Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 12:50

Dan denk je dat je je portie pijn wel even hebt gehad, nee dus. Vorige week donderdag mocht ik naar huis uit het ziekenhuis, daar verder herstellen. Dat ging redelijk, ik was weer een beetje mobiel. Maar sinds vannacht weer hevige buikpijn, uitstralend naar mijn rug. Nu op een andere plek, namelijk bij mijn lever. Aangezien de pijn komt en gaat en als het komt weer flink hevig is, denk ik dat het nu galsteen-koliek is. Die zouden weg moeten zijn, maar daar voelt dit niet naar. Vanmorgen meteen het ziekenhuis gebeld en ik wacht nog steeds op een telefoontje terug van de arts die bij mijn operatie was. Ik ben zo moe van pijn inmiddels :(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:52

Jeetje zeg, denk je alles gehad te hebben!
Zit er goed achteraan hoor en anders naar de eerste hulp gaan want dit kan toch niet zolang duren.
Hoop voor jou dat het een beetje meevalt allemaal en de pijn snel weg is :(:)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:07

:(:)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:10

Poe zeg, als het niet te doen is, ga gewoon naar de eerste hulp.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:13

Och wat een ellende, ik duim dat je snel zekerheid krijgt over de oorzaak en dat er ook wat aan te doen is!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 15:24

De arts denkt ook weer galstenen. Schijnt vaker voor te komen na galblaasverwijdering. Voor nu weer een flink portie pijnstillers en afwachten of het morgen beter is, anders moet ik morgen weer bellen en moet de geplande ercp vervroegd worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:25

-O- lekker dan, is dat vanwege zo kort na je operatie dat het vaker gezien wordt of is er na een galblaas verwijdering altijd nog steeds kans op galstenen? Beterschap Y;(
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 20-10-22 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:25

Ppfff denk je klaar te zijn!
Hoop dat het wegblijft Muronia!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:31

Wat vervelend Muronia. Heel veel sterkte. Een ercp is niet niets, maar die pijnen nu zijn ook echt niet fijn.

Hannanas schreef:
-O- lekker dan, is dat vanwege zo kort na je operatie dat het vaker gezien wordt of is er na een galblaas verwijdering altijd nog steeds kans op galstenen? Beterschap Y;(

Galstenen kunnen nog steeds ontstaan ook al heeft iemand geen galblaas meer. Je galblaas is slechts een opslagreservoir voor gal. Je lever produceert gal en in de kanalen waar de gal door loopt, kunnen altijd galstenen ontstaan en vast komen te zitten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 17:03

Wat Danseresje zegt idd, galstenen kunnen ontstaan in de lever. De arts zei dat vooral in de eerste weken na de galblaasverwijdering nog regelmatig galstenen worden gezien. Daarna zou het beter moeten worden. Ik hoop het maar want ik ben dit inmiddels wel meer dan zat hoor. Je wordt bekaf van continue pijn en zo durf ik ook bijna niks te eten.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:55

Goedemiddag

hoe is het inmiddels?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 15:25

Lief dat je vraagt. 31 oktober heb ik weer een ercp gehad en daarbij hebben ze de stent weer verwijderd. Sindsdien ben ik ontzettend opgeknapt. Lichamelijk zijn mijn klachten nu weg. Afgelopen week heb ik alle thuis-werkzaamheden weer opgebouwd en gisteren na meer dan een maand weer op mn paard gezeten <3 . Komende week ga ik weer aan het werk. Terug naar normaal.

Ik ben nog aan het uittesten wat ik wel en niet kan eten, want dat gaat nog niet allemaal van harte. Maar bovenal moet ik weer leren vertrouwen op mijn lichaam. Dat heeft mentaal een flinke knauw gehad merk ik en ik ben nog snel paniekig als ik iets vreemds voel in mijn buik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:24

Wat fijn Muronia!
Werd ook wel tijd he na een ‘doorsnee’ galblaasoperatie -O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 20:19

Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder.. gisteren kreeg ik kramp-pijn in mijn buik op dezelfde plek als toen in oktober. Dat zat me niet lekker en ik heb de huisarts toch maar even gebeld. Ik mocht meteen langskomen en moest een bloedonderzoek laten doen. Dat heb ik vanmorgen gedaan en vanmiddag werd ik al gebeld. Lipasen te hoog (800 terwijl het 60 mag zijn). Conclusie, opnieuw pancreatitis.

