Bedankt weer voor alle reacties! Echt heel fijn.
prulletje schreef:Leuk topic, ik krijg meteen weer zin om de alpen in te gaan! Er valt me slechts één tip te binnen die ik nog niet voorbij heb zien komen: een paar jaar geleden heb ik van mijn broer een heuptas voor het wandelen gekregen. Hij is groot genoeg voor alles wat wij aan drinken en eten mee te nemen plus nog wat extra's, de bovenkant is oprolbaar, dus alles zit goed stevig en ik heb totaal geen last van het gewicht. Geen zweterige rug en geen getrek aan de schouders. Ik neem dus alle spullen met gewicht mee, en mijn vriend met lange wandelingen alleen nog de lichte dingen zoals reservekleding in een normale rugzak.
Die hebben we inderdaad! Maar die gebruiken we voor korte wandelingen van maximaal 2 uur. Dan nemen we namelijk ook geen maaltijden mee, maar hooguit een snack. We hebben relatief kleine heuptasjes.
Vind ze inderdaad erg handig en ik gebruik mijne ook op stal.
Faringo schreef:Het meeste is al genoemd, maar mooie foto's/verslagen zijn uiteraard welkom in het wandeltopic hier op bokt

Ik kwam het toevallig vandaag tegen! Zal me eens melden
Oeska schreef:Kleine, en misschien wat onbekende tip, maar wat voor tas heb je?
Wandel / dagrugzakken hebben heel vaak een fluitje in het borstclipje zitten. Scheelt een fluitje aan je tas hangen (wat weer kwijt kan raken enzo

).
Sowieso is een fijne dagrugzak met heupband echt heel fijn voor je comfort. Persoonlijk vind ik het dan ook fijn als er een rugpand in zit die zorgt er ruimte is tussen tas en rug (lekker luchtig). En er zitten vaak touwtjes / elastieken / vakjes aan waar je dingen zoals stokken makkelijk aan kunt hangen.
Overigens heb je echt niet alles wat hier genoemd wordt in één keer nodig hoor. Het kan heel persoonlijk zijn wat je wel/niet belangrijk vindt of nodig hebt, probeer dat voor jezelf. Ik loop liever in een stevige wandelbroek dan een sportlegging, maar ken genoeg mensen die dat juist andersom hebben. En waar ik een waterdichte jas met extra binnenlaag heb (want als ik het ding aandoe regent het en heb ik het meestal koud. Buien in de Tropen uitgezonderd

), werkt mijn partner liever met een "kale" outer shell en een extra laagje mee voor eronder want die heeft het nooit koud.
Onze tassen zijn vrij simpel/goedkoop maar voor nu nog prima. Als we meerdaagse tochten gaan doen dan willen we graag langs een winkel om wat fatsoenlijkere tassen te passen en advies te vragen! Die we nu hebben, hebben een heup- en borstband en zitten eigenlijk best fijn. Er zat alleen geen fluitje aan, dus we hebben een 4 in 1 fluitje gekocht afgelopen zondag. Fluitje, thermometer, extra mini kompas en vergrootglas.
Bedankt voor de tips over de jassen! Zal daar van het najaar eens over na gaan denken wat ik prettig vind. Het is hier nu gelukkig geen jassen weer meer.
linoleum schreef:Mijn Osprey tas heeft inderdaad een fluitje! Erg blij mee. Nooit hoeven gebruiken, maar wel een geruststelling dat bij een ongeval of andere nare situatie ik in elk geval geluid kan maken. Die tas koste best wat, maar is het extra geld echt waar ten opzichte van goedkopere tassen. Alles zit fijner en voelt degelijker en is logischer gemaakt.
Verder al heel veel tips voor ik zien komen. Wat voor mij echt onmisbaar is: een pet (fijner dan zonnebril en helpt ook met regen), goede wandelsokken (extra paar in je tas) en een wandellegging met zakken. Vooral in de zomer is het fijn als je wat kleine dingen als een telefoon, portemonneetje, sleutels, kompas op je kan dragen. Dan heb ik geen jaszakken en wil je niet altijd je tas af doen hiervoor.
Ik kan inderdaad echt niet meer zonder een legging met zakken. Vind dat de beste uitvinding van de eeuw haha. Mijn fitness leggings hebben ook zakken op de bovenbenen
Welke Osprey heb jij? We zaten toevallig vandaag te kijken naar tassen voor als we meerdaagse trektochten willen gaan doen. Dan zijn de tassen die we nu hebben niet groot en degelijk genoeg.