Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:10

Bewind kan prima in samenspraak hoor, heb ik wel vaker gezien in de ouderenzorg. Dan ging alles netjes in overleg tussen de zorgbehoevende en de bewindvoerder tot de zorgbehoevende het niet meer zelf kon. Sommige mensen vinden het gewoon fijn om zoiets alvast geregeld te hebben en later onenigheid en ruzies te vermijden. Bij bewind moet alles wel geregistreerd worden namelijk.

Het is ook zo dat het niet alleen bij dementie fijn is om zoiets achter de hand te hebben. De vader heeft al enige leeftijd. Er kan altijd wat gebeuren zoals beroerte, hartaanval, valpartij met nadelige gevolgen, bedenk maar wat, waardoor hij die autonomie verliest en het zelf niet meer kan. Wanneer volmachten en dergelijke al geregeld zijn op dat ogenblik vereenvoudigd dat echt al wel een flinke hoop administratief gedoe.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:16

Heel goed dat jullie hier al over nadenken, want het hoeft niet eens een nieuwe vriendin te zijn. Je vader is 80, dus hulp zal straks mogelijk nodig worden.

Mijn geestelijk volledig bij de tijd zijnde opa werd financieel volledig uit gekleed door zijn huishoudelijke hulp, die op een bepaald moment zijn boodschappen ging doen en voor het 'gemak' zijn pinpas kreeg.
Na zijn overlijden bleek dat ze hem voor minstens €40.000 in de schuld achterliet.

Als je vader het nu al zelf wil regelen, dan vooral doen. Je weet nl nooit wie hij kan tegenkomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:19

fransje23 schreef:
daantjuhhh schreef:
Mijn broertje is gehandicapt en via de rechter ben ik benoemd tot bewindvoerder.

Mijn broertje heeft een betaalrekening, spaarrekening en een leefgeld rekening.
Er wordt elke week automatisch een bedrag op zijn leefgeld rekening gestort zodat hij zijn boodschappen kan doen. Als hij extra nodig heeft omdat hij bijvoorbeeld een feest heeft kan hij mij bellen en maak ik via internet bankieren extra over.

Ik beheer alle rekeningen en kan makkelijk op mijn telefoon inloggen. Hij heeft dan binnen een paar minuten het extra geld.

Ik vind dit een hele fijne constructie. En heel veilig ook.

Maar toch niet bij een 80 jarige man die nog bij zijn volle verstand is?

Overigens is het feit dat een 80 jarige man straks vermogen heeft is redelijk gangbaar.

Ken redelijk wat mensen van in de 80 die hebben toch best vaak een lat-relatie. Is qua AOW etc ook gunstiger.

Dat kan ook bij een tachtig jarige die volledig bij verstand is. Mijn broertje is ook volledig bij verstand. Maar bankzaken doen gaat niet.
Bewind is wat anders dan curatele hè?

Mijn broertje mag zelf beslissen. Maar ik help hem. Ik zorg ervoor dat er geen gekke dingen gebeuren. En dat zijn rekeningen netjes betaald worden.
Maar dus ook dat er geen misbruik van hem gemaakt wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:38

Siamsmeesje schreef:
Heel goed dat jullie hier al over nadenken, want het hoeft niet eens een nieuwe vriendin te zijn. Je vader is 80, dus hulp zal straks mogelijk nodig worden.

Mijn geestelijk volledig bij de tijd zijnde opa werd financieel volledig uit gekleed door zijn huishoudelijke hulp, die op een bepaald moment zijn boodschappen ging doen en voor het 'gemak' zijn pinpas kreeg.
Na zijn overlijden bleek dat ze hem voor minstens €40.000 in de schuld achterliet.

Als je vader het nu al zelf wil regelen, dan vooral doen. Je weet nl nooit wie hij kan tegenkomen.

