Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:56

Herkenbaar, sommige mensen zijn zo overweldigend aanwezig in een ruimte dat ze alle energie weg trekken zonder hun best daarvoor te doen. Die hebben dat zelf niet door en doen ook niets bewust. Is gewoon de vibe die er omheen hangt.
Ik beperk mijn omgang met zulke mensen want weet dat ik ze onprettig vind. En kom ik er niet onderuit dan zorg ik voor genoeg ontspanning naderhand.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:57

Gesprek aan gaan met diegene. Al doet die persoon dat niet bewust, maak 'm er dan bewust van.
Praat erover wat er gebeurd, als diegene het onbewuste omzet naar het bewuste kan die er ook wat aan gaan doen.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:57

Heeft de vermoeidheid echt alleen met deze persoon te maken die haar energie leegslurpt? Wat als ze deze persoon een week (of langer) niet ziet, heeft ze die vermoeidheid dan niet? Vermoeidheid kan natuurlijk door ontelbaar veel andere (lichamelijke) zaken worden veroorzaakt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 14:59

Evelyne79 schreef:
Gesprek aan gaan met diegene. Al doet die persoon dat niet bewust, maak 'm er dan bewust van.
Praat erover wat er gebeurd, als diegene het onbewuste omzet naar het bewuste kan die er ook wat aan gaan doen.

Die staat er niet voor open, ziet dat als onmogelijke onzin

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 15:01

Malle_meid schreef:
Heeft de vermoeidheid echt alleen met deze persoon te maken die haar energie leegslurpt? Wat als ze deze persoon een week (of langer) niet ziet, heeft ze die vermoeidheid dan niet? Vermoeidheid kan natuurlijk door ontelbaar veel andere (lichamelijke) zaken worden veroorzaakt.

Ze ziet degene gemiddeld 5 dagen per week en er is nog geen periode geweest dat ze degene geen week of langer niet heeft gezien

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:10

kiki1976 schreef:
Malle_meid schreef:

Ze ziet degene gemiddeld 5 dagen per week en er is nog geen periode geweest dat ze degene geen week of langer niet heeft gezien

Dan wordt het lastig inderdaad. Echte tips heb ik niet, ik probeer mensen die mij veel energie kosten te vermijden of te negeren :D Maar dat ligt natuurlijk aan of dit kan bij deze persoon. Misschien zoals iemand ook al schreef met een koptelefoon op afsluiten. Ze zal hier haar eigen weg in moeten zien te vinden wat voor haar werkt. En misschien ook eens een bloedonderzoek om uit te sluiten dat er geen afwijkende waardes zijn, maar dat hebben jullie misschien al gedaan.

verootjoo

Re: Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:12

In welke zin vreet diegene energie?
Gaat hij over haar grenzen? Is hij druk? Dringt hij zich aan haar op?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:15

Voor mij werkt het wel om bewust een glazen stolp om mij heen te plaatsen.
De energie van die ander komt er niet in, mijn energie gaat er niet uit.
Zij blijft op afstand van mij door dat glas.

Maar dit heb ik toen geleerd via reiki. Misschien is dat een optie?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 15:18

verootjoo schreef:

Bij wijze van spreken dat degene haar als powerbank gebruikt om zijn/haar eigen accu op te laden (enkel dan draadloos). Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven

DP, thnx voor de tip

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:26

kiki1976 schreef:
Malle_meid schreef:

Ik zou toch echt eens een week afstand in bouwen, dan kan ze weer opladen en bewuster zijn en worden van wat er gebeurd als ze die persoon weer ziet. En ook omdat de persoon zelf het niet serieus wil nemen wie niet luisteren wil moet maar voelen. Ook dat is een grens stellen en jezelf beschermen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:26

DuoPenotti schreef:

Ik heb dit dus ook gedaan maar hier later wel problemen mee gekregen.
Op een gegeven moment had ik dit onbewust altijd maar dan kom je ook niet echt in contact met anderen die je wel wilt. Energie uitwisselen wil je bv wel met mensen waar je van houdt en waar je wel wat aan hebt.

kiki1976 schreef:
verootjoo schreef:

Bij wijze van spreken dat degene haar als powerbank gebruikt om zijn/haar eigen accu op te laden (enkel dan draadloos). Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven

DP, thnx voor de tip

Ik vroeg me meer af wat die personen concreet doen, wat je ze kan zien doen zeg maar. En hoe je dochter reageert.

Aan de hand daarvan zou je kunnen kijken naar een assertiviteitscursus, een hooggevoeligheidscursus, of kinderyoga/mindfulness.

Is je dochter hoogsensitief?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:29

Nee weer eenmaal in je veilige stukje zonder die persoon haal je die stolp ook weer weg.

Ik had dat toen ook echt met een bepaald persoon.
En op het werk als beveiliger in een winkelcentrum, daar wilde ik niet alles binnen krijgen van die mensen.

