Werken aan zelfvertrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 00:26

_Anne_V schreef:
Kookaburra schreef:
Wat mij trouwens ook helpt is het opschrijven van positieve ervaringen ;)

Telt dan elke positieve ervaring, dus ook kleine dingen? Zoals iets heel simpels 'ik heb vandaag lekker gesport'

Prairy schreef:
Tony heeft een documentaire op Netflix, I am not your guru. Duurt iets van 1,5-2u (van een 6 daags programma opgenomen), dan kun je vrij snel zien of het bij je past.

En Michael is inderdaad de schrijver van master your mindset (onder andere).

Ik ga de documentaire bekijken, dank :)
Juist de kleine dingen kunnen op den duur een ontzettend groot verschil gaan maken. :) Als jij het bijvoorbeeld moeilijk vindt om te sporten in het openbaar of zo en je hebt het toch gedaan, is dat zeker iets om trots op te zijn!

Naast alle goede tips die er gegeven zijn, is het ook een klein beetje 'fake it 'til you make it'. Ook mensen die zelfverzekerd zijn of overkomen, hebben hun onzekerheden en twijfels. Verder vraag ik me soms ook af (zeker bij bijvoorbeeld sollicitaties): hoe zou een heel middelmatige man hierin staan? om vervolgens tot de conclusie te komen dat mijn 'bluf' helemaal niet zo'n bluf was, maar dat ik iets eigenlijk gewoon goed kan. :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 06:20

Ja. Elke positieve ervaring!

Al doe ik zelf wel alleen de positieve ervaringen rondom de dingen waar ik zelf mee puzzel. Maar dat is aan jou.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:11

https://toastmasters.nl/

Afbeelding

Op de foto's zie je mensen met nette kleding, maar hier was het echt heel laag drempelig en liepen de meeste in hun vrijetijdskleding

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:25

Lees hier mee voor tips. Worstel er zelf ook mee.

Positieve gedachten op te schrijven, ookal is het klein. Heeft voor mij juist afrechts gewerkt.

Aantal jaar terug kreeg ik het als opdracht van de praktijk ondersteuner, waar ik toen liep. Elke week bespraken we de positieve gedachten. Omdat ik die echt niet had maar wel wat op moest schrijven (in m'n hoofd was niks opschrijven falen, dat ik zelfs dat niet kon), ging het alleen maar slechter.
Voorbeeld; Ik ben blij, omdat ik een lekker buitenritje heb gemaakt.
Eigenlijk is dat helemaal geen postief punt. Ik rij nammelijk bijna altijd buiten omdat ik niet in de bak durf te rijden als er andere zijn. Omdat ik bang ben voor hun gedachten.
Het schriftje was mijn masker.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:38

kosseh schreef:

Positieve gedachten op te schrijven, ookal is het klein. Heeft voor mij juist afrechts gewerkt.

Aantal jaar terug kreeg ik het als opdracht van de praktijk ondersteuner, waar ik toen liep. Elke week bespraken we de positieve gedachten. Omdat ik die echt niet had maar wel wat op moest schrijven (in m'n hoofd was niks opschrijven falen, dat ik zelfs dat niet kon), ging het alleen maar slechter.
Eigenlijk is dat helemaal geen postief punt. Ik rij nammelijk bijna altijd buiten omdat ik niet in de bak durf te rijden als er andere zijn. Omdat ik bang ben voor hun gedachten.

Wat pittig dat het voor jou zo is gegaan. Grote knuffel! :(:)

Wel een 'mooie' aanrader voor TS. Doe alleen hetgeen wat voor jou goed voelt.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:43

Heel stoer dat je hier mee bezig bent. Ik heb er ook altijd mee gestruggeld, een paniekstoornis en angstklachten gehad en daardoor ook bijna geen zelfvertrouwen.

Wat mij onwijs geholpen heeft is eerst uitzoeken hoe het bij mij zat met zelfacceptatie. Want als je jezelf consequent op de eerste plek gaat te zetten en je je eigen beste vriend bent groeit je zelfvertrouwen vanzelf mee.

