Paniekaanvallen tijdens het eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:49

xPareltje schreef:
Vanmiddag nog even een kleine paniekaanval gehad voordat ik wou gaan drinken. Daarna in bed gaan liggen en heb ik geprobeerd om mijzelf rust aan te praten. Helaas lukte dit niet meteen, maar naderhand is dit toch weer een beetje gelukt ondanks nog steeds die stomme symptomen die opkwamen..

Eenmaal toen mijn vriend thuis was heb ik met hem kunnen praten en hebben we lekker buiten gezeten. En nu ik dit typ ben ik bezig met het eten van een breaker zonder oxazepam. *\o/* het blijft eng maar dit ga ik kunnen winnen van mijn lijf!

Goed gedaan, op bed liggen en proberen uit die spanning te komen...! +:)+
Dat het niet meteen lukt is totaal niet erg. :(:) (Natuurlijk wil je dat het rotgevoel meteen weg gaat, daar niet van.)
Wat telt is dat je het deed en dat het nog werkte ook! +:)+

Enne: je hoeft niet te winnen van je lichaam, hoor! Het is geen wedstrijd (en ook geen getreiter).
Je lichaam probeert jou in leven te houden, maar is om één of andere reden overijverig geworden. En er zijn allerlei manieren om dat overijverige terug te draaien.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:54

Voor mij was eten ook altijd een negatieve ervaring geweest. Wat bij mij heel goed heeft geholpen is om er iets leuks aan te koppelen. Kijk ondertussen bijvoorbeeld een film of ga op internet browsen. Zo doe je iets leuks en je hebt je aandacht ook verdeeld.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:22

Weet dat paniek ieder mens weleens overkomt! En vaak is angst en paniek niet logisch. Dus ook niet logisch dat deze op komt zetten.
Je hebt dan je ratio nodig om af te checken of er daadwerkelijk reden is voor paniek.
Bij paniek is er innerlijk geen tijdsgevoel. Dus eerste stap is nadat je gecheckt hebt of je angst reeel is of niet, werken aan tijd nemen. Tijd nemen is stap 1 in oplossen van paniek. En dan vervolgens aarden. Dus voelen waar je zit. Met je handen, waar zit je op, waar zijn je voeten, je hielen etc. Kijk om je heen of de muren nog techop staan en er nu gevaar dreigt. Zo niet opnieuw tijd nemen. Je adem loslaten en niet onbewust vastzetten ergens.

Kennelijk heeft je lichaam nu gedacht dat eten paniek geeft. Verslikken is ook niet niks en kan ook gevaarlijk zijn. Er staan filmpjes op internet wat je kunt doen mocht je alleen zijn en iets verslikt hebben. Als je zoiets weet heb je altijd nog dit wat je kunt uitproberen. En anders is Brinta en melk ook niet fout hoor! Of smoothies. Doe vooral waar jij denkt dat je lichaam nu behoefte aan heeft!

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 20:44

Even een update..

Sinds gisteren gaat het een beetje beter. Gistermorgen nog langs de huisarts geweest en deze heeft mij gerustgesteld en toch ook gezegd dat ik wel moest proberen te eten omdat het anders alleen maar enger gaat worden. Dus gisterenavond heb ik een paar hapjes aardappelen met jus gegeten.

Vanmorgen ging het mij weer even iets minder maar wel yoghurt met verse aardbeitjes gegeten. Vanmiddag heb ik een beetje koude pastasalade gegeten en nu heb ik vanavond 6 kipvingers en een paar frietjes gegeten. Het is nog niet wauw, maar wel hele belangrijke stapjes voor mij nu :o
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 04-08-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Re: Paniekaanvallen tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:48

Mooie stapjes, TS!

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:02

Alle stapjes zijn mooi meegenomen! Goed gedaan hoor! Er bestaat wel een kans dat je een dag hebt waarin het weer helemaal mis gaat, laat dit je niet ontmoedigen. Je bent al mooie stappen aan het zetten!!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:15

xPareltje schreef:
[...]Het is nog niet wauw, maar wel hele belangrijke stapjes voor mij nu :o

Ik spring juist een klein gat in de lucht!
Ondanks een lastigere dag heb je wel echt meerdere en compleet verschillende dingen gegeten! Goed bezig ts! Terug weer opbouwen met eten :)

Hier is deze week een slechtere week qua eten, maar daarom heb ik ook meerdere overwinningen! Want juist ook op de slechtere dagen mag je de kleine stapjes vieren. Dat geldt ook voor jou :*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:44

Meis: GOED gedaan...!

Enne: belangrijke stappen mogen van mij voluit 'WAUW! *\o/*' heten.

(En mensen die er anders over denken, daar hebben we ook een prima smiley voor : _-:( )

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:24

Nou echt top hoor je hebt toch weer je angst op die momenten weten te overwinnen!

Is het een idee om tv te kijken iets wat je heel leuk vind of muziek op te zetten voor afleiding tijdens het eten?
Of een spelletje op de telefoon tussen de happen door om vooral niet bezig te zijn met het eten maar het je gewoon te laten overkomen.

Zo heb ik het vaak met auto rijden en dan sluit ik mijn telefoon aan op de radio en zet ik Netflix op zodat ik naar de stemmen kan luisteren dit vind ik fijner als muziek

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:06

Hoe gaat het?

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 22:49

Kookaburra schreef:
Hoe gaat het?

Lief dat je het vraagt, ik was op vakantie dus vandaar geen update gegeven.

Het gaat qua eten gelukkig weer stukken beter. Kan toch bijna alles weer eten zonder een paniekaanval te krijgen. Ik Blijf het natuurlijk wel spannend vinden maar ik blijf tegen mezelf zeggen dat als het toch weer op speelt dat er niks kan gebeuren en dan ben ik alweer geruster. Alleen op de laatste dag vakantie helaas wel weer verslikt in speeksel en hyperventilaties gekregen dus dat was weer even spannend maar nu gaat het gelukkig weer beter. Dus al met al weer stappen vooruit gemaakt *\o/*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 07:13

Wat een mooie stappen zeg! Daar kun je trots op zijn :)