menstruatie en hormonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:51

In Soja zitten fyto oestrogenen, deze gaan op de receptoren zitten van de eigen oestrogenen zeg maar. De isoflavonen in soja kunnen zo helpen tijdens overgangsklachten bijvoorbeeld. Maar oestrogenen zorgen voor celgroei, bij mijn moeder betekende dat dat ze er een grote goedaardige tumor van ontwikkelde maar het kan dus ook het risico op borstkanker vergroten. En als je al oestrogeen dominant ben kun je er beter ver uit de buurt blijven.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:20

Zo herkenbaar dit, gestopt met de pil en was 2 weken van de maand niet te genieten tot huilen op werk aan toe. :')
Ik zit nu bij een hormoon verpleegkundige die mij supplementen heeft voorgeschreven (care for women menstrual care zo uit m'n hoofd)
Die slik ik nu dagelijks en maakt een wereld van verschil. +:)+
Zelfs mn omgeving merkt op dat ik veel vrolijker en stabieler overkom. :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:16

Hoi!

Als je je meer wilt verdiepen in je cyclus en je hormonen zou je ook de boeken van Maisie Hill eens kunnen lezen!
- De Cyclus Strategie
- De Hormoon Revolutie

Het lost niet perse je klachten op, maar wellicht vind je het interessant :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:01

gerlienke schreef:
Zo herkenbaar dit, gestopt met de pil en was 2 weken van de maand niet te genieten tot huilen op werk aan toe. :')
Ik zit nu bij een hormoon verpleegkundige die mij supplementen heeft voorgeschreven (care for women menstrual care zo uit m'n hoofd)

Ik zit ook bij care 4 women!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:43

Hoodie schreef:
plutolover schreef:
ik dacht juist dat soya minder goed is, omdat daar ook oestrogenen in zitten, pms komt vaak voort uit oestrogeen dominantie.

Ik meen dit ook gelezen te hebben, maar ook weer dat deze puur voor de planten zijn en voor ons niet eens opneembaar ofzo iets. Maar dat zou je moeten googlen.

Zelf dacht ik verlost te zijn na het stoppen met de pil. Tot ik gelukkiger begon te worden en het verschil tussen donker en licht merkte, begon ik pas te beseffen waar in mijn cyclus ik steeds onzeker, boos etc was.
Bij mij heeft het ook alles te maken met voeding. Eet ik clean, nergens last van. In de eerste weken kan ik alcohol goed hebben ben ik achter gekomen (uit zich anders in pukkels), suiker moet ik echt mee uitkijken en ook te veel cafeïne doet mij niet goed.
Wanneer ik wat precies beter niet kan doen ben ik nog aan het testen, maar ook hier: voeding, voeding, voeding.

Ik vind dit wel een mega interessante post.

Hier na het stoppen met de pil, emotioneel stabiel en geen hoofdpijn meer elke maand.

Maarrrrrr wel heel wisselend qua menstruatiepijn en krampen. Afgelopen keer helaas tot spugen toe (als het dan er uit is, is het ook klaar gelukkig, maar helaas op het werk :o ).

Aanraders qua websites die het verband voeding/menstruatie leggen?

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:58

pimaude schreef:
gerlienke schreef:

Fijne organisatie, heeft mij al een stuk vooruit geholpen. :)
Nu bezig om de insuline beter af te stellen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:15

Muurp schreef:
Heel herkenbaar, maar sinds ik met hormonen ben gestopt (pil/spiraal, werd tijdens beide gewoon nog steeds ongesteld) ervaar ik een wereld van verschil :)

Eerder huilde ik standaard 2/3 dagen voor mijn menstruatie en zocht ik altijd ruzie met mijn vriend :+ Onbewust, maar het gebeurde áltijd op hetzelfde moment en eigenlijk zonder aanwijsbare reden.
Tot we er patroon in begonnen te zien. Op die 1/2 dagen was ik ineens enorm onzeker, kon ik alleen maar alles negatief zien en zat ik gewoon niet lekker in mijn vel... En dan was mijn vriend standaard de pineut.

Ik zit nu een jaar zonder hormonen in mijn lijf en ik heb er dus echt géén last meer van. Ook is mijn menstruatie gelijkmatiger dan ooit en heb ik minder klachten tijdens mijn menstruatie.

Ik ben helemaal niet bezig met wat ik in mijn lijf stop, maar dit was voor mij wel echt een eye-opener. :) Bij mij komt er dus ook niks meer in.

Ik heb juist exact de tegenovergestelde ervaring.
De pil ging niet goed, maar sinds ik een kyleena (mildere versie van mirena) spiraal heb is de wereld ineens weer leuk. Plus dat ik niet meer ongesteld wordt *\o/*

Ik wilde ervaring van Muurp overigens absoluut niet bagatelliseren, maar vooral benadrukken dat iedereen anders is. Zoek dus vooral uit wat voor jou persoonlijk goed werkt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:54

Vit d al eens gecheckt en zo ja, wat was de waarde? Vit d moet liefste boven de 80 zitten.
Bij lage vit d kan je snel last krijgen van instabiel gedrag, emoties enz.