Dat is bij een bejaarde vriend van mij ook gebeurd. Hij werd verliefd op zijn (getrouwde) jonge huishoudelijke hulp en die heeft hem financieel zo uitgekleed dat hij,eerst rijk,helemaal geen geld meer had en door de buurvrouw het thuisgeleverde kattenvoer moest laten afrekenen. De politie is erachteraangegaan want die "hulp"had ook zijn bankpas incl. pincode in bezit. Maar hij had alles vrijwillig weggegeven , dan is er achteraf weinig meer aan te doen. Ik heb hem wel gewaarschuwd dat het niet klopte, maar toen werd hij kwaad op mij en verbrak onze vriendschap.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:00

Dit hoort bij een notaris, niet op Bokt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:08

Boras schreef:

Sommige notarissen kosten 300 euro per uur. Ik vind het een goed idee om je voordat je daarheen stapt je goed in te lezen en te laten informeren zodat je weet wat je wilt en wat in jouw situatie goed zou zijn.Dan ben je bij de notaris minder dure tijd kwijt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:25

anjali schreef:
Boras schreef:

Sommige notarissen kosten 300 euro per uur. Ik vind het een goed idee om je voordat je daarheen stapt je goed in te lezen en te laten informeren zodat je weet wat je wilt en wat in jouw situatie goed zou zijn.Dan ben je bij de notaris minder dure tijd kwijt.

In het geval van bewind heb je geen eens een notaris nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:02

Het meeste is blijkbaar al geregeld en aangezien dit niet over een paar duizend euro zal gaan kunnen ze de notaris ook wel betalen.
Pa wil niet dat zijn erfenis ergens anders dan bij het enig kind terecht komt, dat staat blijkbaar op papier, kind regelt alle bankzaken al dus die valt het meteen op wanneer er meer geld gevraagd word door pa.
En om alles, want hier zit ook nog een bedrijfsovername aan vast , ben je toch echt aangewezen op iemand die hier heel veel verstand van heeft.
Zou me eerder druk maken over de overname en hoe dat belastingtechnisch zo goed mogelijk kan dan. Mogelijkheden genoeg maar dan met een expert .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:14

bigone schreef:
Het meeste is blijkbaar al geregeld en aangezien dit niet over een paar duizend euro zal gaan kunnen ze de notaris ook wel betalen.
Pa wil niet dat zijn erfenis ergens anders dan bij het enig kind terecht komt, dat staat blijkbaar op papier, kind regelt alle bankzaken al dus die valt het meteen op wanneer er meer geld gevraagd word door pa.
En om alles, want hier zit ook nog een bedrijfsovername aan vast , ben je toch echt aangewezen op iemand die hier heel veel verstand van heeft.
Zou me eerder druk maken over de overname en hoe dat belastingtechnisch zo goed mogelijk kan dan. Mogelijkheden genoeg maar dan met een expert .

Daar heb jij helemaal gelijk in.Hier spelen allerlei zakelijke dingen die niets te maken hebben met een eventuele toekomstige liefdesrelatie van de vader; die is toch nog helemaal niet in beeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:22

anjali schreef:
Siamsmeesje schreef:

Dat is bij een bejaarde vriend van mij ook gebeurd. Hij werd verliefd op zijn (getrouwde) jonge huishoudelijke hulp en die heeft hem financieel zo uitgekleed dat hij,eerst rijk,helemaal geen geld meer had en door de buurvrouw het thuisgeleverde kattenvoer moest laten afrekenen. De politie is erachteraangegaan want die "hulp"had ook zijn bankpas incl. pincode in bezit. Maar hij had alles vrijwillig weggegeven , dan is er achteraf weinig meer aan te doen. Ik heb hem wel gewaarschuwd dat het niet klopte, maar toen werd hij kwaad op mij en verbrak onze vriendschap.

Dit zijn wel schrijnende verhalen. In dit geval makkelijker te ondervangen, aangezien Pa zich zelf ook bewust is van de risico's en TS al alle bankzaken regelt, door gewoon de TS tegen die tijd de bankpas te geven en de TS contant leefgeld te laten pinnen voor Pa.

Zeker mocht pa toch onverhoopt dement worden, lijkt me dit helemaal geen rare maatregel. Helemaal omdat Pa eigenlijk nu al aangeeft graag beschermd te willen worden en hier dus waarschijnlijk wel voor openstaat. Dan kom je dus uit op wat Daantjuhh zegt.

