Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:38

Een begrafenis/crematie kan toch ook betaald worden uit de 'erfenis' (verkoop huis, spaargeld) van de overledene?
Is het dan ook een probleem dat je niet bij de rekening kan? Ik dacht dat een notaris daar ook nog wat mee doet.. ?
Geen idee eigenlijk, ik heb niets geregeld... er is spaargeld en dat is prima denk.

Ooit hadden mn ouders ook een verzekering voor mij, waar ik later ook braaf aan betaalde. Na een verhuizing waar zij mijn adreswijziging hadden gemist, en ik 3mnd niet betaald had (heb ik zelf achteraan gebeld 'zeg, jullie krijgen nog geld van mij', werd ik gerooyeerd en kreeg ik een heel mager bedrag uitgekeerd...en omdat ik toen een stuk ouder was, was opnieuw afsluiten gelijk een stuk duurder.. nou, t zal wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:44

Christiene schreef:
Sinds mijn 18e bij dela. Met klein extra geld bedrag erbij.

Wat ik wel weet is dat een bankrekening heel leuk is maar daar kun je helemaal niet zomaar direct bij als nabestaanden. Tenzij je misschien de pincode weet.

Dat is erfenis daar kunnen ze dus via notaris zo bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:02

idinn schreef:
als je hoort wat een slappe bak koffie en plakje cake soms kost na afloop.. dat loopt soms gewoon op tot €6 per persoon. Voor een cake die in de supermarkt €2,50 is en circa 17 plakjes bevat en wat automatenkoffie. Ik vind daar wel wat van. Zet ergens begrafenis voor en je betaald spontaan de hoofdprijs. Dat doet niks af aan hoe meelevend die mensen zijn. Maar ik vraag me oprecht af hoeveel winst er gedraaid wordt met een begrafenis.

De 1 z'n dood is de ander z'n brood. Zo eenvoudig is het.

Ga je zelf de kist tillen, dan bespaar je 600 voor dragers.

De goedkoopste kist dus zonder lak of fineer en zonder kijkluikje scheelt ook zo 300-500 euro. En voldoet ook. Er komt dan een kleedje over de overledene te liggen en de kist is verder dus geheel open (met uiteraard een geheel deksel als het het graf in gaat).

Maar ja, ik ben het er mee eens dat het allemaal flink aan de prijs is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:25

Mijn moeder had een en/of rekening met mijn zus en zij kon gewoon het geld er vanaf halen.
Ik denk dat het wachten tot de erfenis geregeld is te lang duurt, wij kregen met een week of vijf de rekening van de uitvaartverzorger in huis.
Eer de verzekering uitkeert, was een soort levensverzekering, moet je ook van alles insturen en daar ging ook zomaar ruim drie weken overheen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:31

Cer schreef:
Een begrafenis/crematie kan toch ook betaald worden uit de 'erfenis' (verkoop huis, spaargeld) van de overledene?
Is het dan ook een probleem dat je niet bij de rekening kan? Ik dacht dat een notaris daar ook nog wat mee doet.. ?
Geen idee eigenlijk, ik heb niets geregeld... er is spaargeld en dat is prima denk.

Ooit hadden mn ouders ook een verzekering voor mij, waar ik later ook braaf aan betaalde. Na een verhuizing waar zij mijn adreswijziging hadden gemist, en ik 3mnd niet betaald had (heb ik zelf achteraan gebeld 'zeg, jullie krijgen nog geld van mij', werd ik gerooyeerd en kreeg ik een heel mager bedrag uitgekeerd...en omdat ik toen een stuk ouder was, was opnieuw afsluiten gelijk een stuk duurder.. nou, t zal wel...

Nou, het moet wel betaald kunnen worden natuurlijk.
Maar een begrafenis doe je op rekening dus de rekening komt pas weken na de begrafenis normaal gesproken. Je hoeft dus niet direct er bij te komen.