Mijn zelfacceptatie was er eigenlijk niet en ik deed in mijn leven vooral m'n best voor een ander. Dat put je uit want je walst steeds over je eigen grenzen heen wat je zelfvertrouwen ook niet ten goede komt.

Hoe zit het met jouw zelfacceptatie?

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 08:03

Flux schreef:
Heel stoer dat je hier mee bezig bent. Ik heb er ook altijd mee gestruggeld, een paniekstoornis en angstklachten gehad en daardoor ook bijna geen zelfvertrouwen.

Wat mij onwijs geholpen heeft is eerst uitzoeken hoe het bij mij zat met zelfacceptatie. Want als je jezelf consequent op de eerste plek gaat te zetten en je je eigen beste vriend bent groeit je zelfvertrouwen vanzelf mee.

Mijn zelfacceptatie was er eigenlijk niet en ik deed in mijn leven vooral m'n best voor een ander. Dat put je uit want je walst steeds over je eigen grenzen heen wat je zelfvertrouwen ook niet ten goede komt.

Hoe zit het met jouw zelfacceptatie?

Eerlijk? Als ik in de put zit, is mijn zelfacceptatie nihil. Ik ben hard voor mezelf. Goed is niet goed genoeg.

Hoe heb jij dit verbetert?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:18

kosseh schreef:

In termen van transactionele analyse:
Zou hier een boe-ouder aan het werk kunnen zijn...?
'Je moet in de bak rijden, anders is het niets! Je bent een (naar woord) dat je niet met anderen durft te rijden...!'
'Foei, je mag niet bang zijn voor wat anderen denken!'
en inderdaad ook 'Je moet en zal positief denken!'.

En @ Anne: 'Goed is niet goed genoeg! Het moet perfect!!' is ook een boe ouder.

Pak je logische verstand erbij, en vraag je af of het echt klopt.
Je rijdt voor je plezier, en wellicht om je dier beweging te geven - dus is het onzin dat het fout zou zijn.
(Op zich zou het kunnen dat je zelf niet tevreden met deze situatie bent, maar dat is iets anders dan een boeouder.)
En als je bijvoorbeeld gepest bent, heb je helaas redenen om rekening te houden met wat de groep over jou denkt.
'Dat je daar maling aan moet hebben' is een volgende boeouder. (Al is het wel heerlijk rustig als je het naast je neer kunt leggen, deze vier stappen helpen daar aan mee.)
Bedenk dat pesten een groepsproces is. (Per definitie niet jouw fout.)
... positief denken zelf kan zinnig zijn, maar 'er is tijd en plaats voor alle dingen' - als je je rot voelt is het juist goed om het daar over te hebben.

Troost je eigen kind, dat deel van jou dat de klappen kreeg van de boe-ouders. Zeg lieve, opbeurende dingen.

En wat telt is of je het leuk vindt op buitenrit. (Of niet.) (Er zijn stalgenoten bij wie ik beslist niet in de bak wil. Ze rijden met zo weinig harmonie en ontspanning 'karikatuur dressuur' dat mijn paard gestressed raakt. Ik wil juist een ontspannen dier.) - ... vanuit hier kun je een actieplan opstellen.

En daarna ga je in de aanval.
In niet mis te verstane termen snoer je de boeouders de mond, iedere keer dat je 'het bandje weer hoort'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-08-22 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:40

Jouw verhaal klinkt heel herkenbaar..

Ik heb/had ook heel veel last van vergelijken van anderen. Zij hadden het beter dan ik, beter huis, mooiere auto, echte baan etc. Maar die knop heb ik aardig om kunnen zetten. Het leven loopt zoals het loopt, heb wat (domme) studie keuzes gemaakt en heb nu een leuke grote mensen baan.
Leuke vriend, geweldige huisdieren (vaak dan :+), leuke vrienden, leuke hobby’s. Ik ben dat heel erg gaan waarderen.

En, praten met iemand helpt echt! Ik heb daar jankend gezeten, maar uiteindelijk hielp het echt.

