Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:17

Marie111 schreef:
Herbruikbare wattenschijfjes - dat noemen wij gewoon washandjes?

Werken vaak ook nog eens beter en kunnen gewoon op 60 graden (of meer) in de wasmachine

als ik mijn mascara en potloodje met een washandje eraf haal hou ik geen ooghuid meer over. Daarom zijn die wasbare wattenschijfjes perfect. Ik heb verschillende soorten: hele zachte/dikkere van de action (groene zijn dat), en dikke zachte van de kruidvat, en dunnere van bamboe ik dacht ook bij de kruidvat vandaan. Gaan allemaal mee in de 60 graden was, in een bh-netje.

Afanaisa91

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:53

Ik heb een tijd zeepnoten gebruikt om m’n haar mee te wassen. Dat zijn schilletjes van noten waar je een soort thee van kan trekken. Ze schijnen ook bij de kledingwas gebruikt te kunnen worden, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Inmiddels ben ik van de zeepnoten af omdat ik m’n haar met milderen producten wilde wassen. Ook de happy soaps waren best intens voor m’n hoofdhuid. Nu ben ik wat dieper weggezakt in de no poo hoek en was ik m’n haar met allerlei vreemd klinkende dingen, zoals thee of havermeel. Ik weet niet van alles of het ook daadwerkelijk minder milieubelastend uitkomt, maar het maakt in ieder geval dat ik m’n haar minder vaak hoef te wassen en dat m’n huid er van opknapt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:57

Sowieso vindt mijn gezicht washandjes te hard. Ogen helemaal, maar de rest wordt er ook niet blij van elke dag.

Wel grappig, ik heb die groene van de action en vind die juist echt niks. Ik ben dus overgestapt op een ander merk en juist grotere doeken, want liever wat meer ruimte ook. Dan kan ik met 1 doek make up verwijderen en gezicht wassen daarna. Anders had ik meerdere schijfjes nodig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:15

Milieubewust: gebruik geen make-up. Daarmee bedoel ik producten als mascara, oogschaduw, lippenstift, foundation, poeders. Je wordt er niet mooier, slimmer, jonger, sportiever o.i.d. van. Ook al is het biologisch, vegan of wat dan ook, er wordt onnodig energie en grondstoffen gebruikt voor productie, verpakking, transport. Ook zit er vaak palmolie in:
https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... cosmetica/
En wat je er niet opsmeert hoef je er ook niet vanaf te halen en schoon te wassen, dat scheelt ook weer "rommel".

Gebruik geen microvezel-doekjes. Bij het wassen komen nano-plastics vrij die erg schadelijk zijn voor waterleven. Deze nano-deeltjes kunnen (nog) niet goed verwijderd worden in de waterzuivering. Of gebruik dan minimaal een speciale waszak voor de micro-vezel producten.
https://www.huisvlijt.com/microvezel-do ... jk-wassen/

Gitana16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:51

verootjoo schreef:
Gitana16 schreef:
Ik gebruik de tandpasta tabs van Smyle. Dit zijn tandpasta tabletjes, in plaats van de pasta in een tube. Ze worden geleverd in papieren zakjes, met daarnaast een glazen flesje om ze droog in te bewaren.
Ik dacht eerst dat ik duurder uit zou zijn dan wanneer ik de conventionele tandpasta tubes zou kopen, maar dat blijkt niet zo te zijn! En ik ben er ook nog eens heel tevreden over! :)

Is dit nou ook echt goed voor je tanden? Veel alternatieve tandpasta’s zijn dat helaas niet. Dus dat is het enige plastic wat wij in de badkamer hebben. En mijn tanden zijn best veeleisend ook nog dus ik durf niet zomaar zoiets te proberen, bang dat ik na een jaar heel veel gaatjes heb :=

Wij gebruiken veel van happysoaps, echt fijn. We hebben gewone zepen, shampoo en conditioner zepen en scheerzeep.

We hebben ook veel van Marcels green soaps maar helaas zit dat alsnog in plastic. Maar wel gerecycled plastic. En al het papier van happy soaps is ook best veel. Dus weet niet wat erger is.

En ik heb wasbare gezichtsreinigingspads.

Ja snap ik dat je dat denkt! Dat dacht ik eerst ook, dus toen wisselde ik de 'oude' tandpasta af met de tabs. Maar er zit gewoon fluoride in de tabs en het werkt echt goed. Dus ik gebruik al minimaal een half jaar alleen nog maar die tabs en mijn tandarts is zo tevreden over mijn gebit dat ik niet meer halfjaarlijks op controle moet maar jaarlijks :')

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:55

Ik heb schoonmaakmiddelen van ZO schoon.
Heel efficiënt qua plastic, werkt goed en de ingrediënten deugen. En echt niet duur omdat je zelf aanlengt met water!

https://zoschoon.nl/

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:54

Interessant topic!