En verder denk ik ook dat het PMS is.
Ik slik hier teunisbloemolie voor. Gewoon van het Kruidvat. Werkt echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:57

Tegen het opgeblazen gevoel en zere borsten (cq vocht vasthouden) helpen kruisbloemigen eten erg goed. Ik heb ze in pil vorm.. 2 pilletjes per dag (2x 2 broccoli's) en beduidend minder last! En wat meer broccoli, bloemkool etc door het menu verwerken.

Teunisbloemolie vind ik ook prettig!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 19:52

Tieme schreef:
Vit d al eens gecheckt en zo ja, wat was de waarde? Vit d moet liefste boven de 80 zitten.

Is getest, ik zal de resultaten even moeten op zoeken maar kom er op terug.

Teunisbloemolie kan ik gaan proberen, dank je wel voor de tip

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:41

pimaude schreef:
gerlienke schreef:

Ik ook maar pad 2x gesprek gehad.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 08:24

Tieme schreef:

Was geen vitamine D maar B12 deze is goed. Ik ga zometeen naar de winkel om teunisbloem en magnesium te halen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:28

ik weet niet of je pil slikt maar ik dacht dat teunisbloem invloed kan hebben op de pil. Maar misschien ben ik in de war met een andere kruid.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 13:15

plutolover schreef:
ik weet niet of je pil slikt maar ik dacht dat teunisbloem invloed kan hebben op de pil. Maar misschien ben ik in de war met een andere kruid.

Nee gebruik ik niet. :)

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:25

Zag hem zo 1,2,3 nog niet staan maar het boek period power van maisie hill legt hier super veel over uit! Misschien heb je er wat aan

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:16

Bij mij is het sinds een tijdje ook duidelijk dat mijn depressieve klachten vooral aanwezig zijn in de 2 weken voor mijn menstruatie.
Sinds kort neem ik het supplement dim 1029. Dit lijkt wel echt wat te doen voor mij.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 09:18

Neem je de teunisbloem ook in als je menstrueert of stop je er dan mee?
Mijn klachten zijn op dit moment gelukkig niet aanwezig _/-\o_ maar moet ik het nu gewoon iedere dag innemen of pas weer zodra ik klachten heb?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:02

Ik herken dit ook heel erg, ik heb een aantal hormonale anticoncepties gebruikt en daar voelde ik me echt ellendig door. M'n huisarts kon er verder ook niet zo veel mee verder (heb wel echo gehad om te kijken of alles in orde was).

Ik heb geen tips maar ik heb wel wat aan de tips die gegeven worden, ik ga ook eens onderzoeken wat voor mij werkt.
Na het lezen van de vitamine D tip bedenk ik me ook dat mijn emotionele PMS klachten erger zijn in de winter en heb vaker een tekort hieraan gehad. Dus misschien goed om gewoon consistent hier supplementen voor bij te nemen in de winter.

In de periodes dat ik SSRI's slikte waren de klachten (zowel pijn als emotioneel) aanzienlijk minder. Maar goed die hebben ook nadelen en dat neem ik nu niet meer, maar ik vond het wel interessant dat dit zo goed werkte.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:10

Same here! Ik had vooral last van geïrriteerdheid om alles en iedereen ,extreme moodswings, neerslachtig, pijnlijke borsten en zo bloated zijn dat ik wel 6 maanden zwanger leek. Dit begon bij mij ook ongeveer 2 weken voor mijn menstruatie.

Ik werd door mijn huisarts meerdere keren afgewimpeld en uiteindelijk ben ik zelf gaan zoeken naar wat mij zou kunnen helpen. Ik gebruik nu van Kiano de topical balance (volledig natuurlijk) voor mijn hormonen en de afgelopen 2 maanden heb ik vrijwel geen last gehad van mijn klachten, wel iets chagrijniger dan anders maar echt velen malen beter dan voorheen. Mijn vriend maakte er toevallig gister nog een opmerking over. Het is vrij prijzig spul maar ik ben er heel erg blij mee (en mijn vriend ook :') )

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 20:13

Haha dat van de vriend herken ik ook. Hij gaat er goed mee om maar het is gewoon echt een rot gevoel

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:04

Ik lees hier ook even mee. Heb vermoedelijk endometriose, maar reageer erg slecht op hormonen.
Ik slik al een paar jaar vitamine D bij, had een tekort. Ben sinds een paar weken weer magnesiumolie aan het smeren. Ook drie maanden omega olie geprobeerd, maakt geen verschil.

Teunisbloemolie staat op mijn lijstje, maar wil niet te gelijk nieuwe dingen proberen om te kijken of er iets echt werkt.

Nu 1,5 week onderweg met monnikspeper. Ik lees geen eenduidig advies over wel/niet stopweek. Weet iemand hier met zekerheid iets over te zeggen?