Ervaringen tandpasta tabletten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Ervaringen tandpasta tabletten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:00

Ik heb Smyle ook geprobeerd en ik kreeg er een kloofje van aan de binnenkant van mijn lip na een keer of 5-6 poetsen.

Ben paar x gestopt en weer begonnen en steeds na zo'n dag of 3 zat dat irritant pijnlijke kloofje er weer.
En dat verdwijnt dus bij weer gewoon mijn eigen tandpasta gebruiken.

Heb er nog contact over gezocht met Smyle, maar zij herkenden de klacht verder niet en vonden het vervelend voor me, maar dat was het dan.

Ik heb de rest van de proef verpakking niet meer gebruikt en blijf wel gewoon poetsen met parodontax, zonder klachten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:09

Misschien is het een idee dat iemand een post op de pagina van Smyle zet. Ik wil dat wel doen, eens kijken hoe lang het blijft staan. Dan maak ik een standaard tekst die ik meteen weer plaats, zodra het bericht is verwijderd. :=

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:13

Ik heb tandpasta van Ecodenta, van die houtskool. Ik ben daar heel tevreden over en daar zit ook geen zooi in, ook geen fluoride. Ik kwam laatst na ruim zes jaar voor het eerst weer bij de tandarts en had maar twee gaatjes (en ik ben een notoir slechte poetser!). Dus ik kan deze tandpasta wel aanraden.

Goed dat ik dit topic gelezen heb, ik kwam laatst een advertentie van Smyle tegen en overwoog het ook even kort.. maar nu niet meer. Wat rot voor iedereen die er last van heeft gekregen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:14

Haha, ik krijg nu een reclame van Sensodyne onder dit topic _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:38

Marije_jiplover schreef:

Haha idem!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:00

Marije_jiplover schreef:

Ik krijg een reclame van biothane teugels. Wat doe ik verkeerd? :+

Ik ben trouwens 'blij' ( ik vind het rot voor degenen die problemen kregen) dat dit topic er is, ik weet nu dat ik niet aan die tabletten moet beginnen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:16

Ik heb ook meerdere merken geprobeerd van die tablets maar ik vind ze allemaal zout, vies en schuimen niet lekker. :')
Zijn er nog alternatieven op de duurzame tandpasta markt? Aluminium tubes bijvoorbeeld?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:19

Ik ken alleen weleda met aluminium tubes. Zij hebben tandpastes zowel met als zonder fluoride.
Wel goed om dit topic te lezen, ik was het ook aan het overwegen maar kende niemand met langere ervaring. Mijn tandvlees is al best wel gevoelig en legt snel mijn tand te veel bloot, dus als het inderdaad zo aggressief is ga ik het zeker niet gebruiken.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:26

Mijn zusje gebruikt het ook (zij doet bijna alles plasticvrij) maar nog geen klachten gehoord over de werking.

Wat ik me wel afvraag, als je deze tabs koopt, is dat dan je "laatste stap" in het plastic vrij leven? Want hoeveel tubes tandpasta gebruik je nou helemaal in een jaar. En hoe staat dat in verhouding met alle andere plastic verpakkingen (incl drankkartons, "Papieren" bekertjes, fleece vesten en al het andere dat we consumeren?

Ik ben er niet tegen hoor (ben zelf om praktische redenen echt fan van shampoobars) maar het lijkt nu zo'n hype, terwijl je met andere producten zoveel meer verschil maakt. (Naast dat het mij echt niet aanspreekt én het ook nog eens behoorlijk duur is in vergelijking met tandpasta.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:31

Nee, ik ben echt niet zo’n doorgeslagen milieu activist. Maar als ik ergens een product vind dat even goed is als de variant in een plastic fles dan kies ik voor de verpakkingsvrije variant. Ik gebruik een herbruikbare boodschappen tas en van die zakjes voor groenten en fruit zodat ik daar geen extra plastic verspil.
Maar als ik iets in de vriezer gooi gaat het gewoon in een plastic ziplock zakje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:33