En, een dikke knuffel :knuffel:

celticpony

Re: Werken aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:55

alles draait om verwachtingen, van jezelf, van een ander...maar hier zit nu net de trigger. het gaat er niet om wat je allemaal wil en kan, het gaat erom wat je allemaal al doet, wat je betekent voor een ander en wat je kunt. accepteren dat je bent zoals je bent. dat maakt ook dat je gaat zien en sterker nog dan ga je ook inzien waar jouw mogelijkheden liggen. dan hoef je je ook niet meer zo af te zetten tegen anderen of doelen die misschien wel leuk, maar NU helemaal nog niet realistisch zijn. Wij werken veel met jongeren, onze ervaring is eigenlijk dat de eerste stap begint bij ontdekken, onderzoeken, daarna komt herkennen, accepteren en jezelf tijd en ruimte geven, daarna komen pas de nieuwe doelen, de mogelijkheden zien en dromen realiseren..
iets moois wat ik de laatste jaren heb geleerd is dat ieder echt zijn eigen weg vindt als je maar trouw bent aan wie jezelf bent. Als je merkt dat emoties je een bepaalde weg kunnen wijzen en juist handkg zijn om te hebben, dat gedachten "eigen" maaksels zijn, die je best tegen een ander licht kan houden. praat er met vrienden over, familie, hoe was jij als kind, wat kon je goed, waar werd je blij van. die laatste is vooral belangrijk. Focus je op fijne kleine stappen, je bent het echt waard!

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:01

Ik heb niet het idee dat ik mezelf vergelijk met mensen in termen van 'zij hebben dit of dat'. Meer dan 'dit zou ik ook willen' maar zonder dan negatief naar mezelf te zijn.

Bij mij is het vergelijken met andere mensen meer in hoe ze zijn en hoe ik ook zou willen zijn. Bijvoorbeeld interessant en niet saai.

Ook kan ik erg aan mezelf gaan twijfelen als vrienden geen tijd voor me hebben om af te spreken en als ik dan wel merk dat ze in die periode andere mensen wel vaker hebben gezien. En nee,dat heb ik niet na 1 keer, maar nadat ik dat een aantal keer heb gemerkt. "Waarom hebben jullie geen tijd voor mij en wel vaker voor die en die?" Gaat er dan door me heen. Ik twijfel dan aan mezelf of ik wel goed genoeg ben.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:13

Kookaburra schreef:
kosseh schreef:

Wat pittig dat het voor jou zo is gegaan. Grote knuffel! :(:)

Wel een 'mooie' aanrader voor TS. Doe alleen hetgeen wat voor jou goed voelt.

Zeker een mooie aanrader. Ik bekijk al jullie tips en ga na of dit iets voor me zou kunnen zijn.

Ik heb een voedingscoach momenteel, die vraagt regelmatig aan me wat een overwinning was, maar dat moet voor mij altijd meteen een enorme overwinning zijn. Klein is niet goed genoeg. Zo voelt het nu

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:43

Afbeelding

Op je laatste opmerking reagerend, TS, wil ik je deze tekening graag meegeven.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:57

Marije_jiplover schreef:
[ [url=m/SoOWLR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op je laatste opmerking reagerend, TS, wil ik je deze tekening graag meegeven.

<3 dank je!
Ik weet het wel, nu nog het echt laten doordringen zodat ik het accepteer

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:03

Wat ik wel een fijn boek vind is Inner engineering van Sadghuru.
Heeft op zich niet echt te maken met zelfvertrouwen. Maar leert je wel meer in het nu t leven. En dat gaat al zoveel schelen! (ons lijden komt voort uit herinneringen van wat al geweest is en onze zorgen over wat (misschien) nog gaat komen)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:10

