Dieet zonder koolhydraten, lactose en weinig fruit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stampeltje

Re: Dieet zonder koolhydraten, lactose en weinig fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:55

Jeetje wat een lastig lijstje en dan nog wel voor een vierjarige. Veel succes met het gepuzzel. Hopelijk levert het wat op!
Ik ben ervaren met lactose intolerantie in ons gezin. Wat handig is om te weten is bijvoorbeeld de lactosevrije melk van Arla/appie helemaal niet lactosevrij is maar dat er lactase (het ontbrekende stofje in je lijf) aan toegevoegd is om het te kunnen verteren. Hier zijn, zoals eerder genoemd, ook druppels en pillen van. Bij je zoontje is het wellicht geen lactose intolerantie maar bij ons kan de ene meer restlactose verdragen dan de ander. Zo blijft het een beetje zoeken naar het tolerantie niveau.

Mijn dochter kan lactosevrije melk heel goed hebben maar verder ontwijken wij de lactose en gebruiken geen pilletjes oid. Ik heb met lactose het advies gekregen om de eerste 6 weken het compleet uit het dieet te halen alvorens we met producten met toegevoegde lactase konden starten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:57

Kirstenn schreef:
Dat weet ik, dus daar gaan we zeker op letten. En het zit in zoveel verstopt... en voordat die andere 'natuurlijke' dingen die hoog scoren gaan verminderen/elimineren hebben we gewoon de begeleiding van een diëtiste nodig, dat is ons inmiddels wel duidelijk.

Eh begeleiding kan uiteraard handig zijn.
Maar goede eiwitten - kind is in de groei,
gecombineerd met zo weinig mogelijk 'lege' koolhydraten en lactose,
... dat was toch je vraag?

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:03

Zoek eens naar The New Food. Dat is met weinig koolhydraten en gezonde vetten en eiwitten.
Ook kun je daar met je vragen terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:36

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:49

Dus het enige wat jouw kind nu mag eten, bestaat uit vlees, vis, eieren, lactose-vrije kaas, olie. En water.
Fruit, groente, aardappelen, rijst, amandelmeel, soja-producten, linzen(pasta).. Het bevat allemaal koolhydraten.

Ik vraag mij sterk af wie heeft bedacht dat een kind van 4 zo moet eten en waarom dat een goed idee zou zijn.
En je snapt er zelf ook niets van, omdat je denkt dat keto gelijk staat aan light-producten :o?
Zoek aub professionele hulp van een dietist.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:10

Dit kan je niet zelf zoek daar hulp bij.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:45

Niet een dietist, maar een allergoloog! Ga aub met dat kind naar de kliniek!!
Door je zoontje bepaalde voedingsmiddelen te onthouden, ga je hem er alleen maar gevoeliger voor maken. Vergelijk met een vegetariër, die na vele jaren opeens weer een stuk vlees zou eten. 100% zeker dat die er ziek van zal worden, want het hele maag-darmstelsel is daar niet meer op aangepast.
Ik heb zelf al zowat mijn hele leven last van PDS en ik smeek je, in het belang van je kind, ga niet zomaar wat aanrommelen met zijn dieet, maar laat hem onderzoeken in een kliniek op échte allergiën en intoleranties. Je maag en darmen zijn o zo belangrijk voor je levenskwaliteit, en ik weet wat 'verkeerde' dieten (niet om te vermageren, maar omdat het "beter" zou zijn voor je darmen) met je kunnen doen.
Als hij aan iets niet allergisch of intolerant is, ga het hem dan ook niet ontzeggen. Lege koolhydraten en kunstmatige suikers zijn voor iedereen slecht, maar gluten, echte koolhydraten, vetten en lactose kunnen echt geen kwaad als je er niet intolerant voor bent.
In de jaren -90 waren de vetten taboe. Lightproducten kenden een grote opmars. Dan was opeens iedereen glutenintolerant. Nu zijn het dan weer de koolhydraten die de grote boosdoener zijn. Dit is de grootste onzin ever! Mensen, en al zeker kinderen, die een sneller verbrandingsstelsel hebben dan volwassenen, hebben koolhydraten NODIG!
Trouwens, er is geen enkel verschil tussen koolhydraten uit linzen en koolhydraten uit graan qua impact op je maag-darmstelsel. Dus of je nu linzenpasta, quinoapasta of gewone volkorenpasta eet, dat maakt geen f*ck verschil. Het probleem is dat er de laatste tijd heel wat kwakzalvers opgedoken zijn die met geleerd klinkende theoriën de mensen een heleboel onzin wijsmaken, en daar een leuke duit aan verdienen.
edit: begin al eens met zo onbewerkt mogelijk voedsel. Geen bewerkte dingen, en zaken uit pakjes, zakjes en blikjes. Dat heeft bij mij wonderen verricht.
Ook gesuikerde frisdranken, alcohol en koffie zijn boosdoeners (maar dat is dan voor de volwassenen, ik veronderstel niet dat een kind van 4 koffie drinkt :D )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:58