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik heb dit dus ook gedaan maar hier later wel problemen mee gekregen.
Op een gegeven moment had ik dit onbewust altijd maar dan kom je ook niet echt in contact met anderen die je wel wilt. Energie uitwisselen wil je bv wel met mensen waar je van houdt en waar je wel wat aan hebt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:57

maar is je dochter er zelf ook bewust van? Want dat stukje mis ik een beetje?
Want dan zal ze er zelf toch ook wel iets aan willen doen?

Je hebt maar 1 ik, dus daar moet je zuinig op zijn. En als iemand dus alleen maar energie vreet, moet je hier iets mee doen. Dus ofwel aan jezelf werken dat je dit voor jezelf kunt blokkeren. Of er voor zorgen dat je niet meer met deze gene te maken hebt.
Als je in een burn-out terecht komt, heb je daar de rest van je leven last van, dus dat is wel de overweging waard.....

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:06

Humpiedumpie schreef:
Ik vermoed dat je dochter nog vrij jong is?
Mij is ook altijd verteld je hiervoor af te sluiten. Visualiseer een ei om je heen en dat soort dingen. Echter heb ik ervaren dat ik, door dit te doen, afgesloten leef. Waar ik niet perse beter van ben geworden. Of mensen vermijden, vond ik zelf wel een goede optie :+
Nu leer ik (met yoga) juist bij mezelf te blijven en hetgeen dat van een ander is niet persoonlijk te maken. Het is een weg om de juiste manier te vinden die voor jou(w dochter) werkt.
Hopelijk vindt ze die, het kan behoorlijk lastig zijn Y;(

Dit is voor mij heel herkenbaar. het "afsluiten" en daardoor afgesloten leven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:28

De balans tussen je helemaal afsluiten en je voor bepaalde personen of energieen afsluiten kan heel moeilijk zijn. Bij mij is dat vreselijk lang fout gegaan. Als ik lees hoe je dochter er nu in zit zou ik toch therapie willen opperen. Die mensen kennen ook verschillende methoden om lekkende energie te voorkomen en kunnen hierin ook wat deeper zoeken en begleiden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 16:54

verootjoo hoe bedoel je?
Nee ze is niet hoog sensitief

Sky_As ja ze is er zich bewust van en baalt van zichzelf dat ze het niet geblokkeerd krijgt. Daarom zoekt ze handvaten, hoe het te blokkeren.

denbine en in die valkuil wilt ze absoluut niet trappen. Ze wilt leren hoe ze enkel bepaalde dingen kan blokkeren, niet iedereen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:57

Ik denk zelf dat dit een stukje levenservaring is wat je, helaas, met vallen en opstaan moet leren. Je komt een heleboel mensen in je leven tegen waar je het niet mee kan vinden, of inderdaad zoals dit geval, die energie vreten. En net zoals leren lopen is dat iets waar je naarmate je meer ervaring hebt mee om leert gaan.

Wel heel goed dat jullie actief op zoek gaan naar de "hoe", en goed om er bewust mee bezig te zijn. Maar ik denk niet dat er een magische oplossing is die het probleem in één keer verhelpt.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:00

Ik herken mezelf wel in het verhaal van je dochter.

Al ben ik wel hoog sensitief.

Ik heb ook een berg mensen om me heen die mijn energie slurpen maar dat zelf niet in de gaten hebben.
Aan t einde van de dag gewoon helemaal leeg.

Het lastige is dat deze personen er ook niet voor open staan en in een evt gesprek aangeven dat ik niet zo zweverig moet praten...

Nu wel een prettige werkplek, met collega's die hier ook bekend mee zijn.

Wat mij heel erg heeft geholpen is dat ik bij een mindfullness coach heb aangeklopt, daar heb ik aardings oefeningen gedaan, en die heeft me handvaten gegeven om mensen de toegang tot mijn energie te blokkeren.

Wat mij ook heel erg helpt zijn edelstenen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:09

Ook ik herken mij in het verhaal. Ik heb mij er vanaf die leeftijd ook veel mee lopen worstelen. Ik heb het op pagina 1 al gelezen over Yoga. In die hoek ben ik het ook gaan zoeken. Ik ben uiteindelijk bij Tai Chi terecht gekomen en leert je in kleine stappen jezelf opladen na zo’n moment.

Het is anders dan Mindfulnes, dat werkte bij mij ave rechts omdat ik mij er teveel op ging focussen, bij Tai Chi is het meer loslaten en daardoor ruimte creëren om weer op te laden.

Het is wel handig om daar een docent bij te hebben die ook op deze manier erin staan, sommige zijn best wel zweverig, zoals in elke sport dat kan gebeuren. Tai Chi kan je op elk gewenst moment toepassen, net als yoga.:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:41

kiki1976 schreef:
Die (de persoon die haar energie opslurpt, J2) staat er niet voor open, ziet dat als onmogelijke onzin

Citaat:
ja ze is er zich bewust van en baalt van zichzelf dat ze het niet geblokkeerd krijgt. Daarom zoekt ze handvaten, hoe het te blokkeren.

