Afkicken van Red Bull

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:10

Rawr schreef:
Cold turkey kan natuurlijk maar afbouwen is misschien verstandiger. Net als met de meeste verslavende middelen is afbouwen de beste manier om afkickverschhijnselen te minimaliseren/voorkomen. :)

Hier ook een caffeïnejunkie die dagelijks zoveel koffie drinkt dat mensen denken dat ik zwaar overdrijf als ik zeg hoeveel koppen het soms zijn. En dan nog tussendoor de witte Monsters en Reign Lemon blikjes, en af en toe die goedkope suikervrije van de Appie... Het enige probleem dat ik ondervind is dat ik wanneer ik stop een ongenadige hoofdpijn krijg en prikkelbaarder ben. Misschien wordt het hier ook tijd om eens af te bouwen. :=

Ik was cola verslaaft . Zit ook veel suiker en zo in . Ik ondekte de air-up . Een water fles waar door je smaak ervaart alleen door geur
Ik begon in januari met de air up . Ik liet de cola staan tot het weekend als ik zin in cola had dan pakte ik de air up er bij . En dronk ik dat . Ik had toen lime er op
Zo ben ik van men verslaving af . Ik drink helemaal geen cola meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:15

Oofh. Ook herkenbaar.

Uiteindelijk had ik ook een eetstoornis en moest ik in de kliniek gedwongen stoppen. Het is echt rotzooi en ben er toen ik stopte pas echt achter gekomen dat ik eigenlijk helemaal niet tegen caffeine kan. Ik word er opgejaagd en angstig van. Mijn bloeddruk gaat er gekke dingen door doen waardoor ik soms een soort toevallen krijg. Altijd gedacht dat het de eetstoornis en weet ik veel wat meer was. Maar uiteindelijk was het vooral een overschot aan caffeine.

Ik heb het wel vervangen door koffie en cola light, omdat dat tochal een heleboel minder caffeine is. En inmiddels ben ik er achter dat mijn max. 2 koppen koffie op een dag is voordat ik "last" krijg van bijeffecten. Dat is best sociaal acceptabel vind ik zo. En dus ben ik daar wel blij mee. Cola ben ik uiteindelijk caffeinevrij gaan drinken, en uiteindelijk ook zo goed als mee gestopt.

Dus ja, ik denk dat vervangen met zo nu en dan koffie best een optie zou kunnen zijn. Maar het is ook persoonlijk.

Ik heb geen air-up. Wel een soort sodastream. En daar maak ik dan light-frisdrank mee. Ook niet gezond. Wel gezonder dan energy-drank. Maar een lekker zoet drankje is voor mij toch een fijn alternatief, en nog altijd "gezonder dan....." .

Al met al is het bij mij eerder een proces van jaren geweest en zeker niet cold turkey. Waarbij het ging van energy drink, naar koffie met naar HEEL VEEL cola light, naar caffeinevrije colalight, naar andere frisdranken en 2 kopjes koffie (of 1 grote) bij het ontbijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:29

Ik ben ook wel geinteresseerd in zo een air up. Niet omdat ik ergens aan verslaafd ben, maar meer omdat ik te weinig drink (en geen water lust).
Hoe lang kun je doen met 1 zo een geurding? Is dat 1 fles of langer?

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:26

Humpiedumpie schreef:
Ik ben ook wel geinteresseerd in zo een air up. Niet omdat ik ergens aan verslaafd ben, maar meer omdat ik te weinig drink (en geen water lust).
Hoe lang kun je doen met 1 zo een geurding? Is dat 1 fles of langer?

Je lan 5 liter op 1 pod . Mijn ervaring is als ne hem in het aroma zakje doet dat hij langer mee gaat dan 5 liter

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 09:04

Ah today is a new day :+ gisteren al gefaald :+
Het zit zo in je systeem. Op vaste momenten dat blikje pakken, soms niet eens echt zin in maar toch pak je het.

Voor nu één blikje als we terug komen van de ochtend activiteit. Ik zit in Zuid Afrika en het is hier nog goed warm. Niks is beter dan na een wandeling van 3uur door de warme zon, terug komen en een koud blik Redbull er in gooien..
Op slechte dagen (moe, veel studeren, niet een lekkere dag) wil mezelf een 2e blikje gunnen maar anders wil ik proberen het bij die ene te houden.

