Moeite met opstaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:13

TS, is je matras nog wel van goede kwaliteit? Dit is namelijk bij mij de reden dat ik (normaal ochtendmens en bij de eerste wekker eruit) nu mijzelf echt in mijn nekvel moet grijpen om eruit te komen. Totaal niet uitgerust, bekaf, alles doet zeer... Heb na veel uitstellen de knoop doorgehakt: eind van deze maand ga ik een ander matras aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:01

Dilan93 schreef:
Maar er zit een verschil in een hekel aan opstaan hebben en gewoon echt de energie missen.
Al merk je dat laatste natuurlijk ook gedurende de dag. En dat is ook hetgeen waaraan ik merk dat het niet tussen mijn oren zit.

Trouwens, caffeïnegebruik kan er ook voor zorgen dat je je moe voelt. De precieze uitleg weet ik niet. Maar merk bij mezelf dat ik echt flink vermoeid kan raken als ik gemiddeld genomen veel koffie drink. Wat dus ook er voor zorgt dat ik al moe ben voor de dag überhaupt begonnen is.

dit hele topic is voor mij heel herkenbaar. Maar gek genoeg zijn de dagen dat ik het makkelijkst op sta, de dagen waarop ik het hardste instort.

Hoe beter ik slaap. Hoe moeilijker ik opsta ;( Duurt ook altijd zeker een uurtje of 2 voor ik geland ben op aarde.
Toen ik echter fulltime op kantoor werkte, crashte ik echter helemaal viel ik regelmatig random in slaap over de dag :+ . Op de middelbare school ook nooit meegekomen. Ik heb mijn diploma pas gehaald toen ik een decaan had die het prima vond dat ik af en toe een uurtje slaap bijhaalde in de ochtend omdat ik hoge cijfers haalde. En studeren was een openbaring omdat je dan ook niet iedere ochtend vroeg op hoeft :+ Pas vanaf toen dat ik enigszins succesvol werd in mijn leven :')

Werk nu thuis, en kan gerust om 8:55 in mijn badjas naar mn computer slenteren...
Dat heeft me een stuk gelukkiger mens gemaakt dan het kantoor leven :+

5x per week om 7.00 op = een erg disfunctionele menino :D

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 22:06

Bedankt allemaal! Fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben :)
Een wake-up ligt heb ik inderdaad. Dat scheelt in de winter al een heel stuk.

Ik ga 23.00u naar bed.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:14

Ik zou als het mogelijk is eens twee weken lang om 22.00 naar bed gaan. Wellicht scheelt dit wat. Ik ben na 7 uur slaap ook nog zeker niet uitgerust en heb eigenlijk wel 8 uur slaap nodig. Niet iedereen heeft genoeg aan 7 uurtjes helaas!

Daarnaast, ben je op de dag ook moe met weinig energie? Of is het puur even opstarten?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:16

Jodym schreef:

Ik ga 23.00u naar bed.

En hoeveel uur slaap krijg je dan?

Mijn wekker gaat om 6:10 en ik heb 8 uur slaap nodig. Maar dan zou ik om 22:10 dus moeten slapen maar ik val nooit direct in slaap en daardoor zou ik dus om 21:30 het licht uit moeten doen. Maar dan denk ik vaak jaaaah hallo ik wil ook wat aan mijn avond hebben!! Dus ik kom 4 dagen per week slaap te kort maar weet dat het mijn eigen schuld is.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:54

Jodym schreef:

Ik ga 23.00u naar bed.

Er vanuit gaand dat je om 23:00 nog niet ligt te slapen... Dan pak je geeneens 7 uur slaap per nacht. Gemiddeld voor volwassenen is het ergens tussen de 7 en 9 uur. Dus ik zou eens proberen eerder op bed te gaan ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:03

Amado7 schreef:
Ik zou als het mogelijk is eens twee weken lang om 22.00 naar bed gaan. Wellicht scheelt dit wat. Ik ben na 7 uur slaap ook nog zeker niet uitgerust en heb eigenlijk wel 8 uur slaap nodig. Niet iedereen heeft genoeg aan 7 uurtjes helaas!

Daarnaast, ben je op de dag ook moe met weinig energie? Of is het puur even opstarten?

Anderzijds: ik doe het het allerbest op 6u. Genoeg getest. Ik kan moeiteloos 13u slapen maar dan krijg je me nooit meer op bed. Met 6u sta ik frisser op en ben ik ook frisser doorheen de dag.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:04

Cayenne schreef:
Wanneer je wakker bent meteen uit je bed komen?
Gewoon wat strenger voor jezelf zijn? Ik zie het probleem niet? :+

Gelukkig heb jij er dan geen last van, hier wel helaas…. Lees dus mee. Op vrije dagen om 05:15 wakker en als de wekker voor werk gaat om 05:15 dan lukt het mij ook erg moeizaam….

