Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Ja, je moet een halve theelepel spf op gezicht smeren voor voldoende bescherming. Van een Moisturizer gebruik je niet zoveel en is echt niet lekker om zo dik te smeren. Dat is een fijne extra,maar niet genoeg om echt te beschermen.
En heel eerlijk, spf 30 is al niet voldoende volgens mijn ziekenhuis, zeker niet in de zomer. Dus te lage spf, plus te weinig.
MyWishMax schreef:Gaat om ziekenhuis he? Vanwege huidkanker, maar ook huidveroudering. 30 laat meer straling door als 50 en aangezien het beide goed verkrijgbaar is en qua prijs ook niks scheelt ga ik dus altijd voor 50. Ik volg liever het advies van ziekenhuis haha.
Ik gebruik s zomers alsnog wel een dagcrème, alleen nog spf erover. Sinds ik de koreaanse merken heb gaat dat ook veel beter. Die zijn qua textuur en gevoel op gezicht voor mij veel prettiger. En nooit meer brandend gezicht of ogen en ook geen puistjes meer. En ik had in Nl heel veel, zo goed als alle, merken geprobeerd... De enige die ook fijn werkte waren 40 euro +
Citaat:Op zonnebrandcrèmes staat een SPF, wat staat voor Sun Protection Factor. Hoe hoger de factor, hoe langer je beschermd bent. Een hogere factor houdt namelijk meer UV-licht tegen. Toch is factor 50 voor de meeste mensen niet een veel betere keuze dan factor 30, legt dermatoloog Wakkee uit. ‘SPF30 geeft ongeveer 97 procent dekking, terwijl SPF50 98 procent bescherming biedt.’
Volgens Wakkee zorgt het smeren van factor 50 soms zelfs voor minder bescherming, door ons gedrag. ‘Zo’n hoge factor geeft een illusie van veiligheid.’ Omdat je je extra goed beschermd voelt, kan het zijn dat je je maar eenmalig insmeert of de schaduw niet meer opzoekt. ‘Vaak en veel smeren is belangrijker dan de hoogte van de factor’, zegt ze daarom.
Sintara schreef:Ja, maar zit dat niet veel meer in de mensen die nog steeds helemaal niet smeren dan de mensen die spf30 gebruiken?
Citaat:Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen vaak te weinig zonnebrandcrème gebruiken. Om de werkelijke bescherming te krijgen die op het product aangegeven staat, moet je 2 mg/cm2 op de huid aanbrengen. Met deze hoeveelheid wordt de SPF bepaald die aangegeven is op de zonnebrandcrème. Dit is ongeveer een halve theelepel voor je gezicht. Voor je armen en benen heb je zo’n 4 eetlepels nodig, en voor je romp (voor en achter) ook nog eens 2 eetlepels. Om je goed te beschermen, heb je dus veel zonnebrandcrème nodig! Mensen gebruiken naar schatting nu slechts tussen de 25 – 50% van de benodigde hoeveelheid (2 mg/cm2). Dit betekent dat je huid dus ook minder wordt beschermd dan je zou aannemen. Hierbij komt ook nog eens dat de waarde niet lineair loopt met de hoeveelheid crème die je gebruikt. Wanneer je een SPF 50 aanbrengt met 2 mg/cm2 dan krijg je ook de SPF 50. Smeer je nu 1 mg/cm2 aan (ongeveer een kwart theelepel) dan is je SPF al gedaald tot onder de 10! 0,5 mg/cm2 levert zelfs een SPF lager dan 5 op!
Zonnetje81 schreef:Gebruik je wel speciale voor je gezicht?