Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:11

Mjelleke schreef:
Eerst slaapapneu laten onderzoeken (als je vriend daar voor open staat). Gewichtstoename kan namelijk ook juist een gevolg zijn van slaapapneu, doordat iemand zo weinig goede slaap krijgt verandert er veel in je hormoonhuishouding en dat geeft overgewicht. Dat je vriend na zijn werk zo moe is, kan ook door slaapapneu komen.

Dit dus, met apnea kan je in een vicieuze cirkel zitten, waardoor je dikker wordt en weinig energie hebt.
Als je daar wat aan doet dan valt hij waarschijnlijk af en heeft meer energie.

Dus naar de huisarts ermee.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 10:33

Oordopjes heb ik al in verschillende soorten en maten uitgeprobeerd. Als ik ergens slaap waar andere mensen (buiten mijn vriend) op dezelfde kamer zijn slaap ik heel slecht. Oordopjes in doen werkt bij mij altijd het beste, ongeacht of er iemand snurkt of niet. Ondertussen lig ik al zo lang naast mijn vriend dat ik dat bij hem niet meer heb. Behalve met het snurken dan. Ik heb sowieso altijd piano muziek op staan om de lawaai van mijn eigen brein uit te schakelen (die staat nooit stil. Anders kan ik ook niet slapen). Maar zelfs als ik hem best hard zet snurkt hij er vaak overheen.
Voor een nachtje kan ik oordopjes wel hebben. Maar voor elke nacht zal het teveel voor ongemak gaan zorgen helaas. Die wax dingen zijn inderdaad het fijnste, maar dan alsnog doen die ook teveel pijn op den duur.

Toen ik mijn vriend net leerde kennen snurkte hij niet. Het is echt gekomen toen hij aan was gekomen. Het enige wat hij wel al had en nog steeds heeft, wat geloof ik ook een vorm van slaapapneu is, is dat hij soms ineens gewoon stopt mef ademen voor een hele minuut. En dan is het niet dat hij niet kan ademen. Maar het is net alsof zijn lichaam even vergeet dat hij moet ademen. Das zo akelig als hij dat doet. Als ik hem een por geef gaat hij weer door met ademen of wanneer hij her niet meer kan inhouden. Dus er eens voor naar de dokter zal geen verkeerd idee zijn denk ik. Echt het snurken zal evengoed ook slaapapneu zijn hoor. Maar alsnog kan dat verholpen worden door af te vallen.

Hij weet trouwens dat hij snurkt. Daar voelt hij zich gelukkig ook niet onzeker over ofzo. Maar wel schuldig natuurlijk omdat ik dan niet kan slapen. Ik heb ooit het woord slaapapneu laten vallen, maar daar lijkt hij wel echt bang voor te zijn. Zijn beste vriend heeft hele erge slaapapneu. Ik heb dat ook gehoord, gezien die twee eerst samen een appartement deelden. Die hoorde je op onze kamer nog alsof hij langs je lag. Mijn vriend weet dus hoe gevaarlijk het kan zijn. En hij lijkt er dus zelf bang voor te zijn om het te hebben. Maar ik zal het binnenkort nog eens noemen. Ook de moeheid enzo, ben ik me van bewust dat het door her snurken kan komen. Hij zei gisteravond zelf ook dat hij niet weet wat hij moet doen aan her snurken.

Kwa koken doen wij dat wokken ook. Wij pakken meestal van die zakjes met groenten, omdat groenten snijden al te veel werk is. Kwa vlees pakken we meestal of frikadellen of gemengd gehakt als we uberhaupt vlees pakken. Die twee zijn nog wat goedkoper. De rest is eigenlijk allemaal te duur. Duz we eten ook vaak pasta of rijst met groenten en dan zonder vlees. Het is niet dat we puur ongezonde dingen eten. Maar ik weet dat her wat beter kan. Daarom ben ik daar al mee bezig, maar dan heel langzaam.

Samen wandelen doen we vaak in het weekend. Doordeweeks is hij daar meestal te moe voor. we hebben ook een virtual reality set en we spelen wel eens vaker beat saber samen. Superleuk spel dat.
Het is ook niet dat hij niet beweegt. Hij doet lassen als zijn werk. Dat is fysiek wel wat zwaarder werk. Hij is ook best sterk, behalve zijn buikspieren. Die vindt hij moeilijk om te kweken :=
Maarja het is dus niet genoeg om wat kwijt te raken.