Wel of geen uitvaartverzekering is persoonlijk. Ben je alleen met een koopwoning of veel spaargeld zou ik het niet doen. Ben je samen of heb je weinig eigen vermogen zadel je nabestaanden er mee op en zou ik het fijn vinden.
Ik ben verzekerd bij dela, gedeeltelijk in natura en een vrij bedrag bijverzekerd zodat er wat meer ruimte is.

Persoonlijk was ik heel blij met de uitvaartverzekering van mijn man toen hij op 37jarige leeftijd ineens overleed. Alsnog ook veel zelf betaald want ik wilde er niet op bezuinigen, maar het gaf wel wat ruimte en ik hoefde niet onze spaarrekening volledig leeg te trekken.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:21

Cer schreef:

Je kan dus idd niet gelijk bij de rekening. Wij kunnen er nu, na 6 maanden nog steeds niet bij van de rabobank. Het schijnt sneller te gaan normaal, maar de fout ligt bij rabobank. Dus je moet er wel rekening mee houden dat het langer kan duren. Geen notaris die zich er mee bemoeid.
Wij waren iig blij dat een deel van de crematie verzekerd was. Ja een deel, omdat wij naar een ander crematorium zijn gegaan dan waar dela bij aangesloten is. Dan betaal je dus nog zelf extra bij.
Tevens moesten we extra op de kist betalen omdat mijn broertje erg lang was en dus niet in een normale kist pastte.
Ik denk dat sommige mensen zich echt verkijken op de kosten.
Ik wist voordat dit gebeurde ook niet dat alles zo duur zou zijn.

Mijn broertje had geen eigen huis, had hij dat wel, duurt het ook weer voordat je daar het geld van hebt.
Het is fijn dat je een erfenis krijgt, maar de rekening van de uitvaart moet vaak toch wel al daarvoor betaald worden. Je nabestaanden daarmee opzadelen vind ik niet oké, dus dan liever verzekeren en dat ze daar geen omkijken naar hebben.

Iedereen moet natuurlijk doen wat goed voor hem of haar voelt. Maar ons gaf het wel rust dat we niet al te veel over de kosten na moesten denken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:33

Ik hoor dat wel vaker, dat dat best lastig is... en dat is eigenlijk best wel raar toch? Ik moet nu al regelen dat ik bij het geld van mn moeder kan, voor het geval er straks wat gebeurd, want dan is het veel lastiger te regelen.
Maar ik wil er eigenlijk helemaal niet bij, want ik wil onze geldstromen niet mixen en ook niet het idee wekken dat ik er wat mee zou doen, maar goed, het zal wel moeten.

Eens hoor, voor nabestaanden moet het goed geregeld worden. Maar als alles in de natuurlijke volgorde van dingen gaat, ben ik straks alleen over. En dan zien ze maar.. ik kan na mijn overlijden toch niet controleren wat ze met mij en mn geld doen verder..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:43

Om wat voor reden wil je een begrafenis?

Hier in België is het bv bij veel leningen verplicht om een schuldsaldo verzekering af te sluiten. Wil zeggen als je als koppel dus bv leent voor een huis en een komt te overlijden, de schuldsaldo tussenkomt en de rest van de lening afbetaalt.

Dus daarvoor moeten we in België al geen verzekering meer aangaan.
En uitvaart, volgens mij zet je bv zelf beter een bedrag vast dan een verzekering aan te gaan…. Elke verzekering betaalt heel wat mensen hun maandelijks inkomen, dus het gros van de mensen zal toch beter eindigen zonder verzekering en zelf wat aan de kant te zetten….

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:10

Wij hebben ook een levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek, zodat de achterblijvende partner in elk geval zonder geldzorgen in de koopwoning kan blijven wonen.

