Hoe lang out na coloscopie en gastroscopie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Hoe lang out na coloscopie en gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:30

Wij houden aan dat je 24 uur niet mag werken na een roesje :o. Het ligt dus ook een beetje aan de tijd waarop het onderzoek plaats vindt. Meestal moet je minimaal 1 uur blijven voor je naar huis mag en dan 24 uur rekening houden met verkeer en werk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 13:42

Ik weet dat helaas pas de dag op voorhand wanneer ik aan de beurt ben. Maar ik heb toch net even naar het ziekenhuis gebeld en volgens hen mag ik de volgende dag wel weer gewoon gaan werken. Gelukkig moet ik pas beginnen om 18u. Stel dat het dan toch niet lukt, kan ik nog iemand anders vragen om mij te vervangen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:53

Ik zou met welke ingreep dan ook nooit de dag erna werken. Nu denk je: prima, lukt wel! Maar nu is er nog genoeg tijd iemand anders te vinden en je weet niet hoe dat de dag ervoor is. En hoe je je überhaupt voelt en dat zou voor mij toch echt het belangrijkste zijn. Gewoon voor de zekerheid. Beter voorbarig afgezegd dan aanzeggen er te zijn en dan alsnog af moeten melden omdat het toch tegen bleek te vallen.

Edit: maar ik hoop vooral dat je je goed voelt, of je nu werkt of niet uiteraard ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:56

De laatste keer was ik gelijk na het onderzoek aanspreekbaar en kreeg ook meteen eten. Mijn man was er vrij snel om me op te halen.
Toch verteld hij dat ik met lopen naar de auto nog erg vaag was en kan me niks herinneren van de weg terug.

Thuis nog even geslapen en toen gewonde dingen ook gedaan.

Daarom zei ik ook; hoe laat is het onderzoek? En wat doe je voor werk? Machines en hele belangrijke beslissingen zou ik niet doen. Maar ik kan de dag erna wel alles.

Het is alleen gebeurd bij het bijspuiten dat ik even langer nodig had en meer moest uitslapen. Dat weet je niet vooraf en hangt ook af van je arts wat ze beslissen tijdens het onderzoek.

Als je 's ochtends of 's middag een onderzoek hebt gehad, gewoon weer eet en op tijd naar bed gaat om de rest uit te slapen, kan je de volgende dag wel werken. Zeker als het rond 18uur is.

Maar zonder dat het ons aangaat; er is ook een reden voor de onderzoeken. Bij mij worden er altijd biopten genomen en die kan je wel even voelen soms. En toen ik echt heel ziek was, was ik sws niet in staat om te werken.

Ik heb de laatste keer van die ruwe arts wel wat na pijn gehad en eigenlijk ben ik dat niet op die manier gewend. Kon wel eten en alles doen verder. Zodra je eet en drinkt is alles weer op gang in principe.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 14:02

superpony: Staat in de OP en mijn laatste post, ik weet helaas niet hoe laat het onderzoek is. Daarvoor bellen ze pas de dag ervoor. Heb de dag van het onderzoek dus wel gewoon vrij voor alle duidelijkheid. Ik werk in een restaurant, fysiek dus wel een inspanning (vaak trap op en af). Gelukkig kan ik overdag de dag erna dus ook nog rusten.

Ik weet dat ze tijdens het onderzoek inderdaad wel wat slijmvlies gaan wegnemen voor verder onderzoek. Het gaat om een vermoeden van auto-immuunziekte/vermoeden dat er iets is misgegaan tijdens een operatie aan mijn darmen enkele jaren geleden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:16

Ja, gelezen, maar daarom zei ik, dat het wel ook daarvan af gaat hangen hoeveel tijd je hebt om van je roes af te komen.

Ik heb ook na gewone controles gewoon gewerkt weer. Na onderzoek weer eten, goed slapen en door.

De reden van onderzoek is rot, maar helaas wel bekend. Ten tijde van een opvlamming, dus ontstekingen had ik echt wel meer last van de onderzoeken, dan bij gewone controle.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:51

Ik heb na een colo meestal nog een dag of twee last van mijn darmen. Dat valt me iedere keer weer tegen. Plus dat het psychisch veel energie kost, zowel onderzoek als reden ervoor is niet niets, waardoor ik dan ook echt wel flink moe ben. Ik zou de volgende dag geen fysiek werk willen doen.

