Kleine gewoontes bouwen tot een betere levensstijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 20:35

Dammie schreef:
Is de app Habitica wat voor je?
Ik hou daar bij of ik mijn dagelijkse ommetje gedaan heb en fruit gegeten heb.

Ik heb de app. Het werkt voor mij in periodes. Ik zit nu in een periode waar het niet werkt. Over een maand of 2 kan ik het wel weer gaan gebruiken :')

Solica

Re: Kleine gewoontes bouwen tot een betere levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:45

Ik heb zelf veel gehad aan het boek 'atomic habits'. Het is eigenlijk een soort handleiding om goede gewoontes op te bouwen :') Staan echt wel handige dingen in. Ik had bijvoorbeeld een heel slecht slaap en eet patroon, wat nu dus echt heel goed gaat. Ik ben nu bezig om wat vaker op te ruimen en schoon te maken, want daar is zeker ruimte voor verbetering :=

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 21:02

Solica schreef:
Ik heb zelf veel gehad aan het boek 'atomic habits'. Het is eigenlijk een soort handleiding om goede gewoontes op te bouwen :') Staan echt wel handige dingen in. Ik had bijvoorbeeld een heel slecht slaap en eet patroon, wat nu dus echt heel goed gaat. Ik ben nu bezig om wat vaker op te ruimen en schoon te maken, want daar is zeker ruimte voor verbetering :=

Daar heb ik een coach voor :=

En in een half jaar ben ik met schoonmaken en het huishouden enorm vooruit gegaan daardoor :j

Ze helpt me ook wel met eten, maar daar is nu niet mijn voornamelijke prioriteit met haar. Maar ze helpt me waar ik her nodig heb :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:27

Ik heb niet alles wat je hebt gepost precies doorgelezen dus sorry als het geen handige tip is. Maar je zei "mezelf belonen werkt. Maar met eten belonen is het ongezond eten"

Misschien motiveert het om met jezelf af te spreken, oké als ik ga koken (wat dan ook, hoeft echt geen top gezonde maaltijd te zijn. Begin lekker simpel en makkelijk) mag ik een stukje chocola, een handje chips, wat je wilt, tijdens het koken.

Kijk eens op de insta van Diede Joosten / No nonsense. Het verschilt per maand waar ze op focust, ene keer meer sport andere keer mentaal maar zeker interessant om te volgen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:35

Als snacks je grootste probleem zijn, kan het zin hebben om niet zo zeer psychologisch aan te pakken, als wel biologisch.

Ten eerste: juist op momenten van stress heeft een mens behoefte aan suiker.
Dat geldt voor iedereen.
Zij het dat je je lichaam kunt helpen om haar suikerspiegel weinig te laten schommelen.
Op momenten dat het kan en goed voelt: eerst bewegen, dan eten.
Een 'training' (1 minuut kan al veel doen) waar je veel plezier van hebt.
(En op momenten van stress 'dan zij het maar zo', en noteer het voor je eerstvolgende emdr sessie oid.)

En noten zijn je vrienden: ze smaken heerlijk en zijn gezond. Ze bevatten relatief weinig suiker, dus kunnen een rol spelen in het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 11:19

Janneke2 schreef:
Als snacks je grootste probleem zijn, kan het zin hebben om niet zo zeer psychologisch aan te pakken, als wel biologisch.

Ten eerste: juist op momenten van stress heeft een mens behoefte aan suiker.
Dat geldt voor iedereen.
Zij het dat je je lichaam kunt helpen om haar suikerspiegel weinig te laten schommelen.
Op momenten dat het kan en goed voelt: eerst bewegen, dan eten.
Een 'training' (1 minuut kan al veel doen) waar je veel plezier van hebt.
(En op momenten van stress 'dan zij het maar zo', en noteer het voor je eerstvolgende emdr sessie oid.)

En noten zijn je vrienden: ze smaken heerlijk en zijn gezond. Ze bevatten relatief weinig suiker, dus kunnen een rol spelen in het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel.

Ik heb nu een paar avonden beat saber op youtube gedaan (is normaal een virtual reality spel maar wij hebben geen set meer dus ik doe het nu via youtube) als ik terug kwam van verjaardagen etc om van de extra mensen energie af te komen. Ik heb daar altijd last van, dus dan is dansen etc etc voor mij alrijd fijn om even van de energie af te komen. Daarna eet ik inderdaad vaak wat :')

Ik begin het ongezonde ook genoeg te vinden dus ik koop nu al meer snackspul wat gezonder is. Mijn lichaam heeft zelf een voorkeur om meerdere eetmomenten te hebben op een dag. Dus daarom snack ik zo makkelijk. Ik heb een periode kleine eetmomenten op een dag gedaan en dat was zooo fijn. Ik moet daar eens naar terug gaan wanneer ik er klaar voor ben :)

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:47

Werkt het voor jou om aan meerdere doelen tegelijk te werken? ik wil meerdere zaken in m'n leven veranderen, waar moet ik echter beginnen? :')

ik heb gehoort dat het makkelijker is om op 1 doel te focussen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 22:26

_Anne_V schreef:
Werkt het voor jou om aan meerdere doelen tegelijk te werken? ik wil meerdere zaken in m'n leven veranderen, waar moet ik echter beginnen? :')

ik heb gehoort dat het makkelijker is om op 1 doel te focussen

Ja 1 doel is vaak ook.makkelijker. Mij lukt het tot nu toe opzich wel. Alleen het stretchen nog niet helemaal vanwege de onverwachte drukte overal :')

Maar dat komt wel. Ik ben vooruitgang aan het boeken :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:40

Meerdere snackmomenten gaan niet helpen om af te kunnen vallen.
Het beste is om toch echt 3 eet momenten per dag te plannen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 13:17

purny schreef:
Meerdere snackmomenten gaan niet helpen om af te kunnen vallen.
Het beste is om toch echt 3 eet momenten per dag te plannen.

Het is een eerste stap. Ik wil ook niet het focuspunt leggen op afvallen. Ik ken mezelf namelijk, als ik dat doe kom ik juist aan :')

Mij gaat het gewoon erom dat ik wat gezonder ga eten in kleine stapjes. Val ik dan wat af, is dat gewoon mooi meegenomen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:23

Het is ook maar net wat voor jou werkt. Je kan zowel met 3 als met 6 eetmomenten (of hoeveel je er ook maar wil) echt prima afvallen, dat is heel persoonlijk. Zolang je je porties er maar op aanpast.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 14:22

Laura82 schreef:
Het is ook maar net wat voor jou werkt. Je kan zowel met 3 als met 6 eetmomenten (of hoeveel je er ook maar wil) echt prima afvallen, dat is heel persoonlijk. Zolang je je porties er maar op aanpast.

Ja dat dacht ik ook al. Mijn lichaam zelf doet het ook beter op meerdere momentjes op een dag. Dan fluctueert mijn energieniveau ook niet zo :=