Emoties verwerken, welke hulp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 14:53

Vandaag weer bij de POH geweest. Ik was eerst weer heel erg van het zoekende naar hulp voor mijn brein, dus therapie maar ik besefte me dat dat eigenlijk niet zo nodig is. Door het plaatje van online psycholoog breinfijn realiseerde ik me dat ik het niet perse in die hoek moet zoeken, maar dat ik misschien toch moet kijken om de spanning uit mijn lijf te gaan halen. Het is natuurlijk de vraag, waar ligt de bron? Ik denk dat het 'm zit in teveel spanning in mijn lijf, daardoor word ik prikkelbaar, moe, emotioneel en angstig. Dus ik hoop dat ik de oorsprong goed heb nu.

Afbeelding

Daarom ga ik nu een poging wagen bij de haptonoom en ga ik neurofeedback proberen. Ik ga ze niet tegelijkertijd doen maar bij beide een intake doen en dan kijken wat me het meeste aanspreekt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:01

Dit klinkt als een zinvolle stap.
Wij westerse mensen zitten nogal vaak teveel 'in hun hoofd'. Met alle gevolgen van dien.
Beter leren luisteren naar je lijf is.
Het lijkt me wel belangrijk dat je een haptonoom/ begeleider zoekt met kennis en ervaring met traumaverwerking.
Hopelijk gaat dit je een flinke stap verder helpen in de goede richting.

Earth

Re: Emoties verwerken, welke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 15:16

Goede tip, dank je wel. :)

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:21

Misschien is trauma sensitieve yoga iets voor je. Heb er zelf nog geen ervaring mee maar ik hoor goede verhalen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 15:24

stella92 schreef:
Misschien is trauma sensitieve yoga iets voor je. Heb er zelf nog geen ervaring mee maar ik hoor goede verhalen.

Dat spreekt me nog niet zo snel aan, maar ik zal het onthouden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:04

Haptonoom lijkt mij een goede stap. Ik vind mijn haptotherapie erg fijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 19:06

Ja ik hoop het ook. Vandaag ben ik weer zo moe, maar ik had dus ook veel spanning om naar de POH te gaan, want niet elke hulpverlener neemt mijn hulpvraag nog serieus. Dus ik ben dan wel eens bang dat ze me aanzien voor een hypochonder ofzo. Maar ze was heel meelevend en meedenkend. Vorige keer schreeuwde ik bijna dat ik geen lichaamsgerichte therapie wilde, dat gaf ze me ook terug maar juist de gesprekken met haar hebben wel weer nieuw perspectief geboden. Dus dat is fijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:15

Lastig als je de ervaring hebt dat je niet serieus wordt genomen...!
Dan kan een gesprek sowieso al veel spanning oproepen.

Inzicht zoals in het plaatje van breinfijn is ook zinnig. Al vind ik beslist dat er bij ontsteking of oorsuizen naar het lichaam gekeken moet worden -
juist wie stevig onder stress staat heeft hier relatief veel mee te maken.

En 'spanning uit je lichaam leren afvloeien' is prima.
Het is in termen van trauma verwerking - 'fase 1: stabilisatie'.
Een hele nuttige fase waar je altijd naar kan en mag teruggrijpen.
(Emdr is typisch voor fase 2: de confrontatie aangaan en 'de ellende uit je hoofd laten gaan'. Traumaverwerking is doorgaans ingewikkelder dan 'een, twee, drie en klaar'.)

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:18

Earth schreef:
Ja ik hoop het ook. Vandaag ben ik weer zo moe, maar ik had dus ook veel spanning om naar de POH te gaan, want niet elke hulpverlener neemt mijn hulpvraag nog serieus. Dus ik ben dan wel eens bang dat ze me aanzien voor een hypochonder ofzo. Maar ze was heel meelevend en meedenkend. Vorige keer schreeuwde ik bijna dat ik geen lichaamsgerichte therapie wilde, dat gaf ze me ook terug maar juist de gesprekken met haar hebben wel weer nieuw perspectief geboden. Dus dat is fijn.

Wat fijn ts dat je serieus genomen werd, niets is zo belangrijk.

Onverwerkte emoties vinden op een manier hun uitweg, bij de een is dat dmv pijn, bij de ander door stress, burn-out, prikkelbaar, you name it. Het is in mijn ogen helpend als je iemand vind die ervaren is op het gebied van trauma, maar ook lichaamsgericht werkt. Je dus weer laat voelen wat er in je lichaam gebeurt. Wij zijn leven zoveel in ons hoofd dat we de signalen van ons lijf niet meer voelen, en als we ze voelen hebben we geen idee hoe ermee om te gaan.