.... ik moet eerlijk bekennen dat ik dit 'geen combinatie' vind.

Waar ik aan moet denken is wat 'vroegah in het vrouwenwerk' de reddingsdriehoek werd genoemd.

Er zijn drie hoeken, drie posities. Ter wille van de duidelijkheid overdrijf ik wat, maar het komt (al dan niet subtiel) veel voor.

Botterik 'die het maar onzin vindt' zet zichzelf in de rol van zielepiet:
of zij maar energie wil leveren.
Want botterik vind het wel leuk, zo.
(In de boekjes heet deze positie vaak 'slachtoffer', ik vind woorden als luilak en zielepiet beter passen.)

En zij stapt om wat voor reden dan ook in de rol van de redder:
'als jij het zo wil, dan doe ik dat!'
("Onbewust", onuitgesproken: ik pas mij wel aan jou aan, want 'natuurlijk' kun jij niet anders.)

... en de derde hoek dient zich ook al aan: ze baalt. Als :(:) typische vrouw (been there, done that & got the T-shirt) ze baalt van zichzelf.
Triest, want zij doet niet zo veel fout, al laat ze zich wel overvragen.
Andere optie in de hoek van 'de vervolger': als het overvraagd worden te heftig wordt, gaat ze hem verwijten maken.
.... en zoals dat gaat in de reddingsdriehoek: hij heeft zich allang ingedekt (het is kul) dus dat wordt vaak gedoe en gedonder, maar er verandert weinig tot niets.

Stap uit de reddingsdriehoek...!
Zij wordt overvraagd, NO matter wat botterik er van vindt.
Voet bij stuk.
Dit is geen doen voor haar en als botterik niets wenst te veranderen heeft laten we zeggen de vriendschap geen toekomst.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:51

Je geeft aan dat het voornamelijk over één specifieke persoon gaat die ze relatief veel ziet.

Gaat het echt specifiek over deze ene persoon of zijn er meerdere mensen bij wie ze dit heeft? En wat is de relatie tussen haar en deze persoon dat ze diegene zo vaak ziet?

Ik ben zo iemand die in het verleden nog wel eens gezien is als een energieslurper door verschillende mensen (ook onbewust hoor, als het bewust is dan is dat onderdeel van manipulatie) dus wellicht kan ik vanuit die kant wat handvaten geven, het is dan voor mij alleen wel essentieel om wat meer informatie te hebben. Mag eventueel ook via PB hoor.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:52

Ts wat vervelend voor je dochter.

Het is belangrijk dat ze voor haar eigen energie leert zorgen, door zichzelf af te bakenen, haar eigen ruimte in te durven nemen, etc.

Daarnaast is er in mijn optiek een oorzaak waarom dit gebeurt. Hoeft niet per definitie met die persoon op zich te maken te hebben. Het achterhalen van deze oorzaak heeft in mijn ogen als voordeel dat ze dit makkelijker kan doorbreken. Anders gezegd, ik kan haar gerust "trukjes" aanleren die helpen, maar de oorzaak aanpakken waarom dit gebeurt is helpender en dan hebben de "trukjes" ook meer effect.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:01

Ondanks dat ik heb aangegeven dit te herkennen, vind ik de informatie te summier om nuttige tips te geven. Sterkte voor je dochter TS.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:38

Ik vind het ook lastig om tips te geven als je niet weet in wat voor situatie het zich voordoet. Mijn eerste tip is idd ook hier met een coach over te praten en mindfullnes en reikt hebben me ook erg geholpen.

Ik werk zelf in de zorg met patiënten waarbij ik soms ook merkt dat er echt energie uit me wordt gezogen, mezelf afsluiten door visualisatie zou me een slechte zorg verlener maken, want soms is het ook wel nodig. Wat ik doe als het ongewenst is is het doorbreken door een grote beweging te maken, bijvoorbeeld door in mijn handen te klappen, of als ik zit op mijn boven benen te slaan en dan op te staan. Dit uiteraard wel op een passend moment, en op het moment dat he het doorbreekt dus ook overgaan op een ander onderwerp/ de behandeling.
Ik vind het lastig om het goed uit te leggen, hoop dat je het begrijpt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:16

Mijn dochter had zo’n vriendin, als zij bij ons was en naast me zat voelde ik me leeglopen.
Ik heb het met mijn dochter besproken en zij had dat ook opgemerkt maar meer als waarschuwen kan je miet doen want, buiten het contact verbreken, zijn er geen handvatten voor denk ik.
Mijn dochter heeft het redelijk goed kunnen handelen maar ik voel zoiets direct.