Ik wil de dokter wel noemen, maar ik weet niet of hij daar voor open staat. Therapie voor zijn zelfbeeld zal hij denk ik helemaal niet voor open staan.

capopjekop

Re: Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:35

Slaapapneu is wel iets om serieus te nemen. Goede slaap heb je nodig om gezond te kunnen leven en functioneren. Dat alleen al zou genoeg reden moeten zijn om iig een slaaponderzoek te laten doen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:43

Kan jij niet tijdelijk ergens anders slapen? Of hij?
Want dit is geen doen natuurlijk als je zo slecht slaapt. Nachtrust is nodig voor zowel je lichaam als geest, en ook voor het afvallen zeer van belang.

Frikandellen is geen vlees. Qua eetgewoontes is rundergehakt beter dan half om half. En als je de aanbiedingen in de gaten houdt en deels invriest is er prima wat te koop. Gesneden groente is duur! Dat kan je prima vervangen door zelfgesneden. Tijd is natuurlijk in te plannen, ipv op de bank een spelletje te doen kan je ook ff een plankje en een mes neerleggen 1x per week en dan in porties invriezen.

Maar goed, als ik het zo lees speelt er veel meer dan alleen dit. Ik zou me wat minder focussen op het afvallen en eerst wat doen aan jullie slaap probleem.

Dus tijdelijk gescheiden slapen en hem laten connecten met de HA om te onderzoeken of hij een slaapapneu heeft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:04

kijkende naar jullie eetgewoontes kan het daarnaast ook meespelen dat je niet voldoende vitamines etc binnen krijgt. Echt uitgebalanceerd is het namelijk niet.
Zorg in ieder geval dat je die goed aanvult.

Het zal bij jullie een kwestie van alles bij elkaar zijn. Langzaam veranderen is misschien gewoon te langzaam. Ik lees veel te veel werk en te duur. Maar als je in grotere porties in het weekend eten klaarmaakt en invriest is het door de weeks niet zoveel werk om het uit de vriezer te halen en klaar te maken. Daarnaast goed de aanbiedingen in de gaten houden en dan inslaan.
Ga dan een potje minder gamen en een uurtje groenten snijden.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:13

Ik slaap apart van mijn partner omdat hij enorm snurkt en ik een lichte slaper ben. Ik mis soms wel het knuffelen voor bedtijd, maar dat maken we dan maar weer goed door overdag meer te knuffelen. :D

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:13

Ik zou oordoppen op maat laten maken. Ja dat kost 1x wat (goedkoopste is Schoonenberg €90,-) maar ze gaan járen mee en doen geen pijn. Elke andere oordop die je kunt kopen zorgt binnen een uur al dat mijn gehoorgangen steken maar hierbij heb ik echt geen last.

Voor het koken helpt het als je het opknipt in stukjes? Dat je 's ochtends wat groenten snijd en die in bakken weer terugzet in de koelkast. Of de gesneden groente invriest voor wanneer je het nodig hebt, je kunt heel veel groenten ook prima invriezen zonder eerst te blancheren. Zo maak je dan je eigen wokmix. Ik haal de voorgesneden wokmixen ook wel als ze in de aanbieding zijn en vries ze dan zo met zak en al in, gaat prima. Ik heb goede en slechte dagen, vind koken soms erg leuk en ontspannend en maak dan ook wel 16 porties in 1x en vries dat in. Dan hoef ik op een slechte dag alleen maar op te warmen. Ik kook dus maar zo'n 3x per week. Dikke aanrader qua kosten (en lekkerder dan vers vind ik zelf) is sperziebonen uit de vriezer, die wokken met een uitje, boemboe voor sajoer boontjes of zelf iets mixen en rijst erbij.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 11:30

Ja ik ga denk ik tijdelijk op kantoor slapen. Dat wil ik vanavond even met hem overleggen.

