Bestaat dat? Nooit griep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:57

Ik heb weleens griep gehad maar toen was ik 22 ofzo. Daarna meer verkoudheid. Maar echt zo ziek ben ik nooit meer geweest. Wel een aantal geleden een keelontsteking. Laatste jaren niet meer ziek geweest eigenlijk. Geen griep, geen Corona en eigenlijk ook niet echt verkouden.

Apple

Re: Bestaat dat? Nooit griep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:16

Hier ook :-) De laatste keer dat ik echt ziek was griep, koorts etc. wat met de jaarwisseling 1999-2000 (vandaar dat ik het nog weet :)) ) .

Verder wel eens een verkoudheidje ofzo of af en toe wat beneden de maat, maar niets waarvan ik echt ziek thuis zou moeten blijven (*klopt af*) .

Als ik dan eens 'ziek' ben dan is dat met een aanwijsbare oorzaak zoals een voedselvergiftiging opgelopen op een BBQ ofzo (of in mijn studententijd, gewoonweg een stevige kater want teveel gedronken :+ ). Die vind ik niet meetellen :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:24

Dit was bij mij ook van toepassing.. totdat ik kinderen kreeg en ze naar de opvang gingen :+ .

Echt ik kon me de laatste keer dat ik ziek was niet heugen. Wel regelmatig verkouden maar nooit grieperig of koorts. Totdat mijn oudste naar de opvang ging :j

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:49

Jullie moeten echt alles afkloppen := Ik gun jullie echt geen griep of Corona of iets, maar… Ik tagde vrijdag een vriendin in een Facebookbericht over immuun zijn voor Corona. 3x raden wie er zaterdag positief testte… :+ :wave:

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:50

Wat is exact griep? Wat wordt daaronder verstaan? :) Hier ook nooit griep. En heb denk al zo'n 10 jaar niet overgegeven en dat was toen ook 1 keer en daarvoor ook al 10 jaar niet. Gelukkig maar, want ik vind overgeven verschrikkelijk.

Het schijnt wel samen te hangen met je stresslevel. Al klopt dat hier niet want mijn leven staat onder stress en ben nog steeds nooit ziek. Maar in theorie schijnt het wel echt invloed te hebben op elkaar. Logisch ook, stress is minder immuniteit/minder weerstand.

Ik heb een hele enkele keer wel 40 graden koorts maar dan doe je rustig aan en gaat het een dag later ook wel weer beter. Maar ook dat komt zelden voor.

Verkouden wel hoor, dat komt nog weleens voor. Voel me dan wel wat ziek maar ga toch vaak ook wel gewoon door. Zolang ik maar een beetje mijn ding blijf doen lukt het nog wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:16

Mijn laatste x griep is 5 jaar geleden. Hoge koorts, super slap, keelpijn. Ik voelde me echt zo verrot. Daarvoor was t echt iets van 15 jaar geleden. Toen daarvan nog wel een longontsteking opgelopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 05:30

Al meer dan 6 jaar geen griep meer gehad.

2 weken terug positief getest op corona... (3x ingeënt geweest) Maar er niks van gemerkt, je kan het dus hebben zonder er iets van te merken (!!) en dat is juist het gevaarlijke als je bij zwakkere mensen in de buurt komt (ouderen of zieken bv).
Ik hoeste en niesde maar ik heb dit vaak als de stuifmeel begint dus linkte ik het aan hooikoorts. Toch positief getest dus 1 week thuis gebleven... Niets anders gedaan dan elke dag op de wei werken. Zo kon ik lekker wat zwaardere klusjes doen die anders tot mijn verlof in mei zouden blijven liggen :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:15

Mijn man is in de 13 jaar dat we samen zijn nog nooit ziek geweest. Zelfs toen ik corona had, kreeg hij het niet. En onze kindjes gaan naar de opvang, dus de rest van het gezin is continu ziek :')

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:45

Ik ben zelf ook nooit ziek, maar dat komt omdat ik een overactief immuunsysteem heb. Dit kan dus leiden tot auto immuunziektes, dus niet erg fijn. Verder leidt het ook tot vermoeidheid. De reden erachter is dat ik tijdens mijn jeugd veel traumatische dingen heb meegemaakt. Dit zorgt voor een afwijkende, laag cortisol gehalte als volwassene. Met hele hoge pieken als ik wel stress ervaar.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:04

Of ik ooit griep heb gehad weet ik niet.

Wel weet ik dat ik bijna nooit ziek ben.
Laatste keer echt ziek, dat ik ook thuis ben gebleven is 20 jaar geleden (ergens op de basisschool)
Natuurlijk wel is een verkoudheid, dat komt dan niet zo ver dat het echt hinder geeft. Ik kan dan gewoon werken en sporten.

