Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:08

Muronia schreef:
Ik zit sinds februari in een GLI traject. Het eerste half jaar zien we elkaar wekelijks. Er is een fysiotherapeut bij aanwezig en we sporten dan samen in de sportzaal en hebben gesprekken met elkaar om te motiveren en elkaar tips te geven. Ik heb 1 afspraak met de aangesloten diëtiste gehad maar dat zette niet veel zoden aan de dijk verder. Tot nu toe ben ik 16 kg kwijt maar dat komt meer van mijn eigen instelling dan het traject hoor!

Ik vind jou er ook echt goed uitzien!
Voor mij staat er aankomende donderdag een telefonische afspraak met de huisarts. Ik wil daarom ook kijken of ik kan overstappen naar het programma waar bewegen in zit.
Aan deze GLI heb ik niks vind ik.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:44

.
Citaat:
Daar onder staat een zinnetje over de resultaten na een jaar :)

Ik zie het wel raar, 3,2 in een half jaar en 3,1 in een jaar.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 22:09

Mijn enthousiasme en motivatie om aan dit traject te beginnen ebt langzaam weg. Er is een wachtlijst en de eerste groep start in september. In die groep zit ik waarschijnlijk niet en moet dus wachten tot een nieuwe groep start waarvan niet bekend is wanneer dat zal zijn. -O-

Lukasje

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:33

Oeh, dat motiveert idd niet. En is weight watchers dan niets voor je? Daar bereiken toch veel mensen goede resultaten mee?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:42

Als je het financieel kan dragen, ga dan eens kijken bij wat sportscholen. En dan niet de grote ketens. Zoek er eentje die met bijvoorbeeld de E-Gym of Milon cirkel werkt en echt begeleidt. Ik weet niet in welke regio je zit, maar hier hebben ze speciale trainingspakketten voor afvallen. Zelfs als je 'slechts' regulier gaat, kun je begeleiding krijgen, voor zowel het trainen, als ook voeding.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 11:23

Even een update in dit topic :)
Ik heb afgelopen week een belletje gehad, begin oktober gaat mijn groep starten. Ben benieuwd :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:26

4 augustus kreeg ik een appje dat de begeleider ziek was...
tot nu toe nog steeds geen nieuwe datum. Nog geen berichtje helemaal niks...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:30

purny schreef:

je kan er toch ook zelf achteraan gaan? ipv passief wachten?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:36

Aight schreef:
purny schreef:

Ik vind niet dat dat mijn taak is. Bovendien heb ik het de vorige keer al gedaan.
Die man krijgt geld voor zijn werk, voor onze bijeenkomsten. Hij mag wel iets doen voor zijn geld.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:41

purny schreef:
Aight schreef:

Ik vind niet dat dat mijn taak is. Bovendien heb ik het de vorige keer al gedaan.
Die man krijgt geld voor zijn werk, voor onze bijeenkomsten. Hij mag wel iets doen voor zijn geld.

Dat begrijp ik, maar alles valt of staat bij dit programma bij je eigen motivatie :) . Die man hoeft niet af te vallen, dat moet je zelf doen. Hij kan je daarbij ondersteunen. Maar als jij er zelf geen moeite voor wil doen, wat valt er dan van hem te verwachten?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 13:48

Aight schreef:
Dat begrijp ik, maar alles valt of staat bij dit programma bij je eigen motivatie :) . Die man hoeft niet af te vallen, dat moet je zelf doen. Hij kan je daarbij ondersteunen. Maar als jij er zelf geen moeite voor wil doen, wat valt er dan van hem te verwachten?

Ben ik het niet helemaal mee eens. In dit geval is de man degene die een dienst levert en is Purny de klant. Je mag als klant een bepaalde service/communicatie verwachten.

Zelf had ik al wel aan de bel getrokken en eens even geïnformeerd wat de bedoeling is en hoe het nu verder gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:53

Hij ondersteund en begeleid niet echt. Onze groep bestaat uit 7 man en de laatste keer was ik ook alleen. Dus de motivatie is er van mijn kant uit wel.

Ik heb hem de vorige keer al geappt wanneer er weer een bijeenkomst was. Toen was het antwoord goed dat je het zegt.

Ik heb gewoon geen zin om hem weer achterna te lopen, het is een volwassen man.

Als ik iets wil weten dan krijg ik vaak niet eens antwoord.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:56

Nou hier nog iemand die al vanaf januari in een GLI groep zit, maar echt 0 begeleiding heeft.
We hebben in April 1 gezamenlijke bijeenkomst gehad, en verder is het doodstil
Mijn HA zegt zelf ook al, dat het wel een beetje een trend is bij de GLI groepen

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 13:57

purny schreef:
Hij ondersteund en begeleid niet echt. Onze groep bestaat uit 7 man en de laatste keer was ik ook alleen. Dus de motivatie is er van mijn kant uit wel.

Ik heb hem de vorige keer al geappt wanneer er weer een bijeenkomst was. Toen was het antwoord goed dat je het zegt.

Ik heb gewoon geen zin om hem weer achterna te lopen, het is een volwassen man.

Als ik iets wil weten dan krijg ik vaak niet eens antwoord.

Oh wat vreemd ook dat er zo weinig mensen zijn. Zit je aan het eind van het traject? Is de motivatie laag bij de rest?

