Duikinitiatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 23:36

Mkango, klinkt helemaal zoals ik er over denk :j . Ga je in het buitenland dan wel "alleen" duiken of steeds met begeleiding die de streek een beetje kent?

3heathcliff5, daar kan ik me ook helemaal in vinden inderdaad! De meeste mensen waar ik deze uitleg aan geef hebben zoiets van "als er veel ongelukken mee zouden gebeuren zouden dat soort organisaties vast niet meer mogen bestaan", maar ik vertrouw voor zoiets toch echt liever onder andere op mijn eigen kunnen. Blijf het toch een gevaarlijk iets vinden als je niet weet waar je mee bezig bent.

Kookaburra

Re: Duikinitiatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:34

Ik denk dat ik eerst in NL wat duiken zou doen. (Of Belgie. Todi ziet er tof uit!)
Gewoon omdat je dan al wat weet voordat je in gebrekkig engels ergens een duik gaat maken in de tropen. Duiken is gewoon een gevaarlijke hobby. Mensen zijn niet gemaakt om onder water te ademen ;)

Nu heeft een collega juist zijn brevet in het buitenland gehaald ivm de kosten. Die duikt nu ook zonder problemen in NL. Maar mijn keus zou het niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:24

MoppieFilou schreef:
Mkango, klinkt helemaal zoals ik er over denk :j . Ga je in het buitenland dan wel "alleen" duiken of steeds met begeleiding die de streek een beetje kent?

3heathcliff5, daar kan ik me ook helemaal in vinden inderdaad! De meeste mensen waar ik deze uitleg aan geef hebben zoiets van "als er veel ongelukken mee zouden gebeuren zouden dat soort organisaties vast niet meer mogen bestaan", maar ik vertrouw voor zoiets toch echt liever onder andere op mijn eigen kunnen. Blijf het toch een gevaarlijk iets vinden als je niet weet waar je mee bezig bent.
Altijd met begeleiding. Ik heb geen buddy en ben niet ervaren genoeg om solo te gaan duiken, dus ik ga gewoon lekker in een groep. :D Je houdt er soms nog superleuke contacten aan over ook! Zo heb ik nog steeds contact met een familie uit Californië die ik tijdens het duiken op St Kitts ontmoet heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:26

Todi heeft inderdaad wel 20.000 zoet water vissen, van groot tot klein.

Als je hier wilt leren duiken is het niet echt duurder dan in het buitenland. In Nederland betaal je 450-500 meestal, een enkele uitschieter naar beneden. En in het buitenland begint het bij 375 tot de prijzen van hier. Vraag altijd na of het all inclusive is of dat je zelf je brevettering bijvoorbeeld nog moet gaan betalen, of een boek. Soms is dat namelijk zo.
Padi, SDI, SSI, IANTD, NOB, CMAS, allemaal goede organisaties en je krijgt exact hetzelfde brevet, maar alleen met een ander merkje. PADI was de eerste, dus nu heb je dat het een soort werkwoord geworden is, net als even de tomtom aanzetten bij navigatie, haal je je padi.

In het buitenland is het vaak 3 dagen en je hebt je brevet. In Nederland soms ook. Maar, een vraag die je moet stellen is: Maak je de 4 buitenduiken zo lang als mogelijk, dus totdat je fles leeg is, of doe je alleen maar skills. Een groot verschil tussen instructeurs en duikscholen is of het duiken zijn van de minimale 20 minuten (dan doe je veelal alleen skills en maak je geen echte funduik), of dat je 45 tot 60 minuten per duik mag maken. Bij dat laatste heb je ook tijd voor het echt duiken en ook dan leer je.
Verder maakt de groepsgrootte veel uit. 4 duikers per instructeur, of soms zelfs groepen van 6 of 8 met divemasters maken het niet fijn. 1 of 2 duikers per instructeur is gewoon fijner en in Nederland zeker veiliger. Ik geef in Nederland aan beginners geen les aan meer dan 2 cursisten. Met technisch duiken kunnen dat er 3 worden.

Een voordeel van je brevet al hebben voordat je naar het buitenland gaat is dat je daar gewoon met een gids kunt duiken. MAAR, als je een half jaar niet gedoken hebt is een referral vaak verplicht. Logisch, want vakantieduikers zijn vaak niet de meest ervaren duikers. De belangrijkste skills worden dan herhaald.

