Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:14

Wat Wilma zegt!
Hij is 6 en moet al zoveel, kampjes hier en daar, speelplein en school!
Laat hem gewoon kind zijn met alle warmte en liefde die een kind nodig heeft, de een is nu eenmaal anders dan de andere.
Mijn kleinzoon ging met 6 echt niet naar kampjes e.d. En ik vind dat niet raar.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 14:21

Picopico schreef:
Hoe vindt hij het om door een vriendje (+ ouder) thuis opgehaald te worden om iets te gaan doen? Als hij dat niet erg vindt, zou je met een andere ouder kunnen afspreken dat hij met hun mee rijdt. Hij gaat dan weg bij jullie, maar is nog wel bij bekenden waardoor het misschien een minder grote stap is.

Dat doen we soms ook, al is het maar om logistieke redenen. Op maandag heeft hij zwemles en gaat hij vaak met zijn vriendinnetje mee, zodat haar kleine broer en onze jongste dochter (zelfde leeftijd en ook goeie vriendjes) thuis kunnen blijven bij mij om te spelen. Dit wisselen we dan week om week om.
Dat is geen probleem, en hij gaat met plezier mee, maar ook daar heeft hij dan moeite met het afscheid. Op de zwemles nu niet echt, maar ook als hij met die mensen meeging naar de speelpleinwerking (om net te testen of dat misschien beter zou gaan), weende hij bij mijn vriendin ook toen die wegging, en had hij toch ook nog even een extra knuffel nodig. Dus een echte oplossing is het helaas niet.

wilmatj schreef:
Kan het zijn dat het misschien gewoon wat teveel is voor je zoontje?
Die van mij is bijna 7 en mentaal zijn dit hele grote stappen die hij echt nog niet zet.
Hij gaat sinds kort voor het eerst bij vriendjes thuis spelen.

Zelf leg ik er geen druk op, hij moet helemaal niets.
Ik zeg dus ook zeker niet een week van te voren dat er iets komt waar hij naartoe gaat leven. Die spanning bouwt hij dan onwijs op en tijd besef van hoe lang het nog duurt voordat het zover is, dat is nog lastig.

Mijn zoontje is – heel contradictorisch – echt heel zelfstandig. Gaat bij vriendjes thuis spelen, ging als enige van de klas in een wildvreemde groep voetballen, gaat met plezier paardrijden (maar dan ben ik er wel gewoon bij, moet ik toegeven),… En hij vraagt daar zelf ook achter.
En zoals gezegd, normaal proberen we echt te vermijden om hem leuke dingen (zoals uitjes naar een pretpark, of gewoon maar bij zijn neefjes gaan spelen) op voorhand al te laten weten. Deze keer is de leiding zichzelf in de klas komen voorstellen vorige dinsdag, en duurde het dus nog heel lang tot het zondag was. Maar hij had er echt heel veel zin in. Het is echt puur en alleen het afscheid.

Ik weet ook wel dat er geen pasklaar antwoord is, maar al jullie gedachten en ideeen lezen helpt al wel, en er zijn wel wat dingen die we kunnen proberen. Bedankt allemaal al!

chanicha schreef:
Wat Wilma zegt!
Hij is 6 en moet al zoveel, kampjes hier en daar, speelplein en school!
Laat hem gewoon kind zijn met alle warmte en liefde die een kind nodig heeft, de een is nu eenmaal anders dan de andere.
Mijn kleinzoon ging met 6 echt niet naar kampjes e.d. En ik vind dat niet raar.

Hij moet helemaal niets :) wij stellen voor en hij zegt ja of neen. En er is natuurlijk ook maar zoveel vakantie dat je zelf kan inplannen op je werk, en wel ongeveer een halfjaar aan vakanties in het onderwijs. Dus ja, dan moet je wat.
En, het ALLERbelangrijkste: hij vindt het leuk!! Dat is het hem net. Hij is vragende partij.
Voor de volledigheid: die kampjes vielen tijdens de schoolvakantie, dus geen school. Van de 8 weken vakantie is hij één weekje op voetbalkamp gegaan en één weekje op speelpleinwerking.

