Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fransje23 schreef:daantjuhhh schreef:Mijn broertje is gehandicapt en via de rechter ben ik benoemd tot bewindvoerder.
Mijn broertje heeft een betaalrekening, spaarrekening en een leefgeld rekening.
Er wordt elke week automatisch een bedrag op zijn leefgeld rekening gestort zodat hij zijn boodschappen kan doen. Als hij extra nodig heeft omdat hij bijvoorbeeld een feest heeft kan hij mij bellen en maak ik via internet bankieren extra over.
Ik beheer alle rekeningen en kan makkelijk op mijn telefoon inloggen. Hij heeft dan binnen een paar minuten het extra geld.
Ik vind dit een hele fijne constructie. En heel veilig ook.
Maar toch niet bij een 80 jarige man die nog bij zijn volle verstand is?
Overigens is het feit dat een 80 jarige man straks vermogen heeft is redelijk gangbaar.
Ken redelijk wat mensen van in de 80 die hebben toch best vaak een lat-relatie. Is qua AOW etc ook gunstiger.
Siamsmeesje schreef:Heel goed dat jullie hier al over nadenken, want het hoeft niet eens een nieuwe vriendin te zijn. Je vader is 80, dus hulp zal straks mogelijk nodig worden.
Mijn geestelijk volledig bij de tijd zijnde opa werd financieel volledig uit gekleed door zijn huishoudelijke hulp, die op een bepaald moment zijn boodschappen ging doen en voor het 'gemak' zijn pinpas kreeg.
Na zijn overlijden bleek dat ze hem voor minstens €40.000 in de schuld achterliet.
Als je vader het nu al zelf wil regelen, dan vooral doen. Je weet nl nooit wie hij kan tegenkomen.
Boras schreef:Dit hoort bij een notaris, niet op Bokt.
anjali schreef:Boras schreef:Dit hoort bij een notaris, niet op Bokt.
Sommige notarissen kosten 300 euro per uur. Ik vind het een goed idee om je voordat je daarheen stapt je goed in te lezen en te laten informeren zodat je weet wat je wilt en wat in jouw situatie goed zou zijn.Dan ben je bij de notaris minder dure tijd kwijt.
bigone schreef:Het meeste is blijkbaar al geregeld en aangezien dit niet over een paar duizend euro zal gaan kunnen ze de notaris ook wel betalen.
Pa wil niet dat zijn erfenis ergens anders dan bij het enig kind terecht komt, dat staat blijkbaar op papier, kind regelt alle bankzaken al dus die valt het meteen op wanneer er meer geld gevraagd word door pa.
En om alles, want hier zit ook nog een bedrijfsovername aan vast , ben je toch echt aangewezen op iemand die hier heel veel verstand van heeft.
Zou me eerder druk maken over de overname en hoe dat belastingtechnisch zo goed mogelijk kan dan. Mogelijkheden genoeg maar dan met een expert .
anjali schreef:Siamsmeesje schreef:Heel goed dat jullie hier al over nadenken, want het hoeft niet eens een nieuwe vriendin te zijn. Je vader is 80, dus hulp zal straks mogelijk nodig worden.
Mijn geestelijk volledig bij de tijd zijnde opa werd financieel volledig uit gekleed door zijn huishoudelijke hulp, die op een bepaald moment zijn boodschappen ging doen en voor het 'gemak' zijn pinpas kreeg.
Na zijn overlijden bleek dat ze hem voor minstens €40.000 in de schuld achterliet.
Als je vader het nu al zelf wil regelen, dan vooral doen. Je weet nl nooit wie hij kan tegenkomen.
Dat is bij een bejaarde vriend van mij ook gebeurd. Hij werd verliefd op zijn (getrouwde) jonge huishoudelijke hulp en die heeft hem financieel zo uitgekleed dat hij,eerst rijk,helemaal geen geld meer had en door de buurvrouw het thuisgeleverde kattenvoer moest laten afrekenen. De politie is erachteraangegaan want die "hulp"had ook zijn bankpas incl. pincode in bezit. Maar hij had alles vrijwillig weggegeven , dan is er achteraf weinig meer aan te doen. Ik heb hem wel gewaarschuwd dat het niet klopte, maar toen werd hij kwaad op mij en verbrak onze vriendschap.
bigone schreef:Het meeste is blijkbaar al geregeld en aangezien dit niet over een paar duizend euro zal gaan kunnen ze de notaris ook wel betalen.
