Blaasontsteking en op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:25

Lusitana schreef:
Eerste vraag is drink je wel genoeg water? Maar goed dat hoort in de voorkomen sectie.
Er is een eendaagse antibiotca kuur die vaak niet in het ziekenfonds pakket zit en je dus gewoonlijk over de toonbank kunt kopen bij de apotheek. Het heet Fosfomycin (Monurol)
nu je een afspraak hebt mete en arts wellicht niet nodig, maar misschien iets om te onthouden.

Het is echt heel erg onverstandig om antibiotica te kopen zonder eerst bij de HA te laten checken wat je precies onder de leden hebt. Hier in NL wordt Monuril in principe niet als handverkoop in de apotheek aangeboden, misschien is dat in Portugal anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:10

Mars schreef:
Maar is brandnetel om het te genezen of ter voorkoming van? Ik kamp al 15+ jaar met chronisch terugkerende blaasontstekingen, heb de volledige medische molen gehad+fysio, acupunctuur en wat alternatieve toestanden met doormetingen en dure pilletjes met allemaal 0 resultaat.
Blaasontsteking is bij mij van 0 tot 100 zo pijnlijk dat ik alleen maar krom kan liggen met kruik tegen mijn blaas. Alleen antibiotica zorgt dan dat ik diezelfde dag weer wat op de been kom. Cranberry en D-mannose werkt ook niet bij mij. Dus mocht brandnetel wat doen ter voorkoming zou ik zo ongeveer het halleluja zingen.

Brandnetel werkt zowel om het te voorkomen als om de genezing te versnellen. Ik heb mijn blaasontstekingen regelmatig met brandnetelthee kunnen genezen. Het werkt bloedzuiverend en ontstekingsremmend, maar is natuurlijk geen wondermiddel dat bij iedereen direct werkt.
De truc bij mij was om flink wat thee te drinken en dan een uurtje proberen niet te plassen zodat de brandnetel in de blaas de ontsteking kan aanpakken. Dan werd de pijn direct minder bij mij, na een uurtje doorbijten :))

Lusitana

Re: Blaasontsteking en op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:28

@SusanH en @Dieuwke_. TS is NIET in Nederland op vakantie en ook niet in Portugal.
Ze heeft ook aangegeven regelmatig blaasklachten te hebben waarbij alleen AB helpt. Daar is mijn antwoord op gerichtt
Monoril is ook niet elk om het even AB, maar specifiek ontwikkeld tegen blaasontsteking.

Overigens raden ze hier in Portugal thee aan van de baarden van maiskolven als je blaasontsteking hebt.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 00:18

Janneke2 schreef:
Mars schreef:
Naar een dokter gaan, nooit mee blijven lopen. Zo'n bacterie gaat lekker zitten broeien en dan ben je verder van huis. Cranberry en veel water is wel goed ter voorkoming van maar als zo'n bacterie eenmaal bezig is dan begin je daar niets mee.

1) Naar de arts.

2) Cranberry en D-Mannose maken dat de bacterie zich niet goed aan de blaaswand kan hechten.
Ter voorkoming doet het dus weinig, maar helpt in combinatie met veel drinken wel om de schade te beperken.
... maar bij bloed in de urine: arts.

Exact mijn gedacht. Had al linkje naar die d-mannose gezocht. https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... oNEALw_wcB

Ze zullen daar ook wel zoiets hebben toch?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 06:02

Lusitana schreef:
@SusanH en @Dieuwke_. TS is NIET in Nederland op vakantie en ook niet in Portugal.
Ze heeft ook aangegeven regelmatig blaasklachten te hebben waarbij alleen AB helpt. Daar is mijn antwoord op gerichtt
Monoril is ook niet elk om het even AB, maar specifiek ontwikkeld tegen blaasontsteking.

En jij bent geen huisarts dus dan nog kun je dit soort advies niet geven ongeacht in welk land TS zich bevindt. Blaasklachten kunnen door verschillende bacteriën ontstaan, daarom is het ook belangrijk om te laten checken en de juiste behandeling te starten en niet lukraak AB in je mik te gooien.