Edit: zoveel reacties is echt wel heel fijn. Zeker omdat ik lees dat iedereen maar een paar dagen afkickverschijnselen heeft gehad!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:12

Goed zeg dat je wil stoppen. Je zit in Zuid-Afrika? Gaaf! Paracetamol met coffeine wordt daar volgens mij oa onder de merknaam Panadol extra verkocht.
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:42

Oh tof, Zuid-Afrika! Ik vind het eigenlijk bizar dat sigaretten steeds moeilijker te verkrijgen zijn, terwijl je deze blikjes voor een prikkie overal kunt kopen. Het is zulke ongezonde troep en tegelijkertijd zo toegankelijk. Je bent echt niet de enige!

Nyaleti schreef:
Op slechte dagen (moe, veel studeren, niet een lekkere dag) wil mezelf een 2e blikje gunnen maar anders wil ik proberen het bij die ene te houden.
Dit lijkt me wel tricky; een verslaafd brein is onwijs goed in een soort van zelfmanipulatie. Dat doe je nu eigenlijk al; enerzijds geef je aan dat je het niet echt lekker meer vindt en dat je rare klachten krijgt, maar toch gun je jezelf een blikje als je moe of mleh bent. Heel herkenbaar :o Zijn er andere dingen die je energie of voldoening geven als je een dipje hebt of jezelf wilt belonen voor een dag hard werken/studeren? Even sporten (al dat misschien wat warm daar :P ), een banaan voor wat energie, glas koude limonade, ijsje, rondje wandelen, lieve vrienden knuffelen, een beest aaien, zwemmen, ik roep maar wat.

Ik heb geprobeerd suikerhoudende producten meer te laten staan; mij werd aanbevolen om ze te vervangen door iets gezonders dat ik ook heel lekker vind. Lukt dat niet, dan zoek ik even afleiding. Sociale controle helpt ook, dus vooral al je vrienden vertellen dat je hiermee bezig bent! :))

Amber3

Re: Afkicken van Red Bull

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:05

Geen ervaring met het verslaafd zijn aan Redbull maar wil heel veel succes wensen!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:07

ik lees in je openingspost dat je soms je ontbijt ermee vervangt. misschien kan je jezelf dagelijks verwennen met een heerlijk ontbijt? waardoor het gevoel van een redbull nemen misschien een beetje zakt?

en na een lange wandeling, is misschien een radler 0,0 ook mega lekker en verfrissend. :) (maar geen idee of deze ''gezonder'' zijn dan een redbull :=

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:10

Ik ben ook het minderen. Air up geprobeerd maar dat is echt niks voor mij.
Heb mij een mooie waterfles gekocht en drink daar nu veel meer uit. Heb ook met mezelf afgesproken om op het werk geen cola/redbull te drinken. Alleen water of crystal clear dat gaat tot nu toe goed.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 11:13

Culacinno; ik snap je punt maar juist het mentale aspect gaat het lastigste worden. Als ik al 50% minder op heb, ben ik nog steeds goed bezig en aan het afbouwen.

Het is niet zo zeer m'n ontbijt, altijd netjes wat eten sochtends :)) maar meer, als ik een half uurtje wakker ben gaat er gerust een blikje open. Op sommige dagen (als we om 5.30 beginnen) is het een paar slokken / half blikje + een ontbijt.

Ik vind koffie echt het voorste wat er is en daar baal ik nu wel van. Was anders een 'goede' vervanger. Cola ook niet echt een grote fan van maar kan ik wel af en toe pakken voor de caffeine.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:12

Heb je in de ochtend al hoofdpijn als je geen Red Bull drinkt? Misschien is het net een goed idee om het in de ochtend over te slaan. Dan is het tegen de avond/middag makkelijker om je aan één tot twee blikjes te houden (naar mijn ervaring was de ochtend meer uit gewoonte en kwam hoofdpijn vaak pas in de late namiddag). En je hebt echt geen heel blikje nodig om van die hoofdpijn af te geraken. De neuropsychologie toont ook aan dat om 'op te starten', het goed is om 's ochtends even een korte wandeling te maken. Misschien kan je dat doen zodat je je 's ochtends wel fit voelt.