Neemt niet weg dat het echt goed is om het met de notaris te overleggen, maar er zijn ook minder juridische maar toch praktische oplossingen :j .

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:03

[/quote]
Sommige notarissen kosten 300 euro per uur. Ik vind het een goed idee om je voordat je daarheen stapt je goed in te lezen en te laten informeren zodat je weet wat je wilt en wat in jouw situatie goed zou zijn.Dan ben je bij de notaris minder dure tijd kwijt.[/quote]
In het geval van bewind heb je geen eens een notaris nodig.[/quote]

Klopt, maar dan heb je wel een rechter nodig.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:08

bigone schreef:

We hebben een estate planner
erop zitten dus die doet het op de beste manier.

BigOne

Re: Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:55

Die kan je dan ook bij dit vraagstuk helpen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:15

anjali schreef:
Boras schreef:

Verkeerde zuinigheid die je duur kan komen te staan.

Plus ik krijg niet de indruk dat de kosten een onoverkomelijk probleem zijn in deze casus.

Ik ben ook bezig bewindstelling te regelen voor mijn moeder. Die heeft geen bedrijf en is al handelingsonbekwaam. Weinig ingewikkelds aan dus en ik weet mijn weg naar de juiste info wel te vinden. Die weg loopt zeker niet via bokt.

Raadpleeg betrouwbare bronnen als je het zelf regelt: bv die van de overheid. Niet bokt. De kans op verkeerde adviezen is groot.

Heb je nog steeds vragen, raadpleeg een notaris. Dan kun je daarna nog bepalen wie het gaat regelen. Maar wel correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:17

Boras schreef:
anjali schreef:
]

Plus ik krijg niet de indruk dat de kosten een onoverkomelijk probleem zijn in deze casus.

Ik ben ook bezig bewindstelling te regelen voor mijn moeder. Die heeft geen bedrijf en is al handelingsonbekwaam. Weinig ingewikkelds aan dus en ik weet mijn weg naar de juiste info wel te vinden. Die weg loopt zeker niet via bokt.

Raadpleeg betrouwbare bronnen als je het zelf regelt: bv die van de overheid. Niet bokt. De kans op verkeerde adviezen is groot.

Heb je nog steeds vragen, raadpleeg een notaris. Dan kun je daarna nog bepalen wie het gaat regelen. Maar wel correct.

Die discussie is nu al zovaak gevoerd op bokt, dat het me persoonlijk niet nodig lijkt om dit bij ieder topic te vermelden. Uiteindelijk snapt iedereen wel dat bokt geen juridisch platform is, en dat je niets zomaar voor waarheid aan moet nemen.

Maar het kan wel wat mogelijkheden bieden om voor te leggen aan een expert. Zodat de afwikkeling sneller gaat. En ook omdat je de notaris misschien wat extra handvatten geeft om mee te werken. Misschien ook niet, maar dan kan de notaris het snel genoeg afschieten.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:45

‘Hij kan zelf niet bij zijn bankrekeningen’.

Ben ik de enige die dit raar vindt als de beste man nog bij zijn volle verstand is?

TS: als je vader niet bij zijn eigen rekeningen kan, waar maak je je dan druk om? Want dan kan hij ook niks geven aan zijn eventuele vriendin zonder jouw toestemming.
Op mij komt het meer over of je je nu al druk maakt om de erfenis ipv om eventueel nieuw liefdesgeluk van je vader. Er is nog helemaal geen sprake van een nieuwe vriendin, laat staan van een golddigger.