( trouwens niet rot bedoeld )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:11

Ik denk dat Cayenne wel meer dan genoeg haar peren ziet met slapen en daarom zo reageerde :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 02:25

poes schreef:
Ik denk dat Cayenne wel meer dan genoeg haar peren ziet met slapen en daarom zo reageerde :)

Peren zien met slapen? Die uitdrukking ken ik niet? :o?
Maar ik was misschien idd wat kort door de bocht!
Ik heb zelf slaapproblemen (zie tijdstip van deze post :+ ), dus ik weet hoe lastig sommige dingen kunnen zijn.
Mijn opmerking was idd iets te plat door de bocht en een aanname dat iedereen die rond de 8 uur slaap krijgt wel redelijk uitgerust zou zijn.
Dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Excuses als het verkeerd overkwam! :)

Mungbean

Re: Moeite met opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:54

Ik moest trouwens gisteren 4:45 opstaan om een trein te kunnen halen. Dan voel ik me ook heel de dag alsof ik een kater heb terwijl ik toch echt gewoon normaal gesproken fit ben.
Omgekeerd zat ik vorige week tot middenacht nog te werken en dat maakt me niet uit.
Mijn man is wel echt een ochtendmens, die staat vrolijk om 5:30 op en is dan ook gelijk echt wakker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:56

Sizzle schreef:
Ik moest trouwens gisteren 4:45 opstaan om een trein te kunnen halen. Dan voel ik me ook heel de dag alsof ik een kater heb terwijl ik toch echt gewoon normaal gesproken fit ben.
Omgekeerd zat ik vorige week tot middenacht nog te werken en dat maakt me niet uit.
Mijn man is wel echt een ochtendmens, die staat vrolijk om 5:30 op en is dan ook gelijk echt wakker.

Oh dat is ook wel een nare tijd zeg. Ik moest laatst ook om 5 uur op. Verschrikkelijk. Ook al ga ik eerder naar bed, ik voel me de hele dag nog naar dan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:02

Dat is ook echt geen tijd om op te staan.

Moest laatst op dezelfde tijd op om te groomen bij wedstrijd.
Kon de nacht ervoor amper slapen. Heb het 2u zien worden :=

Uiteindelijk voelde ik me overdag verrassend fit (na zo weinig slaap), maar in de avond echt gecrashed :')

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:14

Heel herkenbaar probleem. Ook ik heb al vanaf kinds af aan moeite met opstaan. Wat mij heeft geholpen is door in het weekend te monitoren na hoeveel uur slaap ik van nature wakker werd. Ik kwam erachter dat dit pas na 9-10 uur slaap per nacht is. Ik heb dus behoefte aan iets meer slaap. Er is laatst ook een onderzoek geweest waarin is aangetoond dat vrouwen een actiever brein hebben en gemiddeld genomen daarom meer slaap nodig hebben.
Ik ben een avondmens, maar sinds ik rond 10 uur naar bed ga, sta ik makkelijker op. Leuk is het nog steeds niet, maar voel me wel veel fitter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:18

Ik vind het altijd zo oneerlijk dat mijn man maar 6 uur slaap nodig heeft om goed te functioneren.
Bij mij is het 8-9 uur.
Ik ga dus om 22:00 naar bed en dan gaat de wekker om 6:45 (moet om 7:00 op) terwijl hij dan om na 23:00 naar bed gaat en om 5:30 eruit springt na nog geen kwartseconde na de wekker :=

Iedereen zei vroeget altijd dat dit beter wordt na je 40e ——> :n
Nu hoop ik maar op een overgang wonder.

Cayenne, ik heb jouw slaapprobleem posts vaak wel gelezen in andere topics, wat een hel lijkt me dat. Heel akelig.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:26

Ik ben sinds een tijdje weer depressief en ik lig dus echt het liefst de hele dag in bed. Uit bed ook niet vooruit te slepen. Naast dat heb ik zenuwpijn en chronische vermoeidheid, ik sta dus net zo moe op als dat ik naar bed ga.
Heb nooit last gehad met vroeg opstaan en ben echt een ochtend mens maar de laatste 4 maanden is het drama.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:11

Sizzle schreef:
Ik vind het altijd zo oneerlijk dat mijn man maar 6 uur slaap nodig heeft om goed te functioneren.
Bij mij is het 8-9 uur.
Ik ga dus om 22:00 naar bed en dan gaat de wekker om 6:45 (moet om 7:00 op) terwijl hij dan om na 23:00 naar bed gaat en om 5:30 eruit springt na nog geen kwartseconde na de wekker :=

Iedereen zei vroeget altijd dat dit beter wordt na je 40e ——> :n
Nu hoop ik maar op een overgang wonder.