Mogelijk is het net een goed idee om koffie te drinken omdat je het niet lekker vindt. De kans op verslaving is dan al een pak kleiner. ;) Ik ben ook geen grote fan van koffie maar ik heb ondervonden dat ijskoffie best lekker kan zijn. Als je geen machine hebt kan je blikjes in de winkel kopen (ik weet niet welke merken ze bij jou hebben, maar die van Emmi vond ik ongelooflijk lekker). En er zit best nog wat suiker in dus het kan een goede (tijdelijke) vervanging zijn.
Andere manieren van 'afbouwen' die ik geprobeerd heb is 'overstappen' naar andere energy zoals Nalu, Tao of Red Bull light (die echt vreselijk smaakt maar het kan je hersenen wel 'foppen'), maar dus geen 'neppe' Red Bull want daar zit evenveel (al dan niet meer) suiker in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:43

Nyaleti schreef:
Culacinno; ik snap je punt maar juist het mentale aspect gaat het lastigste worden. Als ik al 50% minder op heb, ben ik nog steeds goed bezig en aan het afbouwen.

Dat is helemaal waar! Wilde je een schopje geven maar eigenlijk moet dat niet; je bent al hartstikke goed bezig. Jullie beginnen wel kneitervroeg, zeg. 5.30 :wow:

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:38

Misschien dan die ene Red Bull vervangen door een suiker vrije variant? Dat scheelt in ieder geval al de suiker.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:00

Nyaleti schreef:

Het is niet zo zeer m'n ontbijt, altijd netjes wat eten sochtends :)) maar meer, als ik een half uurtje wakker ben gaat er gerust een blikje open. Op sommige dagen (als we om 5.30 beginnen) is het een paar slokken / half blikje + een ontbijt.

Ik vind koffie echt het voorste wat er is en daar baal ik nu wel van. Was anders een 'goede' vervanger. Cola ook niet echt een grote fan van maar kan ik wel af en toe pakken voor de caffeine.

Oh ik herken echt wat je hier beschrijft. Vroeg op, koffie niet lekker, het hele ritueel is ook zo makkelijk in alle vroegte. Alleen had ik dan net wel de tray naast m’n bed :o

Is koffie met veel toevoegingen ook een no go? Wat DezeNaam ook zegt deed me denken aan bv. de kant en klare karamel ijskoffie van Starbucks. Die smaakt niet zo naar koffie en vond ik echt een beloning om te drinken. Of thee met caffeine, was dat niet groene of zwarte thee waar best veel in zat?

Ik denk in ieder geval dat je goed op weg bent door zo realistisch te denken. Iedere keer dat je weer een blikje weet te laten staan is toch weer eentje minder op het totaal! *\o/*

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:55

Sem_ schreef:
Misschien dan die ene Red Bull vervangen door een suiker vrije variant? Dat scheelt in ieder geval al de suiker.

Dat helpt niks, heb ik ook geprobeerd. :') Je wilt van de troep af en dan ook geen suikervrij

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:05

Dit topic had ik (helaas) kunnen schrijven.. het voelt ook wel lichtelijk als een schaamte voor mij. Ik ben jong, 25 weken zwanger en ontzettend verslaafd aan Redbull. Voor de zwangerschap dronk ik er zo 4/5 op een dag, of 2/3 grote blikken. Nu ik zwanger ben heb ik het verminderd naar 1 per dag. Als ik er geen één drink, heb ik ook ontzettende hoofdpijn.

Ik hoop oprecht dat je snel van je verslaving afkomt TS. Niet direct te streng voor jezelf zijn natuurlijk. Elk blokje wat je minder per dag drinkt dan normaal is al een vooruitgang ❤️

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:11

Ik ben 27 en ik heb het met monster... Ik dronk elke dag een blikje. Ben op den duur overgegaan naar om de dag een blikje, toen naar 2 per week en nu 1 per week. Ik hoop het nog verder af te kunnen bouwen naar niks. Maar het is zo moeilijk.. Dus hier een lotgenootje. Ik ben al een jaar bezig, maar we komen er wel :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:28

AaronYve schreef:
Sem_ schreef:

Dat helpt niks, heb ik ook geprobeerd. :') Je wilt van de troep af en dan ook geen suikervrij

Haha nee, maar aangezien TS aangeeft de komende tijd nog wel wat te willen blijven drinken. Dan ben je beter af met de suiker vrije variant.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:40

AaronYve schreef:
Sem_ schreef:

Dat is voor iedereen anders. Ik heb ook ooit afgebouwd met de suikervrije en zou daar niet verslaafd aan geraken omdat ik het niet te drinken vind. :') Mij moest je ook geen suikervrije Red Bull in mijn 'verslavingsperiode' aanbieden, heel mijn dag naar de kl*te. :')

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:15

De suikervrije varianten zijn inderdaad niet te drinken, maar dat heb ik bij alle (fris)dranken.