Misschien een rare vraag, maar, waarom vind je het zo belangrijk om de 26ste te werken? Je stond niet ingepland, dus je hoeft het niet af te zeggen. Alleen maar: nee, dan kan ik niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 15:29

26e is een feestdag en dus ook dubbel betaald. Daarna beginnen mijn examens dus moet ik een week vrij nemen waarvoor ik natuurlijk niet betaald wordt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:34

De meeste mensen kunnen de volgende dag gewoon werken. Je hoeft pas om 18u te werken, dus je zit altijd over de 24u heen voor je weer aan het werk moet. Het roesje moet dan toch wel uitgewerkt zijn. Qua gastroscopie valt het reuze mee. Van de coloscopie kun je wel wat meer klachten hebben, omdat ze lucht inspuiten tijdens het onderzoek. De hapjes die ze weg halen tijdens het onderzoek geven eigenlijk geen klachten. Tja de 1 voelt zich langer gammel dan de ander. Dat is toch uitproberen. Maar ik hoorde genoeg mensen die de volgende dag weer aan het werk gingen (hoewel in nooit hoor of dat ook daadwerkelijk gelukt is :+ ).

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:01

Ik ben na gastro en coloscopie de volgende dag weer aan de bak gegaan. (fysiek zwaar werk).
Ik voelde mij zelfs beter ergens, zo leeg en licht... :+ :Y)

Alleen de dag zelf kan het zijn dat je wat opgeblazen voelt en veel scheetjes laat haha ... en zeker een maagbiopt bvb kan je wel een beetje voelen. MAar ik was zeker niet ZO ziek dat ik niets meer kon.
Kan wel zijn dat je een beejte meer moe bent omdat je tenslotte ook al van de dag ervoor en de dag van de opname zelf bijna niets eet en je dus zowieso iets zwakker bent. MAar, als je goed ontbijt en eet voor je naar werk gaat, zou het moeten lukken.

Ben je niet zeker?
blijf dan gewoon lekker thuis!!! Je baas moet zelf maar een oplossing zoeken, je had het nl al goed op voorhand gemeld. dus zeker jezelf niet schuldig voelen hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:09

Ik heb beiden meerdere keren ondergaan helaas. Darmonderzoek was de dag ervoor en een tot twee dagen erna de boel nog aardig van de leg en was een toilet dichtbij en vrij te bezoeken wel heel erg welkom. :')

Maagonderzoek gaf geen extra last erna. Alleen dat vage spulletje wat te geven voor beiden maakte me de dag zelf compleet ongeschikt om maar iets zinnigs uit te voeren. De dag erop ging het wel weer maar autorijden heb ik de dag erna nooit hoeven doen. Nog het uitvoeren van fysiek werk of reizen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:51

Ik vond het niet zoveel voorstellen maar ik had ook geen verdoving bij beide onderzoeken, mijn man wel en die is een half uurtje na de coloscopie wakker geworden en toen konden we weg.
Dus ik denk dat het wel meevalt.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:58

Ik zou zeker niet gaan werken! Je weet niet hoe laat je aan de beurt bent en wat je kan verwachten. Grloof me het leeg moeten voor de coloscopie is ook echt geen pretje.

Het onderzoek zelf viel wel mee, alleen wat suf en mijn darmen waren wat van de leg. Maar ik zou het niet aanraden om te gaan werken.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:01

Ik zou het niet doen. Normaal gesproken ga je inderdaad niet out van een roesje maar dat was bij mij wel het geval en ik ben daarna 3 dagen duizelig en ziek geweest.

Ieder lijf reageert anders dus ik zou voor je bazin ook zorgen dat iemand anders zou kunnen voor de zekerheid. Stel je voelt je wel prima kun je altijd bijspringen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:21

Het is voor iedereen anders natuurlijk. Ik heb in februari een coloscopie met sedatie (dus echt slapen) gehad in de ochtend, was heel wiebelig tot een uur of 2 en voelde me in de avond weer prima. Geen last van mijn buik oid de volgende dag, het laxeerspul was ook wel uitgewerkt. Het is ook niet standaard dat ze biopten nemen, alleen als ze daar aanleiding toe zien.

Maar op de dag zelf vervanging moeten regelen lijkt me vervelender :D dus mocht je er onzeker over zijn omdat het je eerste keer is en je niet weet hoe je er op reageert, zou ik die extra dienst niet aannemen en gewoon je volgende reguliere dienst gaan werken. Dan zit je safe en ook niet op het kolen.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:28