Er zijn landen waar het niet gebruikelijk is om je eigen set op te bouwen. Als je daar leert duiken, dan doen ze het veelal 1 keer voor en daarna wordt het voor je gedaan. Dat is niet handig, als beginner moet je echt elke duik je eigen set opbouwen. Want dat vergeet je het snelst weer anders.

Wat ik wel kan aanraden, mocht je het leuk vinden en je vrij snel er fijn mee voelen onder water is dan in het buitenland je advanced open water te gaan doen. Dat zijn 5 duiken, waarbij diep en navigatie verplicht zijn en feitelijk kost het in het buitenland vaak niet extra op 5 losse duiken behalve brevetteringskosten. En dan kun je daarna eigenlijk overal duiken. Je mag je advanced brevet direct na je open water halen zonder extra ervaring, maar dat ligt aan de duiker. Bij velen is een aantal extra duiken wel aan te raden.

Wil je in Nederland of Belgie een brevet halen, en heb je eigenlijk wel langer de tijd, dan kun je ook lid worden van een club overwegen. Dat is meestal qua geld de goedkoopste weg omdat je lidmaatschap van een vereniging betaalt, maar qua tijd natuurlijk niet (elke week naar het zwembad, in het voorjaar 1 keer per week 1 duik voor de cursus). En soms moet je zelf voor een uitrusting zorgen (bij mijn club niet, alleen voor een pak). Je hebt 1 voordeel en dat is dat je er langer over doet en dat het dan beter blijft hangen. Een nadeel is wel dat het dus lang duurt en dat de sfeer in een vereniging je moet aanspreken. Een voordeel is dat je omdat het langzamer gaat je meer tijd hebt om het te laten bezinken en je in het buitenwater vaak geen 20 minutenduikjes maakt. Ook heb je vaak net wat meer zwembadtijd.
Als je gevoel voor het duiken hebt, en je blijkt snel verder te willen, dan is een club absoluut niet de aangewezen weg, dan is het commerciële pad via duikscholen beter en fijner.

Mocht je een duikcursus willen doen, dan is het ook nog even verstandig om te kijken of je echt helemaal gezond bent. Je moet een vragenlijst invullen en bij een ja moet je gekeurd worden. Het zou zonde zijn als je je geld kwijt bent voor de cursus en die wegens een ja en een advies om niet te gaan duiken niet kunt doen. Mogelijk heb je deze vragenlijst ook al ingevuld bij de initiatie. Dan weet je het al.

Verder, op 95% van de plaatsen in het buitenland is het gebruikelijk om met gids te duiken (helaas). Dus als je weinig ervaring hebt hoef je niet bang te zijn dat je verdwaalt ofzo. Maar hou wel in je achterhoofd dat elke open water opleiding zodanig van kwaliteit zou moeten zijn dat je na afloop ZELFSTANDIG met een buddy kunt gaan duiken. En helaas is mijn ervaring dat veel duikscholen met name in het buitenland weten dat je toch altijd nog met gids blijft duiken, dat ze ook het niveau van de opleiding wat omlaag schroeven tot het minimale van het minimale. Maar een open water brevet is een brevet om zelfstandig te kunnen en te mogen duiken.

Met de juiste materialen en kennis is duiken veilig, veiliger dan paardrijden. Hou dat in je achterhoofd. Maar als je domme dingen doet, dan is onder water niet de fijnste plaats om niet te kunnen ademen.

Dus ik zou zeggen, go for it en zoek een leuke plek voor het halen van een brevet.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 09:05

Kookaburra, ja inderdaad, zou er niet gerust op zijn om bij wijze van spreken morgen ergens in het buitenland begeleid te gaan duiken.

Mkango, dat lijkt mij ook leuk ja! Denk niet dat ik het een meerwaarde zou vinden om gewoon met een buddy alleen te kunnen gaan duiken, in groep is ook helemaal prima en zou ik me toch veiliger bij voelen denk ik.