Succes TS, niks minder dan blaasontsteking. Hier ook al jaren chronisch last van. Hopelijk knap je snel op!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 07:26

Als ik blaasontsteking heb moet er altijd gecheckt worden welke bacterie.
Ik heb al een paar x gehad dat ik de standaard antibiotica kreeg maar dat die niet hielp. Na het checken van de bacterie kreeg ik een andere antibiotica en dat hielp wel.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:39

Janneke2 schreef:
... heb je het recept van de blaasthee?
Nu ja, welke kruiden er in zitten?

Afbeelding

Het was deze. Later nog een aantal keer een beginnende blaasontsteking gehad en dit gedronken, werkte naar mijn idee wel!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:06

Hoe voelt bij jullie blaasontsteking? Ik heb t voor t eerst
Ik heb geen buikpijn maar brandende pijn bij mn schaambot 24/7 en t neemt toe
En pijn bij laatste beetje plassen
Ik heb ab meegekregen maar heb t nog niet genomen omdat ik er altijd zo slecht op reageer
Maar de pijn is eigenlijk niet te doen meer

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 21:14

Ik had dus in Oostenrijk antibiotica gehad in de ochtend en in de avond voelde ik me al veel beter. Ik heb nooit erge bijwerkingen van ab. Ik had een kuur van 5 dagen.
Ik moest bij de arts in potje plassen en zij hield er een staafje in en die gaf blaasontsteking aan. Al wist ik het zelf ook wel. Idd branderig gevoel, pijn in mijn onderbuik en pijn en bloed bij het plassen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:18

Ja ik heb dus 0,0 pijn.

Ik krijg pas pijn als het uitmondt in nierbekkenontsteking. Ik ruik het als ik blaasontsteking heb.

Mijn plas ruikt naar knakworstjes _O-
En dan denk ik: oh, even plasje laten checken bij de huisarts.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:19

tokedri schreef:
Hoe voelt bij jullie blaasontsteking? Ik heb t voor t eerst
Ik heb geen buikpijn maar brandende pijn bij mn schaambot 24/7 en t neemt toe
En pijn bij laatste beetje plassen
Ik heb ab meegekregen maar heb t nog niet genomen omdat ik er altijd zo slecht op reageer
Maar de pijn is eigenlijk niet te doen meer

Ach wat vervelend! Bij mij deed inderdaad het laatste beetje plassen zeer. Ook had ik bloed bij de urine. Verder had ik geen buikpijn of zoals jij aangeeft, pijn bij het schaambot.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:23

Bij mij voelt het of mijn blaas vol scherven zit, ik kan amper functioneren tot ik aan de Ab kuur start.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:30

Ik ruik het inderdaad ook voordat ik het begin te voelen. Een heel herkenbare geur, maar ik zou em niet echt kunnen omschrijven.
Daarna vooral een heel vervelend, brandend, stekend gevoel in de blaas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:33

Mars schreef:
Bij mij voelt het of mijn blaas vol scherven zit, ik kan amper functioneren tot ik aan de Ab kuur start.

Hier ook. En werkelijk niks helpt behalve ab. Kan niet slapen, zitten, liggen, eigenlijk niks. In een warm bad zitten is het enige wat het een klein beetje verlicht tot ik ab kan ophalen. Dat ik niet meer zit te janken iig :=

Alle andere opties die hier genoemd zijn zijn fijn als ik eens te weinig gedronken heb en het gevoel heb dat het richting ontsteking kan gaan. Maar absoluut niet zodra het echt blaasontsteking is. Dat weinige drinken loopt hier ook niet uit op ontsteking, voelt alleen heel erg licht zo. Dat kan ik makkelijk oplossen met veel drinken, vitamines en allerlei andere dingen.

Buikpijn krijg ik pas als het veel verder is en dat is voor mij echt rode vlag en zo snel mogelijk naar een arts toe.
Ik heb een paar jaar lang elke keer blaasontstekingen gehad, steeds vlak achter elkaar. Ze hebben nooit ontdekt waardoor het kwam en het was na een paar jaar ook ineens over.

Wel een rot begin van een vakantie zeg

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:34

8nnemiek schreef:
Ik ruik het inderdaad ook voordat ik het begin te voelen. Een heel herkenbare geur, maar ik zou em niet echt kunnen omschrijven.
Daarna vooral een heel vervelend, brandend, stekend gevoel in de blaas.

