Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:22

Utixo Suzanne F en Gerlienke, zo rot voor jullie dat je niet begrepen werd/wordt.

Ergeren jullie je aan paardengeluiden? Etende paarden?
Of een luchtzuiger? Eentje die met een dingetje speelt dat geluidjes maakt of tegen de deur schopt?
Mijn vorig jaar overleden dressuurpaard stond regelmatig met zijn tong in-en uit zijn mond te rommelen op stal, zo rete-irritant!

Captain

Re: Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:33

Ik erger me niet aan mijn paard, wel aan de hond die eet. :')
Mijn paard kan smakken en knoeien zoveel hij wil, daar heb ik dan geen problemen mee. :')

We hebben 1 kat die zichzelf wast met HEEL VEEL geluid. Die moet ook vaak de kamer verlaten. Bah. :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:44

Net nog woorden gehad met mijn man over ‘herrie’.
Hij lag boven te snurken en de deur mocht niet dicht.
Snurk dan niet.

Ik heb oordoppen voor de nacht. Man heeft een snurkmasker. Dat scheelt iets.
Ikspeelin een orkest en daar heb ik 1 oordop in. Anders ben ik na 30 minuten in staat het halve orkest een kopje kleiner te maken vanwege de herrie.

Beneden staat altijd de radio aan om geluid weg te filteren.

Agressie/boosheid komt op in een fractie van een seconde. En vanuit mijn tenen tot mijn kruin.

Kauwgom kauwen, eten van voedsel, pen klikken, tikken met je voet, neus ophalen, snurken, hard ademen, ik kan er slecht tegen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 20:00

Geluiden van het paard vind ik nooit storend eigenlijk. Ik train nu veel op ontspanning dus likken/kauwen geniet ik best wel van (gek genoeg….)
Hondenpootjes/nagels op de houten vloer kunnen mij wel ergeren!
Maar toch minder erg dan de “mensengeluiden”.

Herken het helemaal, die boosheid die in één keer heel heftig op komt zetten waardoor ik dan snauw.
En het schuldgevoel daarna, omdat je weet dat niemand het express doet.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:04

Pino96 schreef:
Geluiden van het paard vind ik nooit storend eigenlijk. Ik train nu veel op ontspanning dus likken/kauwen geniet ik best wel van (gek genoeg….)
Hondenpootjes/nagels op de houten vloer kunnen mij wel ergeren!
Maar toch minder erg dan de “mensengeluiden”.

Herken het helemaal, die boosheid die in één keer heel heftig op komt zetten waardoor ik dan snauw.
En het schuldgevoel daarna, omdat je weet dat niemand het express doet.

Oh dit helemaal! Ik ben zoveel rustiger erin geworden sinds ik alleen woon, maar het is wel 20x erger geworden als ik dan iemand op bezoek heb waarmee ik samen moet eten... Vreselijk!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:12

Ik heb het alleen als mijn partner eet, niet bij mensen waar ik sporadisch mee eet.
Ik had het ook met mijn ex-man, dus het ligt niet aan mijn huidige partner :D
Ik heb er geen last van als we bbq-en of gourmetten, dan zitten we aan tafel. Maar wel als ik tv kijk of een boek lees en hij gaat chips of koek of een appel eten.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:23

Oow zoo herkenbaar. Mensen die smakken of slurpen gaan m'n nekharen van overeind staan %) zo ook piepjesgeluiden uit de neus. Een waterijsje met je tanden afbijten, ook zo'n geluid of Piepschuim over elkaar heen schuiven. Ik kan ook niet tegen het geluid van de tv wat mega hard staat of heel veel omgevingsgeluid om me heen. Vaak probeer ik me ervoor af te sluiten maar als het te erg is maak ik best een opmerking of het minder kan. Ze kunnen me raar vinden maar ik kan me er giga aan irriteren :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:27

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:41

Ik heb hier ook heel erg last van! Ligt er idd wel aan welke personen het zijn, van de een kan ik eetgeluiden meer verdragen als van de ander.

Maar het meest vervelende vind ik nog dat ik mijn eigen woede/irritatie heel moeilijk kan ‘verbergen’. Mensen zien het gewoon aan me dat ik geïrriteerd ben en soms kan ik ook niet anders als boos reageren, heel vervelend.

