Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:36

Ik denk het wel, er wordt door de mensheid doelloos gefokt en natuurlijke selectie wordt hardnekkig tegen gegaan.

Tel daarbij wat oorlogen hier en daar op waarbij vooral gezonde, sterke mannen het loodje leggen en we dus met 'inferieur fokmateriaal' door fokken en het feest is compleet :+

Mijn man en ik zijn allebei ergens in onze twintiger jaren gelaserd en nog elke dag heel blij mee. Dus van die 2 zonder bril, zou het best kunnen zijn dat er nog eentje een laserbehandeling gehad heeft :+

AbleToDream

Re: Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:50

Ik ben al brildrager sinds mijn 12 jaar, maar geen van mijn ouders heeft tot hun 45/50 nooit gebrild dus denk dat die goede genen mij zijn gepasseerd om goed zicht te hebben...

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:52

Als ik kijk naar hoeveel mensen bijna doorlopend op een scherm zitten te turen en het ver en dichtbij zien niet genoeg afwisselen, denk ik dat dat de oorzaak is dat steeds meer mensen op steeds jeugdiger leeftijd aan een bril moet, als je bedenkt dat mensen die nog niet eens kunnen zitten al een scherm onder de neus gedrukt krijgen.. Ik zou beginnen met schermgebruik af te wisselen met ver zien en niet 24/7 op een scherm turen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:54

Prairy schreef:
Ik denk het wel, er wordt door de mensheid doelloos gefokt en natuurlijke selectie wordt hardnekkig tegen gegaan.

Tel daarbij wat oorlogen hier en daar op waarbij vooral gezonde, sterke mannen het loodje leggen en we dus met 'inferieur fokmateriaal' door fokken en het feest is compleet :+

Mijn man en ik zijn allebei ergens in onze twintiger jaren gelaserd en nog elke dag heel blij mee. Dus van die 2 zonder bril, zou het best kunnen zijn dat er nog eentje een laserbehandeling gehad heeft :+

Haha, mijn man en oom hebben toevallig beiden geen laser behandeling gehad.

Mijn man kijkt wel bizar weinig op een scherm. Wel 's avonds tv op normale afstand, maar verder niet veel.
Mijn oom kijkt wel op zijn telefoon en heeft wel altijd veel op de computer gewerkt en kijkt ook zeker veel tv.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:02

Binkie_Eline schreef:
Ik denk het niet! Zelf brildrager hier, en ik heb er totaal geen problemen mee. Vind mezelf mooier met bril en kan mijn leven niet zonder bedenken.

Toch merk ik in mijn omgeving dat de meningen daarover verdeeld zijn. Ik hoor veel mensen die eigenlijk een bril moeten, maar dat niet willen, door verschillende redenen.
Deze mensen nemen vaak lenzen, of kijken naar de optie om ogen te laseren. Dat is nu nog duur, maar ik denk dat als dat meer bekend wordt, mensen hier ook gebruik van zullen maken.

Dus het kan best dat we steeds meer mensen creëren die een bril nodig hebben, maar ik denk niet dat iedereen van die optie gebruik gaat maken!

Nou mijn ogen waren gelaserd. Maar 10 jaar later werden mijn ogen weer slechter. Dus draag gewoon weer een bril. Lenzen kan ik niet verdragen dus ja als steeds meer mensen slechte ogen hebben. Zullen er ook meer mensen brildragend zijn ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:05

Mijn ogen zijn sinds mijn 10 doorlopend verslechterd. Dat is niet na de groei gestopt zeg maar.
Dus laseren zou hier ook geen blijvende optie zijn geweest.

Ondertussen tuur ik ook veel naar een scherm, met mijn 10 was ik vooral buiten aan het spelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:09

Maar ja, zouden ze dan niet moeten onderzoeken wat voor schermen? Afstand tot schermen? Hoeveel uren naar het scherm staren?

Wij kregen ooit een lcd scherm, maar hadden ook nog een oudere tv. Dan werd je echt gek van de onrust in het beeld. Ga je nu weer de moderne schermen bekijken, zijn ze veel rustiger voor je ogen naar mijn idee??

Toen mn moeder maculadegeneratie kreeg, werd er wel direct gereageerd met vitamines die ze moest bij slikken. Dus gaan ze toch uit van gezondheid van binnenuit en volgens mij ook van vervuiling zoals rook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:09

DuoPenotti schreef:
Mijn ogen zijn sinds mijn 10 doorlopend verslechterd. Dat is niet na de groei gestopt zeg maar.
Dus laseren zou hier ook geen blijvende optie zijn geweest.