Cayenne, ik heb jouw slaapprobleem posts vaak wel gelezen in andere topics, wat een hel lijkt me dat. Heel akelig.

Ik kon juist voorheen met veel minder slaap toe.

Nu moet ik wel minimaal 7 uur slapen om een beetje te kunnen functioneren. :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:21

Ik heb ook moeite met opstaan, voornamelijk omdat ik nooit echt uitgerust wakker word. Dan is nog even blijven liggen verleidelijk (al helpt het niet).
Ik slaap ook gerust 9+ uur... Heb wel gehoord dat je van te veel slapen ook vermoeid kan worden.

Ik vind dat een vast opstaanritueel ook helpt. Proberen elke dag rond dezelfde tijd wakker te worden, een paar handelingen doen en na een tijdje gaat dit op automatische piloot. (Ik kan me er alleen zelf ook maar moeilijk aan houden.)

Heeft iemand aanraders voor zo een wake-up light? Ik zou iets moeten hebben dat geen licht geeft (cijfers klok) 's nachts want ik moet echt in het pikkedonker kunnen slapen :=
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 15-04-22 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:23

Snurk je? Zou je eventueel slaap apneu kunnen hebben?
Mijn man werd alle ochtend echt dood en dood moe wakker en snurkte. Hebben nooit iets gemerkt van adem stops maar hij bleek fikse slaap apneu te hebben.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:31

Heel herkenbaar! Ik vind in bed liggen gewoon heerlijk :') De enige keren dat ik wel kan opstaan is als het heel vroeg is (5:50 opstaan was geen probleem) of als er iets heel leuks op het programma staat. Maar anders snooze ik rustig tot het allerlaatste moment, of lig op vrije dagen nog een uur op mijn mobiel.

Bij mij is het overigens wel gebrek aan discipline. Moet mezelf gewoon een schop geven, want eenmaal uit bed ben ik klaarwakker.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:57

Herkenbaar probleem. Ik heb altijd al moeite gehad met uit bed komen. Op een paar maanden na, na een vakantie in de tropen. Toen kon ik terug in Nederland een paar maanden op tijd uit bed komen, daarna werd het weer moeilijk. Als ik langere periode geen wekker zet wordt ik uit mezelf rond 8uur wakker dus dat is mijn biologische ritme, werkt alleen niet echt met werk :\ Om 5uur opstaan lukt me ook gewoon, alleen normale tijd gaat dus heel lastig. Ik ga dan slaapwandelen, val om tijdens het lopen, loop vast (in de badkamer staan en niet kunnen bedenken wat je daar doet). Dus ik probeer afspraken vroeg in de ochtend te vermijden. Vroeger naar bed maakt het zeker iets beter maar dit is niet altijd haalbaar met het aantal dingen dat we moeten doen op een dag.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:10

Ik heb ook altijd moeite gehad met opstaan in de vroege ochtend. Dat wendt niet, ook niet in de twee jaar dat ik alle werkdagen om 6.00 moest opstaan. Dat resulteerde af en toe in flink verslapen. :oo
Bij mij is het sinds de overgang wel verbeterd, maar een ochtendmens zal ik niet worden.
Wat wel een tip is om je eetgewoonten onder de loep te nemen.
Na 20.00 niets meer eten.
Weinig suiker gebruiken.
Beperkt koffie/thee/alcohol.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:40

Snooze je? Want snoozen is niet echt bevorderlijk voor het opstaan. En hoelang van te voren begint je wake-up light met licht afgeven?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:12

Ik kon ook nooit uit bed komen, snoozen en uiteindelijk met veel pijn en moeite uit bed. De hele dag was ik dan moe. Nu sta ik meteen op, het heeft even geduurd, maar ik ben er nu helemaal aan gewend. Ik heb echt veel meer energie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:15

Zertab schreef:
Snooze je? Want snoozen is niet echt bevorderlijk voor het opstaan. En hoelang van te voren begint je wake-up light met licht afgeven?

Snoozen werkt bij mij prima. Ineens vanuit diepe slaap de dag instappen is garantie voor een brakke ochtend. :+