Germie, heel erg bedankt voor de super uitgebreide uitleg! De medische vragenlijst heb ik inderdaad al moeten invullen en was helemaal in orde.
Stel je haalt je Open Water, moet je dan om de paar maanden/jaren gedoken hebben om dit te behouden? Of is het gewoon levenslang geldig? Want zou best kunnen dat ik het jaren niet gebruik (uiteraard neem ik dan wel één of meerdere lesjes om het nog eens op te frissen als ik weer zou gaan duiken), dus als je je brevet dan kwijt bent kom ik ook niet veel verder.
Ik dacht misschien gewoon iedere keer voor ik ergens op vakantie de kans heb om te gaan duiken enkele keren begeleid te gaan duiken bij Todi bv, zodat ik zelf voldoende weet om veilig in het buitenland te kunnen duiken, maar dan krijg je waarschijnlijk iedere keer opnieuw dat uurtje theorie en zal je in het buitenland vermoedelijk ook enkel kunnen aansluiten bij groepen mensen die nog nooit gedoken hebben waardoor je daar de uitleg ook steeds nog eens van a tot z krijgt. Moet ik nog eens over nadenken wat ik ermee doe.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:17

Je brevet blijft levenslang geldig, maar je moet dan wel een referral doen, dus een herhaling van zeg maar 1 duik met wat skills en een klein stukje theorie soms.

Als je steeds weer een initiatie doet, dan telt dat niet mee, dan blijf je in het buitenland 'ongebrevetteerd'. Dus dan is het steeds hetzelfde. Dan kom je dus nooit verder.

Duiken is (helaas soms) niet voor de autodidakt. Men gaat er van uit dat je voor elke stap een cursus volgt. Iets zelf leren telt gewoon nergens, je kunt het niet laten toetsen zonder cursus. Daar ben ik ook wel tegenaan gelopen. Enerzijds snap ik het wel wegens veiligheid en als je wat stoms doet dan ga je gewoon dood. Dus daarom werk je als onervaren duiker ook met een logboek om je ervaring aan te tonen. Als je echt gevorderd bent houden sommigen op met duiken loggen. Ik hou het deels nog bij, maar heb nu al sinds augustus geen duik meer gelogd. En dat moet ik wel weer gaan doen, want ik moet van mezelf die 200 duiken dit jaar halen en wegens een hondenbeet heb ik nog wat in te halen. In augustus waren nog 37 duiken in te halen (naast de geplande duiken), oeps. Haha. Ik ben qua fanatiek zijn met duiken echt heel erg hoor. Dat hoef je echt niet te doen. Voel je dus niet gedwongen. En schaam je ook niet met een logboek met slechts 10 duiken. Iedereen is ergens begonnen.

Bij een open water cursus krijg je ook een logboek. Die heb je nu niet gekregen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 11:24

Ik begrijp inderdaad zeker dat je in het buitenland niet zomaar mag duiken zonder brevet, maar er zijn wel verschillende plekken van wat ik al gehoord heb waar je in principe als volledig onervaren deel kan nemen aan een soort initiatieduik, maar dan dus (na wat oefenen veronderstel ik dan maar) op mooie plekken. Ik stel mij wel wat vragen bij de veiligheid van zoiets, vandaar dat ik dus wel graag iets of wat ervaring wil hebben voor ik aan zoiets meedoe. Maar geen idee in hoeverre er echt plekken zijn waar je zonder brevet mee kan doen aan zo'n initiatie. Denk dat het minder gedoe is om gewoon een cursus te volgen, dan zal je overal wel terecht kunnen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:26

Afijn, jij hebt in ieder geval nu al eens gedoken :D Zelfs tussen vissen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:59

MoppieFilou schreef:
Ik begrijp inderdaad zeker dat je in het buitenland niet zomaar mag duiken zonder brevet, maar er zijn wel verschillende plekken van wat ik al gehoord heb waar je in principe als volledig onervaren deel kan nemen aan een soort initiatieduik, maar dan dus (na wat oefenen veronderstel ik dan maar) op mooie plekken. Ik stel mij wel wat vragen bij de veiligheid van zoiets, vandaar dat ik dus wel graag iets of wat ervaring wil hebben voor ik aan zoiets meedoe. Maar geen idee in hoeverre er echt plekken zijn waar je zonder brevet mee kan doen aan zo'n initiatie. Denk dat het minder gedoe is om gewoon een cursus te volgen, dan zal je overal wel terecht kunnen.

Introductieduiken worden vrijwel overal gegeven. Maar soms alleen in het zwembad of soms alleen op een saaie plek in een saaie baai. Met een brevet mag je ook mee met bootduiken bijvoorbeeld.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:54

Ik heb als kind gedoken onder begeleiding van onze buurman (woonden toen op Curaçao). Todi lijkt me echt leuk om eens heen te gaan. Ik heb al 20 jaar niet meer gedoken. Weet nog wel dat ik nooit heel diep durfde te gaan en zeker niet over de rand bij het donkerblauwe :D, dat zou ik nu nog eng vinden denk ik haha.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 13:03

Kookaburra schreef:
Afijn, jij hebt in ieder geval nu al eens gedoken :D Zelfs tussen vissen!

