Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Biks2 schreef:@ herr_balou, bedankt voor je tips! Die Pegasus lijkt me niet zo’n handige fiets door het onderhoud inderdaad. Ik zat nu naar deze te kijken: https://www.mantel.com/batavus-fonk-3&s ... 5B%5D=7008
Is denk ik beter, weinig onderhoud staat erbij. Wel maar 3 versnellingen maar is misschien wel genoeg, heb er nu immers 1.
Goed dat je dat zegt over de framemaat. Ik zie dat veel maten gaan vanaf lichaamslengte 1.65 maar ik haal dat niet eens..
Waaraan merkte je dat je op te grote fietsen werd gezet? Wel fijn dat je nu een goede hebt gevonden! Waar ben je uiteindelijk geslaagd?
Biks2 schreef:@ Sure_lee, bedankt voor de tip. Ik woon in Nijmegen.
Update van vandaag, ik ben bij Mantel geweest en de fietsen Batavus Fonk 3 en Pegasus Lucca 3 getest. Ik vond het beide fijne fietsen maar weer kreeg ik alleen advies op het oog voor de maat, ik heb maat 55 en 53 getest. Zadels op de laagste stand en ik kan net met mijn tenen bij de grond. Dit werd door de verkoper niet als te groot aangemerkt. Er stonden geen kleinere maten dus die heb ik niet kunnen proberen.
Ik heb opgezocht hoe je je framemaat kunt bepalen, door middel van het meten van je binnenbeen en dan x 0,66 Als ik dit doe kom ik op 48,8 uit, dus zeg maar 48/49.. dan klopt het toch dat die fietsen die door verkopers goed worden gezien gewoon te groot zijn?
Ik vind het ergens ook wel eigenwijs om te denken dat ze geen gelijk hebben haha.
En lastig is dat die kleinere maten dus niet te proberen zijn. Ik kan wel een van die twee fietsen bestellen en gewoon proberen en eventueel retour sturen maar dat klinkt als erg veel gedoe.
Bij decathlon ben ik trouwens niet meer geweest (ga ik nog wel doen voor de verkoop van mijn huidige fiets, maar die heb ik nu nog nodig natuurlijk). Ik had op de site gekeken en er staat maar een model op wat iets zou kunnen zijn maar deze is 50,- duurder dan een nieuwe Batavus/Gazelle/Pegasus met dezelfde specificaties dus dan ga ik liever voor een merk fiets, voelt als een betere investering.
De tweedehands zaak nog niet aan toe gekomen (zit aan de andere kant vd stad).