Citaat:
Ook gesuikerde frisdranken, alcohol en koffie zijn boosdoeners (maar dat is dan voor de volwassenen, ik veronderstel niet dat een kind van 4 koffie drinkt :D )

Maar dat wijntje voor de tv bij sesamstraat zie je wel als een optie? }> *D

Flauw grapje, verder helemaal met je eens :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:44

Maar eten zonder suikers is onmogelijk. Ik zou echt uit laten zoeken op welke suikers hij reageert. Zo kan ik niet tegen alle variaties op biet en rietsuiker, pure glucose of fructosestroop en honing.. Maar fructose uit fruit zelf, bijvoorbeeld dingen gezoet met dadels of dadelstroop, gaat wel goed. Fruit kan ik ook zonder problemen eten. Toegevoegde suiker zit in zoveel dingen. Als je die suiker al mijdt, ben je heel goed op weg in suikers mijden. Zoek idd professionele hulp en laat het tijdens de vakantie even los. En laat goed uitzoeken wat wel en niet een reactie uitlokt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:07

Rebel_Jits schreef:
Dus het enige wat jouw kind nu mag eten, bestaat uit vlees, vis, eieren, lactose-vrije kaas, olie. En water.
Fruit, groente, aardappelen, rijst, amandelmeel, soja-producten, linzen(pasta).. Het bevat allemaal koolhydraten.

Welnee.

Er ligt een advies 'weinig koolhydraten'.
Prima advies - 'geen pakjes en zakjes' scheelt al heel erg veel.
En groenten mogen best, maar daar was het uk (... oma snapt het wel: kinderen proeven het bittere veel sterker dan wij...) geen fan van.

Fruit kan voor sommigen (.. denk diabetes..) een te hoge piek geven. (En pasta valt al gauw onder de 'lege' koolhydraten.)

Citaat:
dat keto gelijk staat aan light-producten :o?
Zoek aub professionele hulp van een dietist.

Light producten: de fabrikant wordt rijk, wie het eet krijgt een ander soort suiker.
Keto: zeer speciaal voor bepaalde sporters.
(In wezen twee 'hypes'. Gewoon links laten liggen.)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:17

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Maar dat wijntje voor de tv bij sesamstraat zie je wel als een optie? }> *D

:') _O- _O- _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:25

Kun je niet makkelijker beginnen met één stof te elimineren?
Dus bijvoorbeeld eerst alle lactose weglaten. Misschien lost dat het probleem al op en weet je dus waar het aan ligt?

Heb je iets van een Eko of biologische supermarkt in de buurt? Vaak is daar de keuze groter aan bijvoorbeeld lactose en gluten vrije producten.

Evt te volgen op Instagram: jonge kinderen is niet de doelgroep maar je steekt er vast iets van op of geeft je ideeën:
Topfitsuikervrij
Floowh
Beide een hoop onzin als je het mij vraagt maar er zitten wel handige product tips tussen!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:04

Je kan heel lekkere wafels maken met bvb kokosmeel/amandelmeel/...

Brood kan je makkelijk maken met bvb een pitten/zaden mengeling. en ter vervanging van gist gebruik je dan wijnsteenbakpoeder bvb.

Veel recepten online te vinden!!

Ik kan je zeker en vast aanraden om even langs een bio winkel te gaan!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 08:18

Wat een hoop aannames worden er gedaan zeg. Kind heeft een behoorlijke medische geschiedenis en geloof me, de nodige (voedsel)onderzoeken zijn gedaan in het ziekenhuis. En ik heb ook een paar keer aangegeven dat we hier verdere hulp bij gaan zoeken, want ik wíl hem zeker niet te weinig voedingsstoffen binnen laten krijgen.

En Rebel-jits ik weet echt wel het verschil tussen keto en Light producten. Ik wilde daarmee alleen aangeven dat we besloten hebben niet zelf te gaan aanmodderen, maar wachten op het advies van de diëtiste.