Ik twijfel tussen de wattenschijfjes van bamboozey en de herbruikbare doekjes. Denk dat ik die doekjes makkelijker ga vinden. Werkt dat ook goed met veel oog make up en foundation?

Die wattenstaafjes ga ik ook eens testen.

Hoe bevalt dat scheren met die messen en welke hebben jullie precies?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:48

Ik heb zo’n scheermes gekocht met die losse mesjes. Heel mooi ding van bamboozey in rosé goud met houdertje. En wat scheert dat lekker zeg! Ben gelijk verkocht. Ben nogal fanatiek met scheren en deze is echt veel scherper dan mijn Mach III.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:37

Gebruik je hem in combinatie met een scheerzeep, of nog bussen scheerschuim? Zo'n mes lijkt me wel wat, goed om te horen dat je enthousiast bent!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:46

Door dit topic heb ik ook een safety razor aangeschaft. Dat had ik veel eerder moeten doen, wat scheert dat fijn! Het is even kijken met vasthouden de eerste keer omdat je het scheermes op 30 graden moet houden, maar het scheert zoveel fijner.

Ik heb er een bakje scheercrème bij gekocht maar ik gebruik nu nog een bus scheerschuim. Als die op is ga ik over op een de duurzamere variant

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:09

Droog werkt het trouwens ook, je kunt zo’n mes echt niet vergelijken met traditionele mesjes (en ik kocht al de betere). Verder doe ik conditioner en water :) maar scheert echt super fijn.

Ik had er een beetje schrik van maar ben uiteindelijk begonnen met mijn bikinilijn :D voor de moeilijke kantjes wel nog efkes het oude mesje gepakt want ik had haast.

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:19

Wat een nuttig topic. Ik ben heel bewust bezig met mijn plastic gebruik en gebruik ook al een jaar of 3 bars (shampoo, conditioner en body). Nou heb ik wel eens gekeken naar tandpasta, bijvoorbeeld tabletten oid, maar ik ben heel erg gevoelig voor mint/menthol en gebruik dus mentholvrije tandpasta. Weten jullie toevallig of dat er ook in tabletten/plasticvrij is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:14

poes schreef:
Droog werkt het trouwens ook, je kunt zo’n mes echt niet vergelijken met traditionele mesjes (en ik kocht al de betere). Verder doe ik conditioner en water :) maar scheert echt super fijn.

Ik had er een beetje schrik van maar ben uiteindelijk begonnen met mijn bikinilijn :D voor de moeilijke kantjes wel nog efkes het oude mesje gepakt want ik had haast.

Ik scheer ook met conditioner en water :') dat werkt voor mij veel beter als scheerschuim oid. Ik heb zo'n mes nog niet geprobeerd, vond het spannend.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:30

Ik vind het reuze meevallen als je gewend bent om te scheren!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:42

Ik ga zo’n scheermes ook proberen.

Ik scheer trouwens gewoon met water alleen, of met scheerzeep van happysoaps.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:47

Ik heb zo’n safety razor voor als m’n wegwerp allemaal “op zijn”.
Ik gebruik ook bars voor: shampoo, conditioner, bodycreme, scheerzeep en douchegel. Heb ook een reiningsbar maar ik krijg daar uitslag van. Heb ook Nuud deo besteld om te proberen.
Gebruik verder ook wasbare wattenschijfjes. Wel gewoon normale dierproefvrije make-up. :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:03

Veel dingen zijn al genoemd, maar toch even een overzichtje;
- Safety razor; wat een top ding! Meestal scheer ik met een beetje douchegel, maar heb ook scheerzeep van Dille en Kamille gehad, was ook fijn. https://www.instagram.com/p/B8LR6OHFxWi/ (inmiddels een andere safety razor)
- Shampoo bar verschillende geprobeerd die goed bevallen van Lush, Dille & Kamille, Met Olijf
- Deo verschillende geprobeerd met verschillende ervaringen: https://www.natuurlijkedeo.nl in een glazenpotje, in de zomer heel fijn, in de winter vind ik hem niet fijn smeerbaar, we love the planet in blik heel fijn, salt of the Earth deo in plastic wel oké, happy Earth in plastic vind ik zelf niks
- Menstruatie cup voor mijn zwangerschap gebruikt top! (Organicup en een andere)
- Wasbaar maandverband sinds mijn zwangerschap ook top
- Wasbare zoogcompressen, ook te gebruiken als make up remover - heel fijn!
- Wasmiddel van alles liggen, maar ik weet niet goed hoe ik het moet vergelijken: wasbare noten, hedra blaadjes uit eigen tuin

Ik wil eigenlijk nog wasbaar "toiletpapier" proberen. We gebruiken wasbare billendoekjes voor onze dochter en dat lijkt me eigenlijk ook wel fijn bij de kleine boodschap.