Maar daarnaast toch ook een aparte kleinere levensverzekering (met winstdeling, nu niet dat dat nog zoveel voorstelt) op 2 namen, als een van ons beiden iets gebeurd word er een bedrag uitgekeerd waar je ruimschoots de uitvaart van kunt betalen, en het fijne is, die loopt dan nog door op de langstlevende, zodat ook dan geen kosten overblijven voor eventuele nabestaanden.
Dus ook al mocht er ooit niet voldoende spaargeld zijn is het geen probleem.
En voor dat kleine maandelijkse bedrag hoeven we het niet te laten.
Jammer is wel dat je dit soort verzekering niet meer kunt afsluiten tegenwoordig, en ook het bedrag niet meer omhoog kunt zetten, die van NN zei al een keer, mevrouw, u lacht zich rot dat u dit indertijd nog hebt kunnen afsluiten :D

Testament en levenstestament zijn we net mee bezig dat in orde te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:11

Dees schreef:
Een basis uitvaart kost ongeveer 8K.
Per saldo is ook een uitvaartverzekering gewoon een schadeverzekering. Neem zo'n verzekering als je de schade niet zelf kunt betalen, maar als je hem niet echt nodig hebt, kun je jezelf de premie ook goed besparen.

Belangrijk (belangrijker, vind ik) is dat je zorgt dat je nalatenschap goed geregeld is. In veel gevallen is dat te ondervangen met een testament (bij huwelijken ligt het iets anders geloof ik). Dan heb je ook geregeld wie je uitvaart moet gaan regelen. Denk ook aan een levenstestament.

Wil je echt je nabestaanden een goede dienst bewijzen - laat dan ergens vindbaar een briefje achter met notities van hoe jij je uitvaart (begravenis, crematie?) zou willen zien. Welke kleding, welke muziek, wil je sprekers en zo ja, wie (kan ook Humanitas of kerk zijn natuurlijk)? Heb je wensen voor advertenties of kaartjes? Wil je cake of broodjes of misschien wel bier en bitterballen? Dat zijn dingen waar nabestaanden voor komen te staan en... vaak hopen ze maar dat ze het juiste hebben gedaan. Je helpt ze echt enorm door je wensen kenbaar te maken.

Nou ja, en wil je verzekeren... een naturaverzekering is dan wel handig. Maar dan hebben je nabestaanden niet de vrijheden meer om zelf te kiezen. Je kunt het ook ondervangen met een langlopende levensverzekering van een paar euro per maand, dan komt er een stoot geld vrij bij je overlijden en kan de aangewezen nabestaande (testament) het naar eigen en jouw inzicht doen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. De afgelopen periode veel mensen, dierbaren, verloren.
En de financiele stress is niet chill als je een uitvaart aan het plannen wil.

Mijn pa liet genoeg geld na om een leuke uitvaart te kunnen regelen, ware het niet dat zijn filosofie was dat alle uitvaartondernemers oplichters zijn en hij het zo schraal, sober en goedkoop mogelijk wilde houden voor degenen die hij achterliet. Dan voelt het niet goed om alsnog 6K af te tikken voor de meest schrale en sobere uitvaart die je je kunt bedenken :o . Ik snap zijn keuze om geen uitvaartverzekering te nemen heel goed, maar ik had het wel fijn gevonden om gewoon een budget te hebben waarin we keuzes konden maken ipv. alles zo goedkoop mogelijk. En ik hecht niet eens veel waarde aan het concept van een uitvaart an sich.

Mijn schoonvader liet vooral een hoop schulden na, dus ook daar ontzettend financieel op de rem moeten trappen tijdens de uitvaart. Wat vooral voor zijn directe familie niet echt leuk was en stressvol.
En daar was het echt de vraag of, ook de simpelste variant, bekostigd kon worden.
Voor minder dan 5K ga je namelijk geen uitvaart voor elkaar krijgen.