Kwa groente vantevoren snijden of maaltijden maken in het weekend, vooral die laatste, hebben we geprobeerd. Werkt niet. Misschien is het handig om te noemen dat ik ook een coach heb die me helpt met het bijhouden van het huishouden en de financiën en boodschappen doen, omdat ik daar dus zodanig moeite mee heb dat het me zelf niet lukt. Ze komt een keer in de week en dat helpt een hele hoop. Dit soort dingen bespreken we dus ook samen. Het eten, de kosten, het koken etc. Dus opzich ben ik onder toezich van iemand die heel goed weet hoe je dingen het beste kan aanpakken. We zijn het er allebei mee eens dat de zakjes groenten momenteel even de beste optie zijn. Groenten kopem om te snijden eindigen in de prullenbak omdat ze te lang in de koelkast liggen, omdat het ons niet lukt om ze op tijd te gebruiken. Dus uiteindelujk is dat duurder. Ik wil daar zeker uiteindelijk verandering in brengen, maar dat wil ik op mijn eigen tempo doen. En daar ondersteund mijn coach me heel goed bij. Oh en mijn vriend vindt ingevroren groenten niet lekker. Want ik heb dat vantevoren snijden en invriezen dus al eens geprobeerd. Het viel voor mij ook niet vol te houden. Misschien duurt het ook niet al te lang meer, gezien het steeds beter met mij gaat en me steeds meer dingen wel weer lukken. Maar goed, ik moet aan heel veel dingen tegelijk werken. Daarom doe ik het allemaal langzaam en stap voor stap. Maar ik kom er wel. Ik kom af van een plek waar ik niet eens kon functioneren. Zelfs eten en slapen lukte niet. Naar de wc gaan was vermoeiend. Dus ik ben al trots op de vooruitgang die ik ondertussen heb gemaakt. Al duurt het dan een paar jaar.

En inderdaad, supplementen moeten ik ook weer ooit eens aan beginnen. Maar ik denk dat ik daarvoor eerst zelf naar de dokter wil en daar wacht ik even mee totdat ik officieel bij mijn vriend sta ingeschreven (door werk is dat nog even niet. Hele gecompliceerde situatie die ik liever voor mezelf houd) en van huisarts ben veranderd. Ik wil mezelf namelijk ook op dingen als hooikoorts laten testen en allergieën voor dieren (wat ik sowieso wel heb) zodat ik daar voordat de lente begint en het echt erg gaat worden ook weer iets aan kan doen. Want het werk wat ik nu heb, merk ik nu al, triggert mijn allergiën flink. En nu valt het nog te doen, maar ik ben bang straks in de lente niet meer :=
Dus dan kan ik meteen ook eventueel mezelf laten testen op supplementen tekort en daar wat aan gaan doen. Dan weet ik ook dat ik het goed doe. Dus die veranderingen komen ook allemaal. Ik moet alleen nog een paar maandjes wachten :)

Mijn vriend zou de supplementen test kunnen aankaarten als hij ook voor het snurken zou gaan. Grote kans dat hij ook wat tekort komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:36

ik denk ook dat de focus teveel ligt op afvallen. Mijn ervaring is dat je dat “er niet eventjes bij doet” omdat het fysiek en mentaal veel van je vergt. Hij is al veel moe, en als je minder energie (kcal) tot je neemt al dat erger worden. En het legt ook weer veel focus bij zijn zelfbeeld.

zorg dus idd dat jullie beide genoeg rust krijgten. Vanuit dat punt kun je werken aan gezonde leefgewoontes. Ik deed idd juist hele grote veranderingen. Beetje if you reach for the moon you’ll land on the stars idee, als het dan verslapt zit je ergens waar je moet zijn :D Maar ik denk gewoon als ik je verhaal je lees dat dat er niet voor jullie op dit moment in zit. Geldzorgen en vermoeidheid zijn al twee hele inspannende aspecten en ik lees ook nergens dat de motivatie nu vanuit hem komt. En dat is ook ok, het echte afvallen komt later wel. Wat veranderingen aanbrengen die wel passen in jullie leefstijl kan wel natuurlijk.

Ik zou voor nu apart slapen en je vriend naar de huisarts meeslapen, want een minuut niet ademen is gewoon slaapapneu en kan de reden zijn dat hij veel moe is.

Tot die tijd wat kleine veranderingen: diepvriesgroentes zijn vaak voorgesneden, gezond (gezonder dan vers soms) en goedkoop. Zorg dat je koolhydraatproducten volkoren zijn, dan geven ze ook gelijkmatiger energie af. Dan is er niets mis met pasta of rijst. Ik weet niet of jullie dat al doen maar anders is dit echt de grootste en makkelijkste verandering die je kan maken, anders krijg je koolhydraatdipjes (word je nog suffer) en de smaak went vanzelf. Als vlees (of vleesvervangers) te duur zijn, haal dan een bak (magere of halfvolle) kwark of skyr als toetje..
Daar zit ook je eiwit in en je vitamine b12 en maak het lekker met een beetje (diepvries)fruit, halvajam, zoetstof of iets anders.