Inderdaad! :D

germie schreef:
MoppieFilou schreef:

Introductieduiken worden vrijwel overal gegeven. Maar soms alleen in het zwembad of soms alleen op een saaie plek in een saaie baai. Met een brevet mag je ook mee met bootduiken bijvoorbeeld.

Dan toch maar eens horen voor dat brevet :j

Snorlex schreef:
Ik heb als kind gedoken onder begeleiding van onze buurman (woonden toen op Curaçao). Todi lijkt me echt leuk om eens heen te gaan. Ik heb al 20 jaar niet meer gedoken. Weet nog wel dat ik nooit heel diep durfde te gaan en zeker niet over de rand bij het donkerblauwe :D, dat zou ik nu nog eng vinden denk ik haha.

Ik moet zeggen, Todi is zogezegd 10m maar diepste punt waar je echt nog kan zwemmen is 8m, en het voelde absoluut niet zo diep aan! Dus zeker een aanrader ;)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:31

Leuk, duiken. Ik heb een eigen duikschool dus mocht je vragen hebben kun je ze bij me kwijt maar Germie kennende deelt zij ook goeie informatie.

Ik zou een Open Water cursus zeker aanraden, je leert toch meer wat te doen in geval dat er iets gebeurt, en je raakt meer comfortabel in het water. Dan kun je pas echt op de mooie vissen letten en relaxed om je heen kijken.

Wat hier een initiatieduik wordt genoemd, noemen wij discover scuba diving. Dat is in principe de eerste duik van de open water cursus (qua skills en oefeningen) en daarna mag je een gelimiteerde tijd tot 12 meter duiken met een instructeur.

Dit verloopt en dan zal je weer een discover scuba dive moeten doen. Je leert echter verder niks over de theorie en andere skills die onderwater handig zijn.

Dit is dus niet per definitie onveilig en wordt meestak aangeboden als ‘proefje’ om te kijken of je een cursus zou willen gaan doen. Het is zonde om een cursus te kopen en het blijkt dat je het niks vindt.

Het is wel de bedoeling dat die skills in ‘confined water’ (=water met de definitie van een zwembad, dus een zwembad of een ondiep gedeelte in de zee zonder stroming enz.) gedaan worden, en dan kan je daarna een mooie fun dive gaan doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:24

MoppieFilou schreef:

Ik heb net 2 dagen geleden zo'n initiatieduik in het buitenland gedaan (Thailand), discover scuba of hoe het dan ook van Padi mag heten. Eerste les van open water cursus maar dan zonder theorie + 2 fun dives.

'Confined water' was het zeker niet :=
midden van de zee de boot uit moeten stappen, zo de (flinke, iets met tyfoon hier) golven in, gewoon op de dive site waar ervaren mensen op die dag gingen duiken. Voor een ervaren duiker waarschijnlijk gesneden koek, maar als leek met 0 kennis van en even weinig vertrouwen in alle gear vond ik het verre van optimaal... Ik ben een aardig handige zwemmer en normaalgesproken prima op mijn gemak onder water, maar dat stukje daadwerkelijk ten alle tijden volop durven te ademen (en te hoesten, water afspugen, you name it) botste eerst keihard tegen al mijn reflexen aan :')

De oefeningen zijn naar mijn idee erg vlot gegaan, slechts 1x alle skills mogen doen, en dan meteen "voor het echt" moeten duiken tot 12m. Laten we zeggen dat die eerste fun dive heel kort is geweest :') want ik zat met keel en neus vol brandend zeewater en 0 idee hoe ik eraf moest.

Tweede fun dive een half uurtje later (en na ff bijpraten) was wel echt genieten, super mooi ook <3 maar dat was ff heel hard mezelf uit mijn comfortzone durven te pushen, niet miepen maar doen zeg maar := Achteraf gezien ben ik nog steeds liever eerst met een saai zwembadduikje begonnen :o

Maar goed, ik ga nog steeds morgen mijn open water starten :P

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 18:11

Divers: Bedankt voor je uitleg! Degene die ik heb gedaan is iets gelijkaardig inderdaad. De komende 6 maanden mag ik daar begeleid gaan duiken zonder de theorie weer te moeten volgen en als ik binnen de 6 maanden de open water cursus volg krijg ik korting en mag ik de eerste les overslaan. Dus als ik ervoor zou gaan begin ik er zeker op tijd mee.