Dat van die warmte en liefde laat ik maar even passeren :)
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 10-10-22 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:21

Ik ga mee met degenen die zeggen :"laat het maar even gebeuren". Het verdriet/spanning moet er even uit. Vraag ook niet te veel "waarom huil je" aan je kind. Meestal kan een kind dat helemaal niet onder woorden brengen en leg je er onbedoeld nog meer druk op.
Gewoon lekker vastpakken. Woorden hoeven niet altijd. Even kroelen, laten uithuilen, hand vastpakken en meelopen.
Succes.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:29

Xanthippe ik bedoelde het niet rot maar met zijn zes jaar overziet hij dat allemaal nog niet, jij bent de moeder die daarvoor moet hoeden zodat hij niet overvraagd wordt want als ik mijn kleinkinderen hun gang zou laten gaan dan weten ze het ook wel hoor.
Daarbij snap ik dat het ingewikkeld is met werk enzo
Inderdaad wat Rien zegt en misschien bij het naar bed gaan nog even over praten.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 14:34

rien10 schreef:
Ik ga mee met degenen die zeggen :"laat het maar even gebeuren". Het verdriet/spanning moet er even uit. Vraag ook niet te veel "waarom huil je" aan je kind. Meestal kan een kind dat helemaal niet onder woorden brengen en leg je er onbedoeld nog meer druk op.
Gewoon lekker vastpakken. Woorden hoeven niet altijd. Even kroelen, laten uithuilen, hand vastpakken en meelopen.
Succes.

Die "waarom huil je", kan hij ook helemaal niet op antwoorden, dus probeer ik ook te vermijden.
Dankje! :)

chanicha schreef:
Xanthippe ik bedoelde het niet rot maar met zijn zes jaar overziet hij dat allemaal nog niet, jij bent de moeder die daarvoor moet hoeden zodat hij niet overvraagd wordt want als ik mijn kleinkinderen hun gang zou laten gaan dan weten ze het ook wel hoor.
Daarbij snap ik dat het ingewikkeld is met werk enzo
Inderdaad wat Rien zegt en misschien bij het naar bed gaan nog even over praten.

Hij kwam even heel vingerwijzend binnen, heb ik mss verkeerd gelezen :)

Ik weet dat D. zijn bezigheid nodig heeft, veel activiteit, hij is geen bankhanger. Dus het lijkt veel, maar uiteindelijk gaat het over langere periodes van tijd, zonder druk, zonder dwang, gewoon lekker spelen. En als we dan 's avonds merken dat hij echt moe is (wat zelfden gebeurd), compenseren we wel met een uurtje tablet, of een rustig spelletje, of boekjes lezen.

In bed praten, of op een ander rustig moment, hebben we al vaak geprobeerd, maar 't is niet zo'n prater. Hoewel zijn mond een hele dag niet stil staat 8)7
Maar ook een simpele "wat heb je op school gedaan vandaag" is lastig, want dan is het altijd "dat weet ik niet meer". Dus echt een beschrijving van de dag of van hoe hij zich voelt, is moeilijk onder woorden te brengen voor hem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:45

Wat heb je op school gedaan is (op dit moment in zijn leven) een te open vraag. Dat kan hij niet verwerken.
Hij heeft duidelijk moeite met het verwerken van dingen. Als er dan nog zo iets vaags al Wat heb je gedaan bij komt, haakt hij af.
Blijf concreet.
Vond je het prettig vandaag op school?
Heb je buiten gespeeld?
Heb je rekensommen gemaakt?
Ik heb thee gezet. Wil je een kopje thee?

Nog even een toelichting waarom ik dit zeg: Dingen die niet duidelijk zijn geven stress bij je zoontje. Als hij al stress heeft (hij komt van school) en er wordt weer iets van hem verwacht, dan kan dat koppie het gewoon niet bij houden. Kleine, duidelijk stapjes geven hem houvast. Dan hoeft zijn hoofd niet te malen "wat moet ik vertellen, wat moet ik weglaten, hoe zal ik het vertellen" Uiteraard gaat dat allemaal onbewust bij hem. Structuur geeft rust. Zelfs in gesprekjes.

Tieneke

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:57

Vaak hebben kinderen veel meer rust nodig dan ouders in de gaten houden. Daarom niet fysiek, vaak ook mentaal. Kinderen worden enorm overvraagd de dag van vandaag, met 101 hobby's die ze natuurlijk allemaal leuk vinden, met veel te veel momenten waarop zij "mogen" kiezen etc etc.

