Hiken/wandelen, wat nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Re: Hiken/wandelen, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 16:54

maaikemuis: Wat veel tips! Geweldig, dankjewel.

assie: daar ga ik eens even gluren, bedankt voor het delen. :)

We hebben vandaag alletwee heel toevallig enorm fijne schoenen gevonden bij Decathlon! Alletwee een fijn paar van Columbia, en ook nog eens in de aanbieding. :D Verder fluitjes gekocht, speciale sokken, kompassen, zaklampen, EHBO kitje, poncho's, metalen water flessen en wat quick dry shirts. Goed geslaagd voor vandaag.
Ik had al meteen zin om te wandelen, maar we waren een beetje laat terug. Decathlon is voor ons een uur rijden enkele reis en we waren wat later vertrokken dan gepland.

Opnieuw bedankt voor alle tips en websites! Heel fijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:00

Oefen vooral van tevoren met je kompas en kaart. Dat is nog lastiger dan je denkt ;)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 17:09

Dat is ook een goede tip, bedankt! Komende week willen we een route doen in de Apuaanse Alpen die we al vaker hebben gelopen, dus dat is een goed moment om te kijken of we met het kompas en de kaart overweg kunnen en te oefenen. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:10

Ja echt hoor, been there done that. En precies een dag na het oefenen had ik het nodig :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 17:20

Haha ja dat zul je dan net zien inderdaad. Jij blij dat je al geoefend had :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:21

Echt wel!
Het maffe is dan als je de route daarna nog een doet, wel in helder weer.
Hoeveel we niet gezien hebben waar we gewoon vlak langs (soms 5 m!) waren gelopen, ik kan het nog steeds niet geloven.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:36

Ik vond een stok voor de afdalingen altijd erg fijn. Minderwaardig van de knieën. Camelbag voor water is ook heel fijn. Schoenen niet te zwaar kiezen. Een hoge type B/C is vaak zat. Ik vond het soms ook fijn om geffen om te hebben om te voorkomen dat je troep en water in je schoenen krijgt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:59

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen, maar misschien lees ik er overheen, is blaarpleisters. Ook al heb je goed passende schoenen, kan altijd een keer gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:32

Kwa verzekeringen: reddingsacties zitten bij mij in het pakket van de ongevallenverzekering, niet bij de zorgverzekering.

Blaren voel je meestal pas te laat helaas (uit ervaring) en dan kun je geen blarenpleister meer gebruiken. Dat kan enkel als er nog geen blaar zit en de huid enkel wat geirriteerd begint te raken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:33

Imre schreef:
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen, maar misschien lees ik er overheen, is blaarpleisters. Ook al heb je goed passende schoenen, kan altijd een keer gebeuren.

Blaarpleisters werken alleen om het sneller te laten herstellen, als je doorloopt met zo’n pleister blijft hij niet goed zitten. Gewoon tapen werkt dan beter of wandelwol (of de goedkopere versies als heilwolle).

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:20

Inderdaad geen blaren pleisters gebruiken! Je kan het beste dakpansgewijs de plek tapen met leukoplast en laten zitten totdat de tape er af valt. De huid eronder is dan herstelt.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:43

Leuk topic, ik krijg meteen weer zin om de alpen in te gaan! Er valt me slechts één tip te binnen die ik nog niet voorbij heb zien komen: een paar jaar geleden heb ik van mijn broer een heuptas voor het wandelen gekregen. Hij is groot genoeg voor alles wat wij aan drinken en eten mee te nemen plus nog wat extra's, de bovenkant is oprolbaar, dus alles zit goed stevig en ik heb totaal geen last van het gewicht. Geen zweterige rug en geen getrek aan de schouders. Ik neem dus alle spullen met gewicht mee, en mijn vriend met lange wandelingen alleen nog de lichte dingen zoals reservekleding in een normale rugzak.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:24

Het meeste is al genoemd, maar mooie foto's/verslagen zijn uiteraard welkom in het wandeltopic hier op bokt :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:17

Kleine, en misschien wat onbekende tip, maar wat voor tas heb je?
Wandel / dagrugzakken hebben heel vaak een fluitje in het borstclipje zitten. Scheelt een fluitje aan je tas hangen (wat weer kwijt kan raken enzo :+ ).
Sowieso is een fijne dagrugzak met heupband echt heel fijn voor je comfort. Persoonlijk vind ik het dan ook fijn als er een rugpand in zit die zorgt er ruimte is tussen tas en rug (lekker luchtig). En er zitten vaak touwtjes / elastieken / vakjes aan waar je dingen zoals stokken makkelijk aan kunt hangen.

