Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idinn schreef:als je hoort wat een slappe bak koffie en plakje cake soms kost na afloop.. dat loopt soms gewoon op tot €6 per persoon. Voor een cake die in de supermarkt €2,50 is en circa 17 plakjes bevat en wat automatenkoffie. Ik vind daar wel wat van. Zet ergens begrafenis voor en je betaald spontaan de hoofdprijs. Dat doet niks af aan hoe meelevend die mensen zijn. Maar ik vraag me oprecht af hoeveel winst er gedraaid wordt met een begrafenis.
Cer schreef:Een begrafenis/crematie kan toch ook betaald worden uit de 'erfenis' (verkoop huis, spaargeld) van de overledene?
Is het dan ook een probleem dat je niet bij de rekening kan? Ik dacht dat een notaris daar ook nog wat mee doet.. ?
Geen idee eigenlijk, ik heb niets geregeld... er is spaargeld en dat is prima denk.
Ooit hadden mn ouders ook een verzekering voor mij, waar ik later ook braaf aan betaalde. Na een verhuizing waar zij mijn adreswijziging hadden gemist, en ik 3mnd niet betaald had (heb ik zelf achteraan gebeld 'zeg, jullie krijgen nog geld van mij', werd ik gerooyeerd en kreeg ik een heel mager bedrag uitgekeerd...en omdat ik toen een stuk ouder was, was opnieuw afsluiten gelijk een stuk duurder.. nou, t zal wel...
Cer schreef:Een begrafenis/crematie kan toch ook betaald worden uit de 'erfenis' (verkoop huis, spaargeld) van de overledene?
Is het dan ook een probleem dat je niet bij de rekening kan? Ik dacht dat een notaris daar ook nog wat mee doet.. ?
Geen idee eigenlijk, ik heb niets geregeld... er is spaargeld en dat is prima denk.
Ooit hadden mn ouders ook een verzekering voor mij, waar ik later ook braaf aan betaalde. Na een verhuizing waar zij mijn adreswijziging hadden gemist, en ik 3mnd niet betaald had (heb ik zelf achteraan gebeld 'zeg, jullie krijgen nog geld van mij', werd ik gerooyeerd en kreeg ik een heel mager bedrag uitgekeerd...en omdat ik toen een stuk ouder was, was opnieuw afsluiten gelijk een stuk duurder.. nou, t zal wel...
Dees schreef:Een basis uitvaart kost ongeveer 8K.
Per saldo is ook een uitvaartverzekering gewoon een schadeverzekering. Neem zo'n verzekering als je de schade niet zelf kunt betalen, maar als je hem niet echt nodig hebt, kun je jezelf de premie ook goed besparen.
Belangrijk (belangrijker, vind ik) is dat je zorgt dat je nalatenschap goed geregeld is. In veel gevallen is dat te ondervangen met een testament (bij huwelijken ligt het iets anders geloof ik). Dan heb je ook geregeld wie je uitvaart moet gaan regelen. Denk ook aan een levenstestament.
Wil je echt je nabestaanden een goede dienst bewijzen - laat dan ergens vindbaar een briefje achter met notities van hoe jij je uitvaart (begravenis, crematie?) zou willen zien. Welke kleding, welke muziek, wil je sprekers en zo ja, wie (kan ook Humanitas of kerk zijn natuurlijk)? Heb je wensen voor advertenties of kaartjes? Wil je cake of broodjes of misschien wel bier en bitterballen? Dat zijn dingen waar nabestaanden voor komen te staan en... vaak hopen ze maar dat ze het juiste hebben gedaan. Je helpt ze echt enorm door je wensen kenbaar te maken.
Nou ja, en wil je verzekeren... een naturaverzekering is dan wel handig. Maar dan hebben je nabestaanden niet de vrijheden meer om zelf te kiezen. Je kunt het ook ondervangen met een langlopende levensverzekering van een paar euro per maand, dan komt er een stoot geld vrij bij je overlijden en kan de aangewezen nabestaande (testament) het naar eigen en jouw inzicht doen.
verootjoo schreef:Dees schreef:
Geen branche waarin je als klant zo een poot uitgedraaid krijgt als de uitvaartbranche.