Pa wil niet dat zijn erfenis ergens anders dan bij het enig kind terecht komt, dat staat blijkbaar op papier, kind regelt alle bankzaken al dus die valt het meteen op wanneer er meer geld gevraagd word door pa.
En om alles, want hier zit ook nog een bedrijfsovername aan vast , ben je toch echt aangewezen op iemand die hier heel veel verstand van heeft.
Zou me eerder druk maken over de overname en hoe dat belastingtechnisch zo goed mogelijk kan dan. Mogelijkheden genoeg maar dan met een expert .
anjali schreef:Boras schreef:Dit hoort bij een notaris, niet op Bokt.
Sommige notarissen kosten 300 euro per uur. Ik vind het een goed idee om je voordat je daarheen stapt je goed in te lezen en te laten informeren zodat je weet wat je wilt en wat in jouw situatie goed zou zijn.Dan ben je bij de notaris minder dure tijd kwijt.
Boras schreef:anjali schreef:]
Verkeerde zuinigheid die je duur kan komen te staan.
Plus ik krijg niet de indruk dat de kosten een onoverkomelijk probleem zijn in deze casus.
Ik ben ook bezig bewindstelling te regelen voor mijn moeder. Die heeft geen bedrijf en is al handelingsonbekwaam. Weinig ingewikkelds aan dus en ik weet mijn weg naar de juiste info wel te vinden. Die weg loopt zeker niet via bokt.
Raadpleeg betrouwbare bronnen als je het zelf regelt: bv die van de overheid. Niet bokt. De kans op verkeerde adviezen is groot.
Heb je nog steeds vragen, raadpleeg een notaris. Dan kun je daarna nog bepalen wie het gaat regelen. Maar wel correct.
Boras schreef:Verkeerde zuinigheid die je duur kan komen te staan.
Plus ik krijg niet de indruk dat de kosten een onoverkomelijk probleem zijn in deze casus.
Ik ben ook bezig bewindstelling te regelen voor mijn moeder. Die heeft geen bedrijf en is al handelingsonbekwaam. Weinig ingewikkelds aan dus en ik weet mijn weg naar de juiste info wel te vinden. Die weg loopt zeker niet via bokt.
Raadpleeg betrouwbare bronnen als je het zelf regelt: bv die van de overheid. Niet bokt. De kans op verkeerde adviezen is groot.
Heb je nog steeds vragen, raadpleeg een notaris. Dan kun je daarna nog bepalen wie het gaat regelen. Maar wel correct.
Citaat:Citaat:Maar toch niet bij een 80 jarige man die nog bij zijn volle verstand is?
Overigens is het feit dat een 80 jarige man straks vermogen heeft is redelijk gangbaar.
Ken redelijk wat mensen van in de 80 die hebben toch best vaak een lat-relatie. Is qua AOW etc ook gunstiger.
Dat kan ook bij een tachtig jarige die volledig bij verstand is. Mijn broertje is ook volledig bij verstand. Maar bankzaken doen gaat niet.
Bewind is wat anders dan curatele hè?
Mijn broertje mag zelf beslissen. Maar ik help hem. Ik zorg ervoor dat er geen gekke dingen gebeuren. En dat zijn rekeningen netjes betaald worden.
Maar dus ook dat er geen misbruik van hem gemaakt wordt.
Zelda_Link schreef:‘Hij kan zelf niet bij zijn bankrekeningen’.
Ben ik de enige die dit raar vindt als de beste man nog bij zijn volle verstand is?
TS: als je vader niet bij zijn eigen rekeningen kan, waar maak je je dan druk om? Want dan kan hij ook niks geven aan zijn eventuele vriendin zonder jouw toestemming.
Op mij komt het meer over of je je nu al druk maakt om de erfenis ipv om eventueel nieuw liefdesgeluk van je vader. Er is nog helemaal geen sprake van een nieuwe vriendin, laat staan van een golddigger.