Ja het is inderdaad een hele herkenbare geur.

Zelfs de doktersassistente zei laatst: ik hoefde eigenlijk niet eens te testen, dekseltje eraf was genoeg :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:16

MyWishMax schreef:
Mars schreef:

Hier ook. En werkelijk niks helpt behalve ab. Kan niet slapen, zitten, liggen, eigenlijk niks. In een warm bad zitten is het enige wat het een klein beetje verlicht tot ik ab kan ophalen. Dat ik niet meer zit te janken iig :=

Alle andere opties die hier genoemd zijn zijn fijn als ik eens te weinig gedronken heb en het gevoel heb dat het richting ontsteking kan gaan. Maar absoluut niet zodra het echt blaasontsteking is. Dat weinige drinken loopt hier ook niet uit op ontsteking, voelt alleen heel erg licht zo. Dat kan ik makkelijk oplossen met veel drinken, vitamines en allerlei andere dingen.

Buikpijn krijg ik pas als het veel verder is en dat is voor mij echt rode vlag en zo snel mogelijk naar een arts toe.
Ik heb een paar jaar lang elke keer blaasontstekingen gehad, steeds vlak achter elkaar. Ze hebben nooit ontdekt waardoor het kwam en het was na een paar jaar ook ineens over.

Wel een rot begin van een vakantie zeg

Exact hetzelfde hier!
Jaren lang bijna maandelijks blaasontstekingen gehad, op het laatst was ik al bang om naar de wc te gaan en te voelen dat t weer raak zou zijn. :\
Telkens weer met artsen of assisstentes in discussie a la ‘nou mevrouw u gebruikt wel heel vaak antibiotica he’ uhm goh… alsof dat voor mijn lol is.
En idd als ik t voel dreigen dan kan veel drinken weleens wat doen. Maar eens ik die mesjes voel prikken is het kansloos zonder AB. Kruik tegen mn buik en puffen tot ik medicijnen heb.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:22

Als jullie zo vaak blaasontsteking hebben laten jullie dan wel je urine checken in het ziekenhuis? Op welke bacterie?

Ik had ook dat het terug kwam, keer op keer.
Toen heeft mijn huisarts het doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Bleek ik een hele andere bacterie te hebben dan waar de normale antibiotica die voorgeschreven wordt voor werkt.

Nu testen ze altijd voor de zekerheid in het ziekenhuis op welke bacterie ik heb. En dan krijg ik de juiste antibiotica daarvoor.
Nu heb ik het ook lang niet meer zo vaak.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:25

daantjuhhh schreef:
Als jullie zo vaak blaasontsteking hebben laten jullie dan wel je urine checken in het ziekenhuis? Op welke bacterie?

Bleek ik een hele andere bacterie te hebben dan waar de normale antibiotica die voorgeschreven wordt voor werkt.

Nu testen ze altijd voor de zekerheid in het ziekenhuis op welke bacterie ik heb. En dan krijg ik de juiste antibiotica daarvoor.

Is al tientallen keren gebeurd bij mij. Ik heb dan ook elke AB kuur wel gehad, de meeste heel vaak. Voor eentje inmiddels resistentie ontwikkeld helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:58

Ik heb ook een aantal jaren lang de ene na de andere blaasontsteking gehad inderdaad. Vreselijk. Uiteindelijk heel consequent een paar maanden lang van alles en nog wat geprobeerd om maar geen nieuwe blaasontsteking te krijgen en zodat alles kon genezen, en nu ben ik alweer minstens 5 jaar blaasontsteking-vrij :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:14

daantjuhhh schreef:

Ja, elke keer toen bleek dat het zo vaak aan de hand was. Maar het was niet dat er verkeerde ab voorgeschreven werd. Ik was er tussendoor ook elke keer helemaal vanaf, alleen kreeg ik elke keer weer een ontsteking een paar weken later en soms sneller. Ze hebben heel veel onderzocht om te vinden waarom, maar we zijn er nooit achter gekomen.

En nu zijn ze alweer jaren weg, of heel af en toe nog wat