Ik werk in het ziekenhuis op de afdeling waar patiënten worden opgenomen die een endoscopie krijgen met een roesje en wij vertellen de patiënten altijd dat ze 24 uur niet zelfstandig mogen deelnemen aan het verkeer, dat geldt dus ook voor over straat lopen en fietsen, dat ze geen belangrijke beslissingen mogen nemen, geen machines of apparaten mogen besturen en geen alcohol mogen drinken. De reden hiervoor is dat het roesje 24 uur doorwerkt, ook al merken sommigen mensen er de dag erna weinig meer van. Je reactievermogen is vertraagd, waardoor je dus ongelukken zou kunnen maken. En dan ben je dus ook niet verzekerd! Want dan zegt de verzekering dus dat je nog onder invloed bent geweest ten tijde van het ongeluk.
Daarnaast nog inderdaad het feit dat je best nog even last kunt hebben van je darmen die weer moeten wennen aan de normale gang van zaken.
Dus in ieder geval de eerste 24 uur na het onderzoek, dus geteld vanaf het moment dat ze het roesje inspuiten, zou ik lekker thuisblijven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:38

Omdat het ziekenhuis aangaf dat ik perfect zou kunnen gaan werken, heb ik toegezegd. Ik ga wel naar een collega sturen om te vragen of ze eventueel kan vrijhouden om te vervangen moest het toch niet gaan. Ik ben tegen dan normaal wel gewoon verzekerd, ik weet niet precies hoe laat ik aan de beurt ben, maar wel sowieso in de ochtend/voormiddag dus tegen dat ik ga werken is er al zeker 24u gepasseerd.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:19

Dat zou ik persoonlijk een beetje gek vinden? Om als collega je dag vrij te houden om mógelijk op het laatste moment in te vallen voor je. Speel dan op safe en ruil bij voorbaat je dienst.. Ik zou als collega niet mijn dag vrijhouden om op het laatste moment wel/niet te moeten werken maar ik heb weinig werkervaring dus misschien is het wel normaal, dan heb ik niks gezegd :o

Ik hoop dat het allemaal meevalt voor je en dat je zonder problemen kunt werken. Wanneer ben je aan de beurt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:28

Ik zou dan niet gaan werken.
Beetje apart dat je collega zijn of haar plannen niet kan doen omdat ze misschien moet invallen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 19:31

Ik heb nog niks gevraagd, dus wil het gewoon eens onderhoren. Maar ik ga er gewoon vanuit dat ik kan werken omdat het ziekenhuis mij dat ook verzekerd heeft.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:58

Tegenwoordig wordt de sedatie bij zijn ingreep bijna standaard met propofol gedaan en daar moet je de volgende dag echt geen last meer van hebben. Kan wel zijn dat je wat opgeblazen gevoel hebt en evt wat darmkrampen of winderigheid, dit komt door de lucht die in de darm ingeblazen wordt tijdens het onderzoek. Zou er zelf geen dag vrij voor plannen de dag erna, maar dat is denk ik voor iedereen persoonlijk.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:44

gomir schreef:
Tegenwoordig wordt de sedatie bij zijn ingreep bijna standaard met propofol gedaan en daar moet je de volgende dag echt geen last meer van hebben. Kan wel zijn dat je wat opgeblazen gevoel hebt en evt wat darmkrampen of winderigheid, dit komt door de lucht die in de darm ingeblazen wordt tijdens het onderzoek. Zou er zelf geen dag vrij voor plannen de dag erna, maar dat is denk ik voor iedereen persoonlijk.

Sedatie wel ja, maar er zit wel verschil tussen een roesje en sedatie. Met sedatie slaap je echt en krijg je niks meer mee. Een roesje is volgens mij meestal met dormicum/midazolam en ben je over het algemeen nog wel bij. TS had het over een roesje toch?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:49

_Karlijn schreef:
gomir schreef:

Sedatie wel ja, maar er zit wel verschil tussen een roesje en sedatie. Met sedatie slaap je echt en krijg je niks meer mee. Een roesje is volgens mij meestal met dormicum/midazolam en ben je over het algemeen nog wel bij. TS had het over een roesje toch?

Mij is er verteld (nogmaals aan de telefoon toen ik belde) dat het een soort van lichte narcose is, die is na 24u volledig uitgewerkt en 95% is daarna terug helemaal ok. Ik denk inderdaad dat ik wel nog bij bewustzijn ben op dat moment.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:04

doekenbas schreef:
En dan ben je dus ook niet verzekerd! Want dan zegt de verzekering dus dat je nog onder invloed bent geweest ten tijde van het ongeluk.

Dat is gelukkig onzin.. zelfs als je dronken met xtc, zonder gordel door rood rijdt en een ongeval veroorzaakt ben je gewoon verzekerd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:31

Ik heb alleen ervaring met een coloscopie en heb daar eigenlijk weinig last van gehad na de tijd. Volgende dag werken kon in mijn geval dan ook prima. Succes ts, hopelijk valt het voor jou ook mee.