TS, ik heb jarenlang hulp van buitenaf geweerd, omdat ik daar geen goede ervaring mee had in het verleden en het zelf wilde doen. Inmiddels ben ik op het punt beland dat ik het echt niet zelf meer kan en heb ik hulp geaccepteerd van een psycholoog. Geen eentje van zo'n massale organisatie, maar een kleinschalige. Wat een verademing is dat! De psychologische zorg is er - zoals mijn HA al zei - inderdaad in al die jaren op vooruit gegaan. Ik heb nu het gevoel dat ik gehoord word en dat er ook echt handvatten aangereikt worden. Martel jezelf niet langer, TS, en vraag een verwijzing bij de HA aan.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 10:56

Shenavallie schreef:
TS, ik heb jarenlang hulp van buitenaf geweerd, omdat ik daar geen goede ervaring mee had in het verleden en het zelf wilde doen. Inmiddels ben ik op het punt beland dat ik het echt niet zelf meer kan en heb ik hulp geaccepteerd van een psycholoog. Geen eentje van zo'n massale organisatie, maar een kleinschalige. Wat een verademing is dat! De psychologische zorg is er - zoals mijn HA al zei - inderdaad in al die jaren op vooruit gegaan. Ik heb nu het gevoel dat ik gehoord word en dat er ook echt handvatten aangereikt worden. Martel jezelf niet langer, TS, en vraag een verwijzing bij de HA aan.

Het voelt voor mij nog als zo'n grote stap. Ik voel me gelukkig niet de hele tijd in de put zitten, daardoor voelt het voor mij niet ernstig genoeg om deze stap te nemen. Ik wil wel werken om mijn zelfvertrouwen te verbeteren, omdat ik merk dat het de belangrijkste factor is waarom ik me down voel

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:00

Je hoeft ook niet een heel zwaar psychisch traject in. Ze geven je handvatten om aan (in jouw geval) het zelfvertrouwen te werken. Precies aangepast aan hoe jij het nodig hebt. ;)

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 11:06

Shenavallie schreef:
Je hoeft ook niet een heel zwaar psychisch traject in. Ze geven je handvatten om aan (in jouw geval) het zelfvertrouwen te werken. Precies aangepast aan hoe jij het nodig hebt. ;)

Ik ga er informatie over opzoeken en overwegen. Dank!

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 18:45

Prairy schreef:
Ik weet niet of het een richting is die je op wil, maar mij helpen de programma's van Tony Robbins heel erg. Hij heeft regelmatig online gratis dingen, maar bijvoorbeeld UPW (unleash the power within) vond ik erg fijn om mee te doen. Ik doe nu samen met een groep zijn hele programma.

En inderdaad, als je de coach richting op wil, zoek echt een goede uit. Ik heb ook mensen gesproken die coach willen worden waarvan ik denk, misschien moet je eerst je eigen leven eens op orde krijgen voor je iemand anders verder de grond in helpt...

Michael pilarzyck heeft ook een goede podcast.

Voor degene die geïnteresseerd zijn in Tony Robbins, je kunt vanaf vandaag mee doen aan een gratis challenge: https://timetothrivechallenge.com/join? ... 4frAl6dF0Y

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:00

Piep :D

Neem je wel eens les met je paard TS? Of als je die niet hebt, neem je wel eens les in iets anders?

Want waarom vinden we dat zo normaal en naar een psycholoog gaan een ding? Je gaat erheen om hulp te krijgen maar verder moet je het nog altijd helemaal zelf doen. Ik vind het altijd super dapper!

En let op met coaches ja. Ik heb 5 jaar gestudeerd, en heb het diploma psychologie maar therapie geven is echt een kunst.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 22:10

poes schreef:
Piep :D

Neem je wel eens les met je paard TS? Of als je die niet hebt, neem je wel eens les in iets anders?

Want waarom vinden we dat zo normaal en naar een psycholoog gaan een ding? Je gaat erheen om hulp te krijgen maar verder moet je het nog altijd helemaal zelf doen. Ik vind het altijd super dapper!

En let op met coaches ja. Ik heb 5 jaar gestudeerd, en heb het diploma psychologie maar therapie geven is echt een kunst.

Ik heb een verzorgpaard, eigenaresse geeft me les.

