Is dit een koortslip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:48

Tintelingen zijn wel de eerste tekenen van een koortslip, is mijn ervaring.
Je kunt bij de drogist betere middelen krijgen, en misschien hebben ze ook beter advies voor jou.
Er zijn ook speciale pleisters om een koortslip mee af te dekken.
Sterkte.
https://www.kruidvat.nl/blog/gezond-fit ... lang=nl_be

pmarena

Re: Is dit een koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:02

Oh balen zeg zoiets :(:)

Ik vind het niet heel duidelijk een koortslip eigenlijk...zou kunnen maar ik twijfel.
Met steeds langs de lippen likken en een koortslip, is de kans groot dat er inmiddels nog wel een rood plekje elders langs de mond ontstaat, zie je dat wellicht...?

Ik weet niet hoe groot de kans is dat het virus op je tepel problemen geeft.
Als je de grote geen borstvoeding geeft nu, dan zou ik me meer zorgen maken dat het via handjes bij de kleine terechtkomt.... zo'n peuter zit natuurlijk óveral aan....en de blaasjes kunnen dan ook een poosje langs het gezicht van de peuter gaan wandelen van besmettingsplek naar plek, als je pech hebt.

Koortslippatches kunnen wel aardig goed de boel afdekken maar de kans is vrij groot dat peuter die er af gaat pulken... en 100x handjes wassen op een dag is ook niet echt een toffe taak waarschijnlijk...

Meestal voelt het een beetje ongemakkelijk aan op de plek van een opkomende koortslip. Onrustig, branderig, prikkelig. Rhus Tox druppeltjes van VSM kunnen vaak voorkomen dat een koortslip opkomt. Maar ik weet niet hoe dat met borstvoeding samen gaat verder. Inde apotheek weten ze meestal ook niet dat dat spul goed werkt om een opkomende koortslip tegen te houden.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 15:13

Hebben nu compeed gehaald. Ook een soort pleister.
Hopelijk helpt het allemaal wat.

Er zijn verder geen blaasjes bijgekomen.
Mijn vriend denkt niet dat het een koortslip is.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 25-06-22 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:22

Of het een koortslip is weet ik niet maar ik heb wel in een soortgelijke situatie gezeten.

-het kan besmettelijk zijn via de borst afhankelijk van hoe lang er tussen maar je zou het niet merken aan je borst want die is niet besmettelijk. Je borst krijgt dus geen tintelingen of bultjes. Het zou net zo zijn als overdracht via een glas of vinger.
- preventief kab er niks. Kind in de gaten houden voorlopig en bij vage klachten langs de huisarts en melden vd koortslip.

En 99 vd 100x is er niks aan de hand

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 15:37

secricible schreef:
Of het een koortslip is weet ik niet maar ik heb wel in een soortgelijke situatie gezeten.

-het kan besmettelijk zijn via de borst afhankelijk van hoe lang er tussen maar je zou het niet merken aan je borst want die is niet besmettelijk. Je borst krijgt dus geen tintelingen of bultjes. Het zou net zo zijn als overdracht via een glas of vinger.
- preventief kab er niks. Kind in de gaten houden voorlopig en bij vage klachten langs de huisarts en melden vd koortslip.

En 99 vd 100x is er niks aan de hand

Je bedoelt hoe lang er tussen zat toen de baby ging drinken?
Ik heb m'n tepel volgens mij wel afgespoeld maar bh had ik had al open en dicht gedaan.
Hoe lang is her aan bijvoorbeeld een glas besmettelijk?

Ja de huisarts dacht ook wel dat het goed zou aflopen.
Maar lees veel enge verhalen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:22

miamivice schreef:
Er heerst ook krentenbaard. Dat zou ook kunnen. Daar kun je ook zalf voor halen bij de huisarts. Krentenbaard is erg besmettelijk.

Ik dacht ook gelijk aan krentenbaard. Maar dat zou een huisarts toch moeten herkennen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 04:41

Afbeelding

Zo ziet het plekje er nu uit voor de kenners.
Geen plekjes of blaasjes bijgekomen

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:06

Het lijkt mij geen koortslip. Ik krijg echt een blaasje en daarna een wondje met gelig korstje. Duurt ook best lang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:23

Ik vind het midden van de bovenlip wel een beetje rood-achtig. Maar een sterk ingezoomde foto is toch anders dan wanneer je het gewoon in het echt ziet, dus als je zelf verder geen irritatie ziet, en dat blijft zo de komende dagen, dan denk ik dat het gewoon 1 of ander pukkeltje was hoor in plaats van een koortslip *\o/*

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:25

Ik zou ook gokken op iets anders dan koortslip, maar ik ben geen professional. Maar goed dat je zo alert bent.

De jongste maar even nog goed in de gaten houden.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 10:14

pmarena schreef:
Ik vind het midden van de bovenlip wel een beetje rood-achtig. Maar een sterk ingezoomde foto is toch anders dan wanneer je het gewoon in het echt ziet, dus als je zelf verder geen irritatie ziet, en dat blijft zo de komende dagen, dan denk ik dat het gewoon 1 of ander pukkeltje was hoor in plaats van een koortslip *\o/*

Op de foto lijkt het inderdaad zo. In het echt zit er verder niks op haar lippen.
Ben nog steeds wel voorzichtig.
Ik weet ook vrij weinig van koortslippen dus vandaar ook dat ik zo onzeker ben.
Bestaan er bijvoorbeeld kleine koortslippen zoals op de foto?

We heb zo'n pleister erop gehad maar madam kon er niet aan wennen en kon toen lekker reageren zoals een peuter kan reageren haha.
Probeer haar handen tegelmatig te desinfecteren

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:20

Meestal is de eerste koortslip die iemand krijgt wat heftiger qua uiting, het plekje ziet er nu rustig uit. Maar better safe than sorry, ik zou tot het plekje weg is de oudste even geen borstvoeding geven.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:40

Het kan ook van hand/voet/mond ziekte zijn. Mijn kinderen hadden dit dit jaar, mijn oudste (11) erger als de jongste (6). Nou zijn mijn kinderen wat oud om dit te krijgen want je ziet het vaker bij peuters.
Ik dacht dus ook dat mijn oudste koortslip had want begon ook zoals op je foto, maar toen hij ook dezelfde plekjes bleek te hebben op voeten en handen en mijn jongste ook (begon ook met zulke blaasjes/puistjes) en een bezoekje huisarts was het duidelijk wat het was.
Mijn jongste had ook maar 1 mini plekje bij de mond en wat meer op voeten en handen maar ik zag het alleen omdat ik het wist van mijn oudste. Mijn oudste had best veel bij zijn mond.

Afbeelding

Nu weken later vallen er wat nageltjes af bij mijn jongste (waar nieuwe onder zitten), schijnt er ook nog van te komen soms, raar virus maar verder niet ernstig ofzo.

Afbeelding

Wie weet is het gewoon zoiets, kan ook dat er maar één enkel plekje van ontstaat namelijk niet elk kind krijgt het heel opvallend.