Corona heeft mij tot nu toe dan ook overgeslagen, of ik heb het niet gemerkt.
De eerste golf werkte ik in het ziekenhuis veel op de SEH. Vaak kwam uit de scan dat ze corona hadden en dan hadden we zonder bescherming gescant, genoeg blootgesteld dus.

M'n moeder heeft het zelfde, die heb ik ook pas 1 keer ziek gezien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:17

Apple schreef:
Hier ook :-) De laatste keer dat ik echt ziek was griep, koorts etc. wat met de jaarwisseling 1999-2000 (vandaar dat ik het nog weet :)) ) .

:D

Ja ik ook, nu werkte ik toen op de OK, en de arts die opereerde was zó ziek, maar hij moest en zou 2 patiënten opereren, ik weet nog dat ik heb gezegd, dat ik hoopte dat die mij niet zou aansteken, maar dat deed hij dus wel, en dat was een echte griep, boven de 40 graden koorts en van koortspiek naar koortspiek, het was zo erg dat ik het zelfs nu nog weet, is ook de enige keer dat ik mijn vriend een huisarts heb laten bellen, omdat de koorts wel heel erg hoog opliep...

Meer als flink verkouden zijn is het daarna niet meer geworden, en sinds de corona en thuiswerkende man zelfs niet meer verkouden geweest, echt heerlijk, ik heb zo'n hekel aan ziek zijn... :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:35

De meeste mensen zijn weinig ziek gelukkig.
Het gemiddeld verzuim ligt rond 4,5 dag en dat betekend dat er tegen iedere werknemer die een keer langer ziek is er een groter deel van de werknemers hooguit een dagje weg is.

Afgezien van soms flinke verkoudheid rond Februari heb ik ook al jaren niets spannends gehad gelukkig.
Mijn gemiddeld ziekteverzuim zit rond de 1 dag denk ik (meeste jaren 0).

Griep is een raar woord trouwens. Eigenlijk kun je er weinig mee want niemand weet zonder testen of je doodziek ligt vanwege influenza of een verkoudheidsvirus, net als niemand weet of je een loopneus hebt vanwege influenza of iets anders.

Er zijn ook mensen die in 25 jaar werk nog nooit 1 dag ziek gemeld hebben. Dat is wel indrukwekkend vind ik :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:45

Echt griep hebben, ken ik denk ik niet. Wel eens een keer flink verkouden zijn (flinke kou op de borst noem ik dat dan want zo voelt het).

Maar dat lijk ik minder vaak te zijn dan mijn man en dochter, die regelmatig een virusje meepikt op de basisschool.

Vorige week ook weer: mijn man had corona met milde klachten en ging in isolatie. Mijn dochter was langer dan een week heel erg verkouden (maar geen corona) en voelde zich ook echt niet top.

Ik ontspring dan vaak de dans. Nog geen snotneus gehad. Terwijl mijn dochter bij mij in bed heeft geslapen en nachtenlang heeft liggen hoesten.

Ik ben er blij mee, want het kan bij mij een trigger zijn voor een heftige astma-aanval. Die heb ik gelukkig al jaren niet meer gehad.

(afkloppend op hout :) )

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:09

Amado7 schreef:
Wat is exact griep? Wat wordt daaronder verstaan? :) Hier ook nooit griep. En heb denk al zo'n 10 jaar niet overgegeven en dat was toen ook 1 keer en daarvoor ook al 10 jaar niet. Gelukkig maar, want ik vind overgeven verschrikkelijk.

Het schijnt wel samen te hangen met je stresslevel. Al klopt dat hier niet want mijn leven staat onder stress en ben nog steeds nooit ziek. Maar in theorie schijnt het wel echt invloed te hebben op elkaar. Logisch ook, stress is minder immuniteit/minder weerstand.

Ik heb een hele enkele keer wel 40 graden koorts maar dan doe je rustig aan en gaat het een dag later ook wel weer beter. Maar ook dat komt zelden voor.

Verkouden wel hoor, dat komt nog weleens voor. Voel me dan wel wat ziek maar ga toch vaak ook wel gewoon door. Zolang ik maar een beetje mijn ding blijf doen lukt het nog wel.

Bij griep komen de klachten snel/acuut opzetten (binnen 12 uur) en heb je echt koorts, spierpijn, koude rillingen, etc. Je kan er ook nog best even nasleep van hebben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:15

Het blijft tich eigenlijk een gek woord want als je doodziek op bed ligt met koorts, hoesten, pijn incl. lange nasleep maar het is geen influenza dan is het eigenlijk geen griep, maar „gewoon“ ziek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:18

Ik heb ook al enorm lang geen griep meer gehad. Vroeger als kind was ik best vaak ziek, en dan meestal in de vakanties :roll: Maar vanaf mijn tienerjaren niet of nauwelijks meer, alleen soms een verkoudheid. De laatste keer dat ik koorts had kan ik me ook echt niet meer herinneren.. tot aan corona. Daar ben ik wel flink ziek van geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:47

Kaatje_S schreef:
Amado7 schreef:

Bij griep komen de klachten snel/acuut opzetten (binnen 12 uur) en heb je echt koorts, spierpijn, koude rillingen, etc. Je kan er ook nog best even nasleep van hebben

én je moet besmet zijn met het influenza-virus. Anders heb je alsnog geen griep.