Het lijkt mij prima om er over na te denken, maar wel in overleg met een notaris en vooral je vader zelf. Al zou hij straks geld willen geven, dan is dat zolang hij nog niet dementeert wel zijn eigen keuze en zijn eigen geld. Ik krijg in dit topic een beetje het gevoel dat je de erfenis al voor zijn dood wil hebben haast…maar misschien zit ik er naast…

Maar zoals ik het zie, zou iemand die nog goed bij zijn verstand is, over zijn eigen geld moeten kunnen beschikken en is het niet aan wie dan ook om te bepalen waar hij het aan uitgeeft…(Uitzonderingen zoals de gehandicapte broer van Daantje daargelaten). Prima om goede afspraken te maken bij de notaris! Maar die afspraken moeten m.i. uit je vaders wensen komen (en kunnen daar dan ook aan aangepast worden als hij later besluit iemand anders ook geld te geven), en niet uit jouw wensen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:58

Boras schreef:

Ik kan het niet laten ;)
Maar als je nog bezig bent om bewindvoering te regelen, dan is je moeder nog niet handelingsonbekwaam verklaard ;)

daantjuhhh

Re: Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:01

Handelingsonbekwaam is curatele. Dat is heel anders dan bewindvoerder.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:27

Citaat:
Citaat:
Maar toch niet bij een 80 jarige man die nog bij zijn volle verstand is?

Overigens is het feit dat een 80 jarige man straks vermogen heeft is redelijk gangbaar.

Ken redelijk wat mensen van in de 80 die hebben toch best vaak een lat-relatie. Is qua AOW etc ook gunstiger.

Dat kan ook bij een tachtig jarige die volledig bij verstand is. Mijn broertje is ook volledig bij verstand. Maar bankzaken doen gaat niet.
Bewind is wat anders dan curatele hè?

Mijn broertje mag zelf beslissen. Maar ik help hem. Ik zorg ervoor dat er geen gekke dingen gebeuren. En dat zijn rekeningen netjes betaald worden.
Maar dus ook dat er geen misbruik van hem gemaakt wordt.

Ik ben toch benieuwd hoe dit nu zit.
Je broertje is dus fysiek gehandicapt, maar mentaal 100% in orde. Waarom heeft hij dan iemand die al zijn bankzaken regelt? Als je verstand helemaal in orde is, zijn er toch veel mogelijkheden om voor de fysieke problemen oplossingen te bieden?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 20:08

Zelda_Link schreef:

Ben ik de enige die dit raar vindt als de beste man nog bij zijn volle verstand is?

TS: als je vader niet bij zijn eigen rekeningen kan, waar maak je je dan druk om? Want dan kan hij ook niks geven aan zijn eventuele vriendin zonder jouw toestemming.
Op mij komt het meer over of je je nu al druk maakt om de erfenis ipv om eventueel nieuw liefdesgeluk van je vader. Er is nog helemaal geen sprake van een nieuwe vriendin, laat staan van een golddigger.

Het lijkt mij prima om er over na te denken, maar wel in overleg met een notaris en vooral je vader zelf. Al zou hij straks geld willen geven, dan is dat zolang hij nog niet dementeert wel zijn eigen keuze en zijn eigen geld. Ik krijg in dit topic een beetje het gevoel dat je de erfenis al voor zijn dood wil hebben haast…maar misschien zit ik er naast…

Maar zoals ik het zie, zou iemand die nog goed bij zijn verstand is, over zijn eigen geld moeten kunnen beschikken en is het niet aan wie dan ook om te bepalen waar hij het aan uitgeeft…(Uitzonderingen zoals de gehandicapte broer van Daantje daargelaten). Prima om goede afspraken te maken bij de notaris! Maar die afspraken moeten m.i. uit je vaders wensen komen (en kunnen daar dan ook aan aangepast worden als hij later besluit iemand anders ook geld te geven), en niet uit jouw wensen.

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt.
Mijn vader wil geen internet bankieren zelf doen. Ik doe dat dus samen met hem. Hij weet precies wat er afspeeld met zijn rekeningen.

Mijn vader is wel bij volle verstand maar heeft nooit door mijn moeder zich goed kunnen ontwikkelen. Hij werd een beetje dom gehouden. Ik ga daar verder niet op in is al erg genoeg voor hem.
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 04-06-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 20:13

Zelda_Link schreef:

Dat hij niet kan internet bankieren wil niet zeggen dat hij niet op andere manieren geld " kwijt" raakt.