Ondertussen tuur ik ook veel naar een scherm, met mijn 10 was ik vooral buiten aan het spelen.

Deze dus.
Het grut van tegenwoordig zit hele dagen achter dat scherm of hebben van die "doppen in hun oren".
Dus naast slechte ogen zijn slechte oren ook al een dingetje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:30

Kimbers schreef:
Wat is de leeftijd van de groep waar je het over hebt?
Hoe ouder je wordt, hoe slechter je ogen ook worden.

Ja en nee.

Ik heb -3. Ik had -3,75
Hoe ouder ik word hoe beter mijn zicht wordt omdat ik + ontwikkel.

Oké het zal nooit helemaal wegtrekken naar -0 haha. Maar doordat ik nu + ontwikkel. Gaat mijn - iets naar beneden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:34

Ohja.
Mijn moeder heeft -5 en mijn broertje-17
Mijn broertje is slechtziend vanwege een syndroom. Heeft opzich niets met het zicht van mijn ouders te maken.

Mijn vader heeft geen bril.
Ik kreeg rond mijn 12de wat moeite met tv kijken of het schoolbord lezen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:03

Ik moest al vanaf mijn 10e een bril en ben sindsdien alleen maar achteruit gegaan. Links nu -19 en rechts -17,5. Het is nu wel bijna stabiel, joehoe! Mag ook wel na ruim 40 jaar. Maar elk nadeel heb ze voordeel: ik heb nog steeds geen leesbril nodig :D

Ik denk dat door het vele schermgebruik bijna iedereen wel een bril gaat dragen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:34

Ik zie inderdaad meer mensen met een bril dan vroeger. Maar er is ook meer kanker dan vroeger.
Ik denk dat we ook verantwoordelijk zijn voor onze eigen ondergang uiteindelijk. Inderdaad omdat wij de enige soort zijn waarbij natuurlijke selectie niet wordt toegepast. We blijven maar fokken met aandoeningen en gebreken. Onze goede zorg compenseert dat toch wel weer. De zorgkosten rijzen de pan uit maar er zijn geen regels voor het wel of niet mogen voortplanten, zowel lichamelijk als geestelijk niet. Dat zal onze soort uiteindelijk verzwakken. Ik ben wel benieuwd hoelang dat duurt. Kan wel duizenden jaren zijn vermoed ik. En waarschijnlijk hebben we de aarde dan toch al om zeep geholpen dus dan kan de mensheid er ook nog wel bij.

Tot zover mijn positieve verhaal aan het einde van mijn werkdag. :P

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:46

Ik zie het inderdaad ook steeds meer. Wel een interessant topic. Mijn moeder heeft -2 en mijn vader alleen een leesbril. Zelf zit ik rond -12 en was als kind (en nog) altijd buiten :?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:51

Ja, dit is in de oogheelkundige wereld ook een grote zorg. De prevalentie van minsterkte bij jongeren is onder andere in Azië zeer sterk gestegen tot al ruim boven de 90%. Europa gaat ook die kant op.

Je kan namelijk een minsterkte wel oplossen met een bril, echter boven de -6 neemt het risico op pathologie van de ogen sterk toe, wat blijvende slechtziendheid kan geven. Dit komt doordat het oog onnatuurlijk lang is geworden. Als je oog eenmaal te lang is kan hij niet meer krimpen. Er zal dan dus altijd een verhoogd risico blijven op pathologie, ook al laat je bv je ogen laseren. Naarmate je ouder wordt kan je minsterkte nog iets afnemen omdat je lens dikker en stugger wordt, maar dit veranderd dus niet je ooglengte!

Een duidelijke oorzaak is niet zozeer genetisch maar meer omgevingsfactoren. Doordat kinderen tegenwoordig zeer veel nabijwerk doen (tablet, telefoon etc) groeien de ogen steeds meer naar bijziendheid. Doordat ze meer op schermen kijken zijn ze weer minder buiten waardoor bijziendheid ook toeneemt. Dit geldt overigens niet alleen voor schermen, maar ook voor lezen. Maar over het algemeen nemen kinderen daar van nature al meer pauzes in.

Uiteraard zijn er ook nog wel gewoon mensen die genetisch een hoge sterkte erven, of waarbij er een spontane mutatie is (en mensen dan soms de eerste in de familie zijn met een hoge sterkte).