Tja, ik denk dat elk stapje mooi meegenomen is. Ik doe inderdaad ook heel erg lang met een tube tandpasta, in een gezin met meer kinderen zal dat al anders zijn. Van mij zouden de tandpasta tubes eigenlijk wel een stuk groter mogen, dat scheelt al een heleboel.
Ik zie dan ook meer waarde in zeepblokken voor lichaam en haar en lotions/crème koop ik in glazen potten met aluminium deksel. Of bijvoorbeeld producten van Beauty Kitchen, die gebruiken al aluminium en glas, maar de verpakkingen kan je ook teurgbrengen voor herbruik en dan krijg je korting.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:35

Ik ben heel enthousiast, met name over de Happy Tabs. Had eerst Ben & Anna (of Anna & Ben, weet het effe niet meer), die waren heel droog. Deze tabletten voelen net als tandpasta. Heb ze wel met fluoride, de variant zonder wil ik niet. Je moet er dus wel op letten dat je die met fluoride neemt.

Vind het geen hype, ik probeer plastic verpakkingen te minderen waar dat makkelijk kan. Dus tandpasta tabletten, deo in een kartonnen huls, was-strips, afwaszeep, shampoobars. Geen enkele moeite. Nog steeds te veel plastic in huis overigens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:36

Tazzey schreef:
Nee, ik ben echt niet zo’n doorgeslagen milieu activist. Maar als ik ergens een product vind dat even goed is als de variant in een plastic fles dan kies ik voor de verpakkingsvrije variant. Ik gebruik een herbruikbare boodschappen tas en van die zakjes voor groenten en fruit zodat ik daar geen extra plastic verspil.
Maar als ik iets in de vriezer gooi gaat het gewoon in een plastic ziplock zakje.

Bij de AH hebben ze niet eens meer plastic zakjes voor je groente/fruit

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:38

callippo schreef:
Mijn zusje gebruikt het ook (zij doet bijna alles plasticvrij) maar nog geen klachten gehoord over de werking.

Wat ik me wel afvraag, als je deze tabs koopt, is dat dan je "laatste stap" in het plastic vrij leven? Want hoeveel tubes tandpasta gebruik je nou helemaal in een jaar. En hoe staat dat in verhouding met alle andere plastic verpakkingen (incl drankkartons, "Papieren" bekertjes, fleece vesten en al het andere dat we consumeren?

Ik ben er niet tegen hoor (ben zelf om praktische redenen echt fan van shampoobars) maar het lijkt nu zo'n hype, terwijl je met andere producten zoveel meer verschil maakt. (Naast dat het mij echt niet aanspreekt én het ook nog eens behoorlijk duur is in vergelijking met tandpasta.

In mijn geval is dit ook totaal niet de laatste stap. Ik voel me er gewoon beter bij en daarom doe ik het :P

Het is ook niet zo dat als je wat milieubewuster wilt zijn, je dan totaal 100% om MOET.
No offense ofzo, maar ik merk dit vaak wel aan mensen, vind ik wel interessant.
Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik biologisch eet, 99 van de 100 reacties is: "oh maar dan zit het nog WEL in plastic zeker hahahah"

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:17

Beter is het om gewoon met (opgelost) zout te poetsen als je geen tandpasta in de buurt hebt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:25

Bij Trustpilot is ook een en ander te vinden... de bovenste reviews zijn juichberichten, maar verderop...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:31

Morganlefay schreef:
Beter is het om gewoon met (opgelost) zout te poetsen als je geen tandpasta in de buurt hebt.

Dat lijkt me erg agressief. Zowel voor je tanden als je tandvlees. Net als mensen die rondbazuinen dat je baking soda kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:34

Suliko schreef:
Morganlefay schreef:

Dat lijkt me erg agressief. Zowel voor je tanden als je tandvlees. Net als mensen die rondbazuinen dat je baking soda kan gebruiken.

Vraag dat maar eens aan je tandarts.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:08

Ik heb geen ervaring met Smyle maar ik gebruik de tabletten van CHOOSE. Ik ben er tot nu toe heel tevreden van. Schuimen lekker, frisse smaak en geur en tot nu toe nog geen last van mijn tandvlees of tanden. Ik gebruik ze al enkele maanden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 17:14

callippo schreef:

Oh, ik dacht er wel te zijn met tandpasta tabletten ipv tubes en mijn bijdrage aan vergroening heb gedaan. Niet?

