Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:![]()
Hoeveel advies heb je ingewonnen voor je dit topic plaatste...?
Er is een of andere toestand dat wij paardenmensen maar doorgaan en doorgaan en stoer zijn - maar gekneusde ribben doen tenminste zes weken gemeen zeer.
Zeeker als jouw werk bestaat uit fysieke dingen, neem jezelf voor om goed voor jezelf te zorgen.
Die roofbouw van je paarden verzorgen met vers gekneusde ribben is nergens goed voor...
lissie_zigor schreef:secricible schreef:Je kan er lang last van houden. De andere kant, laat je ook niet eeuwig afschepen met "je kan er lang last van houden".
Dit was mijn verhaal destijds:
[MWS] Hoe lang last van gekneusde ribben?
In april zou ik mijn ribben gekneusd hebben. Tot Oktober bleef de huisarts volhouden dat je daar "echt heel lang last van kan hebben". Toen is er een foto gemaakt en bleek ik een fractuur te hebben gehad. Nog steeds "daar kun je heel lang last van hebben". In Januari ben ik uiteindelijk terecht gekomen op de ribfracturenpoli in Rotterdam omdat dat "heel lang last hebben" mij te lang duurde en 2 weken later lag ik op de operatietafel omdat mijn "gekneusde ribben waar je heel lang last van kan houden" 2 gebroken ribben bleken te zijn die itt de conclusie van de huisarts niet meer vanzelf aan elkaar groeide.
Ik zou het zeker een week of 10 aankijken, wordt het daarna niet beter (niet over, beter...) zou ik toch eens terug gaan naar de huisarts.
Oh wauw, jeetje wat een verhaal!!!
Bedankt voor je tip!
En hoe gaat het nu met je?
lissie_zigor schreef:Oh oke, nou jeetje inderdaad goed dat je die stap genomen hebt!
Bij mij hadden ze in eerste instantie helemaal geen foto's oid gemaakt. 'Of je nou gekneusde of gebroken ribben hebt, beide herstellen vanzelf en kun je niks aan doen'.
Tot dat ik aanhoudende tintelingen in handen en voeten bleef houden (alsof het in slaap valt zegmaar).
4 weken na mijn val is toen een CT van mn nek gemaakt en een röntgenfoto van mijn ruggengraat. Geen breuken te zien... Dus gewoon kneuzingen.
Die tintelingen heb ik nog steeds maar ga er nu even vanuit dat dat weg gaat zodra ik hersteld ben.
Ik hou jou informatie wel even in gedachten voor als het inderdaad echt te lang duurt allemaal.
En hoe gaat het nu met je kleine wondertje
Autumnn schreef:Hier ook ruim 2 maanden last van gehad. Na de val er ook weer op gegaan maar daar kwam ik snel van terugde week erna vond ik dat ik weer genezen was maar ik kon niet ademen, niet rechtop zitten en niet sturen tijdens het rijden dus na 2 minuten kon ik er weer vanaf
![]()
Fietsen ging, maar daar was ook alles meegezegd. Niezen, hoesten, liggen, ik weet niet hoe ik het heb gedaan maar een succes was het allemaal niet. Mijn ervaring is hoe rustiger je je nu houdt hoe sneller het geneest, maar ja, het duurt echt heel lang…..
Mijn tip, neem pijnstillers voor je gaat slapen zodat je wel goed slaapt. Hoe minder ik sliep hoe meer pijn het bij mij ging doen. Echt goed je rust nemen!
Beterschap! Ribben kneuzen vind ik echt het ergste wat er is
secricible schreef:lissie_zigor schreef:Oh oke, nou jeetje inderdaad goed dat je die stap genomen hebt!
Bij mij hadden ze in eerste instantie helemaal geen foto's oid gemaakt. 'Of je nou gekneusde of gebroken ribben hebt, beide herstellen vanzelf en kun je niks aan doen'.
Tot dat ik aanhoudende tintelingen in handen en voeten bleef houden (alsof het in slaap valt zegmaar).
4 weken na mijn val is toen een CT van mn nek gemaakt en een röntgenfoto van mijn ruggengraat. Geen breuken te zien... Dus gewoon kneuzingen.
Die tintelingen heb ik nog steeds maar ga er nu even vanuit dat dat weg gaat zodra ik hersteld ben.
Ik hou jou informatie wel even in gedachten voor als het inderdaad echt te lang duurt allemaal.
En hoe gaat het nu met je kleine wondertje
Mijn dame is ondertussen anderhalf en al een hele meid.
Mede door de pijn heb ik een ontzettend zware start met haar gehad, maar we hebben elkaar ondanks een hele zware tijd gevonden
Ayasha schreef:Gekneusde ribben kan je vrij lang voelen maar wanneer je spreekt over meer dan een jaar zijn ze hoogstwaarschijnlijk niet enkel gekneusd geweest (voor de bokkers die hier reageren met die tijdsperiode).
Na een zestal weken zou de ergste pijn toch wel weg moeten zijn en zou je weer je leven "moeten kunnen" hervatten zoals normaal afhankelijk van hoe zwaar je moet tillen. (een bouwvakker die constant minimaal 20kg moet tillen per keer en dat de hele dag door zal minder snel 100% zijn dan iemand die een bureau job doet en niet echt moet tillen.)
Als het na zes weken nog steeds zodanig zeer doet dat je geen stallen kan mesten zou ik echt door vragen naar foto's. Ik ben nogal goed in ribben breken en kneuzen en ik heb met kneuzingen nog nooit "de stallen niet kunnend doen" voor langer dan een week.Dus als het zo'n pijn doet zou ik echt laten controleren of het wel alleen een kneuzing is. In tegenstelling tot wat men graag beweerd doen kneuzingen niet meer pijn dan breken.