Hier gaat trouwens bij het opstaan het eerste blikje open, anders loop ik heel de dag met hoofpijn rond. Zonder blikje voor het slapen gaan slaap ik weinig tot niets en de momenten dat ik slaap heb ik nachtmerries.
Door dit topic ben ik mij er wel bewust van dat ik echt niet goed bezig ben. Vandaag dag 2 dat ik 2 blikjes vervang met een blikje cola en thee. Vooral de thee bevalt wel goed.

Pijnstilling met cafeïne maakt voor mij weinig verschil. Het probleem bij de redbull verslaving schijnt hem vooral in de taurine te zitten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:53

poetser schreef:
De suikervrije varianten zijn inderdaad niet te drinken, maar dat heb ik bij alle (fris)dranken.

Hier gaat trouwens bij het opstaan het eerste blikje open, anders loop ik heel de dag met hoofpijn rond. Zonder blikje voor het slapen gaan slaap ik weinig tot niets en de momenten dat ik slaap heb ik nachtmerries.
Door dit topic ben ik mij er wel bewust van dat ik echt niet goed bezig ben. Vandaag dag 2 dat ik 2 blikjes vervang met een blikje cola en thee. Vooral de thee bevalt wel goed.

Pijnstilling met cafeïne maakt voor mij weinig verschil. Het probleem bij de redbull verslaving schijnt hem vooral in de taurine te zitten.

Goed bezig!

Maar taurine is absoluut niet verslavend... "Thus, taurine is a unique psychopharmacological compound with potential for a variety of therapeutic uses including as a neuro-protective, anti-cataleptic, anti-addicting, and analgesic agent." Onderzoek bewijst net dat het tegen verslaving gebruikt kan worden.
Je kan overigens ook taurine slikken als je denkt dat de taurine het moeilijk maakt. Kan je gewoon in capsules kopen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:08

Ah oke, dan hebben ze mij blijkbaar iets wijsgemaakt, sorry daarvoor.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:19

elke verslaving is slecht.. het " dat je niet zonder kan " is gewoon frustrerend.. of het nu roken, drank, suiker, game of wat dan ook is... je moet een gewoonte doorbreken en vechten tegen dat stemmetje wat erom vraagt
Zelf heb ik een suikerverslaving.. ik kon me rot eten een koekjes en op brood ging standaard hagelslag
afgelopen jaren weten om te buigen.. op brood geen zoetigheid meer en geen suikerdranken en ik drink nu alleen nog maar water en thee en dat gaat goed. maar die reep chocolade of pak met koekjes bleef een issue. Nu sinds drie weken was ik er klaar mee. ik was veel moe en vrat zonder pardon zo een halve pak koek weg.. en een reep chocolade was niet een stukje maar ging in een keer op. Ik haal het nu niet meer en koekjes die we in huis hebben is alleen nog die ik niet lekker vind.. het ging 2.5 week goed maar gister een dip dag.. heb hele pak koek veroverd.. voelde me daarna zo slecht dat ik vandaag weer met goede moed begonnen ben. Ik accepteer mijn fout en dat moet jij ook doen.. wordt niet boos als je een terugval hebt. maar hou je toekomstvisie in het vizier. Ik zelf ben 10 kg te zwaar en heb te horen gekregen dat ik artrose heb in een van mijn enkels. Dit was voor mij de druppel. afvallen om het lijf niet langer door te laten lopen met dit overgewicht..

succes en je kan het!!! en ga niet naar de winkel als je honger hebt.. dan pak je snel je Energy drankje

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:42

De vraag is inderdaad wat Red Bull verslavend maakt. Is dat de cafeïne, de suiker of de taurine?