Nu ja, ik ken TS en haar kindje niet, maar dat even terzijde.

TS, ik zou hem een voorwerp meegeven dat hij discreet kan meenemen. Als kind van gescheiden ouders had ik hier ook last van. Niet alleen bij het wisselen van mama naar papa, maar over het algemeen ook bij logeerpartijtjes etc. Ik had altijd een minifotoalbum mee. Ik keek er zelden in, maar had wel de mogelijkheid.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:00

Je zoon heeft volgens mij geen zenuwen voor het nieuwe of het onbekende, maar verlatingsangst.

Misschien kun je de volgende keer wat langer blijven (dus niet wegbrengen en direct afscheid nemen), maar rustig ergens in een hoekje gaan zitten en als hij dan druk is met vriendjes en hij ontspannen is, afscheid nemen. Ook duidelijk aan je zoon vertellen dat je blijft tot hij het oké vindt dat je weg gaat.

Het afscheid dan niet te lang maken, een kusje, een kroeltje en weg wezen. Je zal zien dat hij op den duur zelf naar je toe komt en zegt dat je kunt gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:27

Soms kan leuke spanning ook verward worden met zenuwachtig zijn. Wat hij eerst leuk denkt te vinden en er een leuke spanning bij voelt, kan wanneer het ‘echt’ wordt (dus de ochtend van), omslaan naar ‘oh help, wat nu’. Dit schoot me gewoon even te binnen bij het lezen van je verhaal

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 15:42

rien10 schreef:
Wat heb je op school gedaan is (op dit moment in zijn leven) een te open vraag. Dat kan hij niet verwerken.
Hij heeft duidelijk moeite met het verwerken van dingen. Als er dan nog zo iets vaags al Wat heb je gedaan bij komt, haakt hij af.
Blijf concreet.
Vond je het prettig vandaag op school?
Heb je buiten gespeeld?
Heb je rekensommen gemaakt?
Ik heb thee gezet. Wil je een kopje thee?

Nog even een toelichting waarom ik dit zeg: Dingen die niet duidelijk zijn geven stress bij je zoontje. Als hij al stress heeft (hij komt van school) en er wordt weer iets van hem verwacht, dan kan dat koppie het gewoon niet bij houden. Kleine, duidelijk stapjes geven hem houvast. Dan hoeft zijn hoofd niet te malen "wat moet ik vertellen, wat moet ik weglaten, hoe zal ik het vertellen" Uiteraard gaat dat allemaal onbewust bij hem. Structuur geeft rust. Zelfs in gesprekjes.

Klopt helemaal wat je zegt, en ik heb het ook niet zo handig neergeschreven hierboven. Maar dat zijn inderdaad de vragen die ik stel. Eerst en vooral “hoe was het?” en dan krijg ik een “goed” en meer niet. Dus dan stel ik specifiekere vragen, maar hij vraagt op elke gesloten vraag “ik weet het niet meer”. Of gewoon “ja” of “nee”, maar ik krijg nooit verdere toelichting. Als ik hoor hoe sommige kindjes thuis hun hele dag navertellen, ben ik er wel een beetje jaloers op :) Ik heb me er maar bij neergelegd.
Ook omdat iemand me ooit zei dat sommige kindjes hun schooldag echt afgesloten hebben vanaf dat ze buiten de poort stappen, en het er dan echt niet meer over willen hebben en dat bewust afblokken.

Tieneke schreef:
<knip>
TS, ik zou hem een voorwerp meegeven dat hij discreet kan meenemen. Als kind van gescheiden ouders had ik hier ook last van. Niet alleen bij het wisselen van mama naar papa, maar over het algemeen ook bij logeerpartijtjes etc. Ik had altijd een minifotoalbum mee. Ik keek er zelden in, maar had wel de mogelijkheid.

Dat is zeker een mogelijkheid, maar eigenlijk niet iets waar ik 100% achter sta. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar naar mijn gevoel “hoort” dat niet.

Benita schreef:
Je zoon heeft volgens mij geen zenuwen voor het nieuwe of het onbekende, maar verlatingsangst.