Voelen daar zit de oplossing wat mij betreft, hoe confronterend en spannend dat ook kan zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 20:55

Gisteren voor het eerst bij de Haptonoom geweest. Ik vond het een bijzondere ervaring, ik kan het moeilijk uitleggen maar hij herkende wel veel van mijn problemen en is van mening dat hij het weg kan maken. Ik durf bijna niet te hopen, dus ik ben nog niet te enthousiast. Maar hij werkt dus met aanraking over het hele lijf. Het kan zijn dat je hierbij erg emotioneel wordt, dat werd ik dus toen hij mijn rug aanraakte en mijn hoofd. En op het laatst moest ik met mijn rug tegen zijn rug aan staan en toen werd ik ook heel emotioneel. Dus er gebeurt zeker iets. Erg bijzonder. Volgende week weer. Ik ga maandag ook naar de neurofeedback ding maar ik denk dat ik eerst dit ga doen, maar goed we gaan het zien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:12

Ik "loop" inmiddels al bijna 10 jaar bij de haptotherapeut wel in de tussentijd een periode gehad dat ik niet ben geweest, achteraf gezien totaal niet handig.
Het is geen wondermiddel, maar wel een hele fijne methode om "bij mezelf" te kunnen blijven.
Zorgt voor meer lichaamsbewustzijn, waar ik ook weer veel profijt van heb op vele vlakken zoals bijvoorbeeld paardrijden maar ook het eerder herkennen van problemen, zowel op emotioneel vlak als fysiek vlak.

Het is voor mij onderdeel van "totaalpakket" neurofeedback staat ook op mn lijstje, maar ik ben nu, na verschillende dingen bekeken te hebben tot de conclusie gekomen dat ik liever eerst voor reguliere revalidatie-begeleiding ga. Dan hoe energie te verdelen en kijken wat er verder nog boven komt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:18

Ik ben benieuwd naar je ervaringen de komende tijd bij de haptonoom. Iets met nieuwsgierig omdat het mij ook wat lijkt. Alleen dat hij je overal aanraakt is weer iets minder :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 23:40

Amado7 schreef:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen de komende tijd bij de haptonoom. Iets met nieuwsgierig omdat het mij ook wat lijkt. Alleen dat hij je overal aanraakt is weer iets minder :')

Ja ik heb daar geen moeite mee, mar ik ga ook naar de osteopaat. Het is trouwens een stevige aanraking dus dat is wel prettig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:16

Ik ervaar de aanrakingen bij de Haptotherapeut ook niet als vervelend. Het is meer een druk uitoefenen en loslaten, zodat je je lijf voelt en in verbinding komt.

Fijn Earth dat je eerste ervaring positief is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 16:13

Gisteren voor het eerst bij een nieuwe psychosomatische fysiotherapeut geweest. Dat was een prettige ervaring, terwijl het enkel alleen maar intake was. Ik zat eigenlijk bij iemand anders maar diegene is er een tijdje tussenuit dus ik zocht een nieuwe, maar soms is dat wel fijn.
Gisteren voor het eerst sinds tijden weer heel heel heftig gehuild, dat gaf ook wel even rust en ontspanning moet ik zeggen. Dat kwam los doordat ik het met de therapeut had over mn jeugd, normaal dissocieerde ik, maar nu door de haptonoom doe ik dat niet meer waardoor iets me ook wel raakt als ik er over praat. Alleen maar goed dus, want dan kan ik verwerken :)

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:20

Wat fijn dat de eerste ervaring positief is geweest!

Verbonden ademwerk kan ook een hele mooie methode zijn om emoties uit je lijf te krijgen.

Cupping kan ook helpen om los te laten, en fascia yoga kan ook helpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:47

Suzanne F. schreef:
Ik ken iemand (2 zelfs) die zijn gaan wandelen. De ene is met de hond elke dag uren gaan lopen. De andere heeft aan haar man gevraagd haar aan het begin van het Pieterpad af te zetten en zij is weken gaan lopen, ‘s nachts overnachtte ze in een B & B of motel en overdag ging ze weer lopen. Beide geven aan dat dit zo helend was, inzicht gaf en het ze zo goed deed.

Heel goed advies! Ik heb daar heel goede ervaring mee. (Ik kreeg dit advies van mijn revalidatie arts toen hij hoorde dat ik gewend was te wandelen)

Wat betreft alternatieve geneeswijzen: helaas wordt zelfs met aanvullende verzekering vaak maar een klein deel vergoed, en de sessies zijn behoorlijk duur.
Helaas iets waar je misschien rekening mee moet houden.

Heel fijn dat er nu progressie in zit! Klinkt heel bijzonder de therapie die je nu volgt.