Overigens heb je echt niet alles wat hier genoemd wordt in één keer nodig hoor. Het kan heel persoonlijk zijn wat je wel/niet belangrijk vindt of nodig hebt, probeer dat voor jezelf. Ik loop liever in een stevige wandelbroek dan een sportlegging, maar ken genoeg mensen die dat juist andersom hebben. En waar ik een waterdichte jas met extra binnenlaag heb (want als ik het ding aandoe regent het en heb ik het meestal koud. Buien in de Tropen uitgezonderd :') ), werkt mijn partner liever met een "kale" outer shell en een extra laagje mee voor eronder want die heeft het nooit koud.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:19

Mijn Osprey tas heeft inderdaad een fluitje! Erg blij mee. Nooit hoeven gebruiken, maar wel een geruststelling dat bij een ongeval of andere nare situatie ik in elk geval geluid kan maken. Die tas koste best wat, maar is het extra geld echt waar ten opzichte van goedkopere tassen. Alles zit fijner en voelt degelijker en is logischer gemaakt.

Verder al heel veel tips voor ik zien komen. Wat voor mij echt onmisbaar is: een pet (fijner dan zonnebril en helpt ook met regen), goede wandelsokken (extra paar in je tas) en een wandellegging met zakken. Vooral in de zomer is het fijn als je wat kleine dingen als een telefoon, portemonneetje, sleutels, kompas op je kan dragen. Dan heb ik geen jaszakken en wil je niet altijd je tas af doen hiervoor.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 20:33

Bedankt weer voor alle reacties! Echt heel fijn.

prulletje schreef:
Leuk topic, ik krijg meteen weer zin om de alpen in te gaan! Er valt me slechts één tip te binnen die ik nog niet voorbij heb zien komen: een paar jaar geleden heb ik van mijn broer een heuptas voor het wandelen gekregen. Hij is groot genoeg voor alles wat wij aan drinken en eten mee te nemen plus nog wat extra's, de bovenkant is oprolbaar, dus alles zit goed stevig en ik heb totaal geen last van het gewicht. Geen zweterige rug en geen getrek aan de schouders. Ik neem dus alle spullen met gewicht mee, en mijn vriend met lange wandelingen alleen nog de lichte dingen zoals reservekleding in een normale rugzak.

Die hebben we inderdaad! Maar die gebruiken we voor korte wandelingen van maximaal 2 uur. Dan nemen we namelijk ook geen maaltijden mee, maar hooguit een snack. We hebben relatief kleine heuptasjes. :j Vind ze inderdaad erg handig en ik gebruik mijne ook op stal.

Faringo schreef:
Het meeste is al genoemd, maar mooie foto's/verslagen zijn uiteraard welkom in het wandeltopic hier op bokt :D

Ik kwam het toevallig vandaag tegen! Zal me eens melden :D

Oeska schreef:
Kleine, en misschien wat onbekende tip, maar wat voor tas heb je?
Wandel / dagrugzakken hebben heel vaak een fluitje in het borstclipje zitten. Scheelt een fluitje aan je tas hangen (wat weer kwijt kan raken enzo :+ ).
Sowieso is een fijne dagrugzak met heupband echt heel fijn voor je comfort. Persoonlijk vind ik het dan ook fijn als er een rugpand in zit die zorgt er ruimte is tussen tas en rug (lekker luchtig). En er zitten vaak touwtjes / elastieken / vakjes aan waar je dingen zoals stokken makkelijk aan kunt hangen.

