Zonnebrand crème welke geen traanogen geeft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:10

Raar advies van Paula imo.
De meeste moisturizers zal je super dik moeten smeren om effect te hebben. En dat doet niemand.
Je moet van zonnebrand zeker een halve theelepel op je gezicht smeren.

Needje

Re: Zonnebrand crème welke geen traanogen geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:11

SPF30 scheelt maar 2% met SPF50 dus op zich prima (96 tegen 98% bescherming). Gewoon op tijd bijsmeren.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:16

Ik gebruik de SPF 50 van de Hema, de sensitive variant prikt niet in mijn ogen.

Ook een tijdje de zwitsal van mijn zoon ook meegesmeerd op mijn gezicht, maar die vond ik iets meer irriteren in de ogen. Sindsdien krijgt hij ook de hema sensitive opgesmeerd.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:18

Needje schreef:
SPF30 scheelt maar 2% met SPF50 dus op zich prima (96 tegen 98% bescherming). Gewoon op tijd bijsmeren.

Andersom geredeneerd laat spf30 dus dubbel zoveel UV stralen door dan spf50.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:18

MyWishMax schreef:
Ja, je moet een halve theelepel spf op gezicht smeren voor voldoende bescherming. Van een Moisturizer gebruik je niet zoveel en is echt niet lekker om zo dik te smeren. Dat is een fijne extra,maar niet genoeg om echt te beschermen.

En heel eerlijk, spf 30 is al niet voldoende volgens mijn ziekenhuis, zeker niet in de zomer. Dus te lage spf, plus te weinig.

Dat lijkt me vreemd, dat factor 30 niet genoeg is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:23

Gaat om ziekenhuis he? Vanwege huidkanker, maar ook huidveroudering. 30 laat meer straling door als 50 en aangezien het beide goed verkrijgbaar is en qua prijs ook niks scheelt ga ik dus altijd voor 50. Ik volg liever het advies van ziekenhuis haha.

Ik gebruik s zomers alsnog wel een dagcrème, alleen nog spf erover. Sinds ik de koreaanse merken heb gaat dat ook veel beter. Die zijn qua textuur en gevoel op gezicht voor mij veel prettiger. En nooit meer brandend gezicht of ogen en ook geen puistjes meer. En ik had in Nl heel veel, zo goed als alle, merken geprobeerd... De enige die ook fijn werkte waren 40 euro + :=

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 11:25

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:32

MyWishMax schreef:
Gaat om ziekenhuis he? Vanwege huidkanker, maar ook huidveroudering. 30 laat meer straling door als 50 en aangezien het beide goed verkrijgbaar is en qua prijs ook niks scheelt ga ik dus altijd voor 50. Ik volg liever het advies van ziekenhuis haha.

Ik gebruik s zomers alsnog wel een dagcrème, alleen nog spf erover. Sinds ik de koreaanse merken heb gaat dat ook veel beter. Die zijn qua textuur en gevoel op gezicht voor mij veel prettiger. En nooit meer brandend gezicht of ogen en ook geen puistjes meer. En ik had in Nl heel veel, zo goed als alle, merken geprobeerd... De enige die ook fijn werkte waren 40 euro + :=

Ja maar het scheelt 1 procent. Dus dat het niet genoeg is, lijkt me niet kloppend.

Citaat:
Op zonnebrandcrèmes staat een SPF, wat staat voor Sun Protection Factor. Hoe hoger de factor, hoe langer je beschermd bent. Een hogere factor houdt namelijk meer UV-licht tegen. Toch is factor 50 voor de meeste mensen niet een veel betere keuze dan factor 30, legt dermatoloog Wakkee uit. ‘SPF30 geeft ongeveer 97 procent dekking, terwijl SPF50 98 procent bescherming biedt.’

Volgens Wakkee zorgt het smeren van factor 50 soms zelfs voor minder bescherming, door ons gedrag. ‘Zo’n hoge factor geeft een illusie van veiligheid.’ Omdat je je extra goed beschermd voelt, kan het zijn dat je je maar eenmalig insmeert of de schaduw niet meer opzoekt. ‘Vaak en veel smeren is belangrijker dan de hoogte van de factor’, zegt ze daarom.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... zonschade/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:38

Ja het is vast beter om zoveel zo dik te smeren, maar ik vraag me toch af of het niet een beetje doorgeslagen is..
Ik gebruik nu ook sinds een jaar ofzo een dagcrème met spf 30, daarvoor alleen smeerde ik alleen op vakantie :+

Mn dagcrème is Revolution protection boost voor normale tot droge huid.
Trekt snel in, niet plakkerig en ik zweet het er niet uit zoals met gewone zonnebrand altijd gebeurt. Daardoor is het voor mij geen moeite meer om te smeren..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:39

Gezien de cijfers rondom huidkanker denk ik dat er nog veel te weinig aandacht voor is! Maar we zijn het gewoon nog niet gewend. Aanpassing van hoe we met zonbescherming omgaan is echt wel heel erg nodig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:41

Nou als ik de dermatologen moet geloven is het niet doorgeslagen.
En het feit dat ik me vroeger niet insmeerde zegt niet dat dat goed was.
Ik zou nu willen dat ik er vanaf kinds af aan al was gesmeerd.
Zon is nl ook nog eens funest voor je huid mbt veroudering.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:43

Ja, maar zit dat niet veel meer in de mensen die nog steeds helemaal niet smeren dan de mensen die spf30 gebruiken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:44

biodermal spf 50 voor mijn gezicht, geen traanogen en geen uitslag.
Ik smeerde nooit iets omdat ik nooit in de zon zit en ik nergens tegen kan, maar sinds in mijn wenkbrauwen heb laten tatoeëren moet ik spf 50 erop smeren, ook al zit ik nooit in de zon, maar loop ik gewoon even buiten (met een petje op)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:48

Sintara schreef:
Ja, maar zit dat niet veel meer in de mensen die nog steeds helemaal niet smeren dan de mensen die spf30 gebruiken?