Misschien kun je de volgende keer wat langer blijven (dus niet wegbrengen en direct afscheid nemen), maar rustig ergens in een hoekje gaan zitten en als hij dan druk is met vriendjes en hij ontspannen is, afscheid nemen. Ook duidelijk aan je zoon vertellen dat je blijft tot hij het oké vindt dat je weg gaat.

Het afscheid dan niet te lang maken, een kusje, een kroeltje en weg wezen. Je zal zien dat hij op den duur zelf naar je toe komt en zegt dat je kunt gaan.

Eigenlijk vind ik het een hele leuke tip, en zou ik dat heel graag kunnen toepassen, omdat hij dan zelf kan aangeven dat hij het oké vindt.
Maar praktisch is dat bijna niet te doen. Die kleintjes hebben ’s morgens geen deadline, maar ik wel. Ik moet om 8u op mijn werk staan, wat betekent dat de kindjes zelf ten laatste om kwart voor 8 ergens afgezet moeten worden. Ik weet dan niet of het opweegt om ze langer in bed en langer in het vertrouwde huis te laten, tegen het wat bruter afscheid moeten nemen.

Niece schreef:
Soms kan leuke spanning ook verward worden met zenuwachtig zijn. Wat hij eerst leuk denkt te vinden en er een leuke spanning bij voelt, kan wanneer het ‘echt’ wordt (dus de ochtend van), omslaan naar ‘oh help, wat nu’. Dit schoot me gewoon even te binnen bij het lezen van je verhaal

Zo had ik het nog niet bekeken!
Misschien moet ik het daar eens met hem over hebben.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:44

Ik herken het wel van vroeger. Naast voorspelbaarheid kan het ook helpen om iets vertrouwds van jou mee te geven. Bijvoorbeeld een sjaaltje of een horloge.
Hoe is zijn zelfvertrouwen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:50

Wat je in ieder geval niet wilt is dat hij deze gevoelens gaat wegstoppen. Imo gebeurd dat wel onbewust nu een beetje omdat hij wel door moet aan de orde van de dag kwa bezigheid. Dat bedoel ik in de zin van dat hij wel opgehaald wordt door een vriendje, gehaald wordt door leiding om mee te gaan etc. Hij overreddert zichzelf daarmee. Hij doet het enerzijds zelf omdat hij het zo leuk vindt, maar je wilt hier geen copingmechanisme van maken voor de rest van zijn leven. Nu kijkt hij sip of huilt hij een beetje en daarna “moet” hij zichzelf vermannen en naar de groep/bezigheid lopen. Dit is wel de leeftijd waar dat soort automatische mechanismes beginnen te vormen. Anderzijds is de boodschap dat hij altijd naar huis mag maar daar onder ligt wel het “probeer het even eerst” waardoor hij wel eerst die vervelende gevoelens en het huilen door moet kwa “vermannen”.

Je zou kunnen kunnen concluderen dat hij emotioneel nog te jong is. Waarom stel je dit soort uitjes en bezigheden niet gewoon even een half jaartje of een jaartje uit en kijk dan hoe hij het doet.

Zowel bij kinderen, als volwassenen als dieren.. soms zijn we gewoon even een stapje te snel. Zegt niets over het kind/mens/dier als in kwaliteiten of iets wat er moet geleerd of gegroeid worden… maar gewoon eventjes geduld. Eventjes nog wat groter groeien. Zonder dat er gelijk oplossingen bedacht moeten worden om het toch te bewerkstelligen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:58

Ik ben ook team "laat maar gebeuren". Mijn zoontje is nog wat jonger maar heeft dit ook sterk. Ik probeer ook een beetje in te schatten hoe hij is. Soms is het leuk, tot ik weg ga. Dan blijf ik wat langer.
Maar soms zie je ook dat hij vanaf het begin dat we binnenlopen zit te "wachten" op het afscheid. Dan blijf ik niet hangen en ga gewoon meteen weg.

En dat idd icm iedere keer als hij enthousiast is herinneren aan hoe fijn het is dat hij het toch heeft geprobeerd en hoe leuk hij het heeft gevonden en blijven herhalen dat als hij het na een uurtje nog niet leuk vindt ik hem kom halen.