Punt is: budgetteren en afrekenen als je iemand net verloren bent is echt niet chill, helemaal niet als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet. Een uitvaartverzekering kost nog geen tientje per maand, dus als je het kan missen is het denk ik een kleine moeite om dat af te sluiten om je nabestaanden die stress te besparen als ze al in een hevig geemotioneerde periode zitten.

Ik vind het regelen van een uitvaart echt een walgelijke aangelegenheid, die ik in mijn 29 jarige bestaan helaas te vaak heb mee moeten maken. En dan op de centen moeten letten, en een groot geldbedrag af moeten staan voor iemand die het zelf geen biet uitmaakte, maakt het niet beter :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:21

Ik zit sinds mijn 18e ook bij Dela en ik vind het prima geregeld. Je krijgt duidelijk overzicht wat er precies verzekerd is, en alles wordt daarvan betaald als het zo ver is. De premie groeit natuurlijk mee zodra het duurder wordt. Maar valt nog mee, ik betaal iets van €57 per jaar geloof ik. Je kunt vastleggen wat je precies wilt, zodat de nabestaanden niet veel meer hoeven te doen wat dat betreft. Dela regelt het allemaal, als jij alles invult. Lees het anders online eens door.
En naast Dela zijn er natuurlijk meer die een volledig pakket, maar ook andere mogelijkheden aanbieden. Gewoon eens inlezen en vergelijken. Je komt vanzelf wel iets tegen wat bij jou wensen past.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:31

Als je jong begint is het zeker de moeite :j je weet inderdaad niet hoe het later gaat lopen.. helaas..

Wat ontzettend naar Menino .. dat zijn zeker hele vervelende situaties

Wij hadden voor mn vader ook een sobere uitvaart, hij vond er zelf ook nooit wat aan.. Met een mini verzekeringetje wat ze ooit hadden en wat spaargeld kwamen we daar wel uit.. maar inderdaad, zeker € 7000,= voor de goedkoopste kist, 1 uurtje de zaal, en wat koffie/thee/koek. En natuurlijk de hulp van de uitvaartmaatschappij, wat wel superfijn was :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:31

verootjoo schreef:
Dees schreef:

Geen branche waarin je als klant zo een poot uitgedraaid krijgt als de uitvaartbranche.
Het is echt een hele asociale business waar ze vaak echt vooral uit zijn op geld.

Bizar dat je dat zegt… ik ken meerdere uitvaartondernemers en zijn stuk voor stuk invoelende en meelevende mensen.
En natuurlijk verdienen ze er hun geld mee, maar om te zeggen dat het een asociale business is vind ik zelf wat asociaal…
Er zijn veel mensen veel tijd mee bezig en die moeten natuurlijk betaald worden.

Mijn vrijgezelle tante was overleden, gevonden in haar woning en is op verzoek van de politie naar een uitvaartcentrum overgebracht. Daar lag ze toen de familie werd ingelicht.
Om een uitvaartdienst te regelen, moest tante in een ander uitvaartcentrum terecht komen die de verdere dienstverlening op zich zou nemen.

Ik zat erbij toen de notaris het telefoontje (op speakerfoon) pleegde naar uitvaartcentrum 1 om tante te laten overplaatsen. Je wilt niet weten hoe buitengewoon onvriendelijk uitvaartcentrum 1 op dit verzoek reageerde omdat ze verdere omzet daardoor gingen mislopen... ze namen nog net niet de woorden "broodroof" in de mond. Kennelijk had uitvaartcentrum 1 niet in de gaten dat er nabestaanden meeluisterden. Want inderdaad, naar de nabestaanden toe is de toon hééééél anders.