Fly_high: Het is inderdaad zoiets waar ik ook over gehoord had! :j Maar zoals je zegt heb ik er soms toch mijn vragen bij := . Vandaar dat ik sowieso al het één en ander zelf wilde kunnen vooraleer ik aan zoiets zou meedoen, maar dan kan ik beter meteen een cursus volgen zodat ik niet steeds vanaf 0 de hele uitleg te horen krijg daar en ik weet wat te doen in noodgevallen.

Succes met je open water morgen!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 20:04

Even geleden alweer dat ik ben gaan duiken. Ik heb een vraagje voor jullie. Eigenlijk twee :+ .
Ik heb besloten dat ik begin volgend jaar voor mijn open water ga. Mijn vader gaat meedoen, dus dacht ik dat het leuk was hem voor zijn kerst een degelijke duikbril cadeau te doen.
De eerste vraag is of het nuttig is zelf zo'n bril te hebben? We gaan waarschijnlijk niet op regelmatige basis duiken nadien, vooral op vakantie, en gaan daarbij altijd materiaal huren. Dus in principe zal je ook wel overal een bril krijgen, maar misschien toch properder om je eigen te hebben.
Tweede vraag als het antwoord op de eerste ja is, zitten er grote verschillen in kwaliteit? Of is een simpele van de Decathlon prima?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:11

Ja en nee, een eigen masker is wel fijn. Dan weet je dat het past. Maar als je maar 2 keer per jaar dat ding gaat gebruiken is het toch wel een vrij dure uitgave. Ga niet voor maskers met plastic glazen, die blijven beslaan, ga voor echt glas (sintered glass). Het beste masker is er 1 die past.
Die van de decathlon met plastic glas zijn niet goed. Leuk voor kinderen, niet vooor het echte werk. Het liefst een masker met 2 glazen i.p.v. 1, dan kun je er ook glazen op sterkte in zetten vaak. Ik weet niet of dat nodig is natuurlijk.

Maar zonder kennis zou ik niet zomaar wat kopen, grote kans dat het het toch net niet is. Eerst cursus doen en dan kijken of je wat aan gaat schaffen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:12

Eigenlijk moet je die zelf passen. Lang niet alle maskers passen lekker op elk gezicht. En als hij niet goed past loopt er water in. Zou dan toch naar een duikwinkel gaan en passen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 20:38

Oké, dan toch maar wat anders verzinnen als kerstcadeau :D

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 07:46

Vaak hebben duikscholen een winkel of een overeenkomst met een winkel en kunnen de instructeurs je goed helpen.

Ik heb tijdens mijn eerste cursus een masker gehuurd en vervolgens dezelfde nieuw gekocht omdat die goed pastte. Het is een fijner idee om je eigen masker te hebben omdat sommige mensen nog steeds hun eigen spuug als anti-fog gebruiken.

Belangrijk is inderdaad tempered glass zoals Germie al zei. Je kunt zorgen dat het masker minder snel beslaat door de glazen met tandpasta in te wrijven en een nachtje te laten liggen. Zelf haal ik een aansteker over het glas heen om de siliconen laag eraf te branden maar dat vergt wat kunst om niet het masker te beschadigen. En altijd zeep/shampoo in de glazen wrijven voor een duik, dan beslaan je glazen niet.

Nu leer je in je cursus hoe je je masker vol laat lopen en weer leegblaast dus als je masker beslaat kan je dat altijd doen als tijdelijke oplossing maar vervelend is het wel.

Met lesgeven gebruik ik een masker met doorzichtig frame zodat ik nog een soort van kan zien wat er in mijn ooghoeken gebeurt. Met fun dives draag ik een volledig wit masker omdat ik dat fijner vindt met lichtinval. Sommige duikers zijn gevoelig voor licht en gebruiken liever een zwart frame, sommige duikers hebben dan het gevoel een tunnelvisie te creeeren. Duik met een paar verschillende maskers en kijk wat je fijn vindt!