Het is echt een hele asociale business waar ze vaak echt vooral uit zijn op geld.
Bizar dat je dat zegt… ik ken meerdere uitvaartondernemers en zijn stuk voor stuk invoelende en meelevende mensen.
En natuurlijk verdienen ze er hun geld mee, maar om te zeggen dat het een asociale business is vind ik zelf wat asociaal…
Er zijn veel mensen veel tijd mee bezig en die moeten natuurlijk betaald worden.
Dees schreef:verootjoo schreef:
Bizar dat je dat zegt… ik ken meerdere uitvaartondernemers en zijn stuk voor stuk invoelende en meelevende mensen.
En natuurlijk verdienen ze er hun geld mee, maar om te zeggen dat het een asociale business is vind ik zelf wat asociaal…
Er zijn veel mensen veel tijd mee bezig en die moeten natuurlijk betaald worden.
Mijn vrijgezelle tante was overleden, gevonden in haar woning en is op verzoek van de politie naar een uitvaartcentrum overgebracht. Daar lag ze toen de familie werd ingelicht.
Om een uitvaartdienst te regelen, moest tante in een ander uitvaartcentrum terecht komen die de verdere dienstverlening op zich zou nemen.
Ik zat erbij toen de notaris het telefoontje (op speakerfoon) pleegde naar uitvaartcentrum 1 om tante te laten overplaatsen. Je wilt niet weten hoe buitengewoon onvriendelijk uitvaartcentrum 1 op dit verzoek reageerde omdat ze verdere omzet daardoor gingen mislopen... ze namen nog net niet de woorden "broodroof" in de mond. Kennelijk had uitvaartcentrum 1 niet in de gaten dat er nabestaanden meeluisterden. Want inderdaad, naar de nabestaanden toe is de toon hééééél anders.
Ik durf wel te zeggen: die invoelendheid en meelevendheid.... dat is in heel veel gevallen niets anders dan een toneelstukje. Daar verdienen ze wel hun brood mee, he? En nabestaanden die tevreden zijn, zijn ook "potential new customers".
Al sluit ik echt niet uit dat veel mensen bij echt schrijnende sterfgevallen (kind, jonge moeder oid) heus wel wat inlevingsvermogen hebben. Maar bij oma, die op 95 jarige leeftijd in de kist belandt, daar voelen ze persoonlijk echt geen biet bij hoor. Oma is echt niets anders dan een stukje omzet.
Dees schreef:De zakelijke attitude is in heel veel branches a-sociaal.
Waar het in de uitvaartbranche imo wel wringt is dat de klant door de omstandigheden vaak emotioneel is en daardoor soms niet helemaal rationele beslissingen kan maken. Laat staan in een gemoedstoestand is om scherp te onderhandelen. Daar wordt gebruik van gemaakt. Bij veel transacties is de prijs echt onnodig hoog, waar je bij transacties zonder emoties voor vergelijkbare goederen echt op een lagere prijs zou komen.
Dees schreef:Bij veel transacties is de prijs echt onnodig hoog, waar je bij transacties zonder emoties voor vergelijkbare goederen echt op een lagere prijs zou komen.
Dat noem ik een poot uitdraaien en in die context heb ik de uitvaartbranche een asociale genoemd.
Menino schreef:Mijn schoonvader bij een kleine, onafhankelijke vrijgevestigde uitvaartondernemer... Daar was heel veel respect voor de financiële situatie van de nabestaande en werd echt meegedacht om, op een respectvolle manier, toch geld te kunnen besparen. Desondanks blijft het ontzettend duur omdat er gewoon ontzettend veel mensen veel geld aan verdienen.
Cer schreef:Hoe kan je je verzekeren voor een onafhankelijke ondernemer?
Sansevieria schreef:Stel iemand wil geen begrafenis, maar enkel een crematie, of wil begraven worden op een natuurbegraafplaats, zonder traditionele kist?