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik zie ook wel een bepaalde woke stroming die zich op een klein punt woke uitdraagt maar ondertussen allerhande achteloze foute beslissingen maakt op andere gebieden.

Stappen in verduurzaming zitten hem in zowel kleine alsook grote dingen. Het kan wel schelen om ook kritisch te kijken naar dingen in het dagelijkse gebruik. Met shampoo vervangen met een zeepbar maar ondertussen allerlei kleinverpakkingen kiezen in de supermarkt heeft niet zoveel zin dan.

De ratio product/plastic in het vegetarische/vegan schap zit me zelf ook niet lekker. Gelukkig beginnen daar wat producten aan te werken nu ze weten welke producten aanslaan.

Terug naar de tabs. Ik heb een post geplaatst bij een reclame voor tabs op fb waar ze zelfs claimen dat een tandarts ze aanraadt. Heb het keurig geschreven maar al vlot waren comments gewist.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:31

F_Orumster schreef:
Links en rechts probeer ik duurzamere ideeën in mijn routine mee te nemen. Zo ook tandpasta tabletten (smyle mét fluo). Leek me ideaal meenemen en weinig plastic klinkt natuurlijk goed! Enkele weken later liep ik met parodontitis voor het eerst in mijn leven. Spreek ik met een vriendin blijkt ze precies dezelfde ervaring te hebben, ook parodontitis. In de reclames pretenderen ze gezond te zijn en dat soort claims mogen best weleens aan de kaak gesteld worden. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Maar parodontitis is een bacterie die groeit in tandplak. Lijkt me alleen heel sterk dat je dat in een paar weken ontwikkelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:49

Voor degene met negatieve ervaringen: stap 1, altijd schriftelijk als officiele klacht melden bij de fabrikant.
Ookal merk je er zelf niets van daarna, fabrikanten van cosmetische middelen onderhouden een wettelijk verplicht vigilance systeem. Als iets vaak gemeld wordt dan zullen ze daar op den duur toch heus iets mee moeten doen want dat gaat opvallen tijdens inspecties. Als niemand het meldt, gebeurd er niets. Op het internet schrijven helpt daar niet perse echt bij.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-08-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 19:49

Het was nog een licht voorstadium. En inmiddels weer weg met alleen normale tandpasta.

Sizzle schreef:
Voor degene met negatieve ervaringen: stap 1, altijd melden bij de fabrikant.
Ookal merk je er zelf niets van daarna, fabrikanten van cosmetische middelen onderhouden een wettelijk verplicht vigilance systeem. Als iets vaak gemeld wordt dan zullen ze daar op den duur toch heus iets mee moeten doen want dat gaat opvallen tijdens inspecties. Als niemand het meldt, gebeurd er niets. Op het internet schrijven helpt daar niet perse echt bij.

Thanks voor deze nuttige info, ik zal het doen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 19:53

janderegelaa schreef:
F_Orumster schreef:
Links en rechts probeer ik duurzamere ideeën in mijn routine mee te nemen. Zo ook tandpasta tabletten (smyle mét fluo). Leek me ideaal meenemen en weinig plastic klinkt natuurlijk goed! Enkele weken later liep ik met parodontitis voor het eerst in mijn leven. Spreek ik met een vriendin blijkt ze precies dezelfde ervaring te hebben, ook parodontitis. In de reclames pretenderen ze gezond te zijn en dat soort claims mogen best weleens aan de kaak gesteld worden. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Die bacteriën kunnen beter gedijen
Maar parodontitis is een bacterie die groeit in tandplak. Lijkt me alleen heel sterk dat je dat in een paar weken ontwikkelt.

Misschien creëert het een gunstige omgeving voor die bacteriën? Misschien een minder goede antibacteriële werking? Misschien gevoelig tandvlees door een van de ingrediënten waardoor de bacteriën een soms krijgen ergens te nestelen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 08:41

Janderegelaar, nog even verheldering: het ging om teruggetrokken tandvlees.

Inmiddels reactie in mijn inbox
Afbeelding