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Apeks en Scubapro zijn vaak duurder dan bijv Seac en Cressi terwijl dat prima maskers zijn. Mijn eerste masker was een Seac Salina en die heeft het 13 jaar gedaan tot ik hem verloor in de zee!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:04

Oh spannend zeg!
Ik heb nog nooit gedoken, helaas. Mijn schoonvader zat van de zomer aan zijn 555ste duik, we zijn in september bij hen op bezoek geweest (Spanje) en ik ben een aantal ochtenden vroeg opgestaan om aan de duikschool te gaan staan voor mijn eerste duik - maar helaas, ik had echt pech met de zee, veel te ruw voor een initiatie. Ongezien in die periode, just my luck haha. Wel fijn natuurlijk dat ze me niet zomaar in het water gooien bij zo'n ruwe zee :) Ik probeer het volgend jaar nog eens haha.

Veel succes & veel plezier!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:42

Ik duik het liefst met een donker masker aan de zijkanten, je wilt geen lichtinval van opzij hebben omdat dat je af kan leiden. Ik merk het vooral in ondiep water waar de zon van bovenaf op schijnt, ik zie continu van de zijkant van die glinsters en dat is heel irritant. En zo zie je dat sommigen juist weer een geheel doorzichtig masker willen. Dat moet je ook ervaren, overigens vond ik dat van donker pas toen ik een zwart masker kocht. Daarna wilde ik niet meer terug. Ik heb nu een masker met camouflagekleuren. :D
Spugen in je masker is normaal. Antifog is best duur en feitelijk gewoon geconcentreerde zeepsop. Iets verdunde dreft of pure dreft werkt ook, maar je moet het echt goed uitspoelen dan. Ik gebruik nog geregeld spuug, als ik mijn flesje zeepsop vergeten ben, haha. Maar heb m'n eigen maskers.

Je moet ze overigens echt voor gebruik uitbranden en dan tandpasta over de nacht er op. Anders blijven ze beslaan. En soms moet je dat 3 keer herhalen.

Mijn eigen masker op sterkte komt van Ali, 20 euries, en die heb ik liever dan de duurdere maskers hier in Nederland. Ik had altijd de Aqualung look op sterkte (masker 50 euro, maar 100 euro voor de glazen), en dan deed ik daar 2 jaar mee. Dus ik dacht ik ga eens een goedkoop masker zonder passen proberen. En dat zat veel beter. Het masker is wat kleiner dan wat je hier koopt en dus zal het niet iedereen passen, maar het betekent ook dat er meer blote huid is rond je cap in de winter.

En ja, tempered glass, waarom ik sintered schreef???? LOL. Was niet wakker denk ik na slechts 3 uurtjes slaap.

Oh ja, voor modelfotografie heb ik liever geen zwarte maskers, dan staat gekleurd en met name blauw of geel mooier. Vroeger, zeg 10 jaar geleden 'moest' je voor technisch duiken een zwart masker hebben. Toen werd gezegd dat alles zwart moest zijn. Er was ook niets anders voor technisch duiken. Je had wat blauwe armen voor droogpakken of rood en dat was het. Ik had toen altijd al gekleurde slangen op mijn stages, dat was volgens sommigen not-done en niet DIR. (officieel doing it right, maar bij mij is het doing it relaxed) Toen ik een paar jaar later voor een roze droogpak ging was ik de eerste in Nederland. Nu maakt het ook in het technisch duiken niet uit wat voor kleur spullen je hebt. Gelukkig.

Over dat spugen, duikscholen ontsmetten vaak maskers ook na gebruik hoor. Dus dat is geen probleem.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:58

Wij ontsmetten ze sowieso, maar toch een lekkerder gevoel als er gewoon dreft in is gegaan. Net als de PPS (Pre Peed Suits) :+ die gaan bij ons na een duik eerst in dettol voor ze mogen drogen.

Ik duik zelf met een wit masker en witte vinnen waar ik zelf een mooie tekening op heb gemaakt, valt lekker op en niemand kan mijn vinnen verwisselen per ongeluk. (Ik duik met RK3’s en die zijn hier nog al populair)

Vind wel dat vrouwen items vooral roze en rood gemaakt worden, zou daar in wat andere kleurtjes ook wel leuk vinden! Nu zijn vinnen, maskers en booties redelijk unisex maar vrouwen-BCD’s en -wetsuits zijn me toch een uitvinding!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:04

Er is geen duiker die niet in een wetsuit plast. Ik doe het elke duik als ik in een natpak duik. Dus ja, die moet je even spoelen na een duik. Ik doe dat meestal in het water, even water via de nek er in, wat soppen en dippen en voila, weer schoon hoor. Dettol met m'n eigen pakken doe ik nooit. Maar ik leen ze ook niet uit aan een ander, haha.