Eigenlijk wouden ze mij vanavond nog opnemen, maar aangezien mijn merrie ieder moment haar veulen kan krijgen, moet ik hier toch echt zelf zijn. Nu antibiotica, diclofenac en oxycodon gekregen, 24 uur vasten en 5 liter water drinken. Willen jullie meeduimen dat het niet weer acuut mis gaat zoals in oktober? De pijn is aanwezig maar nog uit te houden. Ik wil echt niet nog eens de pijn voelen van toen, dat was niet te beschrijven.

De huisarts denkt dat er toch weer gruis/steentjes zitten die iets blokkeren, maar dat moet worden uitgezocht. Morgen overlegt ze met de mdl-arts wat ik hier nu mee moet. Wat weer een tegenvaller dit en ik had al moeite om weer op mijn lijf te gaan vertrouwen en nu dit |( . Ik ben hier echt wel bang van.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:22

Oh wat verschrikkelijk, denk je er vanaf te zijn... Wel goed dat je gelijk in actie bent gekomen, ik duim dat je er goed doorheen komt en een prachtig veulen mag verwelkomen :(:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:23

Beterschap, inderdaad echt niet lekker en dan nog met een merrie erbij die op knappen staat! Pfoe. Beterschap..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:30

Jeetje zit je allemaal niet mee zeg :(:)
Jij zelf in de lappenmand, paard op knappen en dan ook nog werk lui over de vloer.
Heel veel sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:31

Jeetje meid, wat een ellende!
En dan ook nog je merrie die op springen staat. Ik kan me voorstellen dat je dan niet opgenomen wilt worden.
Vijf liter water drinken... Hoe doe je dat? Kan een mens uberhaupt wel zoveel water drinken in 24 uur zonder dat je jezelf vergiftigt?
Heel veel sterkte en hopelijk valt het mee!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:32

Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:32

Ach jee Muronia, ik kan me de angst goed voorstellen. Duim heel hard dat het allemaal mee gaat vallen en dat je zelf gewoon bij de bevalling van je merrie kan zijn! Beterschap en sterkte! :(:)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:35

Ohw wat een nare onzekerheid op een wel heel ongunstig moment :(

Goed dat jij en vervolgeng ook je huisarts direct in aktie kwamen en dat er een behandeling is gestart.

Beterschap en succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 20:37

Dank jullie wel, lief van jullie. Die 5 liter water gaan normaal via een infuus weet ik van de vorige keer. De alvleesklier moet worden stilgelegd en gespoeld. Dus ik drink me maar even het ongeluk als ik daarmee kan redden dat ik geen opname hoef. Ik hoop van harte dat die merrie vannacht wil bevallen, dat zou me al een hoop stress schelen nu.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:39

kan jij nog functioneren met oxicodon dan? Ik ga daar volledig out van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:39

Heb je eventueel iemand die daar bij jou kan zijn nu: voor jou en voor je merrie? Sterkte meid!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:46

Cayenne schreef:
Jeetje meid, wat een ellende!
En dan ook nog je merrie die op springen staat. Ik kan me voorstellen dat je dan niet opgenomen wilt worden.
Vijf liter water drinken... Hoe doe je dat? Kan een mens uberhaupt wel zoveel water drinken in 24 uur zonder dat je jezelf vergiftigt?
Heel veel sterkte en hopelijk valt het mee!

Volgens mij moet je dan veel meer drinken over de 24 uur gezien. Ik meen dat als je meer dan 3 liter in een uur of meer dan 8 liter in 24 uur aan water drinkt

Hopelijk luistert ze naar je en bevalt ze vannacht