dus de kans op een EK en WK hierdoor ook weg, want ik heb niet zo veel kunnen fotograferen als ik wilde. Maar de wonden zijn dicht, dat kan ik nu eindelijk afsluiten, maar wil dus gewoon graag van de littekens af, of althans dat ze minder erg opvallen, dat ik niet nagestaard word. Ik heb vanmorgen de creme weer gesmeerd en zal het weer doen voordat ik op bed ga. Helemaal zullen ze niet verdwijnen vrees ik, maar wat minder donker zou fijn zijn. Ik had ook niet verwacht dat ik om littekens zou geven, maar ik ben nu 1 keer weer in een zwembad geweest en de vragen en nastaren waren dus niet fijn.

Het positieve is wel dat ik toch bijna aan de minimale 200 duiken dit jaar zit, ik moet er nog 15 maken. Dan is de achterstand op het belangrijkste front bijna ingehaald. *\o/* *\o/* *\o/*

En we gaan dus eerst 2 tubes creme proberen. 2 keer per dag smeren. De enige vraag die ik had is wat de ervaringen zijn. De rest is allemaal offtopic. Dus laten we het puur over de ervaringen met cremes of olie hebben.
Na 2 dagen merk ik nog geen verschil. Haha. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:42

germie schreef:
Dus hiermee 2 dagen later in het vliegtuig gestapt en lekker in de Rode zee gezwommen en gedoken (wat juist heel goed zou zijn volgens de artsen).
De borst en buik plaats ik hier geen foto's van, de borst was ook echt geen fijn gezicht. De borst kreeg in Egypte ondanks geen direct zonlicht op de huid wel blaren op het littekenweefsel.

Hier heb ik het over.. Die blaren kwamen er natuurlijk niet zomaar.

En je hoeft niet zo te SCHREEUWEN }:0

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:46

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 11:56

Relaxed schreef:
germie schreef:
De borst en buik plaats ik hier geen foto's van, de borst was ook echt geen fijn gezicht. De borst kreeg in Egypte ondanks geen direct zonlicht op de huid wel blaren op het littekenweefsel.

Hier heb ik het over.. Die blaren kwamen er natuurlijk niet zomaar.

MAAR ER IS NOOIT ZONLICHT OP GEKOMEN, NOOIT. Dus ik kan daar niet aan doen, het is altijd afgedekt geweest door minstens een badpak, en veelal ook nog een lycra pak over het badpak wegens duiken. Ik lig echt nooit in de zon. Dus ik kan er dan niets aan doen dat warmte al wat doet met een huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:20

Iedereen weet toch dat UV ook gewoon door een badpak heen gaat en je ook in de schaduw kunt verbranden :?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 12:22

Relaxed schreef:
Iedereen weet toch dat UV ook gewoon door een badpak heen gaat en je ook in de schaduw kunt verbranden :?

Ja, maar dan kun je dat nog niet altijd voorkomen. Bovendien draag ik uv werende badpakken hoor. Dus het was gewoon pech, maar er was ook niets, maar dan ook niets aan te doen.

Maar ik vraag gewoon naar de ervaringen van littekencreme. Die zijn dus wisselend. Ik ben nu begonnen met 2 tubes en eigenljk is dan de vraag ook beantwoord. Ik hoop dat het werkt.