Het lijkt mij prima om er over na te denken, maar wel in overleg met een notaris en vooral je vader zelf. Al zou hij straks geld willen geven, dan is dat zolang hij nog niet dementeert wel zijn eigen keuze en zijn eigen geld. Ik krijg in dit topic een beetje het gevoel dat je de erfenis al voor zijn dood wil hebben haast…maar misschien zit ik er naast…
Maar zoals ik het zie, zou iemand die nog goed bij zijn verstand is, over zijn eigen geld moeten kunnen beschikken en is het niet aan wie dan ook om te bepalen waar hij het aan uitgeeft…(Uitzonderingen zoals de gehandicapte broer van Daantje daargelaten). Prima om goede afspraken te maken bij de notaris! Maar die afspraken moeten m.i. uit je vaders wensen komen (en kunnen daar dan ook aan aangepast worden als hij later besluit iemand anders ook geld te geven), en niet uit jouw wensen.
Zelda_Link schreef:‘Hij kan zelf niet bij zijn bankrekeningen’.
Ben ik de enige die dit raar vindt als de beste man nog bij zijn volle verstand is?
TS: als je vader niet bij zijn eigen rekeningen kan, waar maak je je dan druk om? Want dan kan hij ook niks geven aan zijn eventuele vriendin zonder jouw toestemming.
Op mij komt het meer over of je je nu al druk maakt om de erfenis ipv om eventueel nieuw liefdesgeluk van je vader. Er is nog helemaal geen sprake van een nieuwe vriendin, laat staan van een golddigger.
Het lijkt mij prima om er over na te denken, maar wel in overleg met een notaris en vooral je vader zelf. Al zou hij straks geld willen geven, dan is dat zolang hij nog niet dementeert wel zijn eigen keuze en zijn eigen geld. Ik krijg in dit topic een beetje het gevoel dat je de erfenis al voor zijn dood wil hebben haast…maar misschien zit ik er naast…
Maar zoals ik het zie, zou iemand die nog goed bij zijn verstand is, over zijn eigen geld moeten kunnen beschikken en is het niet aan wie dan ook om te bepalen waar hij het aan uitgeeft…(Uitzonderingen zoals de gehandicapte broer van Daantje daargelaten). Prima om goede afspraken te maken bij de notaris! Maar die afspraken moeten m.i. uit je vaders wensen komen (en kunnen daar dan ook aan aangepast worden als hij later besluit iemand anders ook geld te geven), en niet uit jouw wensen.
Sunnda schreef:Ik ben toch benieuwd hoe dit nu zit.
Je broertje is dus fysiek gehandicapt, maar mentaal 100% in orde. Waarom heeft hij dan iemand die al zijn bankzaken regelt? Als je verstand helemaal in orde is, zijn er toch veel mogelijkheden om voor de fysieke problemen oplossingen te bieden?
Ibbel schreef:Naast vastleggen dat je zaakwaarnemer wordt, zou je vader kunnen overwegen om een vermogensfonds op te richten dat hem periodiek geld uitkeert. Dat vermogensfonds moet dan beheerd worden door een 'bestuur' (jij, je vader en een onafhankelijk iemand - geen kans op beinvloeden/wijzigen constructie) en het doel van het fonds (geld uitkeren aan je vader bij leven/opheffen van het fonds bij overlijden en het geld dan dat binnen het fonds zit verdelen over de (klein)kinderen/fonds laten voortbestaan bij overlijden en geld uitkeren bij aankoop woning kleinkinderen) vastgelegd in de statuten. Dan timmer je het financiele deel volgens mij aardig dicht. Ook hier kan een notaris je over informeren.
Veulen84 schreef:Neem eens contact op met een nalatenschapscoach. Die kunnen je helpen met een persoonlijk levensdossier. Daar kun je al je wensen opschrijven voor overlijden en die kan je ook helpen sturen naar wat je wel en niet kan vastleggen.
Suzanne F. schreef:Tenzij je hem onder bewind laat stellen. Dan kan hij zelf niet meer beslissen. Maar dat is best een flinke stap, zeker om vrijwillig te doen als hij nu nog goed bij geest is.
Menino schreef:Boras schreef:
Verkeerde zuinigheid die je duur kan komen te staan.
Die discussie is nu al zovaak gevoerd op bokt, dat het me persoonlijk niet nodig lijkt om dit bij ieder topic te vermelden.