Ja, zeker. Maar zoals hierboven geschreven vind ik het wel raar dat ze 30 beter vinden omdat men met 50 zogenaamd minder zo smeren of schaduw opzoeken.
Het zit in het hele gebruik. Dus of niet smeren, alleen smeren tijdens zonnen, te weinig opnieuw insmeren en noem maar op. Er zijn nog heel veel mensen die het onzin vinden of denken dat je alleen moet smeren als je snel verbrandt bijv.

Urbanus, volgens mijn ziekenhuis is 30 dus te weinig. Ook omdat 30 dus vaak in crèmes zit en er te weinig van opgesierd wordt. Beetje tegenovergestelde ervaring van dat stuk over met 50 te weinig smeren. Dus ja, mijn ziekenhuis vindt factor 30 te weinig en raadt 50 aan aan hun patiënten. (Die dus al daar lopen wegens risico maar zij zouden graag zien dat iedereen het deed) Vanuit hun standaard advies voor iedereen die ze zien, maar dan zit je dus al wel daar :=
Maar je zou jouw dagcrème dan al meerdere malen per dag opnieuw moeten aanbrengen, net als bij een losse spf moet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-07-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:51

Ja oké maar dat is dus blijkbaar een mening van de dermatoloog daar en een andere dermatoloog zal een andere mening hebben.

97 vs 98 vind ik nauwelijks noemenswaardig. Het gaat er dus vooral om of je vaak genoeg smeert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:56

En misschien zal er verschil zitten in risicogroep en de normale groep?

Maar de redenatie dat 50 niet beter is, omdat men dan minder smeert en schaduw opzoekt is ook een rare.

Een halve theelepel voor gezicht is echt wel een flinke hoeveelheid die veel mensen niet redden. Vooral niet als het een dagcrème met spf is. Hoewel die van jou wel hele fijne is idd :j maar als je dus te weinig opsteekt qua hoeveelheid heb je geen spf 30, maar juist veel minder
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-07-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:59

Weet ik niet, hij zal het niet zomaar zeggen. Het zal komen vanuit de overtuiging bij mensen dat 1 keer 50 smeren net zo goed is als 3 keer 30 ofzo. Zal vast onderzoek naar gedaan zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:03

Ja, dat zal idd wel. Vroeger werd dat idd wel geroepen, dat je met hogere factor langer in de zon kon.

Nog wat informatie over te weinig smeren en dus niet de spf halen die erop staat:

Citaat:
Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen vaak te weinig zonnebrandcrème gebruiken. Om de werkelijke bescherming te krijgen die op het product aangegeven staat, moet je 2 mg/cm2 op de huid aanbrengen. Met deze hoeveelheid wordt de SPF bepaald die aangegeven is op de zonnebrandcrème. Dit is ongeveer een halve theelepel voor je gezicht. Voor je armen en benen heb je zo’n 4 eetlepels nodig, en voor je romp (voor en achter) ook nog eens 2 eetlepels. Om je goed te beschermen, heb je dus veel zonnebrandcrème nodig! Mensen gebruiken naar schatting nu slechts tussen de 25 – 50% van de benodigde hoeveelheid (2 mg/cm2). Dit betekent dat je huid dus ook minder wordt beschermd dan je zou aannemen. Hierbij komt ook nog eens dat de waarde niet lineair loopt met de hoeveelheid crème die je gebruikt. Wanneer je een SPF 50 aanbrengt met 2 mg/cm2 dan krijg je ook de SPF 50. Smeer je nu 1 mg/cm2 aan (ongeveer een kwart theelepel) dan is je SPF al gedaald tot onder de 10! 0,5 mg/cm2 levert zelfs een SPF lager dan 5 op!

https://www.dr-jetskeultee.nl/voorlicht ... %20gezicht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:55

Laten we niet uit het oog verliezen dat het hier gaat om advies voor een protector die de ogen niet irriteert.
Ik denk dat we allemaal wel weten dat het belanrijk is om ons te beschermen en dat vaak en dik smeren meestal wel nodig is.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:02

Ik heb precies hetzelfde biks2. Ik gebruikte altijd eucerin voor het gezicht. Helaas is de samenstelling daarvan veranderd waardoor er nu een witte waas achterblijft, het is niet om aan te gluren. Ik kreeg Biodermal geadviseerd, dat is ook vreselijk. ik heb de matterende en de anti ageing en van allebei krijg ik brandende traanogen. Pas als ik het er met water af was houdt het op. Het lijkt wel of het smelt en dan in mijn ogen terecht komt. Als ik iets vind dat helpt laat ik het weten.

Edit typo

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:07

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:14

Dipar, ik lees bij de reviews meteen tranende ogen… -O-

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:19

Ik zweer bij Biodermal en dan bij voorkeur de hydro variant want die is minder vettig en trekt snel in. Mijn huid kan tegen weinig, maar dit gaat goed.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:20

Whizz schreef:
Dipar, ik lees bij de reviews meteen tranende ogen… -O-

Oeh geen aanrader dan voor TS!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:27

Luister, ik heb Biodermal matterend, kan ik best een proefje van maken.

Als er nou meer meiden zijn die dat doen, kan ts zelf kijken wat werkt.

Slim plan?