Dyshidrotisch eczeem/blaasjes eczeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dyshidrotisch eczeem/blaasjes eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:38

Best is om helemaal geen producten meer met meuk te gebruiken. Dus niet alleen zeep, maar ook afwasmiddel, wasmiddel, shampoos etc. Ook geen cremepejes met meuk.
Het voordeel van propolis en groene klei is dat je het ook inwendig kunt gebruiken. Tea tree droogt de plekjes gelijk in..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:42

Humpiedumpie schreef:
Best is om helemaal geen producten meer met meuk te gebruiken. Dus niet alleen zeep, maar ook afwasmiddel, wasmiddel, shampoos etc. Ook geen cremepejes met meuk.
Het voordeel van propolis en groene klei is dat je het ook inwendig kunt gebruiken. Tea tree droogt de plekjes gelijk in..

Ik gebruik al jaren hetzelfde wasmiddel juist omdat ik daar vroeger snel op reageerde als kind. Verder doe ik niks aan huidverzorging, handcremes etc. Afwassen doe ik wel, bij gebrek aan een vaatwasser, maar daarbij gebruik ik al handschoentjes, want water en zeep op de open plekken is super pijnlijk.

Ik ga eens even zoeken op propolis! Dankjewel!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:49

Het stofje waar ik op reageer zit ook handzeep, vochtig wc papier, shampoo, douchegel, sommige crème spoelingen, schoonmaak middelen, deodorant etc.

Bij mij is het gestart in de periode van Corona. Ineens onwijs veel handen wassen en toen werd het getriggerd. Had een plek van 3x5 cm op mijn hand aan het binnenzijde. Op een gegeven moment werd het zo erg dat de plek bij elke beweging open barstte, het was echt pijnlijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:25

Arethe schreef:
Het stofje waar ik op reageer zit ook handzeep, vochtig wc papier, shampoo, douchegel, sommige crème spoelingen, schoonmaak middelen, deodorant etc.

Bij mij is het gestart in de periode van Corona. Ineens onwijs veel handen wassen en toen werd het getriggerd. Had een plek van 3x5 cm op mijn hand aan het binnenzijde. Op een gegeven moment werd het zo erg dat de plek bij elke beweging open barstte, het was echt pijnlijk.

Hier ook alleen bij mij is t een conserveermiddel in o.a. Deze producten

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:27

Helaas heb ik sinds een aantal jaren ook last van dishydrotisch eczeem, maar dat met name aan mijn handpalmen. Vooral het bewegelijke deel rondom mijn duim wordt een dikke laag eelt die inscheurt en behoorlijk pijnlijk voelt. Toen ik hier voor het eerst mee naar de huisarts ging, concludeerde die dat het "gewoon droog" was. Sorry?! Uiteindelijk, jaren later, heb ik bij de dermatoloog de diagnose dishydrotisch eczeem gekregen. Zij gaf aan dat zo weinig mogelijk handen wassen (met zeep) en flink veel smeren het beste werkt. Ik gebruik het liefst een crème met ureum, dat hydraterend werkt. Als dat niks meer uithaalt, smeer ik een week of twee met een laagste klasse corticosteroïden crème en ben ik er weer vanaf. Voor mij werkt dat echt fantastisch.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:58

Hier helaas ook een ervaringsdeskundige. Al vele zalfjes van de huisarts geprobeerd. Cortisone crèmes werken geweldig. Nadeel vind ik dat zodra ik stop, ik direct weer de klos ben.
Het allerbeste werkt toch water / zeep / schoonmaakmiddelen zoveel mogelijk mijden vettige zalf smeren. Dat kan zijn simpel vaseline, ik pak ook wel eens honingzalf. Stress heeft bij mij altijd direct uitwerking op de huid. Even als het te veel eten van bepaalde producten. Dan krijg ik direct blaasjes op mijn handen en handpalmen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:01

Bij mij begon het direct na de geboorte van ons kind. Ze lag in het ziekenhuis waar je dan telkens je handen met alcohol moet reinigen als je de kamer in wilt. Corona maakte het er jaren later niet beter op.

Handen wassen en poetsen moet ik niet te vaak doen.

Ureum creme werkt bij mij ook goed als onderhoudscreme!

Maar ik merk dat afwisseling in cremes goed werkt voor me. Daardoor ben ik op dit moment fan van simpele Purol handcreme. Wel consequent meerdere malen per dag blijven smeren.

Zijn mijn handen echt kapot (pijn en jeuk), dan gaat er 's nachts vette uierzalf oo en draag ik handschoentjes. Dat doet mijn handen dan echt goed.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:39

Nav dit topic ook een afspraak bij de huisarts gemaakt voor vanmiddag.