Hij heeft gewoon moeite met een afscheid. Bij hem zit er een duidelijke reden achter, maar die is niet op te lossen dus hij moet er toch ook een weg in vinden. Vermijden maakt de angst alleen maar groter.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:01

Helemaal eens met het bovenstaande berichtje van hannanas.
Ik denk ook dat het nog wat teveel voor hem is en dat als hij hiernover een poosje helemaal geen last meer van zal hebben als je hem even laat wachten.
Mijn dochter was ook zo en heeft soms nog dit soort momenten als er teveel druk op komt. Ze is snel vol in haar hoofdje dus er is naast school en zwemles voor haar nog geen ruimte voor andere dingen.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 16:06

amber15 schreef:
Ik herken het wel van vroeger. Naast voorspelbaarheid kan het ook helpen om iets vertrouwds van jou mee te geven. Bijvoorbeeld een sjaaltje of een horloge.
Hoe is zijn zelfvertrouwen?

Moet ik eens denken wat ik hem kan meegeven. Horloge of sjaaltjes lijken me niet ideaal op een jeugdbewegingsdag, maar misschien iets dat in zijn zak past. Even over denken!

Zijn zelf vertrouwen is héél goed. Ik “verontschuldig” me soms tov vrienden of familie omdat hij gaat lopen pochen over iets dat hij gedaan heeft. Medaille op voetbalkamp (datzelfde waar hij ’s ochtends zo voor weent), 1e plaats op de loopwedstrijd van ons dorp, goede punten op toetsen, nieuwe schoenen,… Hij is echt een dapper mannetje, crosst met de moto, met de quad, fietst zoals een grote, rijdt en springt met de step. Dat gaat allemaal heel vlot. ’t Is ook gewoon echt oprecht een leuk mannetje, ligt goed in elke groep, heeft massa’s vriendjes en vriendinnetjes, zorgt super goed voor zijn kleine zus…

Hannanas schreef:
Wat je in ieder geval niet wilt is dat hij deze gevoelens gaat wegstoppen. Imo gebeurd dat wel onbewust nu een beetje omdat hij wel door moet aan de orde van de dag kwa bezigheid. Dat bedoel ik in de zin van dat hij wel opgehaald wordt door een vriendje, gehaald wordt door leiding om mee te gaan etc. Hij overreddert zichzelf daarmee. Hij doet het enerzijds zelf omdat hij het zo leuk vindt, maar je wilt hier geen copingmechanisme van maken voor de rest van zijn leven. Nu kijkt hij sip of huilt hij een beetje en daarna “moet” hij zichzelf vermannen en naar de groep/bezigheid lopen. Dit is wel de leeftijd waar dat soort automatische mechanismes beginnen te vormen. Anderzijds is de boodschap dat hij altijd naar huis mag maar daar onder ligt wel het “probeer het even eerst” waardoor hij wel eerst die vervelende gevoelens en het huilen door moet kwa “vermannen”.
Je zou kunnen kunnen concluderen dat hij emotioneel nog te jong is. Waarom stel je dit soort uitjes en bezigheden niet gewoon even een half jaartje of een jaartje uit en kijk dan hoe hij het doet.
Zowel bij kinderen, als volwassenen als dieren.. soms zijn we gewoon even een stapje te snel. Zegt niets over het kind/mens/dier als in kwaliteiten of iets wat er moet geleerd of gegroeid worden… maar gewoon eventjes geduld. Eventjes nog wat groter groeien. Zonder dat er gelijk oplossingen bedacht moeten worden om het toch te bewerkstelligen.

Ik wil inderdaad helemaal niet dat hij ook maar iets van gevoelens gaat wegstoppen. Dat is een goed punt dat je maakt.
Het enige lastige is, het móét wel, want die kampjes doen we 1) omdat hij dat erg leuk vindt, en 2) omdat dit gewoon als opvang dient in de vakantie.
En ja klopt, ze mogen altijd bellen, want ik wil geen kind dat de hele dag ongelukkig is, tuurlijk wil ik dat niet! Maar soms gaan ze toch echt even dingen moeten doen die ze niet leuk vinden, maar waarna ze zien en leren en aanvoelen dat het allemaal toch best meevalt en dat ze er een heel leuke dag van kunnen maken.
secricible schreef:
Ik ben ook team "laat maar gebeuren". Mijn zoontje is nog wat jonger maar heeft dit ook sterk. Ik probeer ook een beetje in te schatten hoe hij is. Soms is het leuk, tot ik weg ga. Dan blijf ik wat langer.
Maar soms zie je ook dat hij vanaf het begin dat we binnenlopen zit te "wachten" op het afscheid. Dan blijf ik niet hangen en ga gewoon meteen weg.