Mijn vriend snurkt heel hard ‘s nachts, ene periode gaat het goed en de andere periode kan ik het al niet hebben als hij zucht in zijn slaap. Als hij dan begint te snurken ben ik weleens in staat om een kussen op zijn hoofd te drukken. :') Niet dat ik dat ooit zou doen, maar van binnen kunnen de irritaties ontzettend hoog oplopen dan.

Als de tv harder dan 12 staat word ik ook geïrriteerd, ik kan dat niet hebben. Voor mijn gevoel sta ik dan midden in een concert zo hard als dat het klinkt, terwijl 12 op deze tv echt heel zacht is. :+

Maar ik merk ook de laatste tijd dat ik sowieso heel geïrriteerd raak als iemand iets ‘verkeerds’ zegt (bijvoorbeeld ik stel een vraag en diegene antwoord maar met een heel verhaal, en draait eigenlijk om de vraag heen (bijv: hoelang gaat het nog duren? A: nou ik moet nog dit en dit en dit doen. / en puntje bij paaltje dus geen antwoord op de vraag geven)). Echt heel vervelend want zo bedoelen het helemaal niet zo maar mijn geduld is gewoon heel snel op ofzo. Voel me achteraf ook super schuldig dat ik dan zo kattig heb gereageerd. :(:)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:12

Deemiii schreef:
Ik heb hier ook heel erg last van! Ligt er idd wel aan welke personen het zijn, van de een kan ik eetgeluiden meer verdragen als van de ander.

Maar het meest vervelende vind ik nog dat ik mijn eigen woede/irritatie heel moeilijk kan ‘verbergen’. Mensen zien het gewoon aan me dat ik geïrriteerd ben en soms kan ik ook niet anders als boos reageren, heel vervelend.

Mijn vriend snurkt heel hard ‘s nachts, ene periode gaat het goed en de andere periode kan ik het al niet hebben als hij zucht in zijn slaap. Als hij dan begint te snurken ben ik weleens in staat om een kussen op zijn hoofd te drukken. :') Niet dat ik dat ooit zou doen, maar van binnen kunnen de irritaties ontzettend hoog oplopen dan.

Als de tv harder dan 12 staat word ik ook geïrriteerd, ik kan dat niet hebben. Voor mijn gevoel sta ik dan midden in een concert zo hard als dat het klinkt, terwijl 12 op deze tv echt heel zacht is. :+

Maar ik merk ook de laatste tijd dat ik sowieso heel geïrriteerd raak als iemand iets ‘verkeerds’ zegt (bijvoorbeeld ik stel een vraag en diegene antwoord maar met een heel verhaal, en draait eigenlijk om de vraag heen (bijv: hoelang gaat het nog duren? A: nou ik moet nog dit en dit en dit doen. / en puntje bij paaltje dus geen antwoord op de vraag geven)). Echt heel vervelend want zo bedoelen het helemaal niet zo maar mijn geduld is gewoon heel snel op ofzo. Voel me achteraf ook super schuldig dat ik dan zo kattig heb gereageerd. :(:)

O ja, de tv hard, dat trek ik echt niet. Kijk ook bijna nooit naar Nederlands gesproken films, want dan moet het geluid harder omdat ik het anders toch niet goed versta :+
Terwijl ik dus wel naar Metallica en Rammstein ben geweest, qua geluiden toch wel het toppunt _/-\o_

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:17

Achterburen hadden gisteren een gillend kleinkind te spelen.
Ik ben binnen gaan zitten.
Hoge gegil kan ik niks mee. Zeker als er niks van wordt gezegd.

Afzuigkap ook zo’n herrieding.
Of afzuig ding in het toilet. Ik zit liever in het donker dan in de herrie.

Oordoppen en koptelefoons zijn fijn.
Maar soms is het wenselijk dat je mensen toch wel hoort.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:18

Rammstein stond ik ook vooraan. Geen probleem.
Maar mijn vriend of iemand anders die een lolly eet met bijgeluid, daar word ik woest van! Ik probeer me dan op de tv te focussen, maar dat is zó moeilijk! Het liefst zou ik weglopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:22

Nee dierengeluiden heb ik geen problemen mee. Als paarden malen en smakken en klokken dan vind ik het schattig. :')
Nee ik heb het bij mensen en vooral mensen die dichtbij me staan zoals familie. Geen idee waar dat door komt maar als die geluiden maken bij het eten dan word ik echt kwaad. Collega’s heb ik het ook mee maar minder dan bij naasten.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:24

luuntje schreef:
Achterburen hadden gisteren een gillend kleinkind te spelen.
Ik ben binnen gaan zitten.
Hoge gegil kan ik niks mee. Zeker als er niks van wordt gezegd.