Op https://www.myopie.nl/ staat veel info.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:26

CynthiaV schreef:
Mijn man heeft geen bril, ik +2,5 en mijn kinderen van 6 en 8 jaar hebben +9 en +7. En die van de +9 zit alle dagen van top tot teen onder de modder *\o/* en niet achter schermpjes, dus hoe zij eraan komt?

Verziendheid is erfelijk heb ik me laten vertellen. Kinderen die het vanaf jonge leeftijd hebben hebben bijna altijd ouders/broers of zusjes die het ook hebben.

Een bril is op zich ook geen ramp. Ik draag er al 1 sinds ik 3 was en ik kan alles wat een ander kan. Er zijn ergere dingen in het leven :)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:50

Ik heb al vanaf mijn 3de een bril en ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf ook knapper vind met bril. Maar mijn vriendinnen hadden idd vroeger nooit een bril en nu wel.

Ergens denk ik ook dat het komt omdat we veel meer achter een beeldscherm zitten.

En ik ga volgens mijn opticien ook langzaam van verziend naar bijziend. Wat ik opzich ook best knap vind.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:01

Over een (flink) aantal jaar verwacht ik dat de medische wetenschap ver genoeg is om aan genen te knutselen zodat het nageslacht geen bril meer hoeft te dragen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:07

De richtlijnen zijn best helder: als kinderen per dag minimaal 2 uur buiten zijn in daglicht dan neemt de kans op bijziendheid enorm af. Het is de combi van weinig licht + dichtbij focussen die ervoor zorgt dat het oog langer wordt (handig, want dan kost het minder inspanning om dichtbij te zien, maar onhandig omdat je dan in de verte niet meer scherp kunt zien).

Het is ook niet onschuldig, als je -6 of slechter hebt loop je op latere leeftijd flink hoger risico op serieuze oogproblemen die ook niet te verhelpen zijn met een bril.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:12

Ik ben begonnen met -0.50 ongeveer 20 jaar geleden, daar kwam in de loop van de jaren een cillindrische afwijking bij die met regelmaat verergerde. Nu na jaren is 1 oog terug naar 0 maar de afwijking in de cillinder is erger geworden, mijn andere oog in nu -0.75 maar daar is de cillinder weer beter geworden. Lezen kan ik het beste zonder bril.
Mijn man kan niet meer lezen zonder bril, bleek ook een aardige cillindrische afwijking te hebben aan beide ogen, in de verte kan hij weer goed zien.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:37

Eline91 schreef:
CynthiaV schreef:
Mijn man heeft geen bril, ik +2,5 en mijn kinderen van 6 en 8 jaar hebben +9 en +7. En die van de +9 zit alle dagen van top tot teen onder de modder *\o/* en niet achter schermpjes, dus hoe zij eraan komt?

Verziendheid is erfelijk heb ik me laten vertellen. Kinderen die het vanaf jonge leeftijd hebben hebben bijna altijd ouders/broers of zusjes die het ook hebben.

Een bril is op zich ook geen ramp. Ik draag er al 1 sinds ik 3 was en ik kan alles wat een ander kan. Er zijn ergere dingen in het leven :)

Ik denk niet is. Maar kan.

Er zullen ook mensen verziend worden door andere oorzaken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:46

Ik ben als enige van de 5 kinderen van mijn gezin brildragend. Ouders wel beide brildragend, dus of het nu echt erfelijk belast is?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:57

Ik denk dan ook weer vaak, hoe deden de mensen dat vroeger eigenlijk? Toen er geen brillen waren uitgevonden en je met -6 in je grot zat...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:59

denice schreef:
Ik denk dan ook weer vaak, hoe deden de mensen dat vroeger eigenlijk? Toen er geen brillen waren uitgevonden en je met -6 in je grot zat...

Dit heb ik ook vaak gedacht :j

Ik denk van dichtbij iets (schoon) maken met de neus er zowat op. Niet jagen iig :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:03

Mijn ouders zijn beide brildragers vanaf jong volwassen, ik heb met 39 jaar nog altijd geen bril nodig. Zou het wel prima vinden als dat zo bleef. Lijkt me moeilijk om er nu nog aan te wennen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:04

denice schreef:

Ik denk dat de wereld veel meer was zoals hij was..en niet alleen toen men nog in grotten woonde, maar ook pakweg 100/200 jaar geleden nog.
Misschien word je als dom bestempeld, misschien analfabeet, of ontwikkel je andere manieren om er mee om te gaan.
PRobleem nu met de huidige tijd is dat je er niet meer mee "weg" komt, je kan moeilijk op je gehoor af gaan in het verkeer...