Ik durf wel te zeggen: die invoelendheid en meelevendheid.... dat is in heel veel gevallen niets anders dan een toneelstukje. Daar verdienen ze wel hun brood mee, he? En nabestaanden die tevreden zijn, zijn ook "potential new customers".
Al sluit ik echt niet uit dat veel mensen bij echt schrijnende sterfgevallen (kind, jonge moeder oid) heus wel wat inlevingsvermogen hebben. Maar bij oma, die op 95 jarige leeftijd in de kist belandt, daar voelen ze persoonlijk echt geen biet bij hoor. Oma is echt niets anders dan een stukje omzet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:41

Maar wat is het probleem daarbij? Ik zit ook dagelijks met mensen aan de telefoon waartegen ik aardig en behulpzaam ben, omdat het een grote klant is die me 6 miljoen omzet per jaar brengt. Maar ondertussen vindt ik het persoonlijk een grote kl**tzak waar ik op loop te schelden zodra we opgehangen hebben, want het is een enorme zeikkerel. Is gewoon hetzelfde, het is je werk, je brood. Zolang ze vriendelijk en meelevend zijn naar de nabestaanden toe en ze goed helpen om alles te regelen, is het toch goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:55

Dees schreef:
verootjoo schreef:

Bizar dat je dat zegt… ik ken meerdere uitvaartondernemers en zijn stuk voor stuk invoelende en meelevende mensen.
En natuurlijk verdienen ze er hun geld mee, maar om te zeggen dat het een asociale business is vind ik zelf wat asociaal…
Er zijn veel mensen veel tijd mee bezig en die moeten natuurlijk betaald worden.

Mijn vrijgezelle tante was overleden, gevonden in haar woning en is op verzoek van de politie naar een uitvaartcentrum overgebracht. Daar lag ze toen de familie werd ingelicht.
Om een uitvaartdienst te regelen, moest tante in een ander uitvaartcentrum terecht komen die de verdere dienstverlening op zich zou nemen.

Ik zat erbij toen de notaris het telefoontje (op speakerfoon) pleegde naar uitvaartcentrum 1 om tante te laten overplaatsen. Je wilt niet weten hoe buitengewoon onvriendelijk uitvaartcentrum 1 op dit verzoek reageerde omdat ze verdere omzet daardoor gingen mislopen... ze namen nog net niet de woorden "broodroof" in de mond. Kennelijk had uitvaartcentrum 1 niet in de gaten dat er nabestaanden meeluisterden. Want inderdaad, naar de nabestaanden toe is de toon hééééél anders.

Ik durf wel te zeggen: die invoelendheid en meelevendheid.... dat is in heel veel gevallen niets anders dan een toneelstukje. Daar verdienen ze wel hun brood mee, he? En nabestaanden die tevreden zijn, zijn ook "potential new customers".
Al sluit ik echt niet uit dat veel mensen bij echt schrijnende sterfgevallen (kind, jonge moeder oid) heus wel wat inlevingsvermogen hebben. Maar bij oma, die op 95 jarige leeftijd in de kist belandt, daar voelen ze persoonlijk echt geen biet bij hoor. Oma is echt niets anders dan een stukje omzet.

Tsja, maakt het uit idd. Het is ook een stukje beroepsdeformatie idd. Mijn vader werd door twee studenten van een jaar of 20 uit huis gedragen en vervoerd. Ze deden dat allemaal heel plechtig en netjes, maar tegelijkertijd wist ik dat het hun echt niets deed en dat dat medeleven ook niet meer zo oprecht is als je het 5e lijk van de dag wegdraagt. Vond ik ook niet erg, sterker nog... Ik weet nog dat ik zoiets had van "joh, doe maar lekker normaal. Wees gewoon jezelf, trek je niets van ons aan, en maak er een leuke werkdag van :') ". 't is nogal wat als je op je 20e de hele dag met dode mensen geconfronteerd wordt. Ik maakte me daar meer zorgen om dan of ze wel oprecht genoeg waren.

