Tips gezocht anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Tips gezocht anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:40

Ik zou dan ook eens de Nuvaring of een pleister overwegen.

Ik heb ook een Implanon ivm zware migraine, mijn huid is er ook juist beter van geworden maar ik was dus ook goed op de minipil. Mijn maandstonden blijven niet uit helaas, maar het is dat of migraine en dan kies ik liever voor maandstonden.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:44

Ik heb hele nare ervaringen gehad toen ik aan de pil ging (hele zware buikkrampen buiten m'n menstruatie om) waardoor ik amper meer kon functioneren. Uiteindelijk allerlei dingen doorgenomen en tot slot de bijsluiter van de anti-conceptie die ik op dat moment had erbij gepakt. Onder de noemer 'komt weinig voor' uiteindelijk gestopt ermee en nooit meer klachten gehad.

De voordelen van geen hormonen wegen voor mij zwaar op tegen 'condooms is onhandig'. Ik reageer zo slecht op hormonen die je door anti-conceptie binnen krijgt dat ik daar voorlopig niet meer aan ga beginnen. Dat was echt een drama en het mij absoluut niet waard.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:49

Mandy_89 schreef:
Alles met alleen progestageen zoals de minipil, implanon, en spiraaltje vallen af. Koperspiraal ben ik bang voor nog heftigere menstruaties al ik nu al heb.

Enige wat overblijft zijn combinatie pillen en de anticonceptie ring.

Er bestaan ook pillen met lichaamseigen oestrogeen, misschien kan dat een optie zijn.

Mijn vriend en ik zijn nogal spontaan zeg maar, en dan zit je steeds met ja ff wachten eerst condoom ophalen :')

Waarom valt bijvoorbeeld de mirena af? Omdat je met de minipil bijwerkingen had? Dat is niet echt een goede reden om zoiets als de Mirena af te laten vallen, de kans op bijwerkingen (en de heftigheid van bijwerkingen) is anders (meestal minder) dan bij iets wat je slikt. Maar ook voor orale anticoncecptie geld dat het heel goed kan zijn dat je op een andere mini/combi pil wél goed reageert.

Als ik jou zo lees is er nog best veel winst te behalen in goede voorlichting over de soorten anticonceptie en hun werking. En die informatie zou ik niet hier op Bokt halen, maar bij je huisarts of de gynaecoloog.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 16:35

Nuvaring zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. Al lees ik dat je daarmee wel meer risico loopt op trombose dan met een combinatie pil.

Vooral omdat ik ook rook, en vanaf 35 wordt het afgeraden. Dan heb ik nog 2,5 jaar maar toch zit het mij niet helemaal lekker dan.

Qua kinderwens, die heb ik niet. Mijn vriend wel, maar hij accepteert inmiddels mijn keuze. Maar permanent ergens de knoop erin gaat hem te ver.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 16:37

Lalidan schreef:
Mandy_89 schreef:
Alles met alleen progestageen zoals de minipil, implanon, en spiraaltje vallen af. Koperspiraal ben ik bang voor nog heftigere menstruaties al ik nu al heb.

Enige wat overblijft zijn combinatie pillen en de anticonceptie ring.

Er bestaan ook pillen met lichaamseigen oestrogeen, misschien kan dat een optie zijn.

Mijn vriend en ik zijn nogal spontaan zeg maar, en dan zit je steeds met ja ff wachten eerst condoom ophalen :')

Waarom valt bijvoorbeeld de mirena af? Omdat je met de minipil bijwerkingen had? Dat is niet echt een goede reden om zoiets als de Mirena af te laten vallen, de kans op bijwerkingen (en de heftigheid van bijwerkingen) is anders (meestal minder) dan bij iets wat je slikt. Maar ook voor orale anticoncecptie geld dat het heel goed kan zijn dat je op een andere mini/combi pil wél goed reageert.

Als ik jou zo lees is er nog best veel winst te behalen in goede voorlichting over de soorten anticonceptie en hun werking. En die informatie zou ik niet hier op Bokt halen, maar bij je huisarts of de gynaecoloog.

Mijn huisarts raadt af om nog weer iets te gaan gebruiken met alleen progestageen, omdat mijn lichaam dan zelf niets met de oestrogeen doet en er bij mij een oestrogeen tekort ontstaat. Daardoor krijg ik een droge huid, veel haaruitval en down under ook droog en vaak jeuk erdoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:44

Ik denk dat je over mijn post hebt gelezen. Zoely zou de uitkomst kunnen zijn voor jou en was vorig jaar toch nog de enigste met lichaamseigen hormoon.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 16:51

Moestuin schreef:
Ik denk dat je over mijn post hebt gelezen. Zoely zou de uitkomst kunnen zijn voor jou en was vorig jaar toch nog de enigste met lichaamseigen hormoon.

Ja ik denk dat die een goede optie zal zijn, het proberen waard in ieder geval

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:52

Mandy_89 schreef:
Nuvaring zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. Al lees ik dat je daarmee wel meer risico loopt op trombose dan met een combinatie pil.

Vooral omdat ik ook rook, en vanaf 35 wordt het afgeraden. Dan heb ik nog 2,5 jaar maar toch zit het mij niet helemaal lekker dan.

Qua kinderwens, die heb ik niet. Mijn vriend wel, maar hij accepteert inmiddels mijn keuze. Maar permanent ergens de knoop erin gaat hem te ver.

En bij jezelf dan? Bij mij zijn de hele eileiders eruit gehaald om risico op kanker te verminderen IPV een andere ingreep. Als jij ze niet wil, dan kun je ook zelf die keuze maken, dan hoeft hij dat niet te doen als hij wel een kinderwens heeft.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:56

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:28

Als je alleen de anticonceptie gebruikt tegen het zwanger worden dan zou ik naar de gyn gaan en me laten steriliseren.