Al jaren heb ik regelmatig blaasjes onder mijn voet en tussen mijn tenen, ook helemaal onderaan de hak heeft dat gezeten.

Uiteraard wel een bij de (vorige) huisarts geweest, maar daar was het antwoord ga maar smeren met micanozol, want het is een voetschimmel.

Dat hielp niks, ook lamisil niet.

Inmiddels weer een nieuwe kloof onder 1 van mijn tenen, en de rest van mijn voeten zijn zo droog, daar helpt niks tegen. Vaseline krijg ik nog meer jeuk van.

Ik ben benieuwd vanmiddag bij de huisarts.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:46

Amanda_T schreef:
Ergens heel fijn om al behoorlijk wat reacties te hebben gehad hier in het topic, anderszijds ook niet want het is echt super rot om hier zo’n last van te hebben..

Ik merkte inderdaad bij de huisarts ook dat die het allemaal niet zo goed wist. Dus in de auto naar huis toe met m’n zalfje voelde het wel een beetje als, wij weten het ook niet, probeer dit maar gewoon eens.. Maar ik heb al jullie tips eens opgeschreven; ook met betrekking tot de zalf/crèmes die jullie in gebruik hebben en andere middelen. Ik vond een hormoonzalf vrij heftig klinken, maar ben vanmorgen begonnen met smeren. De andere plekken hou ik toch maar licht vet met vaseline zodat het niet openspringt en dan zien hoe het zich verder ontwikkeld of hersteld.

Het idee van de vakantie en zeewater klinkt heerlijk, alleen gaat onze vakantie naar Luxemburg dus helaas.

Ik heb nog wel even nagedacht over de triggers. In perioden van veel stress heb ik het nog niet zo erg ervaren, maar ik ben de laatste periode wel heel moe en denk dat m’n weerstand hierdoor ook lager is. Zou misschien kunnen verklaren waarom het dit keer zoveel erger is?

Bedankt iig voor jullie reacties!

Mijn huisarts zei zelfs dat er eigenlijk nog geen "goed" middel voor is. het is een "natte eczeem" en daardoor lastiger te behandelen.

Dit is eigenlijk het eerste jaar dat ik er veel minder tot geen last van heb...

Bij mij komt het altijd in de zomer, zodra het warmer word krijg ik blaasjes op al m'n vingers. M'n wijsvingers zijn zelfs al zodanig beschadigd geweest dat er een soort eeltlaagje op is gekomen.

Wat mij vooral werd aangeraden: NIET openmaken. Hoe erg het ook jeukt.
Dus als ik het krijg, zit ik vooral met m'n handen in koud water vanwege de jeuk.
:(:)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:55

En ik maar denken dat ik zeldzaam was _O-
Ik reageer juist op voedingsmiddelen, en met name op chocola. Chocopinda's is helemaal bingo :') hier ook met name op de handen en vooral handpalmen en (zijkant) vingers. Van mezelf al wel droge handen, dus het versterkt elkaar wel.

Goed om hier tips te lezen, ik lees mee!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:40

Ik ben gister bij de huisarts geweest, heb ook blaasjes eczeem op en onder mijn voeten.

Ik heb Betnelan zalf en cetomacrogol gekregen. Hopelijk kom ik er nu eindelijk vanaf.

@TS dank je wel voor het openen van dit topic, anders was ik er nog jaren mee door blijven lopen :)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:38

Mijn blaasjes zijn, een week na mijn vakantie in het zonnige zuiden, helaas weer terug. Ik heb vandaag dus tea tree olie gehaald en gekeken voor propolis.
Wat voor soort propolis is handig? Zalf hadden ze bij De tuinen niet, wel veel soorten kuurtjes ( pilvorm), maar daar stond eigenlijk niks over waar het voor was en wel veel waarschuwingen. Iemand een tip daarvoor?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:41

Ik bestelde het eerst bij de Aloe Vera shop maar ze hebben het nu ook bij Bol dus daar bestel ik het nu.
Het is een wit met groene tube.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:45

Thx. Ik ga even kijken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 01:03

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:01

[MWS] Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Ik heb hier begin van het jaar een topic over geopend. Lijkt wel hetzelfde, die plekjes die jij hebt had ik toen ook. Alleen nu niet meer.
Bij mij zouden het waarschijnlijk wintervingers zijn.

Is voor jouw situatie natuurlijk raar want het is geen winter maar wellicht staan er nog wat bruikbare tips in...

Ik ben benieuwd of ik het in het najaar/winter weer ga krijgen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:40

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:18

De tea tree olie werkt! Pas 4 x gesmeerd en de blaadjes keuken niet meer en lijken al te verdwijnen.