Anderszijds, op de begrafenis van mijn schoonvader moest de uitvaartondernemer zelf bijna huilen. Geen idee waarom, ze hadden dezelfde leeftijd dus het zal vast iets persoonlijks bij haar geraakt hebben. Tja, het is niet dat ik haar daarom nou een betere begrafenisondernemer vond. Ondanks dat de empathie dan wel oprechter was misschien, verbaasde me het eerder dan dat het geruststelde :+ .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:01

Ik vermoed zomaar dat dat voor veel mensen niet helpt... die hebben liever iemand die er niet emotioneel van wordt en de touwtjes in handen neemt, zodat je zelf emotioneel kunt zijn en niet overal over hoeft na te denken en misschien wel dingen vergeet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:02

Waar het in de uitvaartbranche imo wel wringt is dat de klant door de omstandigheden vaak emotioneel is en daardoor soms niet helemaal rationele beslissingen kan maken. Laat staan in een gemoedstoestand is om scherp te onderhandelen. Daar wordt gebruik van gemaakt. Bij veel transacties is de prijs echt onnodig hoog, waar je bij transacties zonder emoties voor vergelijkbare goederen echt op een lagere prijs zou komen.

Dat noem ik een poot uitdraaien en in die context heb ik de uitvaartbranche een asociale genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:13

Dees schreef:
De zakelijke attitude is in heel veel branches a-sociaal.

Waar het in de uitvaartbranche imo wel wringt is dat de klant door de omstandigheden vaak emotioneel is en daardoor soms niet helemaal rationele beslissingen kan maken. Laat staan in een gemoedstoestand is om scherp te onderhandelen. Daar wordt gebruik van gemaakt. Bij veel transacties is de prijs echt onnodig hoog, waar je bij transacties zonder emoties voor vergelijkbare goederen echt op een lagere prijs zou komen.

Dit is wel absoluut waar. En ook wel tragisch.

Beetje het idee van "we kunnen toch wel alles vragen, want mensen zeggen toch wel ja als het om hun geliefde gaat".
Maargoed, dat is ook wel voor mij de reden dat ik het fijn had gevonden om gewoon een vrij budget te hebben, zodat ik daar verder niet over na had hoeven denken. En dat mijn nabestaanden ook gun. Je wil helemaal niet bezig zijn met het feit dat 1 of andere wrek 3 euro per bitterbal vraagt met een winstmarge van 2600% . En dat dan ten koste gaat van de erfenis - die ik mijn nabestaanden meer gun dan de ondernemer. En bij mijn vader gunde ik het mezelf ook meer dan die ondernemers, aangezien hij er zelf een gigantische hekel aan had :+. Toch wil je wel gewoon, altijd, dat het netjes en mooi is dunkt me. En dat leverde me toch wat gewetensbezwaren en stress op. -.

Verder offtopic: Maar ik kan ook met de ervaringen die ik inmiddels op heb gedaan onderschrijven dat de keuze van een uitvaartondernemer hierbij wel ontzettend van belang is. Mijn vader kwam terecht bij een groot commercieel bedrijf. Prima afgehandeld verder. Maar voor iedere adem die er in je bijzijn gedaan werd moest je een euro neerleggen bij wijze van.

Mijn schoonvader bij een kleine, onafhankelijke vrijgevestigde uitvaartondernemer... Daar was heel veel respect voor de financiële situatie van de nabestaande en werd echt meegedacht om, op een respectvolle manier, toch geld te kunnen besparen. Desondanks blijft het ontzettend duur omdat er gewoon ontzettend veel mensen veel geld aan verdienen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:22

Mijn ouders hebben voor mij al een uitvaartverzekering afgesloten toen ik nog jonger was. Op den duur ben ik die zelf gaan betalen.

Toen mijn man en ik trouwden had hij nog geen uitvaartverzekering, want bij hun in de familie overheerste de mening “een verzekering is duur”. Kan best, maar een uitvaart ook en dat geld hebben wij niet op de rekening staan. Dus hebben we hem toch bijgeschreven.

En als het zover komt dan zien we wel wat de verzekering al dan niet vergoed en in hoeverre het budget extra zaken toelaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:24

Dees schreef:
Bij veel transacties is de prijs echt onnodig hoog, waar je bij transacties zonder emoties voor vergelijkbare goederen echt op een lagere prijs zou komen.