Overigens heb je echt niet alles wat hier genoemd wordt in één keer nodig hoor. Het kan heel persoonlijk zijn wat je wel/niet belangrijk vindt of nodig hebt, probeer dat voor jezelf. Ik loop liever in een stevige wandelbroek dan een sportlegging, maar ken genoeg mensen die dat juist andersom hebben. En waar ik een waterdichte jas met extra binnenlaag heb (want als ik het ding aandoe regent het en heb ik het meestal koud. Buien in de Tropen uitgezonderd :') ), werkt mijn partner liever met een "kale" outer shell en een extra laagje mee voor eronder want die heeft het nooit koud.

Onze tassen zijn vrij simpel/goedkoop maar voor nu nog prima. Als we meerdaagse tochten gaan doen dan willen we graag langs een winkel om wat fatsoenlijkere tassen te passen en advies te vragen! Die we nu hebben, hebben een heup- en borstband en zitten eigenlijk best fijn. Er zat alleen geen fluitje aan, dus we hebben een 4 in 1 fluitje gekocht afgelopen zondag. Fluitje, thermometer, extra mini kompas en vergrootglas.
Bedankt voor de tips over de jassen! Zal daar van het najaar eens over na gaan denken wat ik prettig vind. Het is hier nu gelukkig geen jassen weer meer.

linoleum schreef:
Mijn Osprey tas heeft inderdaad een fluitje! Erg blij mee. Nooit hoeven gebruiken, maar wel een geruststelling dat bij een ongeval of andere nare situatie ik in elk geval geluid kan maken. Die tas koste best wat, maar is het extra geld echt waar ten opzichte van goedkopere tassen. Alles zit fijner en voelt degelijker en is logischer gemaakt.

Verder al heel veel tips voor ik zien komen. Wat voor mij echt onmisbaar is: een pet (fijner dan zonnebril en helpt ook met regen), goede wandelsokken (extra paar in je tas) en een wandellegging met zakken. Vooral in de zomer is het fijn als je wat kleine dingen als een telefoon, portemonneetje, sleutels, kompas op je kan dragen. Dan heb ik geen jaszakken en wil je niet altijd je tas af doen hiervoor.

Ik kan inderdaad echt niet meer zonder een legging met zakken. Vind dat de beste uitvinding van de eeuw haha. Mijn fitness leggings hebben ook zakken op de bovenbenen :j
Welke Osprey heb jij? We zaten toevallig vandaag te kijken naar tassen voor als we meerdaagse trektochten willen gaan doen. Dan zijn de tassen die we nu hebben niet groot en degelijk genoeg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:51

Tassen is eigenlijk net als met schoenen. Ze moeten gelijk lekker zitten. En lekker zitten met gewicht er in. Dus in de winkel moet je de tas vullen met gewicht (zoveel als dat er mogelijk in gaat. Dus voor mijn 45 liter rugzak was dat 12 kilo en voor mijn 70 liter rugzak 20). En dan verschillende modellen proberen.

Mijn vriend loopt het fijnst met Orsprey, bij mij willen die tassen omhoog kruipen. Ik loop het beste met Thule en Lowe Alpine. En ik kan niet lopen met vrouwspecifieke modellen. En zo zijn er legio verschillende soorten.

En ook al lijkt het geen jassen weer…. Neem altijd een jas mee. In de bergen kan het weer enorm snel omslaan, het kan opeens enorm koud worden wanneer er plaatselijk bijvoorbeeld mist optrekt. Ik heb meegemaakt op Corsica dat de temperatuur in 20 minuten zijn van 25 graden naar 7 graden ging. Daarnaast zit een ongeluk in een klein hoekje en is een jas een lifesaver wanneer er onderweg iets gebeurd waardoor je strandt, je niet meer voor het donker beneden gaat zijn of iemand hulp moet gaan halen. Echt, neem altijd een jas mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een windstopper, bij voorkeur waterdicht.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:11

Ik heb een Osprey Hikelite 18liter. Niet heel groot, maar ik doe ook eigenlijk alleen maar dagwandelingen en als ik eens een overnachting doe dan heb ik een hotel of B&B en dus zo goed als niks extra nodig op een ander shirt/sokken/ondergoed.
Mijn zusje heeft dezelfde in een grotere versie, die heeft ook vakjes bij je heup voor kleine dingen. En past logischerwijs ook een stuk meer in. Daarmee gaat ze regelmatig een week of veel langer mee op vakantie (hostel/hotels).