Voor onze baby gebruiken we voornamelijk kokosolie als huidverzorging of moedermelk. Allebei ook duurzaam en zonder zooi. Moedermelk is ook geniaal voor je eigen huid en haar.

Als iemand nog andere goede tips heeft voor een droge hoofdhuid hoor ik het graag.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:15

Ik gebruik een BOOMBRUSH tandenborstel, krijg elke 3 maanden een nieuw opzetstukje toe gestuurd en als ik er 4 heb verzameld kan ik ze gratis terug sturen voor recycling. Je laad hem ook maar 1x per 3 maanden op (ongeveer) wat ook best wel wat energie bespaard tegen over normale elektrische tandenborstels. Verder vind ik het ook een fijn idee dat alles per onderdeel te vervangen is, dus als je hem opstuurt voor de accu dat de accu dan ook alleen vervangen word en niet heel de tandenborstel weg word gegooid.
Even via Instagram #boombrush zoeken en je vind altijd ergens wel een kortingscode van 20 euro.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:18

Ecoco gloves. Ik heb er een stapel van en ideaal om make up van je gezicht te halen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:12

Cilli96 schreef:
Ik gebruik een BOOMBRUSH tandenborstel, krijg elke 3 maanden een nieuw opzetstukje toe gestuurd en als ik er 4 heb verzameld kan ik ze gratis terug sturen voor recycling. Je laad hem ook maar 1x per 3 maanden op (ongeveer) wat ook best wel wat energie bespaard tegen over normale elektrische tandenborstels. Verder vind ik het ook een fijn idee dat alles per onderdeel te vervangen is, dus als je hem opstuurt voor de accu dat de accu dan ook alleen vervangen word en niet heel de tandenborstel weg word gegooid.
Even via Instagram #boombrush zoeken en je vind altijd ergens wel een kortingscode van 20 euro.

Dat klinkt goed! Wij moeten een nieuwe dus van de week even naar kijken.

Ik gebruik ook een bamboe hand tandenborstel maar elektrisch is nog een ding.
Vergeten in m’n lijstje. Tandpasta poeder geprobeerd bah wat vies, tabletjes vond ik niks. Nu in een glazen potje van Ben en Anna die vind ik wel fijn.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:29

Hoi, ik kom me hier ook graag melden. De shampoobars bevallen mij heel goed. Maar de tandpastatabletten (Ik heb die van smyle geprobeerd), brrrr. Ik kon er echt niet aan wennen. De korrelige structuur, de veel minder frisse smaak. Heb ze aan een vriendin gegeven om te proberen.
Qua wassen van kleren ben ik nog een beetje zoekend

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:11

Voor wassen van kleding vind ik brauzz een aanrader! Marcels green soaps heeft tegenwoordig ook wasmiddel.

Of voor was waarbij geur niet erg belangrijk is, gewoon met hederablad. Daar staat m’n hele tuin mee vol.

Heeft iemand tips voor de vaatwasser?
(Ok, een apparaat is sowieso niet duurzaam, maar met een gezin is handmatig afwassen niet te doen vind ik :o)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:04

MyWishMax schreef:
Ik heb deze, met een aanbieding gekocht. Ik had er 3 voor 12 euro oid. Ik heb ook van de action, maar deze zijn echt veel beter. (Kan make up met alleen warm water verwijderen. Ik gebruik wel altijd een olie of balm, maat het zou kunnen met alleen water. Zelfs waterproof mascara)
https://www.lookfantastic.nl/magnitone- ... 80081.html

Maar zelfs als ik ze vaker zou kunnen gebruiken zonder wassen doe ik dat liever niet. Ze liggen dan toch nat te wachten, dus ik gebruik ze 1 keer. Vind ik frisser en mijn huid fijner

Deze zijn inderdaad heel fijn, ik zou ze alleen wel bij Ali bestellen, daar komen deze natuurlijk ook vandaan maar daar betaal je er 'iets' minder voor
https://a.aliexpress.com/_uHVBZK
Herbruikbare wattenschijfjes heb ik zelf gemaakt, was heel makkelijk en kostte bijna niks, heb er lekker veel, in de wasmachine in een waszakje, werkt heel fijn, van voorgenoemde doekjes heb ik er ook een stuk of 15

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:08

In een milieubewust topic ali adviseren? :o
Kunnen we het hier misschien bij duurzaam ondernemende winkels houden? :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:13

Waar denk je dat look fantastic ze vandaan heeft?