En dat idd icm iedere keer als hij enthousiast is herinneren aan hoe fijn het is dat hij het toch heeft geprobeerd en hoe leuk hij het heeft gevonden en blijven herhalen dat als hij het na een uurtje nog niet leuk vindt ik hem kom halen.

Hij heeft gewoon moeite met een afscheid. Bij hem zit er een duidelijke reden achter, maar die is niet op te lossen dus hij moet er toch ook een weg in vinden. Vermijden maakt de angst alleen maar groter.

Dat inschatten dat je schrijft, herken ik wel. Het is niet elke dag hetzelfde drama natuurlijk. Soms is hij wat meer moe en zijn lontje dus ’s morgens wat kort, soms gaat het allemaal wel wat beter.
Die laatste alinea bevalt me wel, ik wil zeker de angst niet groter maken door hem daarin te bevestigen.
Kimbers schreef:
Helemaal eens met het bovenstaande berichtje van hannanas.
Ik denk ook dat het nog wat teveel voor hem is en dat als hij hiernover een poosje helemaal geen last meer van zal hebben als je hem even laat wachten.
Mijn dochter was ook zo en heeft soms nog dit soort momenten als er teveel druk op komt. Ze is snel vol in haar hoofdje dus er is naast school en zwemles voor haar nog geen ruimte voor andere dingen.

Hoe merk je exact aan je dochter dat ze vol zit in haar hoofdje?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:23

Niece schreef:

Dit was ook mijn eerste idee.

De fysieke reactie bij angst/spanning en excitement zijn nagenoeg hetzelfde. Een kleine verandering kan dan zorgen voor andere interpretatie van de fysieke signalen. Maar omdat het een heftig enthousiasme is, wordt het dan dus ook heftig qua zenuwen en angst.

Dus als je de spanning wilt temperen, zul je ook het het enthousiasme moeten temperen. Een andere invalshoek is dat hij de fysieke signalen positief blijft interpreteren.

Hoe je dat doet bij een 6 jarige is een ander paar mouwen :D

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 16:25

poes schreef:
Niece schreef:

Dit was ook mijn eerste idee.

De fysieke reactie bij angst/spanning en excitement zijn nagenoeg hetzelfde. Een kleine verandering kan dan zorgen voor andere interpretatie van de fysieke signalen. Maar omdat het een heftig enthousiasme is, wordt het dan dus ook heftig qua zenuwen en angst.

Dus als je de spanning wilt temperen, zul je ook het het enthousiasme moeten temperen. Een andere invalshoek is dat hij de fysieke signalen positief blijft interpreteren.

Hoe je dat doet bij een 6 jarige is een ander paar mouwen :D

Dat werd nu net mijn volgende vraag bij het lezen van je comment :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:39

Ik bedoelde hetzelfde als amber15, ik gaf de foto's maar als voorbeeld. Een voorwerp dat hij associeert met "mama".

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:44

Het lijkt dat hij vooral het afscheid moeilijk vindt. Ik denk dat hij niet zozeer bang is voor het kamp, maar het eng vindt dat jullie (of een oppas) bij hem weggaan. Hoe reageert hij als je even uit het zicht bent? Als je gauw even boodschappen doet terwijl hij bij de auto blijft bijvoorbeeld?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:39

Als mijn dochter vol zit blokkeert ze. In een vreemde omgeving doet ze haar best om het te verbloemen maar zie je wel het ongemak in haar ogen. Dan vermijdt ze oogcontact, trekt zich terug, wimpelt dingen af, gaat snel ergens mee akkoord. Als er op zulke momenten vragen aan haar gesteld worden dan vecht ze tegen haar tranen, ze heeft het dan even nodig om met rust gelaten te worden.