Afzuigkap ook zo’n herrieding.
Of afzuig ding in het toilet. Ik zit liever in het donker dan in de herrie.

Oordoppen en koptelefoons zijn fijn.
Maar soms is het wenselijk dat je mensen toch wel hoort.

Ooo hahahahaha gelukkig ben ik niet de enige _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:26

Ohhh lotgenoten!!!
Ja hier zwaar misofonie :D

Tijdens het eten moet er muziek aan, luid ademen vind ik ook afschuwelijk, maar vooral slikkende en etende mensen. Ik kan niet tegen slijmachtige geluiden, smakken ieuw. Ik heb het enkel als mensen dat doen en ik moet soms de kamer uitlopen, want ik kan ontsteken in complete razernij, tja heel triest ik weet het :')

Zoenende mensen op tv gaan ook altijd vergezeld van het nodige smerige geluid, dus dan gaat de tv op mute.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:29

Ik weet zelf niet of ik dit zelf heb maar ik kan echt geïrriteerd als ik mijn moeder hoor eten.. gelukkig eten we vaak met de tv aan dus dan doe ik hem iets harder. Met andere mensen heb ik dat niet behalve als ze op een manier kauwen dat ik het hoor. En gek genoeg werk ik met kinderen en eet dus ook met ze maar dan kan ik het wel van hebben. Van een paar die extreem smakken niet maar gelukkig is het nooit stil op een kinderdagverblijf en anders hebben we nog de radio zachtjes aan. Ook snurkende mensen kan ik niet tegen.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:38

Oeh heel herkenbaar. Sinds ik NAH heb is het nog een tikkeltje erger geworden dan vroeger. Vooral als ik erg overprikkeld ben kan ik sommige geluiden niet uit staan. Met name eet geluiden van mijn huisgenoten (incl huisdieren). Vooral het gesmek van de honden als ze zichzelf of elkaar zitten te wassen :r

Ik gedij goed in de zomer. Buiten eten zorgt voor meer omgevingsgeluid waardoor ik er minder last van heb. Verder draag ik soms noice cancelling headphone. Het gezin is hier aan gewend. Beter dat dan een ontploffing aan tafel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:53

Ohja, de afzuiger in de badkamer! Ik douche in het donker, of met alleen het spiegellampje aan. Maar absoluut niet de afzuiger aan. Als de badkamer erg nat is zet ik hem daarna even aan terwijl ik beneden ben.
Nu heb ik toch al niets met kunstlicht, dus heel erg vind ik het donker niet. Ik haat kunstlicht, veel te scherp.

Op mijn werk gaat hij automatisch aan zodra je de wc-deur opent, verschrikkelijk.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:58

Mijn grootste irritatielijstje, niet op volgorde, want van alles gaan mijn nekharen overeind staan;

*Snurken.
*Kreunen of luid ademen. Stop hiermee.
*Etende mensen in alle vormen, smakken, kraken, slurpen.
*Likkende beesten. Ik ga ook over mijn nek als mensen verkondigen dat hun loopse teef "zichzelf zo goed schoonhoud". Gadverdamme.
*Afzuiger.
*Verschillende soorten geluiden door elkaar heen.
*Als mensen spelletjes spelen met het muziekje erbij aan.
*Toetstoon van de telefoon.

Ik ben gewoon een ietsiepietsie intolerant voor geluid.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:04

herkenbaar,een wassende kat/hond aan zijn edele delen, mijn bloed kookt ,echt ik schop dan ergens tegen of gooi iets ,echt onredelijk ik weet het. Maar is niet te doen ,echt niet

Ook een pulkgeluid aan teennagels(tik van mijn vriend,elke dag als ie in bed stapt!! seconde of 2 en het is helemaaaaaal klaar ~~}>

Vingernagels,geen probleem...... :=
Zeg het maar..