Tomatensaus of bv. salsasaus als smaakmaker is vaak redelijk gezond (sommige varianten bevatten veel suiker wel, maar a la… je zou daar wel op kunnen letten). Kun je ook zelf maken en invriezen, dan kost het ook nog eens geen drol. Maar als dat voor nu teveel is, genoeg potten met alle smaken en varianten die je wil.
Mexicaans of indiaas of dingen als chili sin carne met veel peulvruchten (die je wel moet weken, maar niet hoeft te snijden en extreem goedkoop zijn) zijn ook goedkoop en gezond als je die gedroogd koopt, en je kunt grote porties maken en het bijna eindeloos invriezen. Soep met een volkorenbroodje idem :j .

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:43

Een multivitamine zou al veel kunnen opvangen, daarvoor hoef je niet naar de huisarts, alleen maar naar het Kruitvat. Vaak ook in de aanbieding,

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:44

Op maat gemaakte oordoppen doen hier ook pijn na verloop van tijd. Drie verschillende gehad. Daarnaast dempen ze ook veel minder dan waxen.

Ik zou dit toch echt eens overwegen:
Bekijk SleepPhones® Classic Breeze Nighttide Navy/Navyblauw - Small/Extra Small op: https://www.bol.com/nl/p/sleepphones-cl ... _iphoneapp

En als dat niet werkt gewoon apart gaan slapen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:47

ingvdh schreef:
Een multivitamine zou al veel kunnen opvangen, daarvoor hoef je niet naar de huisarts, alleen maar naar het Kruitvat. Vaak ook in de aanbieding,

Maar dit gaat het snurken, afvallen of slaapapneu niet verhelpen. :)

Mijn advies:
- volgens mij krijg je al hulp bij de stapjes naar gezond eten, bespreek dat vooral met die coach wat voor jullie werkt
- slaap even apart of ga alvast een half uur eerder in bed liggen met muziek aan om in slaap te komen
- maak met je vriend de slaapapneu bespreekbaar. Het hoeft nog niet ernstig te zijn en kan met simpele aanpassingen (bitje?) misschien wel verholpen worden. Dan wordt hij ook minder moe wakker

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 11:51

ingvdh schreef:

Zou ik kunnen doen. Die hebben we ook in huis. En dan wat probiotica erbij. Alleen ik ben geen fan van het syntethische spul van de kruidvat. Maar ander spul is natuurlijk duur, dus misschien heb ik niet echt een keuze. Ik wacht er denk ik nog heel even mee totdat ik weet wat ik ga verdienen (zal een maandje zijn). Misschien laat ons budget dan wel toe om de duurdere supplementen te kopen. Als dat kan is dat mijn voorkeur. Dan gaan we sowieso nog eens over het hele financiele plaatje heen omdat er natuurlijk eventuele veranderingen komen. Dan kan ik mezelf ook in gaan werken op het gebruiken van supplementen de komende tijd. Daar heb ik namelijk ook even tijd voor nodig, hoe stom dat ook klinkt |o

Maar inderdaad, ik ga het snurken vanavond even bespreken met hem. Even zien of hij open staat voor de dokter.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:53

Mijn vriend snurkt ook met vlagen, ik trouwens ook. Wij stoten elkaar 2x aan als we het merken/horen van elkaar. Bij een derde keer verhuizen we naar het logeerbed. Liever beide goed slapen, dan eentje belabberd.

Heb je een kamer waar een extra bed/matras in past?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:30

marleen_88 schreef:
Mijn vriend snurkt ook met vlagen, ik trouwens ook. Wij stoten elkaar 2x aan als we het merken/horen van elkaar. Bij een derde keer verhuizen we naar het logeerbed. Liever beide goed slapen, dan eentje belabberd.

Heb je een kamer waar een extra bed/matras in past?