Thuis zal ze sneller in huilen uitbarsten en dan wil ze alleen zijn op haar kamer.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:33

Ik had dit vroeger ook. Spanning voor nieuwe dingen en soms nog hoor.
Mijn moeder kocht bij kruidvat altijd toverballen. Van die kleine zilveren balletjes die eigenlijk niet naar iets bekends smaakten, maar mijn moeder had me wijsgemaakt dat als ik die kriebels in mijn buik voelde, dan mocht ik een toverbal nemen en zouden de kriebels weggaan. Het was een soort toverkracht. Als ik iets moest doen wat eng was(spreekbeurt) of als ik thuis miste (op kamp bv) en had ik een geheime stash met die toverballen. Mn moeder had ze tot mn puberteit, toen werkte het niet meer. Moet nogsteeds grijzen als ik ze zie. Ze hebben me wel echt geholpen.
Nu leer ik mezelf intern vragen om het gevoel heftiger te maken (ik zeg dan intern: kom maar op, ik kan het aan) je voelt dat k*tgevoel direct zakken. Zo fijn.

Ik begrijp dat je je zoon al veel duidelijkheid geeft, dat is super. Deed mijn moeder ook maar die toverballen gaven net even een tikkie extra.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:12

Onze dochter (8 jaar) is wel een beetje hetzelfde. Heel sociaal, heeft veel vriendinnetjes, maar heeft haar hoofdje wel snel vol.
2 dagen per week gaat ze na school naar de buitenschoolse opvang. Daar heeft ze het enorm naar haar zijn, maar elke vakantie is het drama. Die dagen duren lang en zijn onoverzichtelijk. Op school is de planning duidelijk, als ze na school naar de BSO gaat is dat ook overzichtelijk. Vaak genoeg is het voorgekomen dat ik vroeg vrij was en haar eerder op wilde halen en dat ze me naar huis stuurt omdat het er nog te leuk is.

Vergeleken bij Nederlandse begrippen vind ik wel dat er veel van hem gevraagd wordt. Dat hij het leuk vindt en graag gaat wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is. Juist die momenten thuis alleen aanrommelen of op de bank met een film zijn nodig om de batterij weer een beetje op te laden.
Toen onze dochter 6 was ging ze 2 middagen naar de BSO en had ze zwemles. Meestal speelde ze dan nog 1 middag met een vriendinnetje en dat was echt meer dan genoeg.

Tekenen dat het hoofd vol is zijn bij onze dochter, duimen, snel huilen om dingen waar ze normaal nooit om zou huilen, slechter in slaap vallen, dwarser gedrag.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 10-10-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:15

Rustmomenten thuis zijn heel belangrijk inderdaad. Lekker aanrommelen met eigen speelgoed, bankhangen en zelfs verveling doet een kind goed. Van volle programma's wordt niemand gelukkig.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:16

Meer dan rust, structuur, liefde en veiligheid hoef je niet te doen. Er voor hem zijn, de spanning en angst mag er ook zijn. Als hij huilt, troost hem, zeg tegen hem dat het niet erg is dat hij bang is, dat mag. Kan hij je wel vertellen op dat moment waar hij bang voor is?

Daarnaast thuis ook structuur te hebben, structuur geeft veiligheid. Heb je structuur in je week? En hij kan nog heel veel leuk vinden maar wees bewust dat je ook genoeg momenten thuis bent en niets hoeft. Gewoon alleen op de veilige plek zijn. Misschien doe je dat ook voldoende,heb niet elk bericht even uitgebreid gelezen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:27

Kimbers schreef:
Rustmomenten thuis zijn heel belangrijk inderdaad. Lekker aanrommelen met eigen speelgoed, bankhangen en zelfs verveling doet een kind goed. Van volle programma's wordt niemand gelukkig.

Helemaal mee eens. Of samen met je kind dingen doen. Lekker naar t bos, knutselen, samen kleurplaten kleuren, koekjes bakken, blokken bouwen. Vriendjes mee naar huis en als hij wil bij een vriendjes spelen. Mijn zoon wilde alleen met vriendjes bij ons thuis spelen in het begin. Helaas hebben veel ouders daar geen tijd voor. Vooral nu alles zo duur wordt en vaak beide ouders moeten werken.