Als je zelf een tent en slaapspullen mee wil of moet nemen, zou ik idd echt naar de winkel gaan om te passen en te ervaren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 21:20

Maaikemuis: ik wil echt graag passen om die reden inderdaad. Ik heb een heel kort bovenlichaam dus het moet wel goed zitten allemaal. Bedankt voor de tip over gewicht in de tas tijdens het passen!
Ik heb van maart tot en met oktober altijd een dunne windstopper in mijn tas, maar gelukkig nog nooit nodig gehad.

Lino: dankje, ga er eens naar kijken!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:57

Bij het passen van rugtassen zeker hulp vragen. Ik heb in het verleden rugtassen verkocht en hoe je de boel afsteld doet echt heel veel. Kunnen ze meteen uitleggen hoe je dit zelf kan doen bij die betreffende rugzak.

Ik loop zelf altijd heel licht bepakt maar ook dan is het handig om je rugzak met verstand in te delen. Zware dingen zo dicht mogelijk tegen het rugpand, lichtere dingen er verder vanaf, spul waar je snel bij moet kunnen bovenop. Zo min mogelijk aan je tas hangen wat kan bungelen.

Verder hebben wij vaak ook wel een klein multitooltje/mesje bij. Hangt er een beetje vanaf waar we gaan lopen en wat we verder bij hebben.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 14:48

Dankjewel voor de tips Dee_Es! Heel nuttig. :j

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:12

Dee_Es schreef:
Bij het passen van rugtassen zeker hulp vragen. Ik heb in het verleden rugtassen verkocht en hoe je de boel afsteld doet echt heel veel. Kunnen ze meteen uitleggen hoe je dit zelf kan doen bij die betreffende rugzak.

Ik loop zelf altijd heel licht bepakt maar ook dan is het handig om je rugzak met verstand in te delen. Zware dingen zo dicht mogelijk tegen het rugpand, lichtere dingen er verder vanaf, spul waar je snel bij moet kunnen bovenop. Zo min mogelijk aan je tas hangen wat kan bungelen.

Verder hebben wij vaak ook wel een klein multitooltje/mesje bij. Hangt er een beetje vanaf waar we gaan lopen en wat we verder bij hebben.

Eens. Ook in de buitensport gewerkt. Vooral het dikgedrukte hierboven is handig, kan het ook niet ergens achter blijven hangen en raak je ook niet uit balans als je een keer een zwieper maakt.

Nog een aanvullende tip: stem de inhoud van je rugzak af op wat je werkelijk gaat doen. Als je een tas koopt met het idee "maar misschien willen we in de toekomst wel eens met een tent gaan lopen" maar effectief loop je alleen met een extra setje kleding en wat eten en drinken, dan kun je het gewicht nooit mooi tegen je rug aan verdelen maar zakt uiteindelijk alles in een klomp naar de bodem. En dat draagt dan weer niet fijn.

En ga inderdaad passen. Vrouwenrugzakken zitten bij mij te strak over mijn schouder/nekspieren als er gewicht op komt. Hier nog steeds teleurgesteld dat ze m'n favoriete Berghaus uit het assortiment hebben gehaald maar Osprey word ik ook blij van.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 10:19

Bedankt voor de tips Maik79! Meerdere rugtassen lijkt op dit moment wel handig gezien de afwisselende wandelingen die we maken (soms 4 uurtjes, soms een hele dag) dus die schrijf ik ook op.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:59

Ik heb 3 verschillende rugtassen. Ik heb een 70 liter rugtas die echt bedoeld is voor het meeslepen van je hele hebben en houden (tent, eten, kleding, slaapspullen), die kan ik opladen tot ongeveer 20 kilo. Ik heb een rugtas van 45 liter, die vind ik fijn voor meerdaagse wandelingen waarbij ik minder mee hoef te nemen (bijvoorbeeld wanneer ik van hut naar hut ga en geen tent en voor dagen eten mee hoef te nemen. En ik heb een 25 liter rugtas voor dagwandelingen. Die is groot genoeg om ook in de winter spullen mee te nemen en handzaam genoeg om niet in de weg te zitten.