Ik zal vast ook wel snurken. Ik zou het niet raar vinden. Maar hij slaapt heel diep. Je kan bij hem een kanon afschieten. daar slaapt hij doorheen. Dus hij hoort me sowieso niet. Hij kan ook langs zijn beste vriend liggen die alles bij elkaar snurkt en gewoon lekker slapen. Ik snapt echt niet hoe hij day doet :')

Ja ik denk dat ik het luchtbed op het kantoor ga zetten. Daar slapen de katjes meestal ook zelfs, dus ik heb nog steeds gezeldschap :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:01

Een slaaponderzoek laten doen.

Twee collega's van mij hadden hetzelfde probleem, en bleken ook inderdaad slaapapneu te hebben.

Met een speciaal bitje kan dit worden verholpen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:04

Mijn vriend snurkt ook. We zorgen er vaak voor dat ik eerder slaap, hij kriebelt mij in slaap en dan gaat hij slapen. Dit helpt zeker ook al. Hij is pas naar de huisarts geweest en kreeg een neusspray mee en wordt eventueel doorgestuurd naar KNO

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 13:52

dalena schreef:
Mijn vriend snurkt ook. We zorgen er vaak voor dat ik eerder slaap, hij kriebelt mij in slaap en dan gaat hij slapen. Dit helpt zeker ook al. Hij is pas naar de huisarts geweest en kreeg een neusspray mee en wordt eventueel doorgestuurd naar KNO

Dat weet ik niet of dat gaat werken bij ons. Mijn brein laat me niet toe om tr slapen totdat mijn vriend slaapt. Of in geval van andere mensen, tot de andere mensen slapen. Dan pas voelt mijn brein zich veilig om ook te slapen. Daarom slaap ik over het algemeen beter alleen. Zelfs met mijn vriend eigenlijk, even buiten het snurken om. Ookal kan ik wel gewoon slapen langs hem. Dat kan ik ook alleen bij hem. De kwaliteit slaap is evengoed minder.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:14

Ik snurkte ook.. bij kno arts geweest..die heeft gekeken.. hoefde niet eens te slapen om te checken

Dit was duidelijk..zonder slaaponderzoek.. en operatie.. de huig verwijderd.. die flapperde en drukte mn luchtpijp zo af dat ik te weinig zuurstof kreeg en moe wakker werd..

Ik slaap nu goed en snurk niet meer..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:33

Ik zou wel naar de huisarts gaan TS. Slaapapneu moet je niet te licht over denken. En snap voor je vriend dat het spannend is, maar als je weet wat het is kan je er wat aan doen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:37

Inderdaad, dat zou eigenlijk de eerste stap moeten zijn. Veel belangrijker nog dan vitamine supplementen of proberen afvallen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:40

Mijn man heeft een snorex snurkbeugel, werkt als een trein :) Hij snurkte enorm hard en in iedere denkbare houding. Met beugel wordt hij uitgerust wakker en ik kan weer slapen als hij naast me ligt. Was een behoorlijke investering maar wat mij betreft elkeeuro waard.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:47

Hier een vriend die ook enorm kan snurken. Nu zijn wij beiden weer wat zwaar en is het weer toegenomen. Maar met een ander kussen hielp het ook al flink, de meeste kussens zijn te dik en dan snurkt hij enorm. Kan je daar iets in doen?

Appneu is best een ding. Als hij een slaaponderzoek kan laten doen en er komt serieuze apneu uit dan is een anti snurk bitje gratis. Dat werkt hier ook enrom :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:49

Ja hier heeft mijn vriend ook een snurkbeugel. Werkt erg goed.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 14:58

Muiz schreef:
Hier een vriend die ook enorm kan snurken. Nu zijn wij beiden weer wat zwaar en is het weer toegenomen. Maar met een ander kussen hielp het ook al flink, de meeste kussens zijn te dik en dan snurkt hij enorm. Kan je daar iets in doen?

Appneu is best een ding. Als hij een slaaponderzoek kan laten doen en er komt serieuze apneu uit dan is een anti snurk bitje gratis. Dat werkt hier ook enrom :j

Hij heeff een heel dun kussen. Hij haat kussens in feite dus hij slaapt ook vaker zonder en gebruikt dan zijn armen als kussen. Hij is namelijk een buikslaper als hij in slaap valt en wordt een rugslaper als hij eenmaal slaapt. Dat is waar her gesnurk ook her ergste is. Op zijn rug. Op zijn buik snurkt hij het minst