Ik heb geen vrouwenspullen, dat vind ik echt onzin. Ik heb een backplate met wing en dat is gewoon unisex. Wel is mijn singletankwing roze camouflage, valt lekker op, mijn natpak is ook roze, mijn ccr wing is blauw comouflage, mijn masker groen camouflage, mijn automaatslangen behalve de longhose (die mag niet drijvend zijn) roze, geel, groen, paars, blauw.

Automaten veelal geel (waarom de octopus goedkoper is dan een zwarte automaat is me een raadsel, want het zijn exact dezelfde automaten, dan maar geel, staat beter op foto's en ik duik Hogarthian/DIR (maar sta open voor alles hoor, want sommigen denken dat DIR beter is dan de rest en dat is niet zo), en geef ook zo les, ook aan beginners en die hebben nooit enige moeite met een octopusconfiguratie, ik leg verschillen ook uit, want ik kom natuurlijk als instructeur van alles tegen, conventioneel bcd met octopusconfiguratie, tot direct volledig DIR en zelfs open water in droogpak).

Ik zou graag nog eens een geheel blauw droogpak willen hebben. Santi werkt alleen met weinig kleuren, dus ik moet dan op zoek naar een fabrikant die het pak gewoon geheel blauw wil maken. Niet donkerblauw, maar gewoon echt blauw.

Mijn vinnen zijn zwart, Hollis F1. Die beginnen nu na 2500 duiken wel wat te scheuren, maar ook mijn volgende vinnen worden weer zwart (liggen al op zolder, weer de F1, uit een opheffing gekocht).

Schrik niet van termen die je niet kent hoor. Ongeveer 80% van de mensen leert duiken in natpak met een normale bcd en een octopus configuratie. De rest begint met backplate en wing (hogarthian), soms direct met longhose (zeg maar DIR), soms met octopusconfiguratie op een backplate en wing en in Nederland beginnen maar weinig direct in droogpak, iets wat je in Scandinavië wel veel ziet. De verschillen zijn echt minimaal en overstappen vraagt echt 0,0 gewenning. Maar ik vind in alle situaties de longhose ideaal, ook omdat ik natuurlijk uit het technisch duiken kom en niet steeds alles ga ombouwen. Ik duik ook wel eens longhoseconfiguratie op een normale bcd, dat doe ik bij zwembadlessen.
En er zijn zelfs situaties waarbij 1 automaat de standaard is (rivierduiken Zwitserland).

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 00:55

Dankjewel voor alle tips! Om verschillende maskers uit te kunnen proberen, hebben duikscholen er vaak verschillende liggen? Of zijn hier andere opties voor? In de winkel zelf passen geeft niet zo'n goed idee denk ik dan als je er echt eens mee kan duiken.

LWDaisy, wat een pech, hopelijk volgende keer meer geluk! Het is in ieder geval erg leuk!
Dankjewel!

Germie, ik begrijp er inderdaad nog niet veel van :+ . Betwijfel ook of ik het na een simpele open water wel ga begrijpen maar goed, zo fanatiek ben ik nu ook weer niet (denk ik) :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 08:38

Duikscholen hebben vaak wel verschillende, maar sommige duikscholen zijn verbonden aan bepaalde merken. Bij een SSI duikschool zie je eigenlijk altijd Mares (Mares, Head en SSI zijn 1 bedrijf, ook al zijn ze op papier niet gekoppeld).
Maar het merk doet er niet veel toe, als het maar past. In de winkel passen is feitelijk genoeg hoor, want als het daar niet aansluit, dan onder water ook niet.
Staar je niet blind op het merkje, maar als je geen kennis hebt, ga niet zomaar naar de Decathlon. Die hebben echt goede maskers hoor, maar die met acrylaatglas zijn niet geschikt wegens beslaan. En straks kom je toch met zo eentje thuis.
Maar heeft je vader al een leesbril? Dan kunnen er leesstukjes in gelijmd worden. Dit kunnen de meer gespecialiseerde winkels wel doen, en het kan niet in elk masker.