Ik ben eigenlijk nooit echt ziek. Meld me gemiddeld 1x per jaar ziek. Vaak ben ik ziek als er duidelijk weerstandsverlagende zaken aan de hand zijn, zoals weinig/geen slaap (door bv kinderen), icm stress en oververmoeidheid. Dan meld ik mij wel eens ziek. Dan voel ik me ook echt ziek, terwijl ik weet dat als ik geen slaapgebrek had ik het best had gered.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:48

Mijn laatste keer griep was eind jaren '90. Man, wat was ik ziek... :') Alles deed zeer en zo'n koorts dat ik 's nachts mijn bed nog een keer moest verschonen omdat het zeiknat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:02

Ergens in de jaren '90 griep gehad, huisarts was langsgekomen. Daarna tot nu toe geen griep meer gehad.
Corona??? ik weet het echt niet.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:16

Ik kan het mij niet herinneren. Als kind wel eens 2 dagen thuis geweest met een stevige verkoudheid en ik heb de waterpokken gehad.
Gewone verkoudheid had ik één keer in het jaar in het voorjaar als mijn weerstand slechter was door stress, droge lucht en collega die je aansteekt. Maar ook vrij mild als in, paar dagen niet zo lekker en dan een dag echt niet lekker, meestal dan iets eerder naar huis, naar bed en de volgende dag weer beter. Nu ook al jaren niet meer.
O ja, en buikgriep of zo. Ik en nog 20 collega's. :D

Corona nog niet gehad, maar ook nog nooit blaasontsteking of keelontsteking. Een vriendin van mij merkt het nooit dat ze blaasontsteking heeft, ze is er nu 2x achtergekomen omdat voor iets anders naar de huisarts moest. Dus misschien heb ik wel af en toe iets, maar gewoon weinig last van?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:04

Als kind alles gehad, griep, oorontstekingen, keelontstekingen, mazelen, bronchitis, rode hond, waterpokken, etc. Als volwassene enkel migraine, 1x een longontsteking en diverse blaasontstekingen met zelfs een nierbekkenontsteking (maar ik drink nu bewust meer, dat helpt).

Maar griep, nee, echt nooit. Wel corona gehad, eind vorig jaar, maar zelfs dat stelde weinig voor, ondanks bewust geen vaccinaties. Vond het ook best fijn, even niets, even thuis zijn.

Ik leef al jaren bewust heel gezond, eet gezond, heb geen overgewicht, ik sport 3 à 4x per week, heb een goede conditie. Ik heb wel diagnoses als fibromyalgie, artrose, reumatische klachten en migraine, maar slik bewust géén medicatie daarvoor. Ik zoek het echt in natuurlijke middelen en gewoon goed voor mijzelf zorgen (door bv mijn voeding en in beweging te blijven). Wat niet wil zeggen dat ik geen pijn en vermoeidheid heb, zeker wel, maar die middelen gaan het echt niet oplossen. Allemaal troep en ik weiger dat.

Ben ook veel buiten door mijn paarden (als kind was ik ook altijd buiten en in beweging). Ik piep ook niet snel, hoor, ik ga altijd maar door en door. Alleen bij de migraine aanvallen, dan ga ik mijn bed in en houdt alles even op. Heb gelukkig een geweldige man die dan bv de paarden doet, etc. Die ene keer per maand, is te overzien, hahaha....

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:22

Je zegt het zelf al.. 'geen toonbeeld van gezond'..

Als je nooit ziek bent en zeker nooit koorts (kan) maken dan werkt jouw immuunsysteem niet optimaal. Je lichaam laat dus dan vaak indringers toe welke normaal gesproken 'aangevallen' zouden moeten worden. Dat kan lange tijd goed gaan. Maar beter is het natuurlijk als je je gezondheid weer op peil krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:42

Evalien86 schreef:

Als je nooit ziek bent en zeker nooit koorts (kan) maken dan werkt jouw immuunsysteem niet optimaal. Je lichaam laat dus dan vaak indringers toe welke normaal gesproken 'aangevallen' zouden moeten worden. Dat kan lange tijd goed gaan. Maar beter is het natuurlijk als je je gezondheid weer op peil krijgt.

Of werkt mijn immuunsysteem wel optimaal?
Hoelang zou die tijd volgens jou dan zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:09

Evalien86 schreef:

Huh, kun je dit onderbouwen met artikelen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:34

Laatste keer echt ziek, was in 2016 toen ik de Mexicaanse griep had. De afgelopen 2,5 jaar nog geen snotneus gehad.