Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:24

Ik heb zowel als kind als vorig jaar mijn keel en neus amandelen laten verwijderen als 31 jarige.

Hou je vooral aan de rust NA de operatie!!!
Ik had complicaties (lees; bloed spoot uit mijn keel) doordat ik in de zon was gaan zitten en met de honden balletje was gaan gooien na 1 week. Wonde was nog niet genoeg genezen en is daardoor dus weer -ontzettend heftig- gaan bloeden.
Daardoor dus wéér met spoed onder mes en nuja dan begint de tocht dus weer opnieuw..

Hou je dus ZEKER 2 weken echt RUSTIG!! Span je niet in, geen al te warme douches, in de zon zitten of inspanning zodat je aders niet uitzetten waardoor een bloeding kan ontstaan. ook niet teveel bukken bvb. Alles waarvoor je enigzins kracht zet vermijden! (dus ook niet te fel persen tijdens poepen haha)

Verder gewoon lekker veel waterijsjes snoepen, yoghurt, pudding, puree/stamppot, soep,... alles wat zacht is.

Ik deed snachts om de 2uur een wekker zetten om te drinken ook bvb, omdat anders mijn keel te fel uitdroogde en ik dan nog méér last had. Dan maar ff bikkelen en wat vaker wakker, maar daardoor wel een pak minder last. Ook overdag, regelmatig een slok nemen. Ga je naar de winkel? Neem je flesje water mee, dat je altijd kan drinken. Want een droge keel in combi met deze operatie was geen pretje.
De 1e dagen heb ik ook behoorlijk veel pijnstillers genomen. (combi van ibuprofren en dafalgan 1000mg en dan gewoon max dosis van beide gezamelijk).

en nu?
Ik snurk niet meer ... lekker bijkomend weetje :+
uiteraard geen ontstoken amandelen meer en sindsdien ook geen keelpijn/ontsteking meer gehad.
Ik adem veel vrijer door mijn neus nu.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:32

josewoos schreef:
Zelf geen ervaring, althans, omdat ik zo jong was kan ik me alleen nog heugen dat ik blij was dat ik zoveel waterijsje kreeg :+

Maar door dit topic vraag ik mij af (en misschien een domme vraag := ), waarom word het eigenlijk niet standaard gedaan bij jonge kinderen?

Het lijkt wel of ik steeds vaker hoor of zie dat volwassenen alsnog deze ingreep moeten ondergaan en dat het dan tegen viel. En over kinderen hoor ik dat dan eigenlijk niet.
Dus vandaar dat ik het me afvraag

Maar hoe dan ook, wil ik jou wel vast succes wensen en ik hoop van harte dat het mee valt en je klachten zullen verdwijnen :(:)

Ze groeien gewoon terug :+ }:0 Dus vaak laat je ze én als kind verwijderen en indien pech, als volwassene ook nog eens ..

superpony

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:59

Ik had hier niet moeten reageren, dat was dus echt de goden verzoeken........

Eigenlijk nooit meer echte keelpijn gehad, behalve wat ruw. Donderdag avond trok mn keel dicht en gister zat hij echt dichtgeknepen en kon amper slikken.

Is beter met paracetamol en veel drinken, maar ben wel wat koortsig ook. ggrrrrrrr

stalxpaard

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:20

Ik heb ze 5 jaar geleden laten verwijderen op mn 21ste. Ga niet liegen, het is echt geen pretje en ik ben behoorlijk wat gewend qua pijn er operaties. Deze staat toch echt nog wel helder op mn netvlies en in de top 3 qua pijn.

Maar ik heb nooit geen keelontsteking meer gehad ,wat echt een verademing is want ik was gewoon iedere 3 weken de klos. Duurde dan 2 weken voordat het beter was en dan begon het weer van voor af aan.

Voor na de operatie, blijf koelen en blijf drinken, liefst ijswater. De boel blijft dan gesmeerd en de kou / het vocht helpt tegen de pijn. Ook snachts. Daar zag ik het meeste af omdat je dan door het slapen weer een droge keel krijgt. Op een gegeven moment vond ik toen een ritme wat voor mij werkte. Ik zette een steeds een wekkertje zodat ik half slapend wat ijswater kon drinken uit een thermosfles naast mn bed. Daarnaast goede pijnstilling. In de basis paracetamol, maximale dosering en dat uitbreiden met het gene wat je mee krijgt. Op vaste tijdstippen, daar bouw je een spiegel mee op in je bloed en dan werkt het het beste. Als je ze niet weg geslikt krijgt zijn er ook zetpillen van 1000 mg paracetamol te krijgen. Al met al duurde het bij mij ook 2 weken voor ik weer een beetje op de been kwam. Schrik inderdaad niet van de vieze smaak/ geur, dat is normaal.