Dennis schreef:Ik heb mijn ribben inmiddels 21 jaar geleden stevig gekneusd (was even een paard op gaan staan), ook berg inwendige bloedingen, logeerpartij op de IC enz. Ik mocht een tijd niets door de inwendige bloedingen, en onder strikte controle van mijn ouders, daardoor eerst een tijd echt rustig aan gedaan en niet belast.
Altijd als eerste weer last van m'n ribben gekregen als ik wat had, verkouden was meer pijn, een keer een stuiterpartij(van paard of op een andere manier) en het waren m'n ribben die zeer deden, zelfs als ik het koud had en in elkaar gedoken gezeten had waren het mijn ribben die last gaven, kinkhoest was ook geen pretje.
Een jaar of 7 geleden heeft een osteopaat mij goed behandeld en daarna onderhouden en dat heeft echt wel heel veel goed gedaan. Maar het is nog steeds een zwakke plek.
Vast niet wat je wil horen, dat het na 20 jaar nog steeds een dingetje kan zijn.
Renee1991 schreef:Maar niet alleen de gekneusde ribben.. Ik schrik een beetje van wat je allemaal doet met een hersenschudding.
Ik schrik vooral, omdat ik destijds veel te snel weer aan de bak ben gegaan na een hersenkneuzing en daar tot op de dag van vandaag last van heb en blijf houden. Ik snap dat je paarden ook iets van je verwachten maar denk echt om jezelf
mystery1980 schreef:klinkt mij ook alsof je veel te snel weer teveel wilt. Hier ook gekneusde ribben gehad aantal jaren geleden.
Ik had een heleboel scheurtjes in de ribben maar er was er niet 1 echt gebroken. Toch heb ik een aantal weken niks kunnen/mogen doen, daarna rustig opbouwen, pas na 6 maanden was het echt weg. Het moet zeker in de eerste weken voldoende rust krijgen om te genezen.
edit: lees terug dat je inderdaad na 2 weken alweer bent gaan werken terwijl je lichamelijk werk doet, denk dat je dat pas na 6 tot 8 weken had moeten doen.
SparklingApp schreef:Je hebt ook wel een flinke smak gemaakt zo te lezen!
Ik heb ook wel een aantal keren wat ribben gebroken en gekneusd (en een keer mijn borstbeen gebroken) en kan me herinneren dat ik bij het genezen van de breuken na weken wel eens hele gemene steken kreeg zodat ik echt naar lucht stond te happen.
Verder werkte ik full time op eigen pensionstal en zo snel ik uit het ziekenhuis was ging mijn werk ook weer verder.
Uitmesten deed ik dan het makkelijkste met behulp van mijn knie, daarmee drukte ik de greep omhoog, anders lukte dat niet.
Tegen mij zeiden ze dat het niet uitmaakte voor de genezing en zo heb ik het ook nooit ervaren.
Hersenschudding is wel wat anders, daar moet je echt wel voorzichtig mee zijn, maar gelukkig ben je ook alweer wat weken verder.
Sterkte met het verdere herstel!!
Elisa2 schreef:Doe aub heel rustig aan, ik heb ook ervaring met gekneusde ribben en verschoven ruggewervels en ik heb daar tien jaar later nog levensbeperkend enorm last van. Nu is er bij mij sprake van een verbogen ribbenkast maar ik dacht destijds ook dat het allemaal wel mee viel en ben veel te snel veel te veel gaan en blijven doen. Als ik toen had geweten wat ik nu weet dan had ik absoluut zes weken absolute rust gepakt en veel beter naar mijn lichaam geluisterd.
lissie_zigor schreef:mystery1980 schreef:klinkt mij ook alsof je veel te snel weer teveel wilt. Hier ook gekneusde ribben gehad aantal jaren geleden.
Ik had een heleboel scheurtjes in de ribben maar er was er niet 1 echt gebroken. Toch heb ik een aantal weken niks kunnen/mogen doen, daarna rustig opbouwen, pas na 6 maanden was het echt weg. Het moet zeker in de eerste weken voldoende rust krijgen om te genezen.
edit: lees terug dat je inderdaad na 2 weken alweer bent gaan werken terwijl je lichamelijk werk doet, denk dat je dat pas na 6 tot 8 weken had moeten doen.
Ja achteraf had ik dat misschien beter niet kunnen doen... Maar in onderwijs is al zo'n tekort en vind het sneu voor de leerlingen, heb echt een goede leuke band met ze!
Heb tot nu toe alleen nog maar halve dagen gewerkt, langer ging niet.
Denk wel dat je gelijk hebt... Maar achteraf is dat altijd lastig.
Misschien kan ik nu in ieder geval zorgen om nog niet te veel te belasten.
Heb jij er nu geen last meer van?
lissie_zigor schreef:Elisa2 schreef:Doe aub heel rustig aan, ik heb ook ervaring met gekneusde ribben en verschoven ruggewervels en ik heb daar tien jaar later nog levensbeperkend enorm last van. Nu is er bij mij sprake van een verbogen ribbenkast maar ik dacht destijds ook dat het allemaal wel mee viel en ben veel te snel veel te veel gaan en blijven doen. Als ik toen had geweten wat ik nu weet dan had ik absoluut zes weken absolute rust gepakt en veel beter naar mijn lichaam geluisterd.
Oei... Pijnlijk!
Bedankt voor je berichtje.
Hoe merk je het nu? Kun je wel weer alles doen?
Ja misschien zit dat ook in ons 'paarden mensen' de mentaliteit om maar gewoon door te gaan...
Vind het sowieso lastig, grenzen aangeven, maar nu al helemaal omdat de klap vaak nu daarna komt in plaats van het moment zelf