Gezien je leeftijd is het even de vraag of ze daar zo aan meewerken, maar nee heb je en ja kan je krijgen.

Ik ben sinds ruim een jaar hormoonvrij. Spiraal ging hier niet goed helaas.
Dus met alles gestopt en beter in mijn vel van ever.

Ja bij ons is het dus wel condooms. Maar wij zijn niet zo spontaan haha. Sterilisatie van beide is hier overwogen, maar mijn vent kreeg koudwatervrees en ik vind het niet nodig, condooms te over te koop.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 17:39

Steriliseren zie ik zelf niet zo zitten. Misschien over een paar jaar, maar nu nog niet. Stel dat ik toch ergens bedenk een kind te willen, wil ik die optie nog kunnen hebben.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:47

Ik herken veel van jou verhaal van mijn eigen menstruatie.
Loop ook al jaren met een zeer heftige menstruatie cyclus af en toe tot meermaals doorwerken toe, ik heb diverse anticonceptiepillen gehad als laatste de yasmin en dat werkte niet.
Sinds april heb ik de mirena spiraal en de eerste maand was echt heftiger dan anders maar zodra ik nu menstrueert is het normaal.
Met dit spiraaltje wat ik heb kan je zo 5-6 jaar doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:49

Moestuin schreef:

Qlaira ook. Ik heb jaren zoely geslikt en nu alweer jaar of 2 qlaira. De qlaira bevalt mij een heel stuk beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:07

Oh wat fijn! Had vorig jaar nog een alternatief gevraagd maar dat was er nog niet (of nog niet beschikbaar of goedgekeurd in België)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:14

Mag ik iedereen die heftige menstruatie heeft en daarvoor pil gebruikt aanraden om in iedergeval eens te lezen over wat accupunctuur daarvoor kan betekenen?

Ik wil er eventueel in pb wel meer op in gaan, maar er is online voldoende te vinden.

Het is uiteraard geen anticonceptie, dus daarnaast is wel een voorbehoedsmiddel nodig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:26

Mag ik hier invallen? Wat zijn de ervaringen met steriliseren? Als jullie willen dat ik zelf een topic maak dan is het ook goed

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 20:26

Spenk schreef:
Moestuin schreef:

Qlaira ook. Ik heb jaren zoely geslikt en nu alweer jaar of 2 qlaira. De qlaira bevalt mij een heel stuk beter!

Ben wel benieuwd wat het verschil is voor jouw, twijfel nog of ik 1 van deze pillen ga nemen of toch de nuvaring

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:45

Ik heb een aantal jaren de Ladycomp gebruikt. Klein computertje met thermometer eraan. Iedere ochtend temperaturen terwijl je nog in bed ligt en het ding gaat je cyclus herkennen.

In het begin met minder leuk, want bij twijfel geeft hij geen groen licht. Na een tijdje heb je nog maar enkele dagen (3 tot 5) rood licht. In die dagen zou je dus wel een condoom moeten gebruiken.

Overigens had ik ook altijd hele zware menstruatie en bleef die helemaal weg met de Mirena. Dus misschien toch het proberen waard...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:51

Ik zou ook even googelen op de pil en risico op borst kanker en baarmoeder hals kanker.Je kan maar beter goed voor gelicht zijn voor je ergens aan begint.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:27

ClauH schreef:
Ik heb een aantal jaren de Ladycomp gebruikt. Klein computertje met thermometer eraan. Iedere ochtend temperaturen terwijl je nog in bed ligt en het ding gaat je cyclus herkennen.

In het begin met minder leuk, want bij twijfel geeft hij geen groen licht. Na een tijdje heb je nog maar enkele dagen (3 tot 5) rood licht. In die dagen zou je dus wel een condoom moeten gebruiken.

Overigens had ik ook altijd hele zware menstruatie en bleef die helemaal weg met de Mirena. Dus misschien toch het proberen waard...

Die heb ik ook gebruikt. Ik ben op een gegeven moment overgestapt (en nog een tijdje dubbel op gebruikt met de ladycomp) naar een menstruatie app die ook je vruchtbare dagen goed aan gaf. Was met een roze bloem als logo. Werkte ook heel goed bij mij maar denk dat het dan wel belangrijk is dat je menstruatie redelijk regelmatig is.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:13

Citaat:
Werkte ook heel goed bij mij maar denk dat het dan wel belangrijk is dat je menstruatie redelijk regelmatig is.

Dat denk ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:22

Ik had bij de zoely nog wel wat meer last van stemmingswisselingen enzo. En daarnaast wat langere menstruatie. Met Qlaira heb ik dat niet en en wordt ik maar 6x per jaar ofzo ongesteld en dat duurt dat maar 1 dag :+ echt ideaal.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:27

Hier ook een mirena spiraal gebruiker( na jaren met zware menstruatie te heb en rondgelopen).
Menstruatie is nou normaal/ licht, de krampen soms heftig.
Hrb dit via mn huisarts gedaan. Ook ivm mn medicatie

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:36

Als je een regelmatige menstruatie hebt zou ik je aanraden om je eens in te lezen in die thermometers over de werking, betrouwbaarheid etc. Dan heb je geen hormonen en maar een paar dagen per cyclus een condoomg nodig. Ik ken meerdere vrouwen die hierbij zweren, dus ik denk dat het zeker de moeite waard is om je in ieder geval in te lezen!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:00

Vriendin van mij had standaard hevige hoofdpijn in de stopweek en heeft daarom meerdere andere anticonceptiemethoden geprobeerd. De anticonceptiering bevalt haar het best.

Risico op trombose kan de huisarts vast voor je beoordelen. En wellicht is dit dan een mooi overbruggingsmiddel tot je je kunt laten steriliseren.