Geen idee waarom het zo'n ding is. Voor andere 'kwalen' ga je ook naar iemand. Als je iets wilt leren, wat dat ook is, neem je les. Ik heb het zo eigenlijk nooit bekeken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:36

Janneke noemde het boe-ouders. Mooie term, en het zou ook mijn advies zijn.
Lief zijn voor mezelf heeft me veel gebracht. Niet meteen in acties (naar de sauna, dar ene leuke ding kopen), maar in gedachte.
In het begin spastisch, opgelegd. "Wat zou mijn beste vriendin zeggen" of "wat zou ik zeggen tegen een ander?"
En ergens in een jaar tijd is die stem mijn nieuwe innerlijke stem geworden. Ik kan lief zijn voor mezelf.

Iets anders dat me erg geholpen heeft was een specifieke podcast van omdenken. Het gaat over een jonge vrouw die weduwe is geworden. Erg relevant voor mij dus vandaar dat ik hem toegestuurd kreeg maar ik haalde er vooral uit dat proberen iemand anders te zijn niet kan. Om iets anders te zijn moet je eerst jezelf accepteren zoals je bent. Niet als shortcut, maar oprecht. Ik kan hem aanraden, want het "anders willen zijn" is universeel.
https://open.spotify.com/episode/5y70zr ... =copy-link

Die combinatie heeft mij heel veel gebracht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:46

Helemaal waar :j

TS: over dat psychologie stukje.

Stel je eens voor. Twee mensen gaan op dansles want in het dorp zijn veel dansfeesten en het is super leuk om samen te dansen. De ene is geboren met de rumba in zijn gat en de andere is een plank.

Scenario 1:
Beide hebben veel plezier in de les. Aan het eind van de reeks kan de ene nóg beter dansen en de plank kan enkele pasjes. Maar ze hebben veel lol en hebben met veel plezier en zonder angst de lessen gevolgd en dingen geprobeerd.

Scenario 2: de plank voelt zich erg onzeker naast rumba en kan niet ophouden met kijken hoeveel beter de ander danst. Bovendien maakt de plank zicht erg druk dat het niet beter lukt. Na enkele weken stopt de plank met de lessen.

Scenario 3: de plank ziet rumba en denkt: ik wil ook wel wat beter kunnen dansen! En die boekt zich elke week een extra privé les bij. En oefent nog 1 keer per week alleen. Aan het eind van de reeks, is de plank nog steeds geen supertalent maar heeft deze wel een stevige basis onder de knie.

Mocht je het niet doorhebben: we zijn allemaal planken op het 1 of het ander vlak :D wat we er mee doen is aan ons.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 23:11

poes schreef:
Helemaal waar :j

TS: over dat psychologie stukje.

Stel je eens voor. Twee mensen gaan op dansles want in het dorp zijn veel dansfeesten en het is super leuk om samen te dansen. De ene is geboren met de rumba in zijn gat en de andere is een plank.

Scenario 1:
Beide hebben veel plezier in de les. Aan het eind van de reeks kan de ene nóg beter dansen en de plank kan enkele pasjes. Maar ze hebben veel lol en hebben met veel plezier en zonder angst de lessen gevolgd en dingen geprobeerd.

Scenario 2: de plank voelt zich erg onzeker naast rumba en kan niet ophouden met kijken hoeveel beter de ander danst. Bovendien maakt de plank zicht erg druk dat het niet beter lukt. Na enkele weken stopt de plank met de lessen.

Scenario 3: de plank ziet rumba en denkt: ik wil ook wel wat beter kunnen dansen! En die boekt zich elke week een extra privé les bij. En oefent nog 1 keer per week alleen. Aan het eind van de reeks, is de plank nog steeds geen supertalent maar heeft deze wel een stevige basis onder de knie.

Mocht je het niet doorhebben: we zijn allemaal planken op het 1 of het ander vlak :D wat we er mee doen is aan ons.

Hele andere visie dan ik heb, die het zo veel makkelijker maakt *\o/* Bedankt voor je hulp :)