Een opgedrongen testament wijziging kan dus ook. Ik vind het juist omdat hij zelf aangeeft geen geld te willen verkiezen door een domme actie, heel verontrustend, m.a.w hij vertrouwd zichzelf er misschien niet helemaal mee.

En ook nog, mijn vader beschikt uiteraard over zijn geld, ik help hem alleen maar dat rekeningen enz. Betaald worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:28

Sunnda schreef:
Ik ben toch benieuwd hoe dit nu zit.
Je broertje is dus fysiek gehandicapt, maar mentaal 100% in orde. Waarom heeft hij dan iemand die al zijn bankzaken regelt? Als je verstand helemaal in orde is, zijn er toch veel mogelijkheden om voor de fysieke problemen oplossingen te bieden?

Hij is onder andere slecht ziend. Mentaal is hij goed in orde, hij is ook echt niet dom. Kan deelnemen aan een gesprek op niveau. Maar kan niet rekenen of lezen. Waardoor bankzaken en post door iemand anders gedaan wordt.
Hij mag zelf zijn beslissingen nemen.
Maar ik hou in de gaten of het goed gaat en of hij het kan betalen. Hij kan bijvoorbeeld wel een PS5 willen, dat kan hij ook betalen. Maar dan kan hij niet op vakantie. Dus dan kan hij bepalen wat hij belangrijker vindt. Ik ondersteun hem zeg maar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:35

Ibbel schreef:
Naast vastleggen dat je zaakwaarnemer wordt, zou je vader kunnen overwegen om een vermogensfonds op te richten dat hem periodiek geld uitkeert. Dat vermogensfonds moet dan beheerd worden door een 'bestuur' (jij, je vader en een onafhankelijk iemand - geen kans op beinvloeden/wijzigen constructie) en het doel van het fonds (geld uitkeren aan je vader bij leven/opheffen van het fonds bij overlijden en het geld dan dat binnen het fonds zit verdelen over de (klein)kinderen/fonds laten voortbestaan bij overlijden en geld uitkeren bij aankoop woning kleinkinderen) vastgelegd in de statuten. Dan timmer je het financiele deel volgens mij aardig dicht. Ook hier kan een notaris je over informeren.

Ik weet niet hoe rijk vader is, maar dit doe je niet als je maar 1 of 2 miljoen hebt over het algemeen.

Goed dat je een afspraak bij een notaris hebt, die kan je hier het beste bij helpen en waar nodig ook naar de juiste instanties verwijzen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:38

Veulen84 schreef:
Neem eens contact op met een nalatenschapscoach. Die kunnen je helpen met een persoonlijk levensdossier. Daar kun je al je wensen opschrijven voor overlijden en die kan je ook helpen sturen naar wat je wel en niet kan vastleggen.

Ga alsjeblieft naar een professional en niet naar een of andere coach, waarvan je geen idee hebt of diegene weleens in Boek 4 BW gekeken heeft. Er zijn ook notarissen die zo'n levensdossier hebben.

Echt, goedkoop is duurkoop.

Suzanne F. schreef:
Tenzij je hem onder bewind laat stellen. Dan kan hij zelf niet meer beslissen. Maar dat is best een flinke stap, zeker om vrijwillig te doen als hij nu nog goed bij geest is.

Als iemand onder bewind staat wil dat niet per definitie zeggen dat hij/zij geen testament kan maken.

@TS: wacht die notaris af, hier worden weer dingen gezegd die goedbedoeld zijn maar gewoon niet correct.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:08

Menino schreef:
Boras schreef:

Die discussie is nu al zovaak gevoerd op bokt, dat het me persoonlijk niet nodig lijkt om dit bij ieder topic te vermelden.

Mij lijkt dat juist wel nodig als ik lees hoe Anjali in Bokt een goedkope vervanger van een notaris ziet.

Daarnaast mag ik vermelden wat ik wil zolang ik daarbij de regels van Bokt respecteer. Jouw mening is jouw mening, niet meer dan dat. Laten we elkaar een beetje vrij laten :)