Wij hebben trouwens een vaste dag en vast tijdstip. Ben nu een half jaar bezet op woensdagavond om 18:00.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:01

Ik zit er dus sterk aan te denken om op te zeggen. De basis dus de bewuste keuzes maken weet ik wel.
Verder loop ik bij de diëtist en daar heb ik meer aan dan aan die man.
Ik zit nu in het onderhoudsprogramma.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:19

Bij ons in de groep is het ook ernstig rustig.... volgende bijeenkomst gaat over beweging.... over 2 weken denk ik...

Maar geen interactie enzo.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:58

O jeetje..ik heb net eindelijk de stap genomen om een verwijskaart te vragen, en die heb ik ook gekregen, voor GLi maar door de ervaringen hier ben ik eigenlijk een beetje bang om eraaan te beginnen... heb echt wat ondersteuning nodig ivm longcovid en blessures...misschien kan ik beter een andere weg bewandelen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:02

Marisje76 schreef:
O jeetje..ik heb net eindelijk de stap genomen om een verwijskaart te vragen, en die heb ik ook gekregen, voor GLi maar door de ervaringen hier ben ik eigenlijk een beetje bang om eraaan te beginnen... heb echt wat ondersteuning nodig ivm longcovid en blessures...misschien kan ik beter een andere weg bewandelen?

De GLI is eigenlijk gewoon een andere vorm van een leefstijl. Ga je kiezen tussen vla met vet en suiker of vla zonder vet en suiker.
Als je wil kan ik je wel een aantal voorbeelden sturen met hoe ik het aanpak.

Veel bewegen en uiteindelijk moet je zelf een gezondere leefstijl ontwikkelen.
Verder tot nu toe niks noppes nada meer gehoord van de beste man. En lopen we nu 2 of 3 bijeenkomsten achter. Mijn motivatie is echt naar een dieptepunt gedaald om hem te appen of hij het überhaupt nog gaat oppakken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:05

Kan je dat nergens melden dat de begeleider laat verzaken?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 10:06

Marisje76 schreef:

Zo ik het begrijp is het dus totaal afhankelijk van welk GLI traject je gaat volgen. Ik ga SLIMMER volgen waarbij we wekelijks in de groep gaan bewegen en daarnaast nog andere sessies hebben.
Ik moet nog beginnen maar tot nu toe ben ik wel enthousiast hoor, het lijkt prima geregeld te zijn! Gisteren belde de diëtist voor een afspraak voor 1 op 1 gesprek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:18

Schuur_ schreef:
Kan je dat nergens melden dat de begeleider laat verzaken?

Ik heb het eerder bij mijn huisarts aangegeven dat ik niet tevreden was met hem. Ik zou haar nog een keer kunnen mailen met het bericht dat hij weer niks laat horen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:19

Marisje76 schreef:

Worden er ook programma's aangeboden vanwege je ziektegeschiedenis? Anders eens informeren bij de fysiotherapeut?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:19

Ik heb ook een verwijzing aangevraagd voor dit traject.
Waar ik mij heb aangemeld begint in november een traject.
Ik ga later in alle rust dit topic nog eens doorlezen.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:34

Ik ben eind augustus hiermee begonnen en tot nu toe 1 bijeenkomst gehad. Volgende week hebben we de 2e.

Verwacht er geen wonderen van maar merk wel dat ik als ik wat wil eten toch een soort van stemmetje in m’n hoofd heb die me richting de gezonde keuze stuurt.

Purny kan je geen contact met je zorgverzekeraar opnemen? Zij betalen nu voor een dienst die eigenlijk niet geleverd wordt. Lijkt me dat ze dan toch ook eens even gaan informeren hoe en wat. Heb ergens gelezen dat voortijdig stoppen met het traject ervoor zorgt dat je het zelf moet betalen dus maakt stoppen ook weer lastiger.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:35

Er zijn verschillende GLI trajecten, en ik denk dat er best verschil zit in effectiviteit van de verschillende trajecten. En dan ben je ook nog afhankelijk van de instelling van je coach, de klik etc.

Ik heb de afgelopen 2 jaar het Cool traject gevolgd. Heel eerlijk heb ik er niet mega veel aan gehad. Maar daar moet ik wel eerlijk bij vermelden, dat ik prima weet hoe ik gezond moet eten en bewegen, veelal doe ik dat ook al. Mijn problemen zijn wat ingewikkelder. Eigenlijk is dit traject meer geschikt voor mensen die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. We hadden een paar mensen in de groep die nog nooit een poging hadden gedaan om af te vallen, en die hebben ontzettend mooie resultaten gehaald.

Wat ik echt gemist heb, was interactie tussen de bijeenkomsten. Die waren in het begin eens in de maand, en daarna eens in de 2 maanden. Er was totaal geen klik binnen de groep, en er waren ook veel afhakers, dat vond ik heel demotiverend. Samen bewegen had ik ook heel goed gevonden, want dat was voor veel mensen toch wel een groot struikelblok.
Daarnaast is goed om in je achterhoofd te houden, dat het idee hierachter níét is dat je op dieet gaat, maar dat je je leefstijl blijvend verandert. De focus ligt dus ook niet op de wegschaal, maar op hoe je je voelt. Kan je je beger bewegen? Dat is winst!
Ik vind dat nog steeds heel lastig, ik wil graag dat mijn gewicht zakt, maar dat doet het niet zo erg...