Bedankt SusanH, Janneke2, Nyaleti en BillyJ, aan jullie reacties heb ik iets.
Pakjes gebruiken we al niet veel maar die worden nu iig helemaal geëlimineerd. Glutenvrij gaan we overigens niet aan beginnen, daar is hij herhaaldelijk op getest en het is geen glutenintolerantie. Topfitsuikervrij stond indd al op de volglijst en die andere ga ik ook volgen. Indd alleen voor de handige tips die tussendoor komen haha.
En ik ga zeker op zoek naar recepten op basis van kokosmeel/amandelmeel, thanks!

Ik ga het tijdens onze vakantie loslaten, en wacht op het gesprek met de diëtiste. We voeren de Quickwins alvast uit, zoals lactosevrije melk en geen snoep/ranja/zoet broodbeleg e.d.
Bedankt iedereen die mee wilde denken, voor nu weet ik voldoende! :) :)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:37

Ik kan nu even een betere reactie posten ..

Weet niet of dit wat is want er zitten nog volkoren havervlokken door en weet niet of je zoontje dat mag.. maar deze mix gebruik ik voor "brood" of crackers te maken.
Super simpel!!

Afbeelding

Volkoren havervlokken glutenvrij, pompoenpitten, zonnebloempitten, gebroken lijnzaad, sesam, lijnzaad, chiazaad (salvia hispanica), volkoren gierstvlokken, gemalen psylliumvezels, zeezout.

Als hij wel bvb kikkererwten en bonen mag (maar dan zit je weer met hoge zetmeelwaardes) daar kan je héél véél mee .. gebruiken wij dagelijks ter vervanging van andere producten.
Aan bonen moet je lichaam eventueel wel even wennen als je het niet vaak eet. Maar ter ondersteuning kan je bvb bonenkruid toevoegen zodat er minder "opgeblazen" gevoel ontstaat.

Met kokos en een eitje kan je ook in 2 minuten een heerlijke "mugcake" maken.
Ik kan het recept wel even opzoeken als je wilt :D

En hier is een handig lijstje met eiwitten en dagelijkse porties. Je zou als volwassenen hiervan 3x daags een portie moeten nemen

Afbeelding

Voor vezels zijn er ook veel opties zoals al vernoemd. Je zoontje mag hier mss ook niet alles van, maar handige referentie mss .. je zou ook als volwassenen hiervan minstens 2x per dag een portie moeten nemen voor de darmen te ondersteunen aka een gezonde drol te draaien haha .. en natuurlijk zijn er nog meer opties dan alleen deze ..

Afbeelding

Dit bvb is de rijst van konjac vezels, ze maken ook pasta.
Je kan het mss beter even navragen, maar veel mensen met intoleranties kunnen dit wel verdragen.
Verwacht geen italiaanse pasta, het heeft natuurlijk een andere structuur. Maar zo kan je wel nog "gewone" gerechten maken.

Afbeelding

Verder zijn bvb spelt, volkoren haver, boekweit en kamut ook beter te verdragen. Hiervan heb je veel producten in de biowinkel, zoals pasta, noedels en suikervrij koek en snoepgoed.
De linzenpaste heb je al gevonden :+

"Knolgroenten" worden ook erg aangeraden (en ja natuurlijk zitten hier ook koolhydraten in), maar knolgroenten zijn ook een goede basis.
Zoals bvb raap, biet, knolselder, pastinaak, wortel, radijs, aardpeer, ..

Groentjes kan je mss leuk maken door mini taartjes/quiche te maken?
Dan kan je er gelijk een eitje instoppen en kaas voor de eiwitten gezien hij dat graag eet.
(Kan je ook in meerdere porties maken en dan invriezen)

En wafels!! Echt een lifesaver hier.
Amandelmeel wafels of kokos wafels, eventueel met kaas erdoor zodat je een hartige wafel krijgt of bvb met geraspte courgette zodat je er ook een groentenportie bij hebt .. of met een zoetmiddel welke hij kan verdragen voor een lekkere snack met wat fruit erbij. Of een geprakte banaan en blauwe bessen erdoor of bvb roomkaas.
(Kan je ook in meerdere porties maken en dan invriezen)

Wraps maken is mss ook leuk?
Je kan zelf wraps maken op basis van kokosmeel (of kikkererwtenmeel, volkoren havermeel en .. als hij dat mag).
Dat is ook leuker om op te eten dan gewoon een slaatje.
Wraps kan je vullen met alles wat je wil. Van gehakt tot kip of alleen groentjes. Rauwe groentjes of aangestoofde groentjes, ....
Kokswraps kan je ook aanstoven of frituren, dus zo kan je bvb ook soort van loempiaatjes of samosa's maken. Wederom kan je deze dan in grotere porties maken en invriezen.