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 22:11

Utixo schreef:
Mijn grootste irritatielijstje, niet op volgorde, want van alles gaan mijn nekharen overeind staan;

*Snurken.
*Kreunen of luid ademen. Stop hiermee.
*Etende mensen in alle vormen, smakken, kraken, slurpen.
*Likkende beesten. Ik ga ook over mijn nek als mensen verkondigen dat hun loopse teef "zichzelf zo goed schoonhoud". Gadverdamme.
*Afzuiger.
*Verschillende soorten geluiden door elkaar heen.
*Als mensen spelletjes spelen met het muziekje erbij aan.
*Toetstoon van de telefoon.

Ik ben gewoon een ietsiepietsie intolerant voor geluid.

Oh, mijn beste vriendin heeft nepnagels! Die wil je echt niet horen als zij op haar telefoon zit….. Verschrikkelijk

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:14

Ook zoiets. Mijn dochter bijt nagels. Heeft ze van mij, ik bijt namelijk ook. Alleen heb ik kunstnagels, en uiteraard vind ik het geluid van mezelf niet vervelend.

Overigens tik ik zo min mogelijk en swype ik zoveel mogelijk.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:19

Ja, ik ken dat ook.. Eetgeluiden, snurken, mensen die hun neus constant ophalen, de kat die brokken eet of zit te smakken.. Bij het paard heb ik er gek genoeg ook geen last van. Naja, en nog meer dingen, gillende of vooral jankende kinderen inderdaad.. Vreselijk! Maar oordoppen tijdens het slapen zijn voor mij geen oplossing om snurken niet meer te horen, want dan hoor ik mezelf ademen en daar word ik ook knettergek van.. Plus dat oordoppen echt irritant zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:32

Wat goed dat ik dit topic tegen kom.
Ik weet niet of ik kan zeggen dat ik misofonie heb, denk eerder zoals MarlindeRooz ook zegt gevoelig voor geluid mede door een stukje autisme, des te ouder ik word des te gevoeliger word ik voor geluiden en het is ook echt een enorme trigger aan het worden. Vooral geluiden gewoon om me heen, van buren (je zou maar in een super gehorige portiek wonen :') ) van buiten waar ze met de wegen bezig zijn waar ik tussenin woon en ga zo maar door. Ik ben wel altijd alert op hoe ik eet en of ik niet smak, waardoor ik het liefst YouTube of tv aan heb als ik eet (ook als ik alleen ben, al gaat dat tegenwoordig wel steeds beter). In januari waren we eventjes met de familie weg en toen was ik samen met m'n (stief)zus bij m'n vader en stiefmoeder in het huisje waar zij bleven en steeds als we gingen eten deed m'n zus de tv aan. Ik had dat niet door verder zocht er niks achter, en toen ze even weg was zei m'n vader dat ze dus niet tegen eet geluiden kan. Mijn zus heeft jaren in het buitenland gewoond waardoor we elkaar eigenlijk heel zelden maar zagen en ik wist dit dus niet. Telkens als we nu dus wel op dezelfde plek zijn en eten ben ik dus heel alert en bang dat ik smak of te hard kauw.. voor mij ook niet fijn want ik durf dus amper te kauwen als ik naast haar zit en met mijn eetproblematiek verleden is dat juist wel belangrijk en kauw ik gemiddeld veel meer dan andere mensen ook nog eens..
Ik heb nog niet het aangedurfd om haar te vragen wat ze precies dan ervaart en welke geluiden het exact zijn, ik ben bang dat het misschien gevoelig ligt en durf er daarom niet zo goed over te beginnen. We zien elkaar ook weer niet suuper vaak maar toch, het lijkt me heel lastig als je dat dus echt in die mate hebt..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:38

Ik zou het zeker bespreekbaar maken. Als jij het bijvoorbeeld niet erg vind dat er geen conversatie is tijdens het eten, of juist iets nodig hebt als conversatie, zou je kunnen voorstellen dat ze een muziekje of podcast opzet met eten.

Ik ga die oordoppen ook maar bestellen. Helemaal afsluitende oordoppen kan ik niet mee slapen, omdat ik dan te bang ben dat ik mijn wekker ook niet hoor. En inderdaad, als het te stil is hoor ik mezelf.
Dit lijkt me een fijne tussenweg.