Dat noem ik een poot uitdraaien en in die context heb ik de uitvaartbranche een asociale genoemd.

Precies..
Ik weet diverse verhalen daarover.
En de volgende vond ik best schokkend:

X wilde geen dienst, niet opgebaard worden, gewoon vanuit de koeling de grond in, X wilde simpel begraven worden zonder iets.
X had geen partner en geen kinderen, alleen een zus die 2? kinderen had.

De ondernemer liep trots te vertellen dat hij had het had weten op te krikken naar toch een opbaring, met een extra condoleance, afscheidsdienst met 50 mensen en een koffietafel met broodjes. Want hoewel de zus aangaf dat X niks wilde de ondernemer zei: maar wat willen jullie? Het afscheid is niet alleen voor X maar juist voor jullie belangrijk, jullie moeten er een goed/fijn gevoel bij hebben.

Dus van de wensen van X is niets overgebleven en de nabestaande (de zus) zat met een hoge rekening.

Daardoor ben ik bang geworden dat als ik niks wil qua afscheid (en ook bepaalde mensen niet aanwezig wil hebben) straks toch een soort: kijken-of-Brainless-echt-dood-is-en-net-doen-alsof-wij-dat-erg-vinden samenzijn wordt.
Ik heb aangegeven dat er pas na mijn begrafenis (in besloten kring met manlief en kinderen) bekend mag worden gemaakt dat ik dood ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:25

Menino schreef:
Mijn schoonvader bij een kleine, onafhankelijke vrijgevestigde uitvaartondernemer... Daar was heel veel respect voor de financiële situatie van de nabestaande en werd echt meegedacht om, op een respectvolle manier, toch geld te kunnen besparen. Desondanks blijft het ontzettend duur omdat er gewoon ontzettend veel mensen veel geld aan verdienen.

kan je daar ook voor kiezen als je ergens anders verzekerd bent?
Want, als je verzekerd bent bij Dela, dan moet je bij hen toch ook de diensten afnemen? Of bij Monuta bijvoorbeeld? (dat zijn eigenlijk de enige die ik ken).
Hoe kan je je verzekeren voor een onafhankelijke ondernemer?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:32

Cer schreef:
Hoe kan je je verzekeren voor een onafhankelijke ondernemer?

Simpel. Geen uitvaartverzekering in natura nemen, maar een overlijdensrisicoverzekering die plat in geld uitkeert.
En dan nog, met geld op de bank hoef je je helemaal niet te verzekeren.

Verzeker alleen de risico's die je zelf niet kunt afdekken met eigen geld.
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-04-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:32

Precies dat is waarom wij niet bij een Dela (als voorbeeld) verzekerd zijn.
Daarbovenop nog de vraag, hoe ziet het er over 20 jaar financieel uit bij zo'n bedrijf, gaan ze minder "leveren" als waar jij ooit voor betaald hebt?

Klinkt zakelijk, maar ik zorg liever dat er voldoende geld is, en leg onze wensen hierin vast in een testament.

Stel iemand wil geen begrafenis, maar enkel een crematie, of wil begraven worden op een natuurbegraafplaats, zonder traditionele kist?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:38

Overlijdensrisico is toch alleen voor een hypotheek? (ik heb er overduidelijk geen verstand van :) )

De uitvaartorganisatie die wij hadden, een grote, die deed het prima overigens :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:39

Sansevieria schreef:
Stel iemand wil geen begrafenis, maar enkel een crematie, of wil begraven worden op een natuurbegraafplaats, zonder traditionele kist?

En er is niemand die zich daar aan hoeft te houden...
Stel manlief overlijdt en hij wilt begraven worden vanuit de kerk en dat staat in zijn testament.